mama's cafe tips

Discussie in 'De lounge' gestart door kleinmonster, 4 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinmonster

kleinmonster Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    vanaf volgend jaar neem ik het mama's cafe hier in de buurt over en ben opzoek naar tips en trucs.
    Het loopt op dit moment niet zo lekker en er moet dus het e.e.a. veranderen. zo willen we de naam veranderen leuke pakkende thema's en misschien iets van knutsel ochtenden.

Hebben jullie nog leuke tips, dingen die je mist bij jullie mama's cafe of juist dingen die je erg leuk vonden?

2. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik ben actief betrokken bij de organisatie van Mamacafe.
    Thema ochtenden mbt dragen, borstvoeding, lactatie kundige, gezonde voeding etc, wasbare luiers maar ook soms een prikkelende workshop hoe bv om te gaan met seksuele ontwikkeling, geweldloze communicatie etc

kleinmonster vindt dit leuk.
  3. kleinmonster

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    dragen en wasbaar wil ik ook zeker weer terug laten komen, zelf draag ik ook en wasbaar gedaan. andere thema's ga ik gelijk opschrijven

4. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Toen mijn dochtertje jong was woonden we in Engeland. De mama café's waren erg leuk. Er was veel speelgoed (voor alle leeftijden, zowel binnen als buiten), knutselhoekje, een kopje koffie, lactatiekundige om vragen aan te stellen en iemand van het cb om vragen aan te stellen. Vooral een plek waar de kinderen fijn kunnen spelen en de mama's contact maken met andere moeders. De ruimtes waren gezellig met genoeg plek om te zitten voor de ouders en genoeg kleine stoeltjes voor de kinderen.
    Aan het einde ging iedereen in de kring zitten en werden er liedjes gezongen. Vooral liedjes waar kinderen actief bij mee konden doen.

Terug in Nederland ben ik bij 2 mama café's geweest. 1x bij de ene en zo'n 5x bij de andere. Er was elke keer iemand om over een onderwerp te praten. Niet even, maar zo'n 1 uur van de 1,5 a 2 uur. Resultaat: onrustige kinderen en bijna geen tijd om te kletsen met de andere mama's. Het speelgoed dat er was, was vooral voor kleine baby's en niet interessant voor mijn dochter van toen 2 jaar oud.
    Dat een mama café een goede manier is om activiteiten etc onder de aandacht te brengen begrijp ik. Maar een kwartier zou lang genoeg moeten zijn om een presentatie te geven over zo'n activiteit.
    Dat ik bij de ene locatie 5x geweest ben was niet omdat ik het leuk vond maar omdat ik het sneu vond dat er verder niemand kwam.

Redelijk wat moeders komen naar zo'n ochtend toe om er even uit te zijn, om onder de mensen te komen en voor gezelligheid. Dan zou ik ook de ruimte geven om als moeders onder elkaar te kletsen terwijl er genoeg uitdagend speelgoed is voor de kinderen om mee te spelen.

Succes!

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Voorlichting over veilig samenslapen kun je ook doen

6. kleinmonster

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    ook erg leuk maar wel heel lastig denk ik want vanuit het cb zullen ze dit niet ondersteunen denk ik ( ik ben trouwens helemaal voor samen slapen)

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Geen ervaring, maar wat gaaf dat je dit doet! Ik kende het fenomeen niet.
    Jammer dat ze zoiets hier niet hebben :)

8. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Wat klinkt dat leuk zoals t in Engeland was. ik denk inderdaad dat je een grotere groep vrouwen zult aanspreken als je er vooral iets gezelligste en toegankelijke van maakt. het is vaak al zo zoeken naar een plek waar je gewoon relaxte met kleine kinderen heen kunt

Liedx vindt dit leuk.
  9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben het hier ook, ze zijn heel actief op facebook. In alle lokale fb-groepen over kinderen posten ze hun activiteiten. Zo bereik je heel veel moeders.
    Desondanks ben ik nooit geweest. Ik vind het jammer dat de nadruk zo ligt op de "alternatieve hoek" zo komt het een beetje bekeerderig en elitair over. Het moet ook leuk zijn voor moeders die de fles geven om te komen.
    Juist een breder publiek trekken en misschien ook die eenzame tienermoeder in een achterstandswijk bereiken lijkt me mooi.
    (Terwijl ik zelf ook van het langvoeden en dragen ben, maar ik hou er niet van als mensen me komen vertellen wat ik moet doen)

krentenbol, Ysabella, Torretjeee en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik organiseer hier ook mamacafe samen met een vriend.

Ten eerste vraag ik mij af wat je wilt veranderen aan de naam?

Wij hebben een vaste gratis locatie. Je moet alleen 1 drankje kopen minimaal.
    We hebben een aantal vaste thema's per jaar ( vakanties sowieso dicht, sinterklaas thema, lokale ondernemers dag(mini markt) tweedehands verkoop en een mama verwen avond.

Naast de vaste thema's en vakanties bedenken we dan 5 thema's. Voor volgend jaar ligt alles zo goed als vast. Ik spiek soms ook bij andere mamcafes voor tips en onderwerpen.
    Lactatiekundige is hier ook elle maand aanwezig.

Ons mamacafe is 2 uren trouwens. 1 keer per maand de eerste vrijdag van 10.00-12.00.

11. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Verschillende dagen. Hier is het altijd op woensdag en ik werk dus op woensdag

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Ik zou het zelf inderdaad wegtrekken van de alternatieve hoek. tenminste als je doel is om meer mensen aan te trekken, omdat je nou eenmaal dan een breder publiek krijgt

13. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Maar je hebt toch niets met het CB te maken?

