Duikende mama's en zwangeren?

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Harmless, 16 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo iedereen,

Zijn er hier ook mama's en zwangeren met de hobby duiken?

Ik heb de vorige zwangerschap totaal niet gedoken en nu ook niet. (Gelukkig viel het beide keren in de winter.) Ik duik ook in Nederland, droog. Duik het liefste droog want ben een koukleum.

Ik was vorige keer best bang met bv en duiken. Maar op een gegeven moment legde ik meneer ook gewoon aan direct na een duik. (Eerst even het zout eraf met bronwater HIHI, met droogduiken heb je dat probleem niet.)

Zijn er ook mama's die tijdens de zw-schap nog gedoken hebben?

Hoe doen jullie dat met duikvakanties en duikweekenen of uitjes? Vooral mensen met ook een duikende partner.

2. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hier geen duikende mamma, maar toen ik zwanger was wou ik graag duiken op vakantie. Dit mocht beslist niet! Er zullen dus vast niet zoveel duikende zwangeren zijn!

Veel plezier met je hobby!
    groetjes

3. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb vorige week in Egypte nog een verklaring moet tekenen dat ik absoluut niet zwanger was voordat ik mijn refresh course deed. Ik heb nog gevraagd waarom het zo schadelijk is tijdens een zwangerschap, maar daar kwam nogal een warrig verhaal uit :(. Volgens mij heeft het met de grote hoeveelheden stikstof in je lijf te maken. Als iemand precies weet hoe of wat, ben ik wel benieuwd.

Ik ga overigens in april voor het eerst in Nederland duiken. Harmless weet jij goede duikspots in het Noorden van Nederland?

4. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Het mag niet ivm de druk ;)

5. Trees

Trees Niet meer actief

misschien wel een hele domme vraag, maar als je probeert zwanger te worden kan het toch geen kwaad? Ik heb moeten verklaren dat ik niet zwanger was of bezig was met zwanger worden. Ik neem aan dat het laatste geldt voor het geval je wel zwanger bent, maar het nog niet weet?

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja lijkt mij ook.

Maar goed ik zou het evenzo niet doen dan. Sws niet na de eisprong, stel dat er wel een bevruchting is.
    Maar denk dat dat meer met mijn verleden te maken heeft. Denk dat andere meiden niet zo denken.

7. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zoals ik al schreef heb ik tijdens mijn vorige zw-schap en deze zw-schap niet gedoken. Maar het blijft wel mijn nr 1 hobby hoor ;)

Duiken als je zwanger probeerd te raken is overigens geen probleem. Tijdens je zwangerschap is eigenlijk nog te weinig onderzoek naar gedaan. Ik ken iemand die wel een duik heeft gemaakt tijdens de zwangerschap (wist het toen nog niet) maar dit heeft geen gevolgen gehad voor. Was nog heel pril. Theoretisch wordt het een risico zodra een kindje is ingenesteld en de systemen van moeder en kind aan elkaar verbonden zijn.

De risicofactoren voor zwangeren bij duiken: decompressieziekte, schade door belvorming (ook silent bubbles), hyperbare zuurstoftherapie, hypoxie, problemen met klaren van de oren, gebroken vliezen, aangeboren afwijkingen bij de foetus, toegenomen incidentie van luchtembolie. (Niet misselijk dus) Daarom wordt het geheel ontraden. Echter dit is dus theorie want er is gelukkig geen vrouw die zichzelf als testcase voordraagt :)

Er is geen reden tot afbreking van zwangerschap indien je gedoken hebt tijdens. Zeker niet in het eerste 2 weken omdat het kindje dan dus nog niet ingenesteld is. Dus voor je positief test is er geen reden tot paniek. (Toch fijn te weten he dames)

Lekker blijven duiken en als je positief test even niet doen.

Ik zou het leuk vinden om hier toch een clubje vrouwen met de hobby te krijgen. (Hetzij zwangeren die dus even op andermans verhalen moeten teren ;) hetzij vrouwen met een kinderwens, hetzij al moeders.)

8. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ik heb 3 jaar geleden (vlak voor mijn eerste zwangerschap) mijn open water gehaald en daarna alleen nog maar een keer in het zwembad gedoken als opfris. Alle andere gelegenheden om te duiken zijn aan mijn neus voorbij gegaan helaas (zwangerschap, Hugo in het ziekenhuis op vakantie, weer zwangerschap). Heb helaas nog niet zoveel ervaring dus.

In september gaan we naar Zeeland op vakantie. Daar wil ik sowieso gaan duiken. Iemand ervaring in Zeeland? Je zit daar met stroming toch? Is dat moeilijk? Ik vind het best spannend namelijk. Duiken is voor mij echt een overwinning geweest, omdat ik de eerste keer erg in paniek ben geraakt toen in onder water ging. Elke keer als ik het water in ga, moet ik even door de "angst" heen.

9. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb jaren geleden mijn duikbrevet gehaald in Goes. Wij hebben toen gedoken in het Veerse meer. Ik weet wel, dat er ook veel mensen gingen duiken bij Goesse Sas. Dat is in de Oosterschelde.

10. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Veerse meer en het Grevelingen meer zijn aan te raden in Zeeland.

Ik ben bezig met zwanger worden en met IUI's. Ik mag van mijn fertiliteitsarts NIET duiken, dus ook niet nu ik aan het proberen ben om zwanger te worden.
    Er is geen / niet voldoende onderzoek naar gedaan volgens haar, dus niet doen was haar advies.
    En dat doe ik nu dus ook braaf al heel lang niet; duiken.

Voor wat betreft die angst; ik ben en blijf ook altijd een beetje bang. Ik ben advanced, en heb duiken gemaakt van 30 meter, maar dat durf ik om de een of andere reden niet meer.
    Ik moet mezelf ook af en toe toespreken als ik aan het duiken ben, dat het niet eng is ofzo.
    Ik vind het nog steeds erg leuk, maar wel steeds een beetje enger.
    De dieptegrens in het buitenland heb ik nu op zo'n 25 meter liggen.
    In Nederland vind ik een maximale diepte van een meter of 12 al meer dan voldoende. Maar een meter of 6 vind ik beter :D

11. Nemo3

Nemo3 Lid

24 nov 2008
    10
    0
    0
    Wat een supertopic! Duiken is ook mijn NR 1 hobby (en die van mijn man)! Toen ik 10 weken zwanger was zijn we naar Mexico op vakantie gegaan en heb ik ook wat af gegoogeld naar informatie. Niemand weet inderdaad echt wat het effect is, dus ook ik heb het voor de zekerheid maar gelaten. Na de vakantie bleek dat ik helaas een miskraam (MA) had.

Na een curretage en heel lang uitblijven van menstruatie ben ik vorige week eindelijk weer 'gezond' verklaard. We hadden alleen net voor volgende maand een duikvakantie naar de Filipijnen geboekt in de veronderstelling dat het nog wel even zou duren, dus hoe blij ik ook ben dat m'n cyclus weer op orde is: deze maand voor ons geen polonaise, eerst nog even die mooie duikvakantie meepikken!

Ik heb overigens nog nooit in Nederland gedoken...

12. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
  13. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ha!

een duiktopic! :D
    hier ook hobby/ontspanningsoefening 1.

ben advanced openwater diver; maar ik heb net als ioor wel steeds (meer) angst.. zoiets van, hmm waarom zou ik het dit x ook weer overleven?? brr!

komt omdat ik in zowel maleisie als mexico een keer op 25 meter diepte een zware paniekaanval heb gehad.. compleet met gewoon omhoog willen vluchten, janken en haast overgeven enzovoort... doodeng!

dat zwanger(willenwordend)en niet mogen duiken vind ik nogal wiedes.. ook voor een zojuist bevrucht eitje lijkt me met name die druk niet zo best!

het gekke is dat ik hier in nederland minder behoefte heb om te duiken; zal wel te maken hebben met de vakantiestemming abroad en ook het feit dat hier weinig tropische verrassingen te ontdekken zijn.

maar, ik wil het toch wel een x proberen weer, ook als opfrisduik en als totale meditatie..
    tips iemand?

:)

14. Trees

Trees Niet meer actief

Hi die klingel ;)

Het veenmeer schijnt bij ons in de buurt wel een goede opfrisduikplek te zijn. Ik geloof ergens bij Tynaarlo en Eelde in de buurt.

En meiden wat nieuws over het zwanger worden en duiken. Ik heb afgelopen week hier uitgebreid met een duikarts over gesproken. Ik wil altijd alles tot op de bodem uitzoeken :rolleyes:.
    Volgens hem zijn er maar een paar kleine en onbetrouwbare onderzoeken naar de risico´s uitgevoerd. Uit deze niet al te betrouwbare onderzoeken komt naar voren dat er een licht hogere kans is op foetale afwijkingen bij een zwangerschap vanaf 5 weken. Wat betreft het zwanger worden kan het duiken ervoor zorgen dat je hormoonhuishouding door de war gegooid wordt en dat je daardoor een latere eisprong krijgt. Zijn advies was als je net begint met zwanger worden, fijn blijven duiken tot een positieve test, maar als het zwanger worden (of blijven :() geen groot succes is en je in het medische circuit loopt raad hij het af. Ik had een aantal duiken gepland staan en die waren allen na mijn eisprong. Ik heb ze dus maar geannuleerd :(

15. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Trees; ja mijn fertiliteitsarts zei dat inderdaad ook; niet doen. Ik ben ook blij dat ik naar haar luister. Hoef ik mezelf dat nooit kwalijk te nemen.

Klingel; fijn eens te lezen dat er meer duikers last hebben van angst.
    Ook ik had op onze laatste 2 buitenlandse vakanties een paniekaanval onder water. Zo van; wat doe ik hier in hemelsnaam. Ik ga ná naar boven....... Dat gevoel zakt dan uiteindelijk wel weer. Je kan tenslotte niet een noodopstijging maken vanaf 25 meter diepte...... En uiteindelijk vind ik het echt prachtig onder water...... Alleen die diepte he....
    Ik ga nu ook gewoon niet meer mee naar de diepere duiksteks. Dan mag manlief fijn alleen gaan. Ik ga het mezelf niet meer aandoen.
    Wél heb ik mijn angst om in een grot te duiken overwonnen. Ik heb altijd geroepen dat ik dat nooit, nooit zou doen. Maar afgelopen jaar toch gedaan, en ik vond het prachtig.
    (maar die grotten waren gelukkig niet diep!!! :D )

16. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    hallo mama's of aanstaande mama's.

hier ook een mooi weer duikster.
    heb een 4 jaar terug mijn iads duikbrevet gehaald en ben toen 2 keer naar bonaire geweest om te duiken.
    was daar heel erg mooi en een echte aanrader.

hier in nederland duikt mijn man met regelmaat, op de noordzee of in zeeland in het grevelingenmeer of de oosterschelde.

voor mij is het wel een tijd terug dat ik gedoken heb, komt omdat er nu 2 honden zijn en die kunnen niet een hele dag alleen blijven als wij naar zeeland zouden gaan. helaas voor mij zit het er niet meer in wat dat betreft. soms mis ik het wel.

wel leuk dat hier een topic over is.

gr laura

17. SunnySharm

27 apr 2009
    8
    0
    0
    Egypte
    Ik duik voor mijn werk! :D

Ik ben 13 jaar geleden begonnen met duiken en sinds 5 jaar woon ik in Egypte waar ik dus gids en cursus geef, heel vervelend werk! ;) Nu heb ik het duiken voorlopig even aan de kant moeten zetten, want ik ben 7 weken zwanger. Gelukkig had ik niet zoveel werk rond het moment dat ik zwanger raakte, want je weet toch niet precies wat voor effect het duiken heeft en sinds ik positief testte heb ik ook niet meer gedoken. Vorig jaar heb ik een miskraam gehad dus ben nu extra voorzichtig.

Mis het duiken wel en lekker op de boot zijn, mei/juni/juli zijn hier ook altijd de topmaanden om speciale dingen te zien zoals manta's, walvishaaien en gigantische scholen met vis, maar het is voor een heel goed doel, het duiken komt wel weer!

18. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    je zou natuurlijk gewoon mee kunnen aan boord en dan gewoon gaan snorkelen, er zijn altijd mensen die niet durven duiken maar wel durven snorkelen.

gaaf hoor om van je hobby je beroep te maken, zeker in het buitenland, lekker warm altijd daar!

succes met je zwangerschap en geniet ervan!

gr laura

19. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wat een leuke topic!!! jammer dat ik het niet eerder heb gezien haha!
    Ik ben ook een grote duik liefhebber, en ik heb mijn man leren kennen bij het duiken. We zijn ook onderwater getrouwd, in Eilat tussen de dolfijnen!!! Mijn man is ook duik instruckteur, dus hij geeft ook veel les. We zijn alle 2 NOB. Ik ben nu bezig met mijn 3* maar dat is al een lange tijd zo haha. Ik ben nu zwanger van onze 3e zoon, dus het duiken ligt helaas op een laag pitje.
    Duiken als je zwanger bent mag absoluut niet!!!

Ik heb ook een Hyves aangemaakt;
    http://duikmamas.hyves.nl/

Groetjes!

20. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    En hebben de niet zwangere dames nog een leuke (duik) vakantie voor de boeg?

Deel Deze Pagina