MAMA's na 'de laatste 10 weken'

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Nina Sanders, 26 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Gelukkig!
    Ik kan als hij er om vraagt (tussendoor) ook maar beter meer geven want nu issie er alweer! 150 om 3 uur, 4 uur 30 cc en nu wil hij alweer! Heb nu 90 gemaakt want blijf aan de gang!

2. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ik kan niet over gaan op forte, want hij zit aan de pepti. Hoe gaat het nu met de forte dan @XmoonlightX ?

3. Noortje88

Noortje88 Niet meer actief

Lieve dames, ik heb echt even jullie advies/meningen/expertise nodig.

Ik heb wel eens genoemd dat we vanaf het begin moeite hebben met bv. Inmiddels ben ik twee borstontstekingen en mega veel kloven verder. Ik kolf (bijna) fulltime en geef hooguit 2 keer per dag live bv, afhankelijk van hoe mijn tepels er aan toe zijn... Nu twijfel ik al langer maar vandaag heb ik een soort dieptepunt bereikt en heb ik besloten per direct te beginnen met de bv af te bouwen. Ik trek het niet meer: manlief en ik slapen beiden nauwelijks want als hij een flesje geeft moet ik kolven s nachts, als N. en ik overdag alleen zijn en zij heeft aandacht nodig (wat vaak het geval is want slapen overdag doet ze liever zo weinig mogelijk ;)) dan kan ik niet kolven met alle stress en ellende van dien. Ik stress continu over of ik wel genoeg voeding in de koelkast heb staan, heb mega snel overproductie en de afstemming verloopt dan ook moeizaam. Gevolg: nu een derde dreigende ontsteking. Ik ben het zat. Ik wil de kolf-tijd (vier uur per dag...) liever besteden aan mijn dochter (of slapen ;)) en wil m'n lijf terug. Mijn borsten en tepels doen al twee maanden pijn en ik ben het zat om niet eens normaal te kunnen douchen zonder BH aan. Het idee dat ik er straks ook nog bij moet werken maakt dat ik het spaans benauwd krijg. Anyway, lang zeur verhaal maar per vandaag gaan we dus rustig over op KV. Maar.... ik heb nul komma nul verstand van kunstvoeding. Nu zie ik hier gelukkig geregeld vragen en reacties over voorbij komen vandaar dat ik m'n vragen aan jullie wil stellen voordat ik mezelf verlies in zoeken op internet enzo...

N. is 7 weken en 4,5 kilo. Wat raden jullie aan qua hoeveelheid flesjes en de verdeling er van over de dag? Ze krijgt nu bv in kleinere porties (6 a 7 flesjes van 100/110 en nog twee keer de borst, maar vaak zijn dat extraatjes). In totaal krijgt ze dus nog vaak 8 voedingen op een dag. Best veel voor bijna twee maanden... Hebben jullie suggesties hoe ik dat terug kan brengen naar zes voedingen? Ik geef de voedingen nu vooral op verzoek, maar dat kan met KV natuurlijk niet zomaar meer. Hoe strikt hanteren jullie de voedingstijden (en hoe ziet jullie dag er dan uit?!) en wat als de kleine tussendoor om meer vraagt?

Merk dat het me enerzijds enorm oplucht dat ik een beslissing heb genomen, anderzijds maakt het me ook wel weer onzeker. Ik wil de bv in ieder geval rustig afbouwen en de kv dus rustig opbouwen, dus zal nog wel even overheen gaan voordat we helemaal over zijn, maar toch.

4. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ah dat is balen :(

Ja gaat een stuk beter. Drinkt nog wel 170 per keer , maar is dan wel vol in tegenstelling tot de gewone
    Savonds komt hij ooo sneller hoor, maar overdag laat hij er rustig 6 uur tussen . Dus dan kan dat ook

5. XmoonlightX

@Noortje88

Het makkelijkst is de rekensom te gebruiken. 150ml x gewicht.
    Dit totaal delen over het aantal flesjes wat je wilt geven
    Wil je acht flesjes geven , geef je minder.
    Wil je zes flesjes geven , dan is het iets meer.

Gewoon kijken hoeveel uur ze er tussen laat.
    Ik geef meer op verzoek en kom rond 23 u altijd op hetzelfde ml /24 uur uit. Altijd 5 flesjes, maar het meeste is in de avond, omdat hij overdag vaak lang slaapt
    Maar gister nam hij de 170ml over 2 flesjes, dus kwam ik op zes flesjes uit, ook prima.

