mama's van dysmatuure kindjes

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sannehai, 22 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    @linda84 de uitslagen van de kinderarts waren helemaal goed:S, wel heel fijn natuurlijk maar je zou haast bijna 'willen' dat ze iets heel kleins vinden wat makkelijk te oplossen is omdat je dan maar weet wat er aan de hand is! maar ikm oet zeggen dat ze het de laatste dagen erg goed zelf regeld, 3 flesjes op een dag, de ene x alles op de andere x laat ze weer wat meer staan, en een fruithap en groentehap:) mooi schematje zo dus:)

    maar wat fijn dat zijn longen helemaal goed klonken, ok niet erg veel gegroeid, hier ook niet hoor, maar die kinderartsen denken volges mij altijd zo: zo lang ze groeien zal het wel goed wezen. teminste, pas als ze afvallen gaan ze echt over tot actie. over 3 maanden weer,hopen dat dan nog alles goed is!

    @tesske jeetje meid, zekr veel te voorduren gehad met jullie kleine meid! das ook allemaal niet nix zeg!

    @tante mars, jeetjee dat is ook nix zeg, 9 dagen inleiden! wow!

    @all'

    ik heb gelezen dat er een dysmatuur topic komt dus niet onder prematuur volges mij, ben benieuwd!
     
  2. Bauk

    Bauk Lid

    14 mrt 2010
    20
    0
    0
    Sociotherapeut
    Norg, Drenthe
    Hej,

    Ook wij hebben een prematuur en dysmatuur zoontje. Geboren bij 32 weken en een gewicht van 1975. Eigenlijk hebben wij gelukkig weinig problemen gehad, wel last van reflux maar niet maar dan de gemiddelde baby denk ik. En we hebben hem 3 weken moeten inbakeren omdat hij zichzelf wakker sloeg. Ook wij zijn bij de osteopaat geweest om puur te kijken hoe hij in zijn lijfje zat. Dit was gelukkig allemaal goed. Qua ontwikkeling doet ie het ook gemiddeld. Hij is inmiddels 5 maanden en weegt 6720 kg en is 61 cm lang. dus dat heeft ie al wel weer ingehaald.

    Wel merk ik dat hij veel behoefte heeft aan contact. Weet niet of dit ook bij dysmatuur hoort of eigenlijk vooral bij prematuur.

    Maar mensen wat een vervelende verhalen eigenlijk allemaal. Zulke kleine mensjes en dat al zo'n leventje van ziekenhuizen, antibiotica etc. Wat doet dat wel niet met jullie?

    Liefs
     
  3. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.779
    640
    113
    Vrouw
    Mijn dochtertje is ook dymatuur en prematuur, ze woog bij 38+5 2985 gram en was 45CM..
    Ze drinkt nog niet volledig uit de fles en krijgt dus ook nog sonde.

    ik denk dat wat jij beschrijft wel bij elkaar past en je dochtertje dus dysmatuur is.
    maar ik zou me daar niet al te druk overmaken, mijn dochtertje is het ook en doet het naar omstandigheden goed. ze heeft 2 weken in ziekenhuis gelegen ivm glucose, temperatuur en sonde en geelzien.

    nu ze thuis is heeft ze nergens last van alleen dat ze nog niet volledig uit fles kan drinken. dit omdat de dokters verwachten dat ze 4 weken jonger is qua gedrag.

    ook ik ben vandaag voor t eerst bij de osteopaat geweest, ik hoop dat dit bij jou dochtertje helpt!

    Liefs.
     
  4. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Ehhmm ....ik durf het bijna niet te vertellen ....
    Bij onze dochter kregen we ook constant het dysmatuur om de oren gegooid in het zh ......maar als ik jullie zo hoor twijfel ik sterk.
    Sanne is geboren met een gewicht van 4485 gram met 38 weken ...qua gewicht niet dysmatuur maar ze spreken dus van een dysmatuur beeld bij Sanne ....
    Sanne is eerder gehaald vanwege mijn zwangerschapsdiabetes ....
     