Ik denk heel veel zaken die vaak in het mamacafé aan de orde komen, worden door het gemiddelde CB niet ondersteund. (lang voeden, dragen, voeden op verzoek, rapley, UP, AP en OO etc.) Tenminste dat is mijn ervaring.

Persoonlijk vind ik mamacafé daarom juist zo fijn, er zijn namelijk best veel peutermeeting-activiteiten vanuit de mainstream hoek (tenminste bij ons) veelal door de gemeente georganiseerd. Heel goed initiatief maar zelf kom ik daar dus niet graag.
    Want ik vind het niet fijn dat mijn kindje limo krijgt enz enz.

Nou ja, off topic, want dat was je vraag helemaal niet:oops:

Overigens denk ik ook, naast dat het fijn is, een zekere "uitstraling" te hebben ,die duidelijkheid schept wat de bezoeker kan en mag verwachten, dat je het idd niet te vol met thema's moet gooien.
    Wij organiseren regelmatig een thema maar verder is het gewoon fijn kletsen met gelijkgestemden, de kindjes die met elkaar spelen en al met al hebben we dus gewoon een gezellige ochtend.
    Onze oudste is dus heel goed bevriend met een paar kindjes, ze hebben elkaar als baby al ontmoet en dus al vier jaar lang bijna elke zoveel weken met elkaar gespeeld en er zijn hechte vriendschappen ontstaan. Zo leuk.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Hmm dan zou ik eerst je doelgroep vaststellen en misschien ook een naam kiezen die bij de doelgroep hoort... mama-cafe suggereert dat het voor alle mama's is. Niet alleen voor de mama's van Ravi en Lenthe die hun draagdoekenverzameling aanelkaar showen ;)

Ja er zijn hier ook mainstream speelgroepen vanuit de gemeente, maar er zijn ook al vbn-meetings waar je heen kan voor borstvoedingsenthousiasten en draagwandelingen voor draagfans... dus ik vind het niet perse vanzelfsprekend dat een mama-cafe alternatief is.

krentenbol vindt dit leuk.
  15. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Wat wil je bereiken met de groep, wat voor een publiek wil je trekken, voor welke leeftijd (0-2, 2-4)?

Onderwerpen als dragen, borstvoeding, wasbare luiers, veilig samen slapen etc zal vooral interessant zijn voor zwangere vrouwen of moeders met jonge baby's. Moeders met kinderen van 2+ zullen hier waarschijnlijk niet echt meer in geïnteresseerd zijn.

Zelf ben ik een moeder die meer dan een jaar borstvoeding heeft gegeven, regelmatig draagt, samen sliep als ons kleintje niet lekker / huilerig was en veel bezig met gezonde voeding / tussendoortjes voor de kinderen.
    Maar als ik dan de onderwerpen lees over dragen, borstvoeding, wasbare luiers, veilig samen slapen etc dan voel ik me niet aangesproken om naar het mamacafé te gaan. Ik krijg dan een beeld voor ogen van moeders die alles perfect willen doen en voel me dan een falende moeder omdat ik dat niet allemaal doe.
    Je zult waarschijnlijk met dit soort onderwerpen niet een groot publiek trekken.

Succes!

cowgirl80 vindt dit leuk.
  16. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik kom nooit in een mama café, omdat ik het idee heb dat daar voornamelijk moeders komen die lang borstvoeding geven, zweren bij een draagdoek, alleen aan rapley doen en samen slapen.
    Met mijn fv, voeren & stukken, potjes & vers, na 6 weken al op eigen kamer etc voel ik me niet tot de doelgroep horen.
    Dat kan natuurlijk enorm aan mezelf liggen. Of aan de 'reclame'.

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Zelf ooit in een ver verleden geassisteerd bij een mama cafe, als onderdeel van stage.

Vaak was er een "expert" die dingen vertelde of je dingen kon vragen. Wij hadden ook een paar keer iemand van maatschappelijk werk die veel af wist van voorzieningen, regelingen, toeslagen etc mbt het kind zelf.

Gratis toegang door subsidie. Koffie, thee, diksap, voor de mama's een koekje, voor de kindjes soepstengels / rijstewafels.

We waren in hetzelfde gebouw gelijk open met de speel-o-theek.

En we deden een ouder-kind activiteit: knutselen, liedjes zingen, voorlezen etc.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik zou niet alleen experts laten komen die zo gericht zijn op de baby's. Ook thema's als lezen en voorlezen en wat de meerwaarde is. Samen dansen, spelletjes, een knutselactiviteit. Speelgoed wat meerderwaarde heeft voor een peuter, dingen waar je tegen aan loopt zoals de peuter puberteit.

Vooral het er tussen in laten zoals fles is niet slechter dan de borst, mensen leggen er zoveel nadruk op en er zijn genoeg mensen die het niet kunnen omdat hun lijf niet wil.ik bedoel natuurlijk liever wel de borst maar mensen kijken negatief tegen de mensen die het niet doen.
    Geen discussie of een draagdoek beter is dan een zak, baby wel of niet bij je in bed moet. (Blijf wel van mening dat cosleeper geen probleem is maar in bed vind ik gevaarlijk)
    De wel of niet wasbare luiers. Mensen zijn soms te sterk van mening dat ze zich opdringen

Persoonlijk ging ik niet naar het mama vanwege het gevoel te krijgen dat je het niet goed doet.

19. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Dit
    Dit beeld heb ik er ook bij, houdt me toch tegen om naar zoiets te gaan, terwijl het me best leuk lijkt om in contact te komen met anderen mama's en kindjes.

Deel Deze Pagina