Hallo dames! Wie heeft er net als wij ook een moestuin en vind het gezellig om hierover te kletsen? Wij hebben een moestuin van ongeveer 300m2 sinds december vorig jaar. Mega druk zijn we(vooral ik) ermee. Ik zaai alles zelf en we hebben al wat uit onze tuin gegeten, sla en radijs. Hier een lijst met wat we er al in hebben of wat ik nog moet uit poten: - litle Gem bindsla, rode eikebladsla, andijvie, tuinbonen, dubbel wit en roodbloeiende, rode ui, sjalotten, komkommer,slabonen, drie soorten tomaten, mais, prei, radijs, winter en zomer wortelen, broccoli, bloemkool, witte en savoy kool, pak choi, snijbiet, pompoen, Turkse muts, courgette, stamkievits, paprika, knolvenkel, aardbeien, peulen en aardappels. En dan nog een berg klein fruit. Oei, als ik dat zo opsom is het wel behoorlijk ambitieus voor het eerste jaar. Maar alle zaailingen doen het goed en we hebben eigenlijk alleen met de komkommer wat problemen, die hebben het een beetje koud op dat open stuk. Het is wel een ras speciaal gekweekt voor de volle grond teelt in Nl...waarschijnlijk hadden we nog een paar weken moeten wachten met uitpoten. Tomaten komen in een tijdelijke kas te staan die mijn man speciaal hiervoor gebouwd heeft van oude ramen van enkel glas. Wie nog meer?!
Wauw wat groot Ik heb twee stroken in de achtertuin haha... Ik heb bonen, tomaten, gourgette, brocolli, ui, pompoen, paprika, en een kruidengedeelte met verschillende kruiden. Zonnebloemen zaai ik ook zelf Komkommer mislukt hier ook altijd
hahaha, ow! Dus op die komkommers hoef ik niet te rekenen! Thuis heb ik er nog drie in de kas staan (is maar een mini kasje hoor) dus dan vestig ik mijn hoop daar maar op! Leuk joh! wat voor bonen heb je staan? En hoe was je oogst vorig jaar? Wat deed het mega goed bijvoorbeeld en wat viel, afgezien van de komkommers dan, tegen?
Zijn sperziebonen Wat hier altijd onwijs goed doet zijn de tomaten en de gourgette.. Hopelijk overleven de planten de regenbuien van de afgelopen dagen!
Groeizaam weer zeggen ze toch? Die wind is voor ons funest. We zitten heel open. De roodbloeiende tuinbonen lagen allemaal plat, morgen de boel maar opbinden. Wat verschrikkelijk van je miskraam. Lees net je onderschrift. Hopen dat het jullie snel gegunt is!
Ja het is vooral de wind inderdaad!! Maar eind vd week wordt het beter als het goed is.. Ja balen inderdaad. Maar niks aan te doen, volgende keer beter!
Mijn schoonvader had vroeger een super grote moestuin, want hij verdiende er ook zijn kost mee.. Mijn man heeft hem natuurlijk ook vaak geholpen maar de laatste tijd heb ik er ook behoefte aan een kleine moestuin voor bijvoorbeeld verse kruiden, uitjes, pepers ofzo. Op de balkon heb ik wel enkele peperplanten staan die ik zelf gezaaid heb, maarja meer past er niet meer Hoe hebben jullie dat aangepakt? Hebben jullie je aangemeld bij desbetreffende vereniging voor een moestuin? Hoeveel kost het eigenlijk om het te huren?? Tips zijn welkom
Even Googlen welke complexen er bij jullie in de buurt zitten. Maar de meeste verenigingen zijn maar klein en die van ons bijvoorbeeld heeft niet eens een website. In dat geval ga je gewoon even langs een complex bij jullie in de buurt, die hebben meestal wel een mededelingenbord met de contactgegevens van de voorzitter vermeld. Wij betalen alles incl. 70 euro per jaar, gaat echt nergens over. Als er een huisje of schuurtje op de tuin staat zul je die wel over moeten nemen van de vorige eigenaar als je het tuintje wilt. Dan kan oplopen tot een paar honderd euro afhankelijk van de staat van het huisje. Succes!
Geen idee hoe het zit met een tuin huren. Ben je bekend met die stapelbakken? Misschien dat je dan wat meer kwijt kan?
Bedankt voor de informatie! En inderdaad 70 euro per jaar is NIKS! Terwijl je heerlijk je eigen groenten en fruit kan oogsten.. heeerlijk.. en lekker wroeten in de aarde. Ik ga een keer langs bij een complex, misschien kom ik daar ook iemand tegen waar ik meer informatie over kan vragen..
En hoe gaat het bij jullie?? Hier vliegen uiteraard de tomatenplaten te lucht in.. Ook de bonen doen het erg goed..ik vrees dat de courgettes mislukken door de storm van twee weken geleden
Nou dames, hier hebben we een klein tegen tuintje, ik doe vanalles in potten.... sla, tomaten, wortels radijsjes.....aarbeien boontjes...courgette......de komkommer is doodgegaan van de regen helaas. .... en de sla qordt hier opgegeten door de slakken echt balen, want ze vreten bij de wortel waardoor de krop verlept. Wat kleinere kropjes eten maar..... Leuk om hier ervaringen te delen....
Hoi!! Ja gaat hard he? met dat mooie weer! Bij ons zijn het de komkommers die het niet gaan redden. Had een speciaal ras gezaaid wat het in de volle grond in het Nederlandse klimaat goed zou moeten doen maar ben al 10 planten kwijt. Er staan er nog 5. Ben benieuwd..... De courgette heeft het bij ons ook zwaar gehad hoor! Maar gelukkig hebben 4 van de 5 het gered en staan er inmiddels heel mooi bij. We eten al een tijdje van de tuin! Sla, en Andijvie. En sinds vrijdag ook peulen, Erbette Spinazie en aardbeien. Heerlijk. Voel me zo rijk en trots als we weer met een krat vol groenten de moestuin uitlopen. De buren eten inmiddels al mee, haha dat zal ons leren 10 andijvie en 10 van elke sla uit te poten! Alles is tegelijk klaar! . Beginners foutje!
Ik ga eerst proberen met koffiedik de beestjes af te schrikken, en mijn kinderen zetten de slakken wel 'uit'. Maar gedroogde koffiedik het schijnt dat de alakken daar niet overheen gaan.....
Heb ik ook gehoord Lea! Eerst zou de koffie ze tegen houden en daarna hebben de planten de koffie opgenomen waardoor ze licht (voor de slakken dan) naar koffie zouden smaken waardoor ze ze niet meer lusten. Mijn ouders zweren erbij. Wij hebben het nog niet geprobeerd. Niet echt last van slakken. Wij hebben enorm last van veenmollen in de tuin. Dat is een insect dat de wortels opeten. En ze zien er echt heel naar uit!
Wat een rijkdom inderdaad, heerlijk.. ..ik wil het ook graag een volkstuintje, vorig jaar had ik er een kunnen krijgen, maar toen gingbhet uiteindelijk niet door, misschien volgend jaar.....
Wat grappig, ik ga even een schaaltje klaarzetten waar de koffiedik ingegooid moet worden....leuk kost ook niks extra. ..