  5. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    @mvj je zou zeggen geen laag geboorte gewicht dus geen dysmatuur, maar wie weet heeft ze wel de symptomen (gehad) van dysmaturiteit? (laag suiker/glucose, en temperatuur laag enz?)

    @xsndy19x ik wist helemaal niet dat als je kindje bij 38+5 geboren word het dan ook prematuur is? en wat zielig dat ze nog aan de sonde zit, mijn meisje heeft het ook gehad, maar dan maar 1 dag gelukkig. verder had mijn meisje ook dezelfde klachten (glucose,temperatuur) als jou meisje, maar bij ons was het wel snel beter. en ook raar dat ze ook nog dysmatuur was, omdat ze toch 2985 woog, en mijn meisje woog 2780gr en dat was net op het randje dysmatuur

    wie weet verschillende ziekenhuizen verschillende regels? hopelijk gaat het snel beter met jullie meisje, wij hebben heel veel baat bij de osteopaat,

    wat ik wel zie is dat er veel naar de osteopaat zijn gegaan met hun kindje!
     
  6. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.779
    640
    113
    Vrouw

    Ik vond het ook raar toen ik te horen kreeg dat mijn dochtertje dysma en prematuur is.
    Maar ze hebben het denk ik gebasseerd op haar gedrag dat 4 weken achter schijnt te liggen!
    De sonde heeft ze nu al 3 weken en die blijft ze voorlopig ook nog wel houden helaas, maargoed ik ben allang blij dat ze mee naar huis mocht ondanks de sonde, we hebben in het ziekenhuis alles uitgelegd gekregen voor het sonde thuis project! En het gaat gelukkig super!
    Toen ze vorige week thuis kwam woog ze 3180gram. ben benieuwd hoeveel ze dinsdag weegt! Ik zie wel aan haar buikje/beentjes dat ze wat dikker is geworden!
     
  7. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi hoi

    ow wat gek dan ja, dat ze als zo snel kunnen zien aan een baby dat ze 4 weken achter ligt, want wat je zegt haar gewicht lijkt me toch prima? maar poeh wat een gedoe die sonde thuis lijkt me? maar wat je zegt, super fijn dat ze mee naar huis mocht natuurlijk! dat is het fijnste! hopen dat ze weer lekker gegroeid is! hoelang denk je dat ze die sonde nog moet hebben? net zo lang totdat ze zelfstandig goed kan drinken? of hoe bekijken ze dat? in iedergeval veel suc6!
     
  8. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    ik vind het echt heel vreemd dat je kindje prematuur en dysmatuur word genoemd. Prematuur is namelijk puur gebasseerd op de zwangerschapsduur (voor 37 weken) en dysmatuur puur op een te klein/licht kindje voor de duur vd zwangerschap. Jou kindje heeft een giga geboortegewicht en zou dus qua medische term niet dysmatuur kunnen zijn. Of er nou wel of geen ontwikkelingsachterstand achter zit. Een kindje dat na de 37 weken is geboren, met hoog geboorte gewicht en een ontwikkelingsachterstand kan qua term niets anders zijn dan 'gewoon' een kindje met een ontwikkelingsachterstand.
     
  9. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    excuses, ik zie nu dat ik 2 kindjes door elkaar haal. Maargoed dat doet niets af aan het bovengeschreven verhaal.
     
  10. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.779
    640
    113
    Vrouw

    ze moet die sonde inderdaad totdat ze goed drinkt.
    ja ze kunnen het aan haar gedrag zien dat ze achter ligt. ze toont verschijnselen van een 4 weken jonger kindje, omdat ze heel moeilijk herstelt van dingen en meer de tijd nodig heeft dan een ander kindje van haar leeftijd.
     
  11. Boefje2010

    Boefje2010 Actief lid

    11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Onze zoon is met 34+5 gehaald ivm zwangerschapsvergifitiging. Was 44 cm en woog 1840 gram... erg dun en mager (type vel over been), maar toch werd gezegd dat hij niet dysmatuur was......

    Beetje vreemd als ik de verhalen hier zo lees.

    Hij had geen moeite met zijn temperatuur (deurtjes couf werden opengezet :))).. of met zijn glucose....wel had hij een zeer premature zuigreflex en geen kracht om zelf te drinken.
     
  12. nikky

    nikky Niet meer actief

    onze zoon is geboren met 37 weken, hij woog 2130 gr en was 43 cm, een dysmatuurtje dus.

    ik ben nu 31 weken zwanger van de tweede...dit kleintje heeft ook een groeiachterstand, weegt nu ongeveer 1100 gr dus ook erg klein....
     
  13. Ka85

    Ka85 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Onze dochter is ook dysmatuur. Daar zijn ze pas achter gekomen toen ik 37 weken was. Met 38.4 ben ik ingeleid en is ze geboren. Ze woog toen 2350 gram en was 49 cm. Ze had een groeiachterstand van 3 weken. In het begin heeft ze veel moeite gehad om zichzelf op temperatuur te houden en had ze moeite met drinken.
    We hebben met haar ook wel wat 'problemen'. Ze is onrustig, huilerig, veel krampjes, scheetjes laten, moeite met ontlasting, uitslag, slecht slapen. We hebben er na laten kijken en ze blijft kma en lactose-intolerantie te hebben. Ook zit het bovenste nekwerveltje vast waardoor ze een voorkeurshouding heeft. Sinds vandaag zijn we overgestapt op andere voeding dus hopelijk gaat het gauw weer beter.
    Maar ik weet niet of dit komt doordat ze dysmatuur is. Als het een 'normale' baby was geweest had ze misschien wel dezelfde dingetjes gehad.
     
  14. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Mijn zoon was randprematuur en randdysmatuur.

    Met 37.2 weken was hij 2700 gram en 46 cm.

    Helaas had hij wel de kenmerken van dysmatuur erbij.

    Kan zich moeilijk op temperatuur houdne, totdat hij 4 weken oud was, moest hij met 2 kruiken, 2 dekens, en een mutsje op slapen. Ik geloof tot een maandje of 2/3 bleef het mutsje op voor de warmte.

    Ook heeft hij nog een week in het zeikenhuis gelegen, omdat hij niet op zijn geboortegewicht kwam, heel lang rond de 2500 gram gehangen.

    Zijn slik-, zuig-, en ademreflex was niet goed gecoördineerd en ontwikkeld. Hierdoor kon hij niet goed drinken. Toen hij 4 maanden oud was, heeft hij een sonde gekregen. Daar deden we s'avonds de voeding in die hij overdag mistte.

    Verder heeft hij reflux en meervoudige voedselintolerantie.

    Mijn eerste zoontje woog 3000 gram bij 40 +4. DIe was in verhouding lichter, maar daar heb ik geen problemen bij gehad.

    LIefs Suzanne
     
  15. Stephanie20

    Stephanie20 Fanatiek lid

    6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Mijn dochtertje was ook dysmatuur toen ze geboren werd. Ze woog 2.470 en was 46 cm lang. Ze was klein maar vinnig zoals ze zeiden op de afdeling. We hebben weinig tot geen problemen met haar gehad. Ze dronk enorm goed, zelf aan de borst deed ze het meteen uitstekend. Ook qua temperatuur had ze helemaal geen probleem. Ondertussen zijn we 10 maand verder en ze doet nog steeds goed verder. Ze is nu zo'n 67 cm groot en weegt 7.8 kg. Niet echt een dikkertje maar ze blijft mooi haar lijntje volgen zoals het moet.
     
