Ten eerste bedankt voor als jullie welkomsberichten! Ik was 2 jaar geleden hoogzwanger in de snikhitte. Ja, lang leve de airco, maar ga er niet bij zitten/liggen als je net een koude douche hebt genomen . Ik ging geloof ik om de 10 minuten onder de koude douche en dan op de bank uitpuffen bij de airco, maar was dikwijls snotverkouden. Even voorstellen: Ik ben Carina, in november 2001 getrouwd met mijn man, huwelijksreis met z´n tienen (directe familie) in een huisje op Texel als afscheid en in december naar Portugal verhuisd (waar de ouders van mijn man al een aantal jaar woonden). Eerste 6 jaar in midden Portugal en sinds oktober 2007 in de Algarve voor mijn man zijn werk. In oktober 2008 is Carmen Ilana geboren. Een paar maanden ervoor was mijn contract niet verlengd, dus ik kon het rustig aan doen. Ik was wel wat uurtjes per dag voor een huisarts aan het werk gegaan in de ochtend. Nu ben ik sinds kort voor mezelf aan de slag als fysiotherapeut (in combinatie met werk bij die huisarts). In oktober 2009 raakte ik weer zwanger. Ik was al wel met Cerazette gestopt, maar was er niet direct op voorbereid dat het zo snel al weer raak zou zijn. We hadden het wel over broertje of zusje voor Ilana gehad. Helaas was december een trieste maand met het overlijden van mijn vader 5 dagen voor kerst en toen begon eind december (ik was nog in Nederland) het bloeden. Op 6 januari liep dat (inmiddels net een dag weer thuis) uit op een miskraam. De drie maanden wachttijd die ze in het ZH adviseerden zijn voorbij en het begint hier wel weer te kriebelen. Ik word eind van deze maand ook alweer 37 en ik wil niet veel ouder zijn voor een tweede. Zo, dat was het even.
Zo, mijn man belt me net op hoe ik denk over München Er is daar een positie open in een Marriott hotel (hij is kok) voor sous-chef en op zijn werk spraken ze hem erop aan. Het hotel waar hij nu werkt is vanaf volgende maand geen Marriott meer (eigenaar van dit hotel heeft financiele problemen en Marriott trekt zich terug). Ik ben aardig impulsief en ik kraakte het idee niet als eerste reactie af, dus misschien ben ik toe aan wat nieuws.
Carina, Jeetje wat heftig zeg, zo alles tegelijk (ook als het gespreid komt natuurlijk, maar dit is een dubbele klap). Kun je het een beetje verwerken? Je zult de afstand op zulke moeilijke momenten wel extra ervaren of niet? Munchen, ook leuk! Is dat tijdelijk of wordt het echt potugal voor duitsland verruilen? Succes met zo'n spannende beslissing..
Ja, de afstand was wel eens moeilijk voor mij. Zeker omdat de gezondheid van mijn vader niet al te best was. Ik probeer wel altijd 2x per jaar naar Nederland te gaan. ALS we al besluiten naar München te gaan (als die positie open blijft voor mijn man en hij het aan wil nemen) zal het niet definitief zijn. In zijn werk komen altijd en overal nieuwe posities en carrierekansen voor.
Hier ook hoor, op de momenten dat de gezondheid van fam/vrienden slecht is en bij overlijden, heb ik echt meer last van de afstand. Wij proberen ook 2 x per jaar naar NL te gaan, en ook zeker voor leuke dingen als een bruiloft oid. Maar ja, soms ivm werk of geld niet mogelijk. Gelukkig komt mijn familie ook wel regelmatig deze kant op. Hier begint het nu eindelijk lekker voorjaar te worden. De regen lijkt voorbij te zijn en we hebben het balkon weer vol vrolijke bloemen staan, wordt er helemaal happy van..
