Mama of zwanger op latere leeftijd

Discussie in 'De mama's' gestart door Schrikje41, 6 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig eigenlijk dat jullie jezelf te oud vinden/vonden maar je (veel) oudere mannen niet...!
    Ik heb het zelf lichamelijk ook niet als zwaar ervaren, maar ik sport ook best veel en was ook tijdens mijn zwangerschap heel fit en aktief. Ik denk dat er vrouwen zijn van 20 die meer klachten hebben (diabetes, bekken, noem maar op), dus dat heeft niet altijd alleen maar met leeftijd te maken maar vooral ook met je leefstijl (gezond of niet) en ook hoe je er mentaal tegenaan kijkt. Bij mijn tweede nu ben ik veel relaxter. Nu kan dat er natuurlijk aan liggen dat het de tweede was ( en je al 'ervaring' hebt) . Maar eigenlijk denk ik dat ik ook op zich meer ontspannen was. Als je wat ouder bent hoef je jezelf ook niet meer zo te bewijzen. En als je een half jaar niet uitgaat is dat ook geen ramp en denk je niet dat je leven nu voorgoed voorbij is. Zelfs ook mijn borsten die er helaas na 11 maanden borstvoeding wat slapper bijhangen dan vroeger, ach denk ik, dat is dan maar zo. Ik weet wel zeker dat ik dat met 25 verschikkelijk zou hebben gevonden. Kortom, moeder worden op latere leeftijd heeft ook zijn voordelen 😄

2. Fimaro

Fimaro Actief lid

20 jan 2016
    103
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ow absoluut zomersproet helemaal eens. Het heeft zeker ook voordelen. Ik ken mezelf nu veel beter dan pak em beet 10 jaar geleden, sta veel sterker in mijn schoenen. Besef ook veel beter welke dingen ik belangrijk vind in het leven en wat ik zou willen meegeven in een opvoeding. Bovendien zijn we nu gesetteld qua woning, inkomen etc. Beter dan 10 jaar terug. Wil niet zeggen dat het toen niet had gekund.. of ja eigenlijk wel. Toen was ik nog vrijgezel. LOL.... en dat ik mijn partner niet te oud vind, komt denk ik door een paar dingen: bij mannen voelt dat sowieso anders voor mij, omdat die nog tot heel oud vruchtbaar blijven. Bij vrouwen ligt dat toch anders. En die vent van mij is heel sportief, rookt en drinkt niet (dat laatste heeft hij nooit gedaan ook) en is echt jong van geest. Dus dat heeft er ook mee te maken. Ik vermoed dat hij een hele goede papa zou zijn, dus ik hoop dat echt nog mee te maken, om te zien of ik gelijk heb daarin. Haha

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Fimaro: mijn schoonzus is even oud als ik en was net 21 toen ze (bewust) een kind kreeg met mijn broer. Mijn broer was 6 jaar ouder dan haar. Mijn ouders vonden dat ze nog best jong waren, maar ze waren er al van overtuigd dat ze alles al meegemaakt hadden. Nou, niet dus. Vrienden gingen uit en zij zaten thuis. En dat knaagde toch uiteindelijk. Uiteindelijk wilden ze toen ook wel weer eens uit en hebben mijn ouders en ik de nodige keren opgepast. Ook viel het ouderschap ze toch behoorlijk zwaar en kwam er meer bij kijken dan alleen maar een schattig babytje in een wiegje. Dus als ik mezelf en mijn man vergelijk met hoe zij toen begonnen, denk ik dat wij veel meer rust hebben. We hebben alles kunnen doen wat we wilden, we hebben gewoon meer bagage en levenservaring. Dus wij konden er gewoon voor 300% voor gaan. Geen stress omdat we ooit nog een wereldreis willen maken, geen drang om nog nachten door te willen halen, geen strijd met vrienden, wie het eerst zwanger is en of gaat trouwen. We hebben lekker alles in ons eigen tempo kunnen doen, zonder gedoe van buitenaf. Dus ja, ik had best graag (enkele jaren) eerder zwanger willen raken omdat ik graag meer kinderen had gewild. Maar achteraf, is het inderdaad zo gek nog niet, zoals het nu gelopen is.

4. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1624 Zomersproet, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
    Sneeuwmees, dat is het lastige, achteraf denk je, was wel leuk als ik 10 jaar minder zou schelen met mijn kids. Mijn ouders zijn nu 60 en 62, die waren 18 en 19 toen ik geboren werd. Echt het andere extreem. Maar daardoor heb ik van heel dichtbij meegemaakt hoe hard het knokken was. Het waren dan ook nog wel andere tijden. Mijn ouders konden dan bv gewoon niet meer gaan studeren terwijl dat vandaag helemaal geen probleem meer zou zijn. Mijn moeder heeft het later allemaal moeten inhalen, en toen ik 10 was vertrokken we gewoon samen s'ochtends naar school, maar moest ze dan toen s'avonds nog wel bijbaantjes doen zodat mijn ouders rond konden komen. Inmiddels heeft ze een enorm goedgaand eigen bedrijf en staat op het punt om dat te verkopen. En mijn vader heeft een opnamestudio voor muziek. Het is allemaal goed gekomen maar was een harde weg voor ze. Het is natuurlijk wel erg leuk voor mij om zo jonge ouders te hebben. Ik beschouw mijn moeder ook meer als een vriendin. Vind het stiekem soms ook wel jammer dat ik dat niet zal hebben met mijn dochters (ik was nota bene dubbel zo oud toen de oudste werd geboren, en toen mijn moeder de leeftijd had die ik op op Cleos geboorte had was ik al 24 en studeerde al! En nog iets geks: precies toen was mijn moeder bijna oma geworden, met 42, maar ik heb er toen voor gekozen om het kind niet te houden. Ik denk er nog best vaak aan, hoe het allemaal zou zijn geweest,mhoe zou het nu zijn (met een kind van bijna 18 😳) maar het leven gaat zoals het gaat en ik denk dat ik de juiste keuzes getroffen heb! Mijn vriend en ik (ML, toen al ) waren net samen, of niet eens. In principe was het gewoon de eerste keer met elkaar meteen mis gegaan, oeps. En hij woonde in Duitsland en op een 9m2 kamertje in Amsterdam, tijdens mijn 3e jaar. Niet de beste omstandigheden. In iddels hebben we onze studies af kunnen maken, al kunnen werken, veel kunnen reizen en uitgaan, nachten doorfeesten, ruzies maken. En dan op oudere leeftijd ben je ineens wat meer gesettled, huisje boompje beestje zeg mar 😁 anders is ook niet erg hoor, ben zelf erg vAak verhuisd met mijn ouders en dan maar geen vakanties naar verre landen, maar voor jezelf als ouder is het denk ik wel relaxter op latere leeftijd 😊

5. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zooo... Wat een verhaal! Amen 😉

6. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...over uitgaan gesproken: gisteren weer eens sinds lange tijd met ML alleen uit geweest! Mijn ouders waren oppassen, en wij eerst shoppen in de stad en daarna heerlijk eten in een tapas bar. En cocktails drinken 😀 4,5 uur gewoon daar zo zitten eten, drinken en kletsen, zo Fijn! Om 1 uur waren we pas weer thuis 😳
    Ik zeg dus NIET dat je op oudere leeftijd niet meer uit hoeft, haha!!

Wel een triest verhaal ernaast: we zouden eigenlijk met vrienden gaan. Tot gistermiddag vreemd genowg niets gehoord van ze, en ik bleef vragen of het nou nog doorging, toen kwamen (van beiden) de berichten binnen dat ze het na 18 jaar hebben uit gemaakt deze week!!! Stond er erg versteld van! Twee jaar geleden hadden ze nog iets heel ergs meegemaakt, hun zoontje was met maar 25 weken geboren en heeft het ook na enkele weken vechten niet gehaald. Ze hebben zich beiden op hun werk gestort en ik denk dat ze erdoor gewoon uit elkaar zijn gegroeid! Zo triest! Weer eens helaas een voorbeeld van dat je niets kunt plannen, vooral hpgeen kinderen. Je denkt alle tijd te hebben, komt later wel, en dan ineens ben je 37 en is je relatie uit. Ik vind het zo jammer, het was een eg leuk stel samen.

