Schoonmoeder met koortslip.

Discussion in 'De lounge' started by karlijntje181, Jan 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. karlijntje181

Nov 10, 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste dames,
    ik weet dat dit weer een van mijn 'zoveelste' smetvrees topics zijn, en ik heb hier sinds een maand ook hulp voor. Sinds mijn zwangerschap is het dramatisch uit de hand gelopen (ofja, is het eigenlijk begonnen) en maak ik mij om vrijwel alles wel druk en wil ik niet dat mijn kindje iets ernstigs krijgt of ziek word etc etc.
    Ik weet dat dit juist niet goed is want ze moeten ook weerstand opbouwen, maar deze gedachtegang gaat er bij mij dus niet in.
    Ik probeer alles te voorkomen en ben heel de dag bezig met schoonmaken, op internet opzoeken hoe dingen zitten (als iemand met griep ofzo langs is geweest etc)
    Het is verschrikkelijk, maar gelukkig heb ik nu eindelijk de stap gezet en heb ik dus sinds een maand hulp hiervoor.
    Ik wil mijn dochtertje niet laten opgroeien in zo'n sfeer en omgeving want ik ben er van bewust dat dit slecht voor mijn kindje is en natuurlijk verdiend ze al die onzin niet en moet ze strakjes ook gewoon lekker kind zijn en spelen, vies worden etc!!!

Mijn angst is een hele tijd geleden al herpes geweest, gelukkig gaat dit met de therapie steeds beter. Toch nog een vraag. Ik baal namelijk weer eens hard, mijn schoonmoeder (die het al helemaal niet zo nauw neemt met alle hygiene) kwam vandaag op mijn dochtertje passen. Toen ik vanmiddag uit mijn werk kwam zag ik dat mijn schoonmoeder bij haar neus/wang een hele dikke vieze plek had waar schilfers en korstjes op zaten. Natuurlijk schrok ik alweer want het zag er gewoon echt uit als een koortsuitslag. Mijn man heeft vanochtend mijn schoonmoeder erin gelaten want ik moest eerder weg en die heeft natuurlijk niks opgemerkt (ofja natuurlijk wel, maar denkt er dan niet echt bij na).

Mijn dochtertje is nu 1.5 jaar, dus ik weet dat het dan niet echt meer gevaarlijk is. Toch wil ik het nog steeds voorkomen.
    Ik heb het tegen mijn schoonmoeder gezegd. Zij weet dat ik wat angstig ben voor bepaalde dingen maar weet lang niet hoe erg het is en meestal heeft ze zelf ook zoiets van ach meid, doe niet zo gek. Wat natuurlijk best logisch is.
    Ze zei tegen mij dat het waarschijnlijk toch een koortslip is, op haar wang dan welliswaar. Maar wanneer er korstjes op zitten, het niet meer besmettelijk is. Klopt dit zo? Daarnaast heb ik haar natuurlijk niet helemaal bekeken en kunnen er nog best wat blaasjes/vocht tussen die korstjes zitten lijkt me.
    Ze heeft mijn dochtertje dus gewoon aangeraakt, geknuffeld en hoogstwaarschijnlijk ook kusjes gegeven..

Door mijn angst en dwang zit ik nu weer 2 weken (want dat is geloof ik de incubatijd) in de stress en ben ik zo bang dat ze strakjes ergens een uitslag krijgt.

Ja, ik weet het. Het is niet te doen dit, maar toch...

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar stel, kans is klein maar worst case scenario: je dochtertje krijgt ergens uitslag of een koortslip. Dan is het toch nog niet het einde van de wereld? Dus waarom hierover stressen?

En idd meid, dit is echt niet te doen. Je angst loopt te spuitgaten uit. Durf je nog wel de straat op te gaan met deze gedachtes? Wat zegt je therapeut ervan dan?

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik heb je heel vaak aangevallen in je topics, maar nu ga ik je een keer gelijk geven.;)
    In dit geval vind ik niet dat je overdrijft, je weet namelijk niet in hoeverre de koortslip over is en ik denk dat je ook wel duidelijk tegen je schoonmoeder mag zeggen dat je wilt dat ze er goed om denkt. Dus vaker handen wassen en niet met haar wang tegen je dochtertje.
    Wat de besmetting nu betreft, de kans dat ze besmet wordt als er al korstjes op zitten is niet erg groot natuurlijk, dus houd ook dat in je achterhoofd. En daarnaast kun je daar nu toch al niks meer aan doen. Je kind is uit de "gevarenzone" en heeft ze het virus opgelopen dan is het al te laat en kun je hoog of laag springen, bang zijn en wakker liggen, maar je veranderd er niks aan.