150 ml is trouwens het gemiddelde.
    120-180 ml x gewicht is wat het cb bij ons aan houdt

6. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

@Noortje88 verstandige keuze!

Ik zou idd gewoon beginnen adhv de rekensom hierboven. En ook maar gewoon proberen/bekijken hoeveel ze drinkt.

Toi toi en succes met afbouwen.

7. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    @Noortje88 je kan kv ook op verzoek geven hoor. Doe ik ook. Je geeft nu 110 per keer dus ik zou beginnen met een flesje 90water+3 scheppen kv. Ik had wel gelezen dat als je bv geeft in combinatie met kv je dan beter hypoallergene voeding kan geven. Omdat daarin de eiwitten kleiner geknipt zijn dan bij de gewone kv. Je borstvoeding is ook klein geknipt. Door dan hypoallergeen te geven is de overgang niet zo groot en heb je minder kans op hevige darmkrampen.

Noortje88 vindt dit leuk.
  8. Moess

Moess Niet meer actief

Ik denk dat je een goede keuze maakt, vooral omdat het je gewoon opbreekt. Je hebt het geprobeerd en nu lukt het gewoon niet meer.. zoals de anderen al zeiden, ik zou de richtlijn van 150 per kg aanhouden. Ik heb alleen geen idee hoe je bv afbouwd

9. Moess

Moess Niet meer actief

Hier zit ze op 5x150 en de ene keer komt ze om de 3 uur dan weer 4 en dan weer 5. Zoals @XmoonlightX al zei komen wij ook altijd rond 23.30 weer uit op hetzelfde over de gehele dag.

M. Heeft vannacht zelfs vanaf na de fles van 23.30 tot 7.30 geslapen! Ik hoorde haar wel even rond 5u wat kreunen maar ze viel na 10 min weer in slaap dus uiteindelijk geen fles gegeven toen. (Anders had ze het wel op een krijsen gezet toch?)

Noortje88 en XmoonlightX vinden dit leuk.
  10. Moess

Moess Niet meer actief

Boeren jullie kleintjes ook zo slecht? M. Geeft meestal wel 2 mondjes terug na de fles maar boert eigenlijk bijna niet daarna..

11. XmoonlightX

Lekker hoor zo’n nachtje! Kan echt prima :)
    Als ze er verder geen last van heeft , lijkt me het geen probleem toch
    Hier ook vaak meer niet dan wel
    Als de fles rustig en langzaam genomen wordt, dan geen boertjes erna

12. Friesje203

Friesje203 Fanatiek lid

31 dec 2014
    1.142
    844
    113
    @Noortje88 Knap van je keuze hoor! Waarschijnlijk is het nu ff lastig maar ga je je er alleen maar beter van voelen en de kleine dus ook. Qua afbouwen weet ik niet. Als je stuwing krijgt, ik heb de ouderwetse truc van gekneusde koude wittekoolbladeren gebruikt en was er na 3 dagen vanaf (omdat ik geen bv gaf).

@Moess boeren gaat hier vaak wel goed!

Hier nu 120 en dat gaat meestal op om de 3,5-4 uur. Vanacht zelfs 5 uur en 4 uur tussen de flessen en tot 8 uur geslapen. Nu ligt ie lekker weer!

exciting en Noortje88 vinden dit leuk.
  13. XmoonlightX

@Noortje88

Ik ging elke keer 1 voeding afbouwen. Ik liet niet een tijdstip afvallen, maar een voeding. Dus ik liet meer tijd tussen de kolfmomenten.
    Hier deed ik wel meerdere dagen over hoor. Pas toen de stuwing weer weg was, ging ik meer een moment minder kolven.
    De tijdstippen qua kolven verplaatste dus steeds
    Laatste kolfmoment duurde echt een tijdje met afbouwen en dit deed ik op een gegeven moment met de hand. Gewoon de laatste druk eraf

14. Mutsefruts88

Mutsefruts88 Niet meer actief

@ryanne1989 ja, ook lekker naar de camping geweest! Het was heerlijk weer, lekker in het zonnetje gezeten. En het was maar een uurtje rijden. De eerste keer heb je echt het idee dat je het halve huis meeneemt :roflmao:
    Het gaat nu wel redelijk goed bij jou en F nu hè?! Toch die medicijnen dus :) fijn! Kun je eindelijk zelf ook wat dingen doen.

@Noortje88 jammer dat het niet meer gaat. Maar je hebt het goed geprobeerd en toch een tijd volgehouden!

@Fizz ah wat sneu! Nog niet helemaal van de verkoudheid af dus.
    Hier hebben we in de kraamweek een flinke verkoudheid gehad, maar gelukkig is de baby gespaard gebleven.