  16. Hier ook een dysmatuurtje iris is geboren met 39.4 weken en was 2560 gram en 41 cm klein
    ze moest nog 1.5 dag in het ziekenhuis blijven samen met mij om de glucose bij te houden gelukkig was dit steeds goed..
    Ze was afgevallen naar 2420 gram en voor de kraamzorg weer weg was zat ze weer boven het geboortegewciht dit was 05-12-2006 Iris is van 29-11-2006
    Wel heeft ze nog bijvoeding gehad naast de borstvoeding via vingervoeding ..
    Ondertussen is ze 3.5 jaar en weegt nog geen 14.5 kilo en zit nog wat onder de meter ..
    Verder is het een drukke dame die niet stil kan zitten ..
     
  17. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hier werd mijn dochtertje dysmatuur genoemd in het ziekenhuis, haar broertje niet, zie onderschrift.

    Vooral wat problemen met drinken (verborgen reflux).
     
  18. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Oja en geboren met 37+5
     
  19. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
  20. narcissus

    narcissus Actief lid

    29 jul 2009
    134
    0
    0
    Ik werk met kinderen
    Ergens in Nederland.
    Jemig! Ik heb net even gelezen wat dysmatuur precies inhoud op Wikipedia en ik schrik daar nogal van.

    Ik kom er dus net achter dat mijn dochtertje dat ook is.
    Ze is geboren met 37+1 na een inleiding. Woog 2570 gram en was 44,5 cm lang.
    In het ziekenhuis hebben ze het nooit hierover gehad tegen ons.
    Ik schrok net met name over de problemen die ze later kan ontwikkelen wat te lezen is op Wikipedia.

    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze tot nu toe nog steeds niets heeft van wat hier allemaal door jullie is gezegd. Haar temperatuur hield ze zelf goed constant, geen problemen met drinken (behalve in het begin door mijn ingetrokken tepels wat alles wat moeilijker maakte), enzovoort..

    Wat ze wel heeft en wat ik nu dus mezelf afvraag of dat hierdoor komt is dat ze, als ze melk teruggeeft, moeite heeft met het weer inslikken. Het lijkt dan net of ze stikt (is ook 1x bijna echt voorgekomen! Ik raakte helemaal in paniek! Legde haar snel op haar buik op mijn arm en klopte op haar ruggetje...). Kan dit dus komen doordat ze dysmatuur is???
    Ook als we gaan douchen, lijkt het net of ze af en toe niet weet hoe ze haar adem moet inhouden...Ik bedoel dus meer dit. Mijn vriend en ik hebben gelezen dat als baby's met het hoofd onder water gaan er een reflex optreed waardoor baby's de adem op dat moment inhouden. Dat gaat vanzelf en hoeft ze dus niet zelf te doen. Ogen zijn op dat moment ook open.
    Dit heeft ze dus niet.
    Ze verslikt zich, krijgt water binnen en gaat hoesten...ogen zijn ook dicht als dat gebeurdt.

    Voordat ik straks allemaal boze moeders over mijn dak krijgt:
    Mijn vriend en ik willen gaan babyzwemmen met haar. En we weten (van vrienden, kennissen enzo met kinderen die het zelf ook hebben gedaan). Dat je als ouder zijnde op een gegeven moment oefeningen krijgt waarbij de baby onder water gaat. Dus we wilden dat eigenlijk alvast een beetje oefenen.

    Ik maak mij nu dus wel een beetje zorgen over het feit dat dit niet soepel gaat bij haar en of dit door het feit komt dat ze dysmatuur is.
    Of heeft het verslikken/stikken met iets anders te maken???
    Weet iemand dat?
    Oh ja...boertjes laten is wel moeilijk bij haar. Vaak boert ze niet of half dus na een tijdje spuugt ze wat melk uit hierdoor.
    Ik geef overigens Bv.

    Weet iemand wat ze heeft toevallig? Of een moeder die hetzelfde heeft met haar zoon/dochter?

    Bah...ik ben nu echt wel bezorgd...
     

Deel Deze Pagina