@Senna, dat klinkt als spannende tijden tijdens de zwangerschap. Gelukkig dat alles goed in de gaten is gehouden en dat je nu 2 prachtige kindjes hebt. Linie, dat is een goede. Ga mij er eens in verdiepen. Die inbaker/ begrenstechniek met de hydrofiel heeft de kraamhulp ons ook geleerd. Als we dat doen, gaat Fem ineens verder met de benen, dus nog niet echt een oplossing. Voor het echte inbakeren moeten we haar eerst laten controleren door een arts, dat begreep ik tenminste. Verder blijft ze zo wakker... Alleen als we (een flink stuk) gaan wandelen valt ze in slaap, maar ik kan moeilijk 24 uur blijven wandelen :-S Ik ben erg blij! Ik kan nu (afkloppen) sinds 1 hele dag en nacht gelijk kolven met haar behoefte (soms zelfs heel iets meer). pfff.... eindelijk een einde aan ieder uur kolven/ stimuleren. Kan ik zelf ook even rusten en bijtanken en vooral; de tepels iets meer rust geven. Au! Ik hoop dus nu ook te kunnen beginnen met het aanleggen van een klein voorraadje in de vriezer. Als ik dan weer een flinke migraine aanval heb, kan ik mijn lichaam even rust gunnen. Waarin kan ik dat het beste invriezen? Hebben andere borstkolvende mama's hier al ervaring mee? Welke flesjes/ bakjes van welke winkel hier handig voor zijn? Wensdroom, gaat het al wat beter met Elize?
Even kort een reactie Pff wat een hitte he meiden! Wensdroom vervelend van de obstipatie van elize. Gelukkig heeft de lactulose al wat geholpen. Ze zal eerst helemaal 'leeg' moeten zijn eer ze weer goed gaat drinken volgens mij. Hoe is het met de reflux nu je gestopt bent met verdikkingsmiddel? Kh ik heb bij prenatal van die cups speciaal voor gekolfde melk gehaald. Is van philips avent en zijn 10 stuks inc deksel en opzetstuk voor de speen. Je hebt ook van medela zakjes om het in te bewaren en sommige doen het zelfs in ijsblokzakjes. Al vind ik dat beetje tricky want die dingen lekken altijd bij mij... Senna welkom! Kaatje fijne vakantie! Rest: *zwaai!*
Kh82: hier de melk in ijsblokjes-zakjes in de vriezer!! 1 blokje volledig gevuld is 15cc. Ideaal met uithalen om te ontdooien dus.... Heb je bijv 90cc nodig pak je 6 blokjes en de rest kun je laten zitten!! Linie ons meisje heeft/had ook een beetje een "scheef" voetje, door de ligging in de baarmoeder. Vk zei dat we er niets mee hoefde als alleen indd af en toe in de goede richting masseren. (Ik zag het al helemaal voor me dat ze straks niet kan lopen of heel lastig moet lopen...) ook de huisarts heeft er nog naar gekeken en zei dat alle botjes etc goed zitten dus dat dit vanzelf goed komt. Is ook al een heel stuk bijgetrokken overigens. Maar als ik jou verhaal lees twijfel ik toch of ik misschien niet toch wat er mee moet..... Ff extra laten checken ofzo....! Ons meisje heeft na een ontzettend onrustige middag en avond gister vannacht weer geslapen als een roosje! (22:30/5:30) Vandaag ook weer 3 uurtjes tussen de voeding en daartussen door slaapt ze. Maar de hitte is nog altijd niet te harden hier... Poehpoeh!! Succes allemaal vandaag, om deze hete dag weer te doorstaan met de kleine mupkes!!
pfff wat een hitte en heb hier een kind die al vanaf 8.00 uur wakker is en wil blijven drinken aan de borst..,whaah mis de kraamhulp soms echt bij dit soort dagen!! we worden steeds gevraagd door fam. en vrienden om langs te komen/te eten...nu bbq...moet zeggen at ik het niet handig vind met zo'n kleintje...volgens mij is het ook niet goed om steeds weg te gaan of vergis ik me daarin? hoe doen jullie dit? Vriend vind dat ik te overdreven reageer en dat het best kan...een onenigheidje dus..
