Vraagje over ouderschapsverlof

Discussie in 'De mama's' gestart door Fynn, 20 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fynn

Fynn Actief lid

7 okt 2009
    101
    0
    0
    NB
    Hoi!
    Ik werk in het onderwijs voor 15,5 u per week (3 dagen).

Ik heb thuis 2 jonge kinderen en nog nooit ouderschapsverlof opgenomen.
    Die 3 dagen werken vind ik prima! Maar er staat een verhuizing aan te komen en de oudste gaat na de vakantie naar school!

Mag ik ouderschapsverlof aanvragen voor 1 kind in twee delen aan een stuk??
    Dus bijv. 3 weken voltijd tijdens onze verhuizing en 2 weken voltijd wanneer de oudste voor het eerst naar school gaat??

Groetjes...

2. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Nee volgens mij mag wat jij wilt niet. Je mag ouderschapsverlof in delen opnemen, maar volgens mij max de helft van het aantal werkuren per week. Jij neemt zo te lezen hele weken ouderschapsverlof op en volgens mij staat de regeling dat niet toe. Dan wordt het onbetaald verlof of gewoon vakantieuren opnemen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het in het onderwijs werkt, maar buiten de reguliere regeling (dus de helft van het aantal werkuren per week opnemen) mag je werkgever jouw verzoek weigeren.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Nee dit mag niet in het onderwijs helaas. Max de helft van je aanstelling moet je blijven werken. Ik wou ook vijf wkn geheel vrij en de rest daarna uitgesmeerd maar dat eerste mocht niet.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk in het basisonderwijs en ik heb nu compleet verlof. Dus dat mag wel. Het is wel de bedoeling dat je het verlof in één keer opneemt. Het mag alleen door zwangerschapsverlof onderbroken worden. Het staat een werkgever vrij om uitzonderingen te maken, maar dat is niet gebruikelijk.

Je kunt wel die weken eerst voor het ene en dan voor het andere kind opnemen, maar dan ben je dus al je verlof kwijt.

Deel Deze Pagina