Mocht je het in je hoofd hebben om je schoonmoeder de toegang tot je huis te weigeren totdat de koortslip helemaal over is, dan vind ik wel dat je overdrijft, maar dat lees ik niet, dus ga ik daar maar even niet van uit.;)

4. karlijntje181

Nov 10, 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, dan krijgt ze ergens uitslag of een koortslip. Inderdaad dat is nog niet het einde van de wereld. Maar dan denk ik meteen: daar zit ze dan natuurlijk onbewust weleens aan/te krabben. Ik kan moeilijk élke keer haar handen wassen en in haar slaap kan ze het makkelijk ook doen. Dan besmet ze meteen de rest van haar lichaam en komt het virus strakjes op haar handjes/rug/oogjes etc noem maar op.
    Ja, dit is dus mijn gedachtegang. Het is ook te erg, ik wéét het, maar ik kan er even niks aan doen.

Therapeut heeft ook hetzelfde gezegd als jij nu zegt: Als ze het krijgt, dan krijgt ze een koortslip of uitslag, dan is het inderdaad nog niet heb einde van de wereld.
    En krijgt ze hem nu niet zal ze hem vast ergens anders in haar kinderjaren wel oplopen. Je kunt sommige dingen niet blijven controleren en blijven schoonmaken want ze kunnen er altijd mee in aanraking komen.

Hoe lógisch het ook allemaal klinkt, mijn gedachten kunnen er gewoon niet bij.

5. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    dan mag je heel blij zijn dat je er zelf geen last van hebt.
    ik heb het dus wel. Herpes,als je het hebt kom je er nooit meer van af... en ik krijg koortsblaasjes als ik zwak ben(ziek word) of als ik heel moe heb. ikheb het ongeveer 2 A 3 keer per jaar. het is erg vervelend maar echt geen drama.

toen mijn kleintjes baby's waren was ik erg voorzichtig (niet meer kussen, niet eraan zitten ofzo, vaak antibacteriele gel gebruiken enzo) maar nu ze 1,5 en 3 jaar zijn let ik er nooit meer op. en ze hebben het nog steeds niet. dat krijgen ze wel als ik het bv openkrab en dan van dezelfde beker ga drinken enzo... maar de kans is zo klein...

6. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ja maar wou je dan je schoonmoeder er niet inlaten? ze moet haar gewoon niet kussen e.d. Ik begrijp wel dat je liever voorkomt natuurlijk. dus zou wel zeggen dat ze moet uitkijken met koortslip.
    ikzelf heb ook koortlip al op jonge leeftijd gekregen en krabte er ook lekker eigenwijs aan maar heeft zich niet verspreid.
    ik denk dat je hier wel een topic over kan openen maar niemand toch tot je door kan dringen, je moet dit met diegene bespreken waar je ook je hulp van krijgt want zoals je zelf al aangeeft, hier is ook wel fel op je smetvrees gereageerd en toch heeft het je niet geholpen of kon het nog niet tot je door dringen dus denk dat dit ook niet echt veel veranderd aan je "gevoel"....
    wel naar hoor dat het bij jou zooo extreem is, lijkt me zo lastig!
    ik heb het zelf een beetje met het schoonhouden van het huis, bij mij is dit ook extreem maar dit gaat wel een stapje verder ;)

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nou, daar zou ik ook niet blij mee zijn hoor en ik heb echt geen smetvrees. Mijn schoonmoeder heeft eens mijn 3 maanden oude zoontje vol op zijn mond gekust toen ze een koortslip had! Ik ben echt uit m'n dak gegaan, was woedend en heel erg bezorgd (ben ook langs de ha geweest en adviseer je hetzelfde te doen, die kan je hopelijk gerust stellen). De kans dat ze er ziek van worden is klein, maar het zal maar net jouw kindje zijn dat er ernstig ziek van wordt. En een koortslip is idd niet het einde van de wereld, maar vervelend is het wel en als je een besmetting kunt voorkomen dan doe je dat. Wees duidelijk naar je man en je schoonmoeder toe. Met een koortslip (in welk stadium dan ook) kom je niet aan een kind met je mond of met je handen als je net aan je mond gezeten hebt (en ook niet aan mij trouwens, ik wil ook niet besmet worden). Ik vind wel altijd dat het kind van de ouder (in dit geval je partner) het gesprek moet voeren. Maar als hij niet duidelijk genoeg is (zoals de mijne ;)) dan zou ik er toch zelf echt op hameren dat ze zich aan deze hygiene regels houdt.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het virus kan helemaal niet op handen/rug en weet ik waar je allemaal bang voor bent komen. Als je het hebt blijft het je leven lang bij zich maar het openbaart zich in principe alleen als blaar op de lip en die trek vanzelf weer weg. Niets ernstigs, behalve voor jonge baby's.

Ik heb zelf ook een koortslip op dit moment en een dochtertje van 1,5, ik pas op dat ik haar niet op haar mond kus of iets te eten van mijn eigen bestek/glas geef maar verder....laat het los meid. Je dochtertje zal heus weleens ziek worden, dat moet ook, anders bouwt ze geen weerstand op en dat is pas echt gevaarlijk. En tuurlijk kun je je schoonmoeder wel zeggen dat zolang ze die uitslag heeft je liever niet wil dat ze je dochtertje kust, daar is niets raars aan. Maar blijf realistisch.

9. karlijntje181

Nov 10, 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt gelijk. Maar door mijn angst heb ik al heel veel site's en allerlei berichten gelezen en kan het wel degelijk op je hand en andere lichaamsdelen komen. Dit komt natuurlijk niet heeeel vaak voor, maar het kan dus wel. Kreeg van mijn schoonmoeder ook een hand (gelukkig geen drie kussen) en heb daarna toen ze weg was ook meteen mijn handen gewassen omdat ik zag dat ze soms zelfs aan het pulken was aan haar wondje. Mijn handen liggen open (door mijn smetvrees en angst al) en zo kan het virus dus makkelijk naar binnen kruipen en tot uiting komen op mijn hand strakjes..
    Ik hoop het zo maar niet want dan kan ik mijn dochtertje amper nog vastpakken oid..
    Maar ik moet nog maar niet gaan stressen zonder dat er iets is gebeurd.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

als ze al korstjes heeft is de kans nihil dat het overgegeven word, als de plek tintelt en vocht afscheid dan is de plek besmettelijk, dit duurt meestal maar 1 a 1,5 dag trouwens. En dan nog moet het dan indringen en dan nog kan het zijn dat ze geen uitbraak krijgt of pas over tig jaar.

goed dat je hulp zoekt wat dit gaat echt te ver. succes ermee.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,040
    2,905
    113
    't Gezellige Brabant
    In het geval van een koortslip vind ik het niet gek hoor. Mijn verloskundige heeft er ook nadrukkelijk voor gewaarschuwd dat het bij kleintjes wel kwaad kan. Ik zou zeggen: handen wassen bij binnenkomst en desnoods een klein pleistertje er op zodat ze er ook niet per ongeluk aan kan krabben. Ongemerkt zit je nl. heel veel aan je mond op een dag. En geen kusjes!

12. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ten eerste, heel goed dat je hulp hebt gezocht voor je smetvrees en andere angsten. Bij mij is het ook tijdens de zwangerschap begonnen, werd erger na de zwangerschap en heb er ook hulp voor gehad. En het heeft goed geholpen (hoewel ik nog steeds wel erg schoon ben, en soms ook wel ietwat bezorgd ben mbt mijn dochter)

Misschien zou je eerst aan je sm kunnen vragen of het daadwerkelijk een koortslip was, want dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Mocht het wel zo zijn, hoop ik dat ze wel hygienemaatregelen heeft getroffen, dan is de kans op herpes vrij klein. Bij korstjes is het, dacht ik, niet besmettelijk meer (of heel kleine kans). Het gaat echt om het vocht dat uit zo'n blaasje komt.

Liefs

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    weet je schoonmoeder van je smetvrees en hoe ver dit voor jou gaat?

Als dit niet is misschien doen. Ze kan dan wat meer rekening met je houden. Niet door bijv met een koorstlip niet te komen maar door bijv wel een pleistertje te plakken of bijv niet je dochtertje op zo'n moment te kussen. ( ergste paniek/stress bij jou voorkomen maar je niet helemaal in bescherming nemen.)

Goed iig dat je hulp hebt gezocht

Share This Page