Soms is de afstand idd vervelend, maar meestal merk ik het ook niet. Ik heb juist het idee dat contact met vrienden in Nederland beter is geworden, gek genoeg. Met skype en onze weblog houden we goed contact, erg leuk! Maar met begrafenissen, bruiloften, geboortes is het niet leuk om te moeten melden dat je niet komt. Maar het zij zo, we hebben het hier erg goed nu de zomer is begonnen (lente is hier non-existent.. na de winter knalt in een keer de zomer er in). Ons zoontje is inmiddels 6 weken oud, en hij lacht al bij alles wat hem bevalt, ja die heeft ons helemaal gepaaid hihi. Hij eist verder dat ew elke dag naar buiten gaan voor een flinke wandeling, anders is het maar saai. Het treft dat we temidden van groene bergen wonen, en met de draagdoek komen we overal. De franse instanties blijven leuk... een maand geleden had ik de kopie geboorteakte opgestuurd en gister was hij nog steeds niet bij de ziektekostenverzekering ingeschreven, pfff. Overal moet je ook achteraan bellen hier! Verder moet ons zoontje verplicht (volgens de wet) elke maand op medische keuring, dus dat doen we ook maar. We hebben een erg leuke huisarts, dus het zijn best leuke uitstapjes, maar ik owrd wel een beetje wars van alles wat ze je hier verplichten. Aan de andere kant, onze buurvrouw doet helemaal niets dat verplicht is voor wat betreft medische onderzoeken/inentingen etc, en heeft er verder ook nooit iets van vernomen. Oei, de borst moet weer tevoorschijn! laters
@katjepatatje: de portugese instanties zijn niet veel beter, hoor. Het papierwerk en wachttijden komt me ook vaak de neus uit. Ze zijn hier erg op de regeltjes, maar volgens mij weten medewerkers van instanties de precieze regels ook niet, want medewerker A zegt zus en medewerker B zegt zo en zoek dan zelf maar uit wat het juiste is. Hier zijn de medische keuringen en inentingen niet verplicht, maar we gaan toch wel elke keer met Ilana. Op 1, 2, 4, 6, 9, 12 en volgende week op 18 maanden. Gewoon bij onze huisarts. Een CB bestaat hier niet.
Yenola, hier ook geen CB, maar wel een kinderarts op de huisartsenpost. Hier is de zomer inmiddels ook begonnen, was net 33 graden (38,5 in de zon). Lekker voor het bezoek dat de aankomende maand komt..
Hier ook geen CB, maar wel 'Well Baby Clinics'. Verschilt eigenlijk helemaal niet zo veel met het CB, denk ik. Het begint in Dubai nu trouwens ook echt zomer te worden, we gaan weer richting de 40 graden. En Elea, het is echt te doen om in hoogzomer zwanger te zijn, gewoon heeeel rustig aandoen. Yenolah, leuk om wat meer over je te lezen. En spannend dat jullie misschien naar München gaan. Katje, wat fijn dat jullie zoontje het zo goed doet. Je klinkt erg blij (en maar een beetje gefrustreerd over de bureaucratie). AMS, heeft jouw bezoek de vlucht nog kunnen omboeken? Mijn moeder en zusje komen volgende week, heb er zo'n zin in! Verder alleen een snelle zwaai .
Hallo. ik ben ook een mama in het buitenland.(Dld) Onze zoon van 2,5 is in nederland geboren. Toen hij 1jaar en 4 mnd was zijn we naar Munchen verhuisd. Inmiddels ben ik 25 weken zwanger van ons tweede kindje. Zijn er nog meer mama's die in Dld wonen? Groeten, debbie
Hoi Debbie. Ik geloof dat mijn man het plan HAD om een baan te accepteren in het Marriott bij de luchthaven van München, maar daar twijfelt hij nu weer over. Het moet wel genoeg betalen om in eerste instantie met één salaris rond te komen tot ik ook wat heb gevonden en Ilana opvang heeft. En in Portugal zijn de salarissen schrikbarend laag (we komen wel mee rond doordat de vaste lasten ook lager zijn), maar mijn man is bang dat ze daar in München toch dat portugese salaris als leidraad houden en niet zoveel extra bieden. Al met al zijn we er nog niet over uit. We zijn net terug van 3 daagjes schoonouders bezoek, ook in Portugal, 350 km. noordelijker. En ik heb van mijn man een ticket Nederland met vliegtuig gekregen, met Ilana mee (hij moet werken). Eind mei lekker 6 daagjes mijn moeder bezoeken en pik ook meteen de derde verjaardag van mijn neefje mee.
debbie33, welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap. Gentle woont ook in duitsland. Geloof dat er ook een clubje mama´s in duitsland is, misschien wat voor jou?
