Het lijkt erop dat onze zoon Duane syndroom heeft dubbelzijdig, type 1. Zijn er mama's die er ervaring mee hebben?
Ben vooral heel erg benieuwd hoe de toekomst is met dubbelzijdig type 1. Komt dwang stand van het hoofd dan voor? Zou een operatie nut hebben. (Weet dat het vooral cosmetisch is) Kom jij het vaak tegen?
Het ligt er heel erg aan in welke mate je zoontje het heeft. Wat betreft een dwangstand verwacht ik dat als beide ogen even veel zijn aangedaan er weinig kans is op een dwangstand. Is de een meer aangedaan dan de ander, dan is die kans wel aanwezig, maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Verder zal de kans op een lui oog ook niet heel groot zijn als beide ogen evenveel zijn aangedaan (en er geen continu scheelzien/brilsterkteverschil of iets dergelijks is). Als er continu scheelzien is, dan zou je idd kunnen opereren om cosmetische redenen, maar er zijn ook andere redenen om te opereren bij een Duane. Bijvoorbeeld als er een dwangstand is en/of de beweging van het oog te verbeteren. Er wordt dan vaak (een gedeelte van) de bovenste en onderste oogspier losgemaakt en verplaatst naar buitenste oogspier. Hier zie je daar een plaatje van :http://telemedicine.orbis.org/bins/content_page.asp?cid=735-2858-4397-4781-4946-4998 (niet heel duidelijk, maar beter kon is zo snel niet vinden) En ik kom het niet zo vaak tegen. Ik heb zelf een paar patiënten die het hebben, en dan maar aan 1 oog.
Dank je voor je antwoord! Hij had eind maart +4 en +5. We moeten eind juni weer heen dus hoop niet dat daar veel veranderingen in zitten. Ik begreep al dat dubbelzijdig en bij jongens niet vaak voorkomt. Stel dat ze een bril adviseren, zou dat nut hebben voor zo'n kleintje? Ik bedoel als ik hem zijn zonnebril opzet trekt hij hem continu af. (Hij lijkt ook wat lichtschuw met felle zon) Hij traanoogt met eten continu. In het begin met voeden al en nu met vast voedsel alleen maar meer.
Het is meestal maar 1 oog idd (vaak links) Een bril geven we in principe pas als ze zitten. Vanaf de tweede verjaardag gaat het eigenlijk altijd goed, ze hebben dan door dat ze er beter mee zien en houden hem hierdoor goed op. Daarvoor is het altijd afwachten. Ik heb kids die het super goed doen en kids waarbij het wat lastiger is, maar uiteindelijk lukt het bijna altijd. En dat tranen is alleen met eten? Niet de rest van de dag? Het is niet zo dat een oog dan wat dichtzakt en de ander verder open gaat?
Bril is gewoon afwachten dus. Hij traanoogt echt alleen bij het eten en verder niet. Hij krijgt dan rode vlekken. Las iets over krokodillentranensyndroom en dat lijkt wel verdacht veel op wat hij "doet"
Hier een zoontje met t syndroom van Duane. Aan zijn li oog. Hij gaat er zelf goed mee om, je ziet t zelden, heeft zichzelf aangeleerd om naar die zijde zijn hoofd mee te draaien. Nu zwanger nummer 2, hopelijk heeft deze man t niet...
Hij heeft het, waarschijnlijk Duane is nog niet definitief, aan beide ogen. Hij draait dus de hele tijd met zijn hoofd. Soms is het net een uiltje zover probeert hij zijn hoofd te draaien <3