Gister dus een dagje weg geweest en het ritme was gelijk in de war. Ze ging ineens in de middag clusteren en niet in de avond. En vanacht tussen 04.00 en 07.00 met haar bezig geweest o_O daarna weer tot bijna 11 uur geslapen.
    Gelukkig is het zondag :rolleyes:

En mevrouwtje probeert steeds op haar duim te sabbelen :roflmao: zo schattig. Het gaat nog redelijk ongecontroleerd en krijgt 'm nog niet goed te pakken. Maar ziet er alsnog lief uit.
    Totdat... We over een paar jaar moeten afleren... ;)

XmoonlightX en Noortje88 vinden dit leuk.
  15. Aagj

Aagj Actief lid

1 mei 2015
    327
    108
    43
    @Noortje88 , dappere keuze hoor. En absoluut niet onzeker over zijn! Je hebt al hard voor de bv geknokt en voor de kleine is een mama die goed in haar vel zit veel belangrijker dan wel of geen bv krijgen. Overal zitten grenzen aan en volgens mij heb jij die al aardig verlegd.
    Hier weinig ervaring met kv maar qua afbouwen zou ik inderdaad rustig aan steeds een voeding gaan vervangen voor kv. Dan gaat de productie zich steeds aanpassen en dus afnemen. Succes!

@Moess , hier wordt ook amper geboerd en zolang er niks dwars lijkt te zitten is dat prima.

16. Fizz

Fizz Niet meer actief

@Noortje88 wat heftig al die ontstekingen.. Wat een bikkel ben je dat je toch zo lang de borstvoeding vol hebt gehouden! Ik zag laatst op (ik dacht) pinterest een heel handig schema om binnen een paar weken van borstvoeding over te stappen op flesvoeding.

@Moess wow heerlijk zo'n nacht

Hier loopt ons weekend iets anders dan gepland. Kleine man bleef gister ontroostbaar dus toch even contact op genomen met de HA-post. Helaas bleef het niet bij een controle daar, maar is hij opgenomen in het ziekenhuis:( we zijn nu nogsteeds in het ziekenhuis maar de nacht ging wel oke, dus ik hoop dat we vandaag weer naar huis mogen...

17. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Heftig! Wat is er aan de hand??

18. Moess

Moess Niet meer actief

Jeetje wat heftig! Weten ze wat er aan de hand is? Wel fijn dat je serieus genomen wordt iig

19. Noortje88

Noortje88 Niet meer actief

@Fizz Jeetje, wat heftig! Hoe gaat het nu?

@Moess Heerlijk, zo'n nacht! Hopen dat dat vaker gebeurt! Hier wordt overigens vaak pas later na de fles geboerd. Meestal bij een wisselende beweging (bijvoorbeeld als ik met haar opsta van de bank of haar juist neerleg) komt er ineens een mega boer :D

Dank voor jullie reacties. Ben vannacht begonnen met het overslaan van 1 keer kolven: om 1 uur voor het laatst gekolfd, vijf uur overgeslagen en toen om 9 uur weer. Had toen wel echt meeega borsten en was blij dat ik kon kolven (dat was voor het eerst haha:roflmao:).
    De kleine sliep zowaar van half 10 tot half 5 vannacht en manlief heeft haar toen een flesje gegeven dus ik heb eindelijk een keer goed kunnen slapen. Wat maakt dat een verschil zeg! Kan me nu al niet meer voorstellen hoe ik dat twee maanden lang volgehouden heb...
    We geven haar nu nog even 90+3 omdat ze die hoeveelheid (100 dus) ook meestal aan bv in de fles kreeg. Als er wat meer kv bij komt gaan we eens rustig kijken hoe we de hoeveelheid per voeding wat omhoog kunnen doen zodat ze misschien wat minder vaak een flesje hoeft per dag. Hebben inderdaad de hypoallergene voeding gekocht.
    Ik ben alleen nog zoekende naar wat meer regelmaat in de voedingen omdat dat er totaal niet was en aangezien onze dame ook niet goed slaapt overdag kan ik me zo voorstellen dat dat wel goed is om op wat meer regelmaat en vastigheid aan te sturen. Zit er toch aan te denken om wat meer vaste tijden (niet op de minuut uiteraard) aan proberen te houden. Maar goed, we gaan het zien. Het begin is er in ieder geval...

20. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Structuur en regelmaat komen vanzelf als ze wennen aan de kv. T komt ook netjes om de 3,5-4 uur.

XmoonlightX en Noortje88 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina