Zijn er meiden die nu utrogestan gebruiken?? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, heeft het jou geholpen? Hier nu de 4de miskraam in 5 maanden en in nov een afspraak bij een feltiteitskliniek. Denk er aan om dat vragen, krijg ik het niet dan zelf te bestellen. Ervaringen hoor ik graag..
Ik denk dat je in het verkeerde forum onderdeel zit. Je moet eigenlijk naar vruchtbaarheidsbehandelingen. Anyway, ik heb utro gebruikt. Twee keer en met succes! Mocht je vragen hebben PB mij maar ff.
Bij IVF/ICSI is utrogestan verplicht, in ieder geval vanaf de punctie (eisprong) tot je een positieve test hebt en soms langer. Dit komt omdat de IVFmedicatie de normale gang van zaken verstoord. Maar ik heb altijd begrepen dat als je geen progesteron tekort hebt, utro ook niets toevoegt. Zelf heb ik utro gebruikt tot 10w en toen afgebouwd. Dit is al best lang, langer wilde ik niet vanwege risico op aangeboren afwijkingen. Maar stoppen durfde ik pas als de kans het grootste was dat de placenta goed functioneerde. Ik heb overigens voor deze zwangerschap 4 miskramen gehad. Met utro dus.
Wat ik erover heb kunnen vinden is dat teveel progesteron in een bepaalde fase voor afwijkingen aan de geslachtsorganen zou kunnen zorgen. PS: daarbij moet ik wel meteen aantekenen dat het in die onderzoeken vooral ging om synthetisch progesteron en voor zover ik kon vinden is utrogestan niet synthetisch. Daarnaast zijn er ook steeds meer onderzoeken die geen verband aantonen. Alleen ben ik behoorlijk voorzichtig. Ik gebruik utro omdat ik icsi heb gedaan, niet omdat ik een soort progesteron-probleem heb.. Als ik dat wel had gehad was ik misschien wel niet gestopt. De kwaal moet ernstiger zijn dan het middel, zeg maar