Goedemorgen dames, de vorige moestuintopic is gesloten, dus we gaan het weer proberen. Zoals verteld vorig jaar, ahd ik weinig tijd voor de moestuin. Dit jaar nog minder, ik ben weer zwanger en de kleine komt eind juni.... yeps, zo ongeveer rond oogsttijd. 2/3 van mijn moestuin gaat vol met Pfacelia, speciaal bloemetje voor de bijen. Vinden ze fijn en ik heb geen onderhoud aan die 2/3 tuin. En de imker die ik gesproken heb die naast de tuin zit, heeft mij een potje honing beloofd!!! Ik ben nu bezig met voorpoten van allerlei groentes die voornamelijk in september en later geoogst kunnen owrden. Boerenkool doet het al goed, spruiten WELKE SPRUITEN???? geen 1 is er opgekomen, evenals de knolselderij en sierkalebas. Wel doen, in tegenstelling tot vorig jaar, de rode bieten het heel goed. Ik ahd meer gezaaid dan nodig was en dit jaar komen ze allemaal op. Gevolg: Ik heb nu een 150 bietenplantjes (want er zitten er ook nog 30 bij van de moestuintjes van de appie). Ik heb echt geen flauw idee wat ik er met zoveel moet, dus ik vermoed dat ik een heel aantal bieten ga weggeven, tenzij ze erg klein blijven, omdat ik weinig op de tuin kom en niet bij kan mesten. Sla en andijvie hou ik nu dit jaar gewoon in de achtertuin, ik ga niet voor 1 krop sla met twee kinderen naar de tuin lopen. En ik verwacht dat ik lichamelijk te vermoeid ben om lekker onkruid te gaan wieden enzo. Maar mijn plekkie op de tuin wil ik nog steeds niet kwijt, heerlijk, die waterpomp op mijn erf. Dus dit jaar maar weer even volhouden, en vanaf volgend jaar kan ik weer goed aan de bak. de zandbak staat al klaar voor de jongens, ideaal, mocht ik ineens een energieboost krijgen en toch naar de tuin willen gaan. En voor de oudste heb ik ook al een lijn en pin, zodat hij neit weg kan lopen. Tis weliswaar een pin speciaal voor honden, maar ik kon ik anders verzinnen. Ik hoop dat er dit jaar weer gezellige moestuinmeiden zich melden hier. OOk de hobbietuinders met een 1metertuin zijn uiteraard welkom.
Leuk ik wil mij graag aansluiten! Ik heb nu ongeveer vijf jaar een moestuin, maar ik hebt nog steeds het gevoel dat ik maar wat doe. Soms pakt dat goed uit en soms minder haha. Ik vind het daarom ook wel leuk om tips te krijgen van de meer ervaren tuinierster. Ik zal zo even een fotootje plaatsen om te laten zien hoe mijn moestuintje eruit ziet. Gobelins heb je een volkstuintje? En heb je al lang een moestuin? Ook nog gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik schrijf ook graag mee! Wij hebben sinds 2 jaar een volkstuintje van 100m². We zijn dus beginners maar hebben toch al 2 jaar mooie oogsten gehad dankzij de vele tips van de ervaren mede-volkstuinierders. Momenteel geplant: - zomerprei - andijvie - spits-, bloem-, boeren- en rode kool - broccoli - midvroege aardappelen - uien - knolselder - venkel - groene en gele courgette - knoflook Komt nog: - suikermaïs - pompoen - augurk en komkommer - sjalot - winter- en zomerwortelen - paarse bonen en boterboontjes (van die gele) Wat is het leuk he, je eigen groenten en fruit!
Hoi rabarber en kristientje. Leuk dat jullie er ook zijn. Ik heb nu 4 jaar een volkstuin. Helemaal geweldig vind ik het en vorig jaarvergadering gemist. En dit jaar zal ik het ook missen. Vooral hoe vaak ik er heen kan ivm de kleine.l en mijn uithoudingsvermogen na de bevalling. Maar aanhouden Doei ik zeker. Kristientje voor vragen ben je altijd welkom.. Je hebt al veel in de grond. Heeft alles de hagel overleeft? Ik hoop het voor je. Ik ga zo mijn sla verpotten en de andijvie. Die komen hier aan de schutting. Q