mama's van dysmatuure kindjes

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sannehai, 22 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. narcissus

    narcissus Actief lid

    29 jul 2009
    134
    0
    0
    Ik werk met kinderen
    Ergens in Nederland.
    Trouwens...qua gewicht en lengte is ze wel goed gegroeid. Ze weegt nu ongeveer 4400 gram en is zo rond de 59 cm.
    Volgens de kinderarts van het CB zat ze net nog in de groeicurve, maar eigenlijk moest ze nog net wat zwaarder zijn...
     
  2. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    narciccus, niet te veel zorgen maken meid!

    ik weet eigenlijk ook niet of alle kindjes die een te laag geboorte gewicht hebben ook gelijk dysmatuur zijn? word dat daarop vastgesteld? (zoals het op wikepedia staat wel) maar als kindjes verder geen symptomen hebben? zijn ze dan nog wel zowiso dysmatuur?

    en narciccus er staat KAN he je kindje KAN meer kans hebben ergens op, maar dat hoeft dus helemaal niet, en een 'normaal' kind heeft ook kans op ADHD enz.

    en dat wat je precies bedoelt met dat adem inhouden, ons meisje verslikte zich ook best vaak in het begin, maar omdat mijn borstvoeding zo veel was, dat het gewoon in haar mondje spoot zegmaar.

    en nu al oefenen voor babyzwemmen met dat water, dat zou ik zelf niet doen, maar ieder zn eigen mening:) ze lijkt me daar nog zo klein voor, en in een douche onder water gaan is anders dan met je bolletje helemaal onderwater gaan volges mij. dus dan is het reflex ook anders denk ik.

    groetjes!
     
  3. belliebel

    belliebel VIP lid

    11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Ook mijn zoontje was dysmatuur. Hij werd geboren met 37 weken en woog 2850 gram.

    Hij is verder gezond, alleen al geopereerd met 14 dagen oud. Hij had namelijk een grote vernauwing in zijn aorta. Of dit te maken heeft met zijn dysmaturiteit (noem je dat zo hihi?) weet ik niet.

    Denk zelf van niet. Elk kindje heeft voor de geboorte een extra bloedvat bij het hart. Na de geboorte sluit deze automatisch binnen een dag of 10(bloedvat heet de ductus botalis). Na 9 dagen kreeg onze zoon dus problemen, dronk niet meer en werd grauwig. Doordat er dus een vernauwing in zijn aorta zat, kreeg zijn onderlichaam niet genoeg bloed en zuurstof. Kon dus ook geen eten meer verwerken.

    Naja in ieder geval is het nu een klein beertje aan het worden qua babyspekkies:D. Wel weet ik dat ik zelf ook helemaal niet groot was. Ik ben met 39 weken geboren en woog 2440 gram. ook niet veel dus. Misschien iets erfelijks van mijn moeder meegekregen:D.
     
  4. quschke

    quschke VIP lid

    12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    justin is met 40+1 geboren en woog 2920 gram en was 48 cm groot. Hier ook de eerste dagen een te laag glucose gehalte waardoor hij een aantal dagen aan het infuus heeft gelegen. Sinds zijn thuis komst gaat het eigenlijk heel goed. Heeft alleen enige tijd geduurd voordat hij weer op z'n geboorte gewicht zat. Nu is hij bijna 7 weken en een schat van een baby die goed bijkomt.
     
