Wekker zetten voor nachtvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pluisje88, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

#1 Pluisje88, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2014
    Hoi,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet aan uitkom, vandaar dat ik het hier (aan alle moeders die deskundiger zijn dan ik haha) ga vragen.

Vanaf de geboorte zet ik elke nacht mijn wekker voor de nachtvoeding. De kraamzorg gaf aan dat dit moest en dit ben ik, nadat zij wegging, blijven doen. In het begin om de 2 à 3 uur, inmiddels is dit al 4 à 5 uur. Deze stap was voor mij wel makkelijk, ze werd gewoon niet wakker rond die tijd en heb toen gekeken of ze langer op 1 voeding kon slapen 's nachts.

Dit gaat al een paar weken prima, de ene nacht komt ze na 4 uur en de andere nacht na 5 uur. Als ze nog slaapt 5 uur na de laatste voeding maak ik haar wakker (meestal ligt ze dan wel een beetje te draaien). Een paar keer gaf ik haar de speen zodat ze niet ging huilen terwijl ik een fles maakte, kwam ik terug boven sliep ze weer! Na een uurtje wilde ze dan toch drinken maar in die tijd slaap ik zelf dus ook weer niet.

Nu is het me al een paar keer gebeurd dat ze ook na 5 uur nog heerlijk slaapt. Een enkele keer heb ik gewacht en ben zelf terug gaan slapen, mede omdat ze alleen echt goed drinkt als ze wakker is, slapend dan duurt de voeding óf heel lang óf ze drinkt weinig. Overdag gingen de flessen niet leeg, inmiddels gaan er van de 6 flessen 4 leeg. Ook gaat ze overdag meer drinken i.p.v in de nacht.

Maar goed, mijn probleem is dat ik niet weet hoe en wanneer ik de nachtvoeding eraf kan laten. Ze drinkt op dit moment de fles niet leeg maar drinkt toch zo'n 70 tot 90cc (soms meer). Lijkt mij nog wat vroeg om de nachtvoeding eraf te laten? Of kan ik beter de laatste fles dan eraf laten? Hiervan drinkt ze hetzelfde als de nachtvoeding, ook wel minder maar eigenlijk nooit meer. Zoals jullie kunnen lezen vind ik dat best lastig.

Bij het CB zeiden ze trouwens dat ik het maar aan moest kijken en het vanzelf zou merken. Tsja, daar kan ik weinig mee. Ze zeiden namelijk ook dat, om haar overdag meer te laten drinken en niet in de nacht, ik haar moest pushen overdag. Nou vind ik dat niks want ze gaat dan teruggeven/spugen en als ik niet wil eten vind ik het ook niet leuk als ik moet. Dat heb ik dan ook maar 1 keer geprobeerd, en nu heeft ze het zelf geregeld.

In ieder geval zet ik dus nog steeds mijn wekker maar zou dat graag niet meer hoeven doen. Hiermee bedoel ik niet dat ze dan doorslaapt maar dat ze zelf aangeeft wanneer ze wil drinken. Het punt is dat ik niet wakker word van hongersignalen, pas als ze al huilt. Wat ik dan weer sneu vind maar misschien onoverkomelijk is. Grootste angst van mij is dat ik niet wakker wordt maar haar gewoon honger laat hebben. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling maar is al wel 1 keer gebeurd. Toen was ze aan het huilen waarvan ik wakker werd, en op dat moment zat er al 7 uur tussen de voedingen. Dit was toen ze net van 3 uur naar 4 à 5 uur in de nacht ging.

Eigenlijk durf ik nu dus niet meer zonder wekker te gaan slapen maarja dat kan niet zo blijven. Ik zou het zelf ook prettig vinden dat zij me laat weten wanneer het tijd is, en ik niet (of wij beiden) van de wekker wakker word om te voeden. Is het zo dat een moeder àltijd wakker word van het gehuil van haar baby of niet? Dat is namelijk wat veel mensen tegen me zeggen en ook het CB. Maarja, ik heb weinig energie en ben eigenlijk altijd moe dus gek is het niet dat ik bang ben om niet wakker te worden. Op deze manier zie ik niet hoe ik die wekker uit kan laten en 1 fles eraf kan krijgen.

