Ik draag de genetische afwijking, mijn man als het goed is niet. Als je drager bent heb je 50% kans om het door te geven. Mijn oudste heeft al eens een hevige reumatische episode gehad. Hij is niet onderzocht op het gen omdat het onderzoek te duur is. Dat doen ze pas bij terugkerende klachten. Hier heeft het zeker 15 jaar geduurd voor ik eindelijk het onderzoek kon laten doen. Heb jij ook Bechterew in de familie? Mijn moeder en 1 zus heeft het (2 vd 4 kinderen) Opa en tante en oom ook. Dat zijn 3 vd 4 kinderen. Van mijn opa's familie weet ik dat 1 zus het ook had. Vd rest weet ik het niet. Waren al overleden voor ik de diagnose kreeg.
Cinsam ik kan je topic niet vinden? Ik schrik stiekem toch wel een beetje van hoe heftig reuma kan zijn en hoeveel invloed het kan hebben op je leven. Zelf ben ik een van de gelukkige waar het niet zo heftig is dat ik bijvoorbeeld niet meer kan lopen... Ik heb in hele hoge stressituaties 'alleen' meer last van een soort kramp/pijnaanvallen in mijn onderarmen en/of handen. Deze houden dan makkelijk een halfuur aan maar hierna kan ik mijn handen weer redelijk gebruiken. Natuurlijk loop ik altijd met pijn rond maar voor mij is het nu gewoon. Het hoort bij mij en ik kan er op mijn werk en thuis goed rekening mee houden. Ik heb ook erg veel aan mijn collega's en mijn vriend.. Ik hoor heel vaak dat mensen met fibromyalgie zich beter gaan voelen tijdens de zwangerschap. Is dit ook echt zo?
Bij mijn dochter alleen in het tweede trimester minder last gehad. vanaf zo'n 28/29 weken moest ik regelmatig naar het ziekenhuis voor ctg's. Heb er ook met 32 en 34 weken een nacht moeten blijven vanwege vroegtijdige weeën en een blaasontsteking. Uiteindelijk met 36+2 weken tot 37 weken in het ziekenhuis gelegen vanwege gebroken vliezen. Had erg veel harde buiken alsof mijn buikspieren teveel belast werden zo voelde het aan. Nu heb ik ook nog steeds irritant veel last van de fybromialgie. Dochtertje loopt nog niet dus veel tillen en ze is bijna 10 kilo. Heb nu ook al een aantal weken last van mijn bekken. Dus voor mij geldt het niet minder last tijdens zwangerschap.
Oh ok! Maar betekend dat dus dat het niet altijd erfelijk is? Mijn zeager heeft het inderdaad, en mijn schoonzus ook, maar dat is een andere tsk van de familie, dus staat niet in verband met elkaar. Maar ik wist niet dat het erfelijk kon zijn!
Ik had me laatst al gemeld maar nog niet verder voorgesteld! Ik ben mama van 2 lieve jongens en in verwachting van een 3e zoontje (juni). Helaas ook hier fibromyalgie, maar bij de vorige en deze zwangerschap minder last dan "normaal". Helaas sinds vandaag wel in de ziektewet gezien ik bekkeninstabiliteit en mogelijk ischias heb, aanstaande zaterdag daarvoor naar de fysio!
Jaa ik ook! Ben het thuiszitten al wel weer zat.. En dan ben ik nog maar 24+5 wkn zwanger! Morgen gelukkig begij fysio en hopelijk met goede resultaten straks, zodat ik nog wel weer werken kan!