  5. L83

    L83 Bekend lid

    17 dec 2007
    627
    0
    0
    Zelf was ik vroeger dysmatuur en ben nu nog klein, ik heb de "schade"nooit ingehaald.
    Mijn zoontje is een paar dagen voor de uitgerekende datum geboren en woog 2900 gram, nooit dysmatuur genoemd, wel direct opgenomen op afdeling neonatologie, hij ademde niet na zijn geboorte en bleef daarna kreunen en had een hele lage glucosewaarde, kreeg sondevoeding, zuurstof ,lag aan hartbewaking, kon zich niet warm houden, etc. de eerste maanden groeide hij heel hard maar daarna steeds langzamer.
    Hij veel problemen gehad met overgevoeligheden voor verschillende voedingsmiddelen oa koemelk, veel buikkramp en een lichte mate van eczeem.
    Na ontslag uit het ZKH nog een keer op controle geweest bij de kinderarts maar we hoefde daarna niet meer terug omdat het allemaal goed ging.
    Nu is het ook nog echt een klein mannetje ( rond -2 lijn), maar gelukkig gezond, en op het CB zijn ze steeds tevreden.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    Wanneer is een kindje dysmatuur dan?

    Als ik dit lees was ik dat dus ook.

    Ik ben geboren met 42 weken en was 2555 gram en 49 cm.

    Ik kon gewoon thuis blijven en ik heb nooit ergens een achterstand mee gehad. Ik ben niet groot ( 1.59 ) maar dat zijn mijn ouders ook niet.

    Of zitten er meerdere factoren aan een dysmatuur kindje?
     
  7. Maria0

    Maria0 Bekend lid

    9 sep 2007
    623
    0
    0
    Kraamzorg
    Enschede
    hallo meiden

    Ik heb 3x een Dysmatuur kindje gekregen
    mijn 1e zoon was met 41+2 weken zwangerschap 2310 gram en 48cm
    mijn 2e zoon was met 39weken zwangerschap 2520 gram en 46cm
    en mijn Dochter was met 37 weken 2200gram en 43 cm

    Mijn eerst zoon had in het vruchtwater gepoept maar verder ontwikkeld die zich heel goed , hij is nu 4 en half hij is 18kilo en 110cm
    mijn 2e zoon is nu 11kilo en draagt kleding maat 86 hij is dus nog wel wat klein voor zijn bijna 2 jarige leeftijd haha

    en onze dochter is nu 3 maand weegt 5kilo en is 57cm

    verder hebben we geen problemen met de kinderen

    Liefs
     
  8. Assepoester

    Assepoester Bekend lid

    24 jul 2006
    927
    0
    0
    Leeuwarden
    Dysmatuur is als het gewicht te laag is voor de zwangerschapsduur, maar hoeveel is dan te laag?
    Als bij 37 wk 2850 te laag is (zoals bij belliebel) dan zou mijn dochter ook dysmatuur zijn: 38.3 wk en 2840 gr (47 cm). Bovendien duurde het 2 weken voor ze uberhaupt weer op geboortegewicht was. Mijn zoontje was 38.4 wk en 3000 gr (48 cm) en kon bijna 2 maand lang zijn temp. niet goed houden. Beide zitten ze op de -2 lijn, ik heb iig nooit iets van welke arts dan ook gehoord.
    Zou er een standaard voor zijn, of gewoon natte vingerwerk van de artsen?
    Ik was zelf iig wel dysmatuur en prematuur: 36 wk en 1910 gr en 44 cm. Thuis geboren en vrijwel meteen onderkoeld naar het ziekenhuis om daar nog 4 wk de couveuse in. Overigens heb ik naar mijn weten geen rare dingen gehad zoals ADHD en ontwikkelingsachterstanden enzo. Wel heb ik mijn hele leven een ondergewicht gehad. Ik ben nu 30 jr, 1.70 m en 50 kg. Zelfs 2 zwangerschappen (die mij beide tijdelijk slechts 6 kg opleverden) hebben daar niets aan veranderd.
     
  9. 123miesje

    123miesje Bekend lid

    5 dec 2008
    872
    0
    0
    Onze dochter woog bij de geboorte (38 weken) 2680 gram en was 46 cm. Ik moest zelf ivm. medische indicaties in het ziekenhuis blijven en ze mocht na 2 dagen mee naar huis. Ze heeft zich het eerste jaar heel erg overstrekt, slechte hoofdbalans en heel slecht drinken door reