S avonds lijken mijn borsten helemaal leeg

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Puk87, 2 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puk87

Puk87 Lid

3 jan 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit met het volgende. Mijn dochter is nu 11 weken. Krijgt volledig borstvoeding. Opzich loopt het goed maar nu sinds ongeveer een week lijken mijn borsten s avonds helemaal leeg te zijn. Ze drinkt dan om de 2 uur zo ongeveer wat. Drinkt dan kort maar wil dan ook echt niet meer. Ik denk dan dat ze meer moet drinken dus dat is iedere keer een 'gevecht'. Ik ben er erg onzeker over of ze dan wel voldoende binnen krijgt. Ze slaapt vervolgens wel de hele nacht door van 23 uur tot 7.30 uur. Ze heeft dan s ochtends ook niet een enorm volle luier.
    Ook de rest van de dag lijken mijn borsten minder vol dan voorheen maar dat is volgens mij normaal?! Maar ook overdag voel ik die onzekerheid dat ik nooit weet of ze voldoende heeft gedronken. Ik kan ook lastig haar voedingssignalen herkennen. Ze sabbelt altijd op haar duimpje. Zowel als ze honger heeft, vlak na de voeding of als ze moe is.
    De onzekerheid wordt me bijna een beetje teveel. Wil niet stoppen maar denk er wel steeds vaker aan....
    Heeft iemand tips?

2. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt als clusteren het vele drinken waardoor ze erna een lange ruk kunnen maken wat in jouw geval ook zo is. Dat is heerlijk. Hoe is haar gewicht bij de cb controles? En 1 luier zegt niet zoveel, hoe doet ze het over een etmaal? Minder volle borsten zegt weinig over je productie, stuwing wordt steeds minder omdat vraag en aanbod steeds beter op elkaar afgestemd wordt. Als ze na kleine beetjes niet meer wil, geeft dat niet. Bij clusteren krijgt ze dan de vette melk binnen, heel gezond waar ze lang op slaapt. Oogt ze verder tevreden?

Hier destijds ook lastig de signalen te herkennen dus gewoon proberen. Als ze echt geen honger hebben drinken ze heus niet. Vertrouw op je lichaam en je kindje, komt vanzelf goed!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heeft ze op andere momenten van de dag wel een paar volle luiers?
    Groeit ze netjes binnen haar lijntje? (Pas op: de grafiek van het cb kan voor borstgevoede kindjes afwijken, omdat deze gebaseerd is op NL gemiddelden en daar zitten na een paar maanden veel meer kinderen bij die kunstvoeding krijgen. Kijk eventueel op borstvoeding.com voor de WHO groeicurve, die klopt voor bv-baby's vaak beter.)

Als de plasluiers en het gewicht verder in orde zijn, is er echt geen reden tot zorg. Vraag en aanbod worden beterr op elkaar afgesteld, waardoor je borsten niet meer zo vol voelen. Ik merk het nu ook al: eerst kon ik echt voelen welke borst aan de beurt was. Maar nu niet meer, ze voelen overdag nooit echt vol toch spuit de melk er soms uit hoor.
    Veel baby's drinken 's avonds meer. Even voltanken voor de nacht. Perfect dat die van jou het daar ook echt zo lang op volhoudt.

4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik maak me er soms ook wel zorgen om! Maar hij groeit goed en is tevreden. Zal toch wel goed zijn dan denk ik. Deze week ook weer. 2 of 3 minuten en dan is meneer klaar, ga niet lopen vechten om er wat meer in te krijgen :) als hij honger heeft komt hij wel maar hij laat er toch 3 uur tussen dus hij zal wel heeeel snel drinken denk ik dan. Hij heeft t ook zo druk, helemaal geen tijd om lekker lang bij mama aan de borst te liggen. Alles moet gezien en gehoord worden :)

5. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Wat al gezegd word, groeit ze wel goed? Soms clusteren ze even een bepaalde periode, kan een sprongetje zijn. Kan ook dat je een snelle tsr hebt en ze gewoon snel genoeg heeft. Jouw productie kan ook reageren op jouw onzekerheid. Let op dat je voldoende eet en drink en daarnaast ook voldoende rust. Eventueel vaker aanleggen, weet niet hoeveel voedingen ze drinkt op een dag?
    Mijn zoontje is nu 8mnd, maar ik 's avonds heb ook "legere" borsten als begin van de dag. Ik vertrouw erop dat hij genoeg drinkt, als hij honger heeft zal hij zich vanzelf wel melden, maar hij slaapt bijna altijd door dus ;). Ik weet niet of je gewend bent per voeding 1 borst te geven, misschien kun je als toetje de andere aanbieden en dan de volgende voeding beginnen met de laatst aangeboden borst (het toetje dus).
    Zolang er geen aanleiding (slechte curve of geen plasluiers)voor is zou ik vertrouwen op je eigen lichaam. Succes!

6. Puk87

Puk87 Lid

3 jan 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Het zal dan inderdaad wel clusteren zijn. Hoewel ik het idee heb dat ze juist minder drinkt. Maar misschien dan die vettere achtermelk dat ze er toch voldoende aan heeft. Zeevis verder een heel tevreden meisje. Ik weet niet zeker of ze voldoende plast. Iedere keer met verschonen wel een plas luier maar niet altijd heel vol. Groeien doet ze goed. In het begin heel explosief 400 g per week. Nu iets minder explosief, 400g in 3 weken. Ze weegt nu 5600g.
    Maar wat betreft dat clusteren. Hoelang duurt dat meestal. Want ik moet volgende week weer beginnen met werken en daarbij ook Kate diensten. Hoe moet mijn man of de oppas dat dan doen met de fles en ik met kolven?

7. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het klinkt allemaal normaal. Hier stopte het clusteren rond de 3 mnd. Paar keer nog om 21 uur maarnu over algemeen 18-23. Ik gaf mijn meisje ook wel eens aan partner, die stopte pink erin...hield ze soms wel uurtje uit maar idd lastig...toch beetjes melk aanbieden?

Deel Deze Pagina