Mama's die het "anders" doen?

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Linnaea, 5 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Kijk eens op de site van Green Evelien voor foto's.

2. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Zij hebben er gewoon bedden naast gezet. Dat is inderdaad ook een idee. Ik ben zelf ook al op zoek naar een bed van 240 breed, maar ik denk dat dit een zelfbouwproject wordt. Ik vind het anders veels te duur.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Wie van jullie heeft er kindjes op een kinderdagverblijf zitten en hoe doen jullie het met voeding? Of eigenlijk, hoe ga je ermee om dat ze op het kinderdagverblijf andere dingen eten dan je eigenlijk zou willen? Zo wilde ik in het eerste jaar niet dat mijn zoon smeerkaas kreeg omdat er zoveel zout en e-nummers in zitten. Nu heb ik het nog steeds liever niet maar de keuze wordt wel erg beperkt. Thuis hebben we jam van zonnatura waar meer dan de helft minder suiker in zit dan in gewone jam maar op het KDV hebben ze wel gewone van de jumbo. Ook chocopasta heb ik liever niet. Speciaal voor onze zoon zijn ze al gewone yoghurt gaan bestellen ipv vanilleyoghurt (vanwege de suikers). Maar ze gebruiken verder verschillende producten met e-nummers en in mijn ogen teveel suiker. Halvarine en koekjes bijvoorbeeld. Ik vind dit erg lastig. Ik kan van hen niet verwachten dat ze allemaal andere producten gaan bestellen en ik wil ook niet alles verbieden of een alternatief meegeven. Moet ik het voor die twee keer per week dat onze zoon daar eet maar wat laten vieren? Misschien overdrijf ik het allemaal ook wel een beetje. Wat zouden jullie doen?

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Novastar, is het een optie dat ze je zoon pindakaas en appelstroop aanbieden, en een rijstwafel als koek geven? Ik geef de kleintjes hier ook geen koekjes met suiker hoor op mn opvang dagen.

5. Rabarber

Ik heb gevraagd aan het KDV of ze in ieder geval geen diksap wilden geven, maar in plaats daarvan water en als tussendoortje fruit ipv koek etc. Verder geen zoet broodbeleg. De halvarine heb ik maar laten zitten voor wat het is. Ik heb wel aangegeven dat als mijn dochters er bewust van werden dat ze iets anders kregen, dat ze het aan ons moesten aangeven. Rond de twee jaar wilde mijn oudste bijv. ook heel graag K3 hagelslag en dat vonden we prima. Ik probeerde in overleg altijd een beetje een middenweg te vinden.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    @Novastar, voor die 2x per week zou ik niet te moeilijk doen hoor. Gaat hij echt niet dood van ;)
    Thuis kun je de gezonde alternatieven aanbieden. Bij mijn dochter hoef je niet eens met zoetigheid aan te komen! Koekjes enzo natuurlijk wel (gewone theebiscuit, maar ook de speltkoekjes van ella's kitchen), maar broodbeleg wil ze altijd hartig. Smeerkaas is hier de 15+ variant. Daar zit veel minder zout etc in. E-nummers zijn vaak gewone ingredienten onder een andere naam. Kan geen kwaad om een keer een lijstje daarvan op te zoeken. Het merendeel is niet schadelijk gelukkig en gewoon bruikbaar.
    Chocopasta zou ik op zijn leeftijd nog niet doen, maar een dun laagje jam kan wel lijkt mij. Dikke lagen zijn natuurlijk niet nodig.
    Vanilleyoghurt op een kdv vind ik ook overbodig trouwens, dus goed dat ze dat hebben verbannen. Hier krijgt ze een klein kuipje kinderkwark na het avondeten (ze is gek op kwark, zoetere yoghurtvarianten als turkse/griekse yoghurt etc), maar als ze ook 's middags nog eens zou krijgen, zou ik daar niet blij mee zijn.

