Hoi, Meestal moet je beginnen met ritalin. Daarna mag je zelf kiezen. Concerta wordt lang niet door alle verzekeraars vergoed. Of maar voor een gedeelte. Ik ben er speciaal voor over gestapt naar een andere verzekeraar. En krijg het volledig vergoed.
hier ook een mama met adhd ik gebruik ritalin ik ben alleenstaande mama wat heel moeilijk is maar ik red me super goed!!! ik heb wel een vriend maar we wonen nog niet samen groetjes chantal
Ik ben op dit moment aan het afstuderen. Ik ben gestopt met medicatie omdat ik zwanger wil worden. Het leren gaat dan nauwelijks, maar ik neem er extra tijd voor en volg de lessen. Verder zorg ik dat ik 9 uur per nacht slaap, veel prikkels vermijd (als winkelen, veel doen op 1 dag ect.) Alles goed verdelen over de week dus. Zonder medicatie valt dus wel te leven, als je maar heel bewust leeft, goed slaapt en veel prikkels vermijd. Echt even voor jezelf kiezen. Hoe is het trouwens om zwanger te zijn met ADD/ADHD? Worden de klachten dan erger? Of is het gelijk als je niet zwanger bent?
Danssie, ik ben nu zwanger van mijn 5e kindje. Het is wennen zonder medicatie maar wel te doen. Ik heb niet het idee dat mijn adhd minder of erger word door de zwangerschap. Ja misschien wat rustiger maar dat zal ik mijn omgeving even moeten vragen. Ik doe wel een beetje hetzelfde als jou. Prikkels vermijden. Maar dit doe ik meer omdat ik geen medicijnen meer slik. Ik hou er dus ook bewust wat meer rekening mee.
@rosa5 Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe is het om 4 kinderen te hebben dan? Het lijkt me super leuk om een groot gezin te hebben. Ik vraag me nu wel vaak af of ik dat wel aan kan. Als ik bij m'n schoonzus ben (heeft ADHD) met haar 4 kinderen wordt ik soms dol van de herrie, drukte en rommel. Ik wordt vooral heel moe in m'n hoofd van al die prikkels. Heb je daar geen last van? of is het af en toe een dag dat het minder gaat?
Ik weet niet of het voor alle mama's hetzelfde geldt Maar hoe drukker ik het heb, hoe beter ik functioneer
2 van de 4 hebben adhd-odd. Dus ja druk is het zeker en ik heb weleens dagen dat ik er horensdol van word ja. Maar je groeit er wel in denk ik. Op die dagen is mijn huis ook niet toonbaar voor publiek zoals ik dat noem. maar weet je, ik zou niet anders willen. Ik vind het heel gezellig zo´n groot gezin. Ik kan mij ook niks leukers bedenken dan moeder zijn. Vandaar dat er ook nog een kleintje bij komt. Wel is het heel belangrijk om vast te houden aan strakke regels, orde en structuur. Dat heb ik wel echt moeten leren. Maar overal kan je trucjes voor verzinnen. Planbord, alarmen in mijn telefoon instellen etc. Ook heb ik heel veel gelezen adhd, odd en opvoeden in het algemeen. Verder heb ik laatst ook vrijwillig gekozen voor kort durende hulpverlening, bestaande uit opvoedingsondersteuning, waar ook videohome training bij zat. Niet omdat het niet goed gaat maar omdat ik vind dat het altijd beter kan. Ik probeer dus het beste uit mijn gezin te halen ondanks onze adhd. Vandaag toevallig het eindverslag ervan gekregen. Daarin staat dat het heel bewonderenswaardig is hoe goed ik het, ondanks mijn adhd, allemaal doe. Ze hadden mij geen groter compliment kunnen geven.
Ik denk dat dit ook wel voor mij geldt. Al kan ik mij weleens vergissen in hoeveel tijd iets kost, waardoor ik dan in de knoei kom met mijn planning.
ik breek even in mssch hebben jullie hier iets aan Forum | Power to ADHD wat mssch ook nog iets is brain mood van ortholon en andohadin van AOV. en nee ik heb t niet en heb er ook geen aandelen in.
Wat een mooi compliment! Mijn schoonmoeder zegt ook altijd tegen me je hebt niet opeens 5 kinderen, dat gaat langzaam. En dat is natuurlijk ook zo.