Ow jee, wat zakt deze al ver trug. Niemand koninginnedag gevierd? Hier wel op zondag 2 mei in op het veld achter een hotel. Was prachtig weer en rommelmarktje en springkussen en schminken voor de kids. Ilana zag er prachtig uit en bleef ook zo mooi geduldig stil zitten. Verder kroketten en frikadellen. Oerhollands. Tja, veel nederlanders in de Algarve.
Klinkt leuk Ik ben hier niet geweest naar de Koninginnedag. het werd al eind maart gevierd, vanwege de warmte. Toen was ik nog niet echt in de Koninginnedagstemming Maar nu ik lees kroketten 8) Mmmmmmm..... Lekkerrrr Lief dat ilana zo goed bleef zitten. Hier 2 echte wiebelkonten, haha Verder zijn wij verhuisd naar een nieuw huis. Supermooie compound met geweldig zwembad en gym en clubhouse enzo. En ik heb een heuse 'Nanny' Waaaaah het echte expat-leven Mijn huis is nog nooit zo schoon geweest Liefs Elea
@ Elea: Nou, ik wil zo wel ruilen, een hoop kroketten voor jullie woning met toebehoren, zucht. Ik moet alles zelf schoonhouden en heb er nooit zin in. Zwembad heben we niet en voor openbaar zwembad moet je ook allerlei verantwoordelijkheidsverklaringen, gezondheidsverklaringen etc. Verder heb je hier niet echt recreatiezwemmen zoals in Nedrland. Jaah, er zijn zwemparken voor 25 euro per dag . En druk dat het daar dan is!
Hey meiden, Ooit heb ik wel eens in jullie clubje meegeschreven (volgens mij nog bij zwangeren in het buitenland ofzo) maar ik ben zoooo megadruk geweest dat ik echt al een hele poos niet meer op het forum geweest ben. Maar nu ik weer wat meer tijd heb, zou ik het leuk vinden om met jullie mee te kletsen! uuuhm ik woon op een klein eilandje naast madagascar. Ik geef engelse les aan kinderen (paar uurtjes per week maar hoor) en ben bezig om mijn eigen tweetalige crèche op te zetten. We hebben hier ook koninginnedag gevierd, met een man of 15. Vooral wat ouderen mensen moet ik eerlijk zeggen. Was wel heel gezellig, we hadden geen kroketten maar wel haring. En we hebben afgesproken dat we samen nederland gaan supporten voor de voetbalwedstrijden yeah! Liefs
Hey, Hier even snel een berichtje, nogal druk met logees hier (wel heel gezellig nl, maar iedereen wil altijd in dezelfde periode komen). Hier heel even naar een nederlandse bar geweest met koninginnedag, geen krokketten maar kaassoufflee gegeten.. Verder werden er ook wat spelletjes als sjoelen en spijkerpoepen gespeeld, maar daar heb ik niet aan mee gedaan, ben er niet zo'n fan van. Wat heerlijk klinkt dat expatleven zeg, moet hier ook gewoon mijn eigen huisje poetsen en idd ook een stukje rijden voor het zwembad.. Duimelijn, leuk dat je weer eens langs komt.. Spannend een creche op zetten, is er veel vraag naar? En wat voor talen worden het?
Hier een expat die ook gewoon haar eigen huis moet poetsen, hoor . Een zwembad hebben we in de compound dan weer wel. Heerlijk, vooral in deze hitte. Duimelijn, klinkt goed zeg zo'n tweetalige crèche. Veel succes! Kroketten en kaassoufflees, hmmm lekker. En verder heb ik nog een nieuwtje, want... ik ben weer zwanger . Nog heel pril, maar we zijn erg blij.