We zijn deze week ook aan diksap begonnen hier. Na ruim een jaar zeuren bij de oppas heb ik eraan toegegeven en ze ze mag nu 1 beker per dag met een paar druppels. Ik heb de Dixap van Covelt gehaald. Daar zitten geen extra toevoegingen in, dus alleen fruitsappen, dat is wel fijn. Ik ben de laatste maanden wel 'losser' geworden in zoetigheid.
    Ik ben echter echt fan van de Ella's Kitchen producten. Verantwoorde koekjes die een normale grootte hebben voor zo'n klein lichaampje, Puffits ipv chips etc.

Wat is het favoriete gerecht van jullie kinderen? Onze dochter heeft een nieuwe. Linzen op marokkaanse wijze. Overgehouden aan de vakantie in Marokko en ook thuis een groot succes en gezond! Zijn wij wel blij mee, want zodra de 'eetstaking' gaat komen (en die heeft ieder kind begreep ik) hebben wij een gezonde maaltijd die ze graag lust :)

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #27 Novastar, 24 mei 2016
    Laatst bewerkt: 24 mei 2016
    Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de teugels inderdaad die twee maaltijden op het KDV maar wat laat vieren. Bij traktaties doe ik ook niet heel moeilijk, tenzij het echt snoep is (lollies, spekjes). Een koek mag hij dan best hebben. En als hij groter is en ook wel eens bij een vriendje of bij oma eet (die kijkt daar ook allemaal niet naar) kan ik het ook niet helemaal beïnvloeden. Als de basis maar gezond is.
    Twinkle81: ik heb een hele fijne app over e-nummers. Daar staat precies in welke e-nummers goed en slecht zijn, want inderdaad, ze zijn niet allemaal fout. Maar je staat er echt van te kijken wat er tegenwoordig aan chemische troep in (baby)voeding wordt gestopt. Ik ben ook fan van Ella's kitchen en Goodies.

De favoriete gerechten van mijn zoontje zijn op dit moment risotto met spinazie, zalm en dille en pasta met tomatensaus, courgette, paprika en basilicum. En zoete aardappel met pompoen.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn dochter is 5,5 en zei laatst toen de dokter vroeg of ze ergens allergisch voor was "Voor lollies" Ze weet dondersgoed dat ze die niet van me mag ( Combinatie van lang op sabbelen en risico ermee rond te gaan lopen )

9. Rabarber

Met traktaties doe ik inmiddels ook niet meer moeilijk. Ze zijn bijna 4 en 6, maar de school heeft gelukkig een gezonde school beleid. Tot en met groep 4 mag er alleen maar gezond getrakteerd worden. Op feestjes etc. knijp ik maar een oogje dicht ;).

Novastar ik ben wel benieuwd naar de app. Hoe heet deze?

10. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hier een veel meer alternatieve mama ( ten opzichte van m'n eigen opvoeding)
    dan gedacht.
    Baby slaapt nog steeds op de kamer, halve nacht bij me in bed, ben door darmkrampjes gaan dragen. Opgetrokken wenkbrauwen van de familie:D
    In elk geval, ik ben me nu aanhet verdiepen in wasbare luiers. Wie van jullie doet dit ook en hoe te beginnen? Zie zoveel merken Ed voorbij komen, zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Je hebt proefverpakkingen die je kunt proberen. En op marktplaats staat ook best veel.
    Zelf gebruik ik wegwerpluiers, maar voor zwemmen heb ik een wasbare bij Aliexpress gehaald. Was 3,50euro :) Kan geen kwaad om daar ook te kijken. Gezien de leeftijd van onze dochter ga ik ook niet meer op wasbaar overstappen. Dat is nauwelijks meer rendabel voor ons en we zijn nu heel erg aan de wegwerp gewend.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Alles over E-nummers en voedingsadditieven. Hij staat gratis in de Appstore.

13. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Hier nog niet zo lang zwanger, maar ik voorspel dat ik wel hierbij ga horen.