Senna jij hebt ook een hartafwijking lees ik mag ik vragen wat je hebt? ik heb ook een hartafwijking en ben geopereerd toen ik 2 was aan een asd en in 2009 aan pericarditus constriciva ( te strak zitten en ontstoken hartzakje, dat verwijderd is) ik heb daarnaast ook een energie te kort. ook kon ik niet zelf zwanger worden dit door geen eicellen en de ecd wilde niet lukken vanwege mijn hartprobleem. ik heb dan ook een dochter via een draagmoeder Beertje Elize heeft wel weer ietsje last van melk terug geven maar of dat specifiek nu door de reflux komt weet ik eigenlijk niet kan ook nog omdat ze de buik vol heeft en het net te veel is ( ook al drinkt ze minder dan ze voorheen deed) we houden het iig in de gaten. het kreunen enz.. dat doet ze nu iig niet en deed ze voordat we jbpm zijn gaan gebruiken wel.
Zo, iedereen aan het puffen lees ik al, van de warmte deze keer @invriezen: na alle dure opties idd ijsklontjeszakjes! Helemaal top! Afgemeten hoeveelheden te ontdooien, dus je gooit veel minder (in mijn geval kostbare) melk weg! Gewoon met trechtertje erin en in de vriezer. Kolf nu iedere ochtend 1 kant na de voeding en soms 's avonds ook 1x. Hiermee ongeveer 200 cc per dag in de vriezer, toch mooi 1 voeding straks! Kolven en werken verloopt bij mij altijd erg moeizaam, ook al wil ik graag doorgaan, ik droog langzaam maar zeker op. @kh, goed dat je het nu kunt bijbenen! @weggaan: naar je kind en jezelf kijken denk ik Pinda. Nu ze zo klein zijn gaat het vrij goed vind ik. Ze slapen nog makkelijk in de bak. Rond de dreumes leeftijd wordt het soms wat meer aanpassen. @bakeren: wij hadden de pacco, ideaal. Je kunt gewoon met het consultatiebureau overleggen of het mag en hoe het goedkoop en veilig moet met bijv hydrofiele luiers. @Bl0em, als je twijfelt kun je het nog eens vragen aan de cb arts en als het blijft knagen toch fysio of evt orthopeed. Volg je moederhart! @Wensdroom, vermoeiende dagen voor jullie... Hoop dat het gauw beter gaat met zowel Elize als jezelf! Hier best goede nacht. Sara lag gewoon in de luier met een hydrofiele doek erover. 6 uur nachtpauze Blij!! Ben wel erg moe en loom, kom tot niets. Straks rustig inpakken voor onze trip...
Welkom Senna ..Roan is ook prematuur en dysmatuur geboren en gehaald met een keizersnede hij is gehaald met 35+2 en woog 1575 gram Roan slaapt nog in zijn wieg naast ons en dat zal zo voorlopig ook blijven want zijn nog aan het verbouwen dus zijn eigen kamer is nog niet klaar (alles staat een beetje op hold door het einde van de zwangerschap) Roan heeft ook last van de warmte en zit volgens mij in zijn sprongetje want niks is goed en hij is huilerig en hangerig. Hij slaapt in zijn romper en een lakentje s nachts Fijne dag vandaag
Kaatje met mij gaat het al beter gewoon wat dikke enkels maar de tabletten helpen. met Elize is even aankijken, hoop ook dat dat snel beter gaat. Ik wens je een fijne vakantie toe.
Pindakoek, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Ik neem V vrijwel overal mee naartoe en dat gaat nu ze zo klein zijn juist makkelijker als dat ze straks ouder zijn. Enige wat voor mij lastig is is dat ik ergens moet kunnen kolven en ik moet daar wel op mijn gemak voor zijn. Gelukkig heb ik een elektrische kolf die ook op batterijen werkt dus zou ik in principe overal kunnen kolven. Kh: ik heb al even niks meer in kunnen vriezen omdat ik precies kolf wat ze nodig heeft per dag. Maar ik heb van de eerste 2 weken wel ingevroren. Dat heb ik gedaan dmv een ijsblokjeshoudertje en de blokjes daarna in een diepvrieszakje met zip gedaan. Zo kan ik per blokje ontdooien en die echte ijsblokjeszakjes vind ik ook onhandig. Het blokje schiet dan bij mij altijd over de aanrecht hihi. Ik heb vanmorgen de huurkolf terug gebracht. Nu doe ik alle voedingen met mijn eigen kolf. Ik baal ook van dit weer. Ik wil wandelen maar vind het nu veel te warm voor ons beide. En in de avond ben ik zo gaar van de hele dag binnen hangen dat de zin dan een beetje voorbij is. Het is sowieso een heel geplan qua voedingen gecen, afkolven en jezelf niet vergeten. ML heeft nu wel vakantie maar is veel aan het klussen in ons huis. Hopelijk kunnen we voor het einde van mijn verlof overhuizen. Fijn dagje iedereen! Mijn kolf sessie zit er weer op! Eens kijken of ons meisje al honger heeft X
Bloempje, ik zou idd voor de zekerheid wel even een arts vragen. Bij ons werd er door een kinderarts meteen de dag van de bevalling gezegd dat het een klompvoetje zou zijn en in gips zou moeten Maar er is dus meteen een orthopeed bij gehaald en die kon ons gelukkig meteen gerust stellen.