Het lijkt mij ook slim om de nachtvoeding (of laatste fles) eraf te halen als ze overdag alles leegdrinkt? Nu zijn dat (meestal) 4 van de 6 flessen. De flessen zijn 120+4 (of 125+4 als ze last heeft met ontlasting) en hier groeit ze goed op (zelfs toen ze veel van alle flessen liet staan, een paar weken geleden vaak de helft van een fles). CB adviseerde ook door te gaan hiermee en niet op te hogen, logisch ook dat gaat ze zeer waarschijnlijk niet opdrinken. Maar als er 1 fles afgaat zit ze op 5 flessen van 120+4, dat zou hetzelfde aantal cc zijn als ze nu drinkt maar dan moet ze wel alles leegdrinken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen zodat ik alvast voorbereid ben en weet hoe ik dit aan kan/moet pakken. Jullie zouden me enorm helpen!

2. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hoe oud is ze?

3. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    hallo,

mijn dochter was en is nog altijd geen grote drinker nu is ze 15 weken en drinkt 5x150/5... ik heb ze in de nacht nooit wakker gemaakt ook al zeiden ze dat ik dat moest doen, ik heb het 1x geprobeerd en kreeg er met veel moeite 75cc in. dus sindsdien laat ik haar slapen en zie ik wel wanneer ze wakker wordt. ze sliep aan 4 weken door ze slaapt van 10 tot 6. overdag maak ik haar wel wakker. haar schema is 6u-10u-14u-18u-21u30

in het begin was ik ook bang dat ze wat te weinig binnen kreeg, maar ze groeit goed en is mee met haar gewicht ondanks dat ze wat minder drinkt dan andere baby's

4. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kindjes geven heel goed aan hoeveel ze nodig hebben, dus als ze snachts doorslaapt zou ik haar lekker laten liggen. En idd je hoeft echt niet bang te zijn dat je niet wakker wordt als ze huilt. Die sensor zit ingebouwd ;) Ik word ook pas wakker als hij begint te huilen. Ik zet savonds in een bakje al het poeder klaar. Dan neem ik 60% echt goed koud water uit de kraan, 40% kokend water. Dan mengen. Is precies 37°C.
    Dan heb je binnen een paar minuten een flesje. Dat ze die paar minuutjes huilen is idd onoverkomelijk dan en ook helemaal niet zo erg lijkt mij.
    Wat de flessen overdag betreft zou ik ook gewoon naar het kindje kijken. Als de flessen leeggaan dan gewoon meer maken. Als ze genoeg binnen krijgt voor haar gewicht zou ik zeker niet gaan pushen.
    Vannacht die wekker dus lekker uitgooien en lekker slapen!

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zoveel mensen zoveel adviezen, mijn kraam gaf juist aan: als ie slaapt niet wakker maken voor een voeding...

Hoe oud is je kindje en hoeveel weegt het?

Wat betreft wakker worden: ik heb gemerkt dat hoe moe je ook bent, je altijd wakker wordt van het gehuil... nu nog trouwens :) En wordt je partner ook niet wakker?

6. Pluisje88

Ze is nu 9 weken en weegt 4720 gram.

Mijn partner slaapt enorm diep en word dus alleen wakker als ik hem zowat uit bed duw, huilen word hij alleen wakker van als het echt krijsen is wat langer duurt dan 10 minuten.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb mijn kinderen nooit wakker gemaakt voor een nachtvoeding, maar zij kwamen wel altijd zelf :)
    En dan werd ik ook wakker als ze huilen. Binnen 1 minuut ben je echt wel wakker en een flesje is zo gemaakt.

Met 9 weken zou ik zeggen; laat lekker slapen in de nacht en kijken wat er gebeurd. Word ze wakker heeft ze het nodig, zo niet dan niet :)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als haar groei goed is dan zou ik haar voor de nachten niet wakker maken en het zelf laten bepalen en overdag op jouw verzoek!

9. Pluisje88

Eigenlijk allemaal hetzelfde advies, gewoon laten slapen dus. Ga het vannacht maar eens proberen dan, ben best onzeker nog of ik wakker ga worden maar zal het denk ik toch moeten proberen om het te weten. Eens kijken wat ze doet, ben benieuwd! Hebben jullie er verder geen moeite mee gehad? Heb steeds het idee dat ik als enigste moeder niet (durf) vertrouw op het wakker worden!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

nee joh, dood normaal
    heb het nu bij mijn derde nog... en hij slaapt 20:00 - 8:00 sinds hij 11 weken is

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.629
    113
    Ik word al wakker als hij wat harder zucht, dus daar ben ik zelf niet bang voor, maar mijn man hoort het ook pas bij echt huilen. Ik denk dat je er rustig op kan vertrouwen dat je daar echt wel wakker van wordt, en dat dat ook heus zo erg niet is, ze kan nu eenmaal weinig anders. Gewoon lekker laten slapen en als ze wakker wordt snel een flesje maken.

12. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    neen hoor je bent niet de enige, de eerste 3 weken kwam ze meestal om een uur of 3 wakker, op een dag was het 3u30 en ze lag nog diep te slapen, maar ik was wakker en lag te wachten wanneer zij uiteindelijk ging huilen voor haar fles :D dat is moederinstinct denk ik...

13. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Je durft er nog niet op te vertrouwen omdat je het nog niet geprobeerd hebt.
    Ik laat mijn dame ook zelf bepalen wanneer ze honger heeft en die is nu 4 weken.
    En je wordt echt wel wakker als z3 honger hebben...

14. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Niet bang zijn, je word écht wel wakker! Mannen over het algemeen niet zo snel, maar het moederinstinct is echt heel erg sterk. Ik zou de kleine gewoon laten slapen dus en zelf laten bepalen wanneer het een flesje wilt.

15. Pluisje88

Dat heb ik dus ook al een paar keer gehad jv23! Ging ik vlug naar beneden om een flesje te maken, kwam ik boven lag ze weer te slapen. Sta je daar met je goede gedrag ;). Heb toen ook echt een uur of 2 op het randje van m'n bed zitten wachten en steeds kijken "is het al zover?".

En jo85, dat zal het denk ik wel zijn ja dat ik het nooit geprobeerd heb. Vind het zo sneu als ze huilt om eten maar als ik het zo naga doet ze dat overdag ook wel eens. Ze gaat sowieso snel van eerste hongersignaal naar krijsen dusja dat is moeilijk om er dan vóór het huilen al een fles te geven.

16. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Gewoon lekker laten slapen. Ik heb het nu ook met mijn zoon van net 4 weken. Vannacht werd ik 4 uur na de laatste voeding wakker. Hij draaide en murmelde een beetje, dus ik maak een flesje. Kom ik terug, ligt meneer weer in coma. Hij groeit goed, is overdag veel wakker en alert. Op een gegeven moment gaan ze toch 's nachts langer slapen. En bij die van jou gebeurt dat gewoon wat eerder dan de gemiddelde 3 maanden. Mocht blijken dat je kindje het toch niet red zonder nachtvoeding, kun je deze toch altijd weer invoeren?

17. nono

nono Niet meer actief

Inderdaad lekker doorslapen, ze geeft vanzelf aan wanneer ze honger heeft. :)

18. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Ik maak mn zoon echt niet wakker hoor als ie slaapt, als ie zn fles wil wordt ie wakker en krijgt ie zn fles :)

19. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik was in het begin ook altijd bang dat ik hem niet zou horen. Had ook wel eens het idee als ik wakker schrok dat hij al heel lang aan het huilen was.
    Tot hij dus toevallig een x wakker werd toen ml al beneden was om te gaan werken.
    Ik schrok wakker, voor mijn gevoel zeker een kwartier nadat hij was begonnen met huilen. Ik liep met de kleine man naar beneden en vroeg ml hoe lang hij had gehuild, dat ik hem niet gehoord had en ik het zo vreselijk vond.
    Babyfoon stond nog aan beneden, dus hij kon me vertellen dat hij 1 kik hoorde en ik blijkbaar meteen me bed uit sprong...;)

20. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Hier ook vrij snel gestopt. Ze dronk en groeide goed. Had een keer de wekker gezet, maar in m'n slaap uit gezet ipv op snooz :D. Toen werd ik om 6 uur wakker (laatste fles was om 23:30 ongeveer). Zo gelaten en haar zelf laten komen. Nu maken we haar wel wakker rond half 8, anders krijgt ze een fles te weinig.

Deel Deze Pagina