Ben van plan om:
    - minimaal een jaar (als het lukt natuurlijk) borstvoeding te geven
    - zoveel mogelijk te dragen
    - een co-sleeper in ieder geval voor de eerste maanden te gebruiken
    - te rapley-en
    - ons kind in te schrijven bij antroposofisch kdv
    - en we hebben inmiddels 'natuurlijke kraamhulp' aangevraagd.

We moeten natuurlijk maar zien hoe het in de praktijk allemaal zal gaan, maar de intentie is er. :)

14. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Kun je wat meer vertellen over natuurlijke kraamhulp? Misschien interessant voor een eventueel tweede kindje.

15. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja hier! Langvoeden, rapley, samen slapen, AP, lang dragen.. allemaal van toepassing. :)

Ik heb nu geen tijd om terug te lezen, ga ik straks even doen. ;)

16. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Hé, wat grappig! Er kwamen de hele tijd geen reacties dus ik was dit topic alweer vergeten. Leuk dat er toch reacties zijn :).

17. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik zie in e ander topic dit onderwerp voorbij komen.

Ik heb 2 kinderen. Bijna 4 en bijna 1. Beide kinderen drinken nog bij mij. De jongste heeft wasbare luiers, we slapen samen ( sinds kort in een familie bed), laten niet huilen. Ook de oudste niet. Proberen zo min mogelijk te straffen en belonen. Rapleyen, zijn bewust met eten en vaccineren kritisch/bewust. Oh en dragen natuurlijk :)

Ik lees graaaag mee.

18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Zodra mijn zoon brood ging eten gaf ik aan dat hij een droge boterham mocht op het kdv, af en toe boter eventueel. Daarna nooit meer over beleg gehad. Vanaf 11 maanden denk ik zijn wij langzaam begonnen met beleg (kaas, pindakaas, zonnefruit, of alleen boter). Toen ik daar over begon bij het kdv gaven ze aan dat hij al weken lang smeerkaas eet. Ik was not amused op z'n zachtst gezegd. Ook was er een leidster die hem steeds Liga gaf terwijl ik wekelijks aangaf dat hij geen koek mocht van mij en geen toegevoegde suikers. Ze heeft zelfs een keer heel onnozel gezegd: maar er zit toch geen suiker op?
    Het is dus een aardige "strijd" geweest. Gelukkig waren zijn andere vaste leidsters wat verstandiger en die dachten ook mee en bij twijfel gaven ze het niet of belden me zelfs op. Nu op de peutergroep mag hij als er getrakteerd wordt wel koek, maar snoep en chocola gaat er nog steeds niet in.

19. Rabarber

Dank je. Ik ga er even naar kijken.

Wij zijn nog steeds bezig met ons familiebed- idee. Inmiddels via pinterest wel allemaal ideeën om zelf te gaan bouwen, maar we zijn het nog niet helemaal eens over de afmetingen. Ik heb 240 in gedachten, maar mijn man 360. Nogal een verschil :D. Daarnaast ben ik ook nog hard aan het nadenken hoe ik het een beetje in stijl met de rest van de slaapkamer krijg en hoe we aan een klamboe van deze afmetingen komen :(.

20. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wauw, ik zou echt pissed-off zijn! Dan hebben ze aan mij echt een verkeerde. Een foutje kan, maar dit is gewoon afspraken niet nakomen. Ik zou misschien wel een ander kdv overwegen in zo'n geval. Wij zijn met koekjes etc pas na een jaar begonnen. Rijstewafels en andere verantwoorde dingen vanaf 7 maanden trouwens. En nu, bij 15 a 16 maanden krijgt ze af en toe een mini tuc waar ik zelf het zout al af heb gehaald als we ergens op visite zijn. Thuis niet, daar hebben we spullen die geschikt zijn voor haar. En ik ben verder echt niet heel streng hoor! Als ik een bon-bon eet, mag ze echt wel een stukje chocola of vulling. Dan moet ik het maar niet in haar bijzijn eten ;)

Deel Deze Pagina