Ik kolf ook nog steeds volledig, alleen snachts krijgt Maud kunst voeding. Merk helaas wel dat mijn productie terug loopt en Maud gaat meer vragen. Bij jou niet? En kun je altijd op tijd kolven? Doordeweeks alleen met haar is dat soms moeilijk als ze zo onrustig is, echt lastig Het gaat me ook steeds zwaarder vallen, merk dat ik neig naar wat afbouwen nu Knap dat jij er nog steeds zo vol voor gaat!
even snel want mn man wil ook nog laptoppen. wensdroom; ik had een vsd, hiervoor 2x open hart operatie gehad. veel littekenweefsel aan over gehouden (aan t hart) hierdoor ritmestoornissen en nog maar een pompfunctie van 30%. ook heb ik een icd/pacemaker. ook wel heftig wat jij hebt zeg en dan de hele weg met zwanger worden/draagmoeder. respect hoor.
bloempje; ohh wat een schatje!! heerlijk hoor dat ze heeft geslapen van half 11 tot half 6 pindakoek; ook hier uitnodigingen voor bbq enzo.. vindt het maar niks met dit warme weer. had zondag ook bbq, heb dus de hele tijd in mn eentje met bram binnen gezeten, vond het veels te warm voor hem buiten. dus we houden de boot even af met bbq tot het weer wat minder warm is. kimmey; ook een prematuur en dismature baby, zag dat het gewicht nog wel scheelt met onze bram. welke maat had roan toen je hem thuis had? hier zwemt hij nog in maat 44. erg lastig met dit weer want maat 44 kan ik alleen vinden met lange mouwen. gelukkig wel rompers maat 44 zonder mouwen. is er een oorzaak gevonden dat hij pre en dis matuur was? snoepie; ja het is gewoon te warm om uberhaupt iets te doen. en dan ook nog kolven en voedingen, wel rust inbouwen voor jezelf he!
hoi Senna dank je wel, het was een hele weg maar dat bij jou en zelf zwanger met een hartaandoening klinkt ook pittig. hoe is het met je energie niveau nu? Bij mij was het hartzakje verkleefd ( te strak gaan zitten) vanwege het littekenweefsel van de operatie van de asd. ( vermoeden ze tenminste) ik heb bisoprolol, acetylsalicylzuur en een maagbeschermer en wanneer ik vocht vasthoudt. plastabletten. door de ecd poging en de hormoon medicatie kreeg ik ook ritmestoornissen en heb 2x cardioversie gehad. ook ging ik weer vocht vast houden. vandaar dat we uiteindelijk voor een draagmoeder zijn gegaan. en de eiceldonor bood aan de draagmoeder te zijn. en nu dus een prachtige dochter.
Senna hier draagt Roan maatje 44 en 50 want idd maatje 44 is allemaal met lange mouwen. Nu ligt hij vaak in een romper maatje 44. Mijn placenta was te klein en er zaten verschillen infarcten in zowel oude als nieuwe.. Het enige rare is dat op geen enkele echo te zien was dat hij te klein was... Behalve met 35+2 en toen bleek ik ook zo goed als helemaal geen vruchtwater meer te hebben dus groeien kon hij ook niet echt meer.. Toen hebben ze besloten hem gelijk te halen om dat uit de ctg ook te lezen was dat hij in de buik slechter af was. Zelf denk ik dat hij alles verbruikt heeft na de 30 weken wat hij hD opgebouwd omdat ik toen geopereerd ben onder volledige narcose en toen was alles nog goed er werd alleen gezegd dat hij niet groot was maar niks wat zo erg af week..s heelde paar dagen maar met de echo van 35+2 stonden alle metingen ronde 30 weken.. Dus toen ik geopereerd ben...de infarcten en kleine placenta zullen ook een bijdrage zijn geweest maar ik denk zelf dat het echt hard ging n die 30 weken... Wat is de reden dat jou kindjes prematuur en dysmatuur zijn?
