Hallo dames, Een week of twee geleden hebben wij ons door een verkoopster van Babypark laten voorlichten over deken, deken in dekbedhoes of dekbed. Nu begrepen we dat een echt dekbed pas mag na een jaar ofzo (kan ook 2 geweest zijn) dus dat valt in ieder geval voor nu af. Toen hebben wij bij Babypark dus een deken besteld die een zomer- en een herfstdekentje heeft en die dus eventueel aan elkaar kan (net als zo'n zomer-winterdekbed). Die kon volgens de verkoopster prima in een dekbedhoes, dat maakte niets uit. Vervolgens vertel ik dat tegen mijn moeder en die beweert dus dat het gevaarlijk is. Ik eens even gegoogled, en ja hoor, 2 ogenschijnlijk zeer betrouwbare sites waarvan er 1 stelt dat het niet uitmaakt en de 2e zegt dat het idd gevaarlijk is. Ouders Online - Veilig slapen (0-4 jr) Veiligheid: In bed En nu weet ik dus niet meer waar we nu goed aan doen! De simpelste optie is om dan inderdaad maar laken en los dekentje te gaan combineren, maar wij vinden op zich een slaapzakje leuker. Alhoewel we toen nog wel dachten een slaapzak met ons babykamerthema te kunnen vinden en helaas blijkt dat er niet te zijn. Dus op zich zouden we nu wel voor een dekentje kunnen gaan, maar het is wel verwarrend! Hoe hebben jullie dat opgelost?
Voor zover ik weet kan een gewone deken zoals jij dus aangeschaft hebt in een dekbedovertrekje geen kwaad. Het gaat erom dat het moet ademen. Of je een dekentje nu over een lakentje legt of in een overtrekje, dat maakt qua ademendheid zeg maar (btje raar woord, haha) niet uit. Een dekbedje wordt afgeraden tot 2 jaar idd, alhoewel ik geloof dat de meningen daar ook weer over verschillen.
Als ze nog zo klein zijn dan is een los dekentje met lakentje of een slaapzakje het handigste. Zeker omdat je het bedje laag opmaakt. Dan past een dekbedhoes met deken niet eens goed cq netjes vind ik.
Volgens mij zijn de richtlijnen voor de kraamzorg toch een dekentje en een lakentje in het begin. Mijn nichtje heeft een hoes over de deken gedaan en de kraamhulp heeft meteen de eerste dag het bedje opnieuw opgemaakt (en dan zit je dan met je hoes). Maar je verhaal over het slaapzakje snap ik in deze combinatie niet? Wil je een slaapzak in plaats van een deken? Een slaapzakje wordt meestal als extra gebruikt, vooral als de kleine pas geboren is.
De Deken waar jij het over hebt heb ik ook gekocht. Dit kan heel goed voor de pasgeborenen hoor, kunnen namelijk hierdoor ademen. Heb ook bij babypark de overtrek gekocht. Heb het bedje hier al opgemaakt en kan prima, ook als je het laag opmaakt hoor. Ik zag het namelijk niet zitten om met lakentjes en dekentjes in de weer te gaan, dit is een stuk makkelijker. Liefs
De eerste link is al zes jaar oud en vind ik persoonlijk een mindere betrouwbare bron dan je tweede link die wel uit 2010 komt. Hier staat dat het gewoon mag. Ook de kraamzorg raadt het hier niet af om een dekentje in een dekbedhoes gebruiken. Wel raden ze een echt dekbed af. Of je nu een lakentje en een deken gebruikt of een lakentje en een dekbedhoes, wat eigenlijk niet meer is dan een 'lakenhoes', maakt weinig verschil.
volgens mij gaat het er ook om dat je een dekbedhoes niet makkelijk strak in kan stoppen en een dekentje met laken wel.
Waarom zou dat niet kunnen? Je moet uiteraard wel een goed passende maat kopen, maar mijn buurvrouw gebruikt het ook bij haar pasgeboren dochter en het ziet er gewoon strak uit.
geen idee. Ik gebruik zelf geen dekbedhoes. Zo heb ik het altijd begrepen. Maar blijkbaar klopt dat dus niet.
Wij hebben gekozen voor een duodeken, kun je gewoon in een dekbedovertrekje doen, vond het altijd zo'n geklier met lakentje en dan nog zo'n dekentje erover heen.
Op de tweede site staat onder het kopje 'deken' het volgende: U kunt ook een deken in een dekbedhoes gebruiken, maar dan moet de deken even groot zijn als de hoes. De dekbedhoes moet groot genoeg zijn, zodat u deze aan de onder- en zijkanten minimaal 10 cm onder het matras kan instoppen. Zorg dat de hoes goed sluit. Vouw geen dekentje dubbel in een dekbedhoes. Lijkt me op zich logisch. En daarnaast: een lakentje EN dekentje is toch net zo warm als een dekentje IN overtrekje? Bij ons heeft de eerste gewoon onder dekentje IN overtrekje geslapen en dat gaan we bij de tweede ook doen.
Klopt, slaapzakje moest ook zijn dekbedovertrekje, pas ik even aan! Hmm kan die post niet meer wijzigen?
Een overtrekje met een katoenen deken (duo deken) mag gewoon. zolang hetgeen dat je erin doet maar van 100% katoen is zodat het ademt. De deken moet even groot zijn als de overtrek zodat er niks dubbel kan komen. Wat betreft het instoppen, een standaard overtrekje heeft een maat van 100x135 op een matrasje van 60 breed heb je instopruimte genoeg.
Ik heb dit ook gevraagd op een info avond van de kraamzorg. En ze zeiden dat het niet mocht omdat de kleine dan in de dekbedhoes kan kruipen. Nu vind ik dit zelf onzin bij pas geboren kindjes. Die liggen stil in bed. Ik heb dus ook een duodekentje en daaroverheen een dekbedhoes en aangezien het bedje nog steeds kort opgemaakt wordt gaat er zeker meer dan 10 cm onder het matras. En ik heb bij mijn dochter nog niet gezien dat ze dit eronder uit heeft gekregen.
Wij gebruiken ook gewoon een duodekentje van Vellux (denk dat deze bedoeld wordt) in een dekbedhoes. De dekbedhoes en het dekentje hebben dezelfde maat en zijn makkelijk in te stoppen aan de zij- en onderkant. Heb destijds het hele internet afgespeurd naar het antwoord op mijn vraag of het nu wel of niet mocht. Uiteindelijk een mailtje gestuurd naar de kraamzorg-instelling (Zin-kraamzorg) en volgens hen mocht dat gewoon. Hebben wel speciaal voor Vellux dekentje gekozen vanwege het goede ademende vermogen.
Producten veilig/onveilig Dekbedhoes met dekentje Als een enkele deken in een dekbedhoes wordt gestopt is er altijd sprake van 2 lakens, maar uit metingen blijkt de isolatiewaarde niet noemenswaardig te worden verhoogd. Wanneer een deken wordt dubbelgevouwen om in de hoes te kunnen schuiven, is er wel sprake van een belangrijke toename van isolatie en daardoor van verhoogde kans op warmtestress of oververhitting. Als een hoes met een enkele deken rondom goed kan worden ingestopt en het bedje wordt laag opgemaakt, dan is er weinig verschil met een laken en een dekentje. Als de hoes te klein van afmeting is om te kunnen instoppen, is er sprake van beddengoed dat los in bed ligt. Dat is risicoverhogend, omdat de baby zich eronder kan wurmen. Dekbedhoes met dekentje - Producten veilig/onveilig deel1 handige site!
Omdat je geen slaapzak kan vinden in het thema is deze om die reden afgeschreven? Edit: lees nu dat je iets anders bedoelde.
Hier dekentje in dekbedhoed (vellux) omdat we een purflo matras hebben, en die zijn zo hoog, dat we de lakentjes niet konden instoppen.... En dekbedhoes dwars in bed, bleef er leuk uitzien, maar zo'n half lakentje met de sierrand ondergestopt niet... Dekentje lag dus dwars om goed in te stoppen, was geen probleem. Kraamhulp zocht wel een dik boek voor onder het matras, omdat je zoveel overhoud ivm laag opmaken. Anders ligt het kindje met het hoofdje omlaag.