Maar ja, wij zijn dan alsnog uitgegaan want mijn ouders hadden het ingeplanned, en misschien was het voor ons ook eens leuk om maar met zijn tweetjes uit te gaan...

7. Borelli

Borelli Actief lid

13 jul 2012
    240
    0
    0
    Wouw zomersproet wat een verhaal! Wij hebben er bewust voor gekozen om eerst met z'n tweeen te genieten en wat van de wereld te zien. Maar toen we daarna een kinderwens hadden, heeft het een paar jaar geduurd om zwanger te worden, IUI was voor ons de oplossing. Vervolgens lukte het door MK's niet om snel een tweede te krijgen en zo ben je zo 8 jaar verder en opeens mama op latere leeftijd. Helemaal niet zo erg want het houdt ons lekker jong en blijkbaar nog steeds gezond gezien onze recente zwangerschap... Vrijdag een curettage gehad waarbij nogmaals bevestigd werd dat de twee ukkies in een vruchtzak zaten (dit komt gemiddeld maar 10x per jaar voor in NL), als dit was doorgezet, waren we een hele zware en risicovolle periode tegemoet gegaan. Misschien moeten we blij zijn dat dit ons bespaard is gebleven...
    Hoop nu dat de zwangerschapsklachten snel weer weg zijn en dat ik dit emotioneel een mooi plekje kan geven zodat we aansluitend weer de draad met ons gezinnetje op kunnen pakken.

8. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Borelli, goed dat het achter de rug is! Ik had daar ook ooit over gelezen, dat het hele risicovolle zwangerschappen zijn als de twee in een vruchtzak zitten. Waarschijnlijk is het daardoor ook misgegaan nu.
    Je hebt twee mooie dochters, inderdaad altijd even een moment om erbij stil te staan hoe blij we mogen zijn dat we gezonde kindjes hebben. Dat heeft me toen best wel over de MK geholpen. Maar jij hebt er al wat meer achter de rug, dat is en blijft zwaar denk ik.
    Fijn dat je er zo positief tegenaan kijkt!

9. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1629 Zomersproet, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
    Ik zit trouwens al twee weken over mijn periode heen, helemal niks voor mij eigenlijk. Ik was nu twee keer ongesteld sinds Cleo's geboorte en de laatste keer wel later maar 6 dagen. Geef nog wel bv misschien dat het daarmee samen hangt? Ik had in juni een essure ingreep (soort sterilisatie) waarbij de eileiders dichtgroeien. Ingreep verliep goed maar 3 maanden later moet je voor een echo komen om te kijken of alles goed is dichtgegroeid. Noem het nalatig, of dom, maar die check heb ik nooit gedaan. Was altijd zo'n gedoe, weer naar het ziekenhuis. Voor mij zat het gewoon goed nu. Maar ja, ineens zit er wel een stemmeje in mijn achterhoofd... Ik voel me niet zwanger maar ook helemaal niet alsof ik ongesteld moet worden. Dat zou nu echt het allerlaatste zijn wat ik nog wil, zwanger! En vooral ook kans op buitenbaarmoederlijke zwsch. Ik denk ik moet nu toch echt even naar die echo... Of een test doen? Ben een beetje radeloos maar denk gewoon zitten en afwachten is het nu even ook niet...

10. Fiol

Fiol Actief lid

8 apr 2015
    385
    0
    0
    Zuid Holland
    Hallo dames

Wat een openhartig verhaal zomersproet, mooi om te lezen, een goed voorbeeld over hoe het soms kan lopen! En wat fijn dat we die keuzes mogen maken!
    Jeetje borelli dat is echt lang zeg! Ik heb zelf 6 jaar moeten "wachten" totdat mijn man toch voor een tweede wilde gaan, maar relatief gezien is 8 maanden vrij snel om dan zwanger te worden.
    Boaz is al vanaf vrijdag ziek, pff duurt lang hoor! Nu alleen nog een beetje verhoging, ben bang dat het morgen ook nog niet gaat lukken.
    Zomersproet lijkt me toch even handig om die echo te maken😊.

11. Alexa1972

Alexa1972 Lid

17 nov 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jemig Borelli: wat een naar en verdrietig nieuws. Heel veel sterkte en kracht gewenst....

12. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Borelli: wat heftig, meid! Maar is twee ukkies in een vruchtzak anders dan een eeneiige tweeling? Omdat ik nooit geweten had dat een zwangerschap van een eeneiige tweeling risicovoller zou zijn. Nu inderdaad een plekje proberen te geven. Kan me voorstellen dat dat nog lastig is, als de zwangerschapsklachten nog aanhouden. Dikke knuffel...Enne... weet dat wij er voor je zijn als je steun nodig hebt of even van je af wilt kletsen.
    @Zomersproet: jemig, jij maakt het ook nog even spannend. Op zich heb ik zelf ook wel gehad dat mijn cyclus na mijn tweede zwangerschap soms ook een eigen leven leidde en soms ineens 5 wkn was ipv 4 zonder enige aanleiding. Vrees dat je toch even langs het kruidvat moet gaan een dezer dagen....
    @Fiol: hoor om mij heen inderdaad allemaal mensen omvallen. Juffrouw op school, kinderen in de klas van mijn zoontje, 2 collega's. Het schijnt inderdaad een venijnig griepje te zijn. Even afkloppen, maar die is tot nu ons nog steeds bespaard gebleven. Hoe voel jij je? @Alexa: hoe is het met jou? Al weer vooruit aan het kijken richting de volgende eisprong?

13. Borelli

Borelli Actief lid

13 jul 2012
    240
    0
    0
    @Sneeuwmees, ik wist ook niet hoe dat zat met eeneiige tweelingen. Het blijkt dat als de splitsing al voor innesteling plaatsvindt dat iedere uk zijn eigen vruchtzak en placenta heeft, net zoals een twee-eiige tweeling dus. Bij een latere splitsing delen de twee 1 placenta maar hebben wel beide een vruchtzak. Nog later (wat dus bij mij het geval leek te zijn), delen de twee ook de vruchtzak. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld verstrengeld kunnen raken in elkaars navelstrengen. Maar ook het delen van 1 placenta heeft risico's omdat bijvoorbeeld de 1 er veel meer van gebruikt dan de ander en daardoor groeit de ander minder. Van wat ik ervan heb gelezen en gehoord worden als het al zover komt, de kinderen rond 32 weken gehaald. Behoorlijk heftig volgens mij. Maar als ze vorige week wel hadden geleefd, waren we er maximaal voor gegaan hoor! Misschien maar beter dat deze keuze niet aan onszelf is.

14. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Borelli, inderdaad, misschien is die keuze je zo ontnomem.
    Hoe voel je je nu? Heb je nog pijn gehad of bloedingen?

Hier nog steeds niet ongesteld (16dagen over tijd) maar daarnaast een mega griep sinds eergisteravond. Ik kom dus vandaag ook nog even niet de deur uit vrees ik voor een test. En ML heeft stress op zijn werk, herstrukturering, gisteren werd een ontslagronde bekend gemaakt en 21 medewerkers zijn in het Europese team ontslagen. Veel vergaderingen dus, en mensen die onderling bellen. Hij is ook nog eens manager van een team, dus ook veel vragen te beantwoorden.
    Morgen moet hij op zakenreis, ik hoop dat ik dan weer fitter ben want ik hang de hele ochtend al futloos op de bank.
    Fiol, waarschijnlijk hetzelfde griepvirus hier als Boaz. Ik hoop dat de rest van het gezin hier fit blijft.voel jij je goed? Zwanger en griep is een hel! Ik durf ook niks te nemen hier vanwegen borstvoeding - die trouwens nu op een zeer lag pitje loopt. Per kolfbeurt hal ik er nog maar 50cc uit, denk dat het binnenkort over is...

15. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ladies, ik moet het even kwijt hier, ik heb vandaag getest en ben zwanger... Het was een knaltest, maar ja, wat verwacht je bij 16 dagen overheen.
    Ik ben helemaal van streek. Heb netbal gelezen wat een buitenbaarmoederlijke zwangerschaft met zich meebrengt, want grote kans dat dat hem gewoon is...
    Dit is toch niet normaal???? Ik heb me nota bene laten steriliseren om niet weer zwanger te worden en nu wordt ik ineens een paar maanden voor mijn 43e gewoon zwanger!!! Ik weet even niet goed wat te doen. ML is even niet zo communicatief en houdt het gewoon op 'dan moet je morgen maar naar het ziekenhuis' en dat was het. En hij gaat wel morgen op zakenreis. Volgens mij begrijpt hij het even niet zo goed, ik vind het ook heel surreaal maar omdat hij er verder geen woord aan verliest heb ik het gevoel dat hij de kluts helemaal kwijt is even.
    Ik weet niet zo goed wat ik moet doen als het nou geen bbm zwangerschap is... Mijn moeder al gebeld maar die zit in de bioscoop. Ik ben hier echt niet op voorbereid. Help!!

16. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Zomersproet: oh, meid, wat een schrik! Zeker als je er niet op gerekend hebt en niet op zit te wachten. Ja, dat zal even moeten landen (al vrees ik dat jij vannacht niet veel zal slapen). Misschien morgen (en nog een paar keer erna) hcg laten prikken om het verloop te zien. Als je 16 dgn overtijd bent, ben je ook al iets meer dan 6 wkn zwanger en zou er al iets te zien kunnen zijn op een echo. Al snap ik dat je over zulke dingen helemaal niet bezig wilt zijn. Mag of moet ik je feliciteren? Of moet ik dat over een paar dagen doen. Volgens mij sta jij nu te stuiteren van de stress, of niet?
    @Borelli: wat een tegenstelling met het nieuws van Zomersproet. Bedankt voor je uitleg. Nooit geweten dat het kon. In dat opzicht heeft de natuur misschien de keuze voor jullie gemaakt. Misschien een geruststelling voor later... Bijzonder is en blijft het wel.

17. Borelli

Borelli Actief lid

13 jul 2012
    240
    0
    0
    Nee zomersproet! Ik snap dat je even de weg kwijt bent. Zou morgen direct VK of gyn bellen met de vraag of je langs kan komen...
    Ben je hier ziek van denk je of heb je ook de griep te pakken? Sterkte en succes met dit nieuws

18. Fiol

Fiol Actief lid

8 apr 2015
    385
    0
    0
    Zuid Holland
    Jeetje zomersproet, ik snap dat je helemaal van streek bent!! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt of het een bbzw is of een gewone. En dan inderdaad als het goed is, wat dan?? Phoe ikzou in jou positie ook het ff niet meer weten, ik hoop dat je goed met je moeder erover hebt kunnen praten. En hier kan dat ook altijd!
    Eerst maar duidelijkheid en dan verder denk ik zo! Knuffel!

19. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sneeuwmees, Borelli, Fiol, dank jullie voor je lieve woorden!
    Ik was bij het ziekenhuis en mocht meteen een echo ( ze belden de gyn hiervoor, even wachten maar dan had ik zekerheid). Ze schrokken er ook allemaal behoorlojk van want dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar zoals de gyn zei 'niets is 100% zeker' . Ze deed een vaginale echo en het vruchtje zit gewoon in de baarmoeder. Heeft dat eitje dus echt de weg door die dichtgegroeide baarmoederhals gevonden, het is toch te gek voor woorden! Er was nu met 6 weken 2 dagen nog geen hartje te zien, volgende week kijken we of het allemaal wel normaal is verder.
    Ik heb dus echt geen idee hoe we nu verder gaan. Je kan zeggen 'het had zo moeten zijn' want dit is toch echt wel heel uitzonderlijk. Aan de andere kant weet ik nit of we ons dat moeten aandoen op onze leeftijd, en met nog een ukkie van dan net anderhalf ( en de grote is dan 8).
    ML is nu op zakenreis, we zullen het er over moten hebben. Sowieso de echo volgende week afwachten. Dit is echt emotionele achtbaan dit, pfff.

20. Borelli

Borelli Actief lid

13 jul 2012
    240
    0
    0
    Zomersproet goed dat je direct voor een echo kon komen. Dat geeft in ieder geval de geruststelling dat het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is. Dat lijkt me goed nieuws voor jullie! Tja en hoe verder? Ik zou eerst de echo volgende week afwachten (maar dat zegt misschien meer iets over mij met mijn MK geschiedenis). Hopelijk kan je nog een beetje rust vinden. Succes meid!

Voel je je wel wat beter qua griep nou?

Deel Deze Pagina