Elize droeg tot ong 1,5 week geleden ook maatje 44 , grote maatje 44 passen nog (paar romers en broekje ) en kleine maatjes 50, de rest van maatje 50 begint te komen. ik heb kleertjes besteld op monpetit kleding en bij prematuursite. ( daar is het mogelijk ook korte mouw en zonder mouwtjes te kopen)
Hmmm... Als je vanaf de uitgerekende datum moet rekenen zou Bram dus 2 weken eerder z'n sprongetjes hebben als hij daadwerkelijk oud is. Aangezien hij nu dinsdag pas 3 wkn is en donderdag ook 5 wkn zou zijn als ik op tijd bevallen zou zijn... Welkom mamavanAnne, nog gefeliciteerd en leuk dat je met ons mee komt schrijven! Hier eergister definitief de knoop doorgehakt wbt het wel/niet doorgaan met het geven van bv. Ik heb besloten over te gaan stappen op fv. Ik heb er 1 week goed over nagedacht en sta er nu volledig achter. Ik had eergister een offday wbt de bv, Bram trok weer constant m'n tepels in de kloven waardoor ik constant het gevoel had dat ik inde fik stond... Dat samen met het feit dat Bram het gewoon veel beter lijkt te doen op fv omdat hij geen honger blijft aangeven heb ik de knoop maar doorgehakt en het voelt nog goed ook! Ik heb gelijk m'n kraamhulp gebeld voor advies ivm afbouwen. Die afspraak had ik met haar staan dus toen ik belde wist ze al genoeg... We hebben samen een afbouw schema opgesteld en dat moet te doen zijn, mogelijk ben ik eind vd week al grotendeels van m'n productie af. Het lijkt gelijk al een goed resultaat te geven. Iig bij mezelf, ik ben er al stukken rustiger onder dat ik Bram niet meer hoef aan te leggen. Met de hitte heb ik ook gelijk mooi zicht op hoeveel vocht hij binnen krijgt tov de luiers die hij produceert. En ook dat lijkt goed te gaan! Zwangernr2 Alweer ongesteld joh... Ik vroeg me al af wanneer ik dat weer zou gaan worden. Jij bent 6wkn geleden bevallen toch? Ik vloei nog steeds vd bevalling, was dat bij jou al over? Kaatje Kijk ajb uit met je gemalen tepels, dat is 1 vd redenen dat ik een lactatiekundige heb ingeschakeld en nu ben gestopt met bv geven. Peetje Doop van Pim zal idd wel heel bijzonder geweest zijn. Benieuwd naar de foto. Kh Wat een verhaal joh jou bevalling! En respect voor je wbt het vele kolven... Rollen op de zij en buik herkenbaar! Bram slaapt eigenlijk vanaf de eerste week al op z'n zij en zodra je hem bij ons in bed legt rolt en slaapt hij op z'n buik. Mooi meisje hoor die Fem! Wensdroom Helaas geen tips voor je. Succes met Elize! Jossie Wat fijn dat Joep het zo goed doet! Hopelijk kan de lk je vd pijn in je tiet afhelpen Kh Wbt de kleine mee in de auto, hier gaat toch echt het raam wel btje open hoor. Ik heb ook nog nooit gehoord dat dat niet zou mogen... Flesjes drinken Ik begreep dat de kleine max 35 min mag doen over de fles, als ze aangeven niet meer te willen is het ook klaar, niet dwingen meer te drinken want dan krijgen ze juist krampen en gaan ze juist spugen enzo. Bram is ook best een snelle drinker, werkt binnen 10min z'n fles van 120cc naar binnen Bram slaapt nog bij ons op de kamer in z'n wiegje, denk dat we als hij een week of 5/6 is hem op zijn kamer gaan laten slapen. Nu slaapt hij er alleen 's ochtends heel vroeg maar de rest vd dag is het er echt veel te warm. Hij slaapt met dit weer eigenlijk alleen beneden in de box of de wagen (daar ligt hij nu omdat we net naar de winkels geweest zijn) Hij ligt hier eigenlijk beneden tot z'n laatste voeding en gaat dan tegelijk met mij mee naar boven. Ik kreeg al commentaar dat ik hem meer op z'n kamer moet leggen tussen de voedingen door zodat hij minder prikkels krijgt en rustiger slaapt. Maar het is nu echt niet te harden op z'n kamer, dat kan ik dan toch beter gaan uitproberen als het koeler is? En is het zo gek om hem niet van voeding tot voeding in z'n ledikant te leggen? Ik vind het (iig 's middags) ook wel gezellig als hij beneden ligt. Hoe doen jullie dat? Senna999 Natuurlijk mag je meeschrijven, gezellig! En gefeliciteerd met je zoontje. Meiden wat een mooie babies hebben we toch in elkaar geknutseld! <3 Strijkertje, ik gebruik wel de parasol, alhoewel me zo'n Dooky ook wel handig lijkt. Wat ik er wel "eng" aan vind (ook aan afsluiten met een hydrofiel) is dat je de kap helemaal dicht maakt en zo juist de warmte eronder opsluit zeg maar... Leo Wat een lekker eigenwijs koppie heeft jullie meisje zeg. Heerlijk hè dat fronzen, doet Bram ook heel vaak. Kh Wbt slapen en wegtrappen vd lakens... Bram slaapt 's nachts met heel weinig kleren aan, of alleen een romper met dit weer en onder een lakentje die hij vaak binnen 2 min van zich af getrapt heeft. Ik maak me er niet druk om, hij heeft het duidelijk net zo warm als wij het hebben. Linie Hopelijk blijft een spreidbroek Maud bespaart, wel goed dat ze het op tijd controleren Invriezen van bv... In ijsblokjeszakjes! Pindakoek, je moet vooral doen wat voor jou goed voelt wbt de bezoekjes. Ik zou gewoon wel af en toe gaan, maar zeker niet naar alles. Het is even plannen omdat je veel mee moet slepen maar denk wel dat je er makkelijkere kindjes van krijgt als ze gewend zijn ook ergens anders te kunnen/moeten slapen. Senna... Leuke naam heeft jullie zoontje trouwens!
Het is inderdaad een heel geplan om optijd gekolfd te hebben. Vooral als je alleen bent en ze een beetje jengelig is. Gelukkig is ML nu 3 weken vrij en helpt hij me waar het kan, maar overdag is het aanpoten als hij druk aan het klussen is. In 10-15 min heb ik beide borsten gekolfd, het is steeds tussen de 70-90ml. Hier vraagt ze nog niet om meer gelukkig. Wel doe ik nu met die warmte 10-20ml water toevoegen aan de meeste flesjes BV zodat ze iets extra vocht binnen krijgt. Ik vrees er ook voor dat mijn productie terugloopt, dat is ook best wel een druk die ik mezelf op leg. Ik zorg ervoor dat ik veel blijf drinken en toch mijn rust probeer te nemen. Maar ik ben erg benieuwd hoe het blijft gaan. Als je voeding echt terug loopt kun je het stimuleren door een dag iedere 2u te kolven. Vorige week heb ik dat een dagje gedaan en zag wel resultaat. Ooohh en ik heb ook zo mijn offdays hoor! Ik denk ook regelmatig 'gaf ik maar gewoon flesvoeding, dan kun je ook gaan en staan waar je wil'. Ik ga door voor zolang ik het nog trek. Uiteindelijk krijgt ze nou al een maand BV, dat is ook al een compliment waard haha. X
Ja dat is zeker een compliment waard! Ik zit nu ook op een maand Ja, ik kolf soms ook extra om te stimuleren, maar ik kan toch niet meer tegen haar behoefte op, ongeveer 130 cc Dus ik vrees dat er weer een extra fles kunstvoeding bij komt. Maar daar heb ik me ook maar bij neergelegd, alles wat ze nog kan krijgen aan moedermelk is mooi meegenomen. Heb nog steeds erge bloedarmoede en vloei nog steeds best erg, dat schijnt ook niet mee te helpen aan je herstel en melkproductie.. En ja, extra water geef ik nu ook. Nou ja, we gaan gewoon nog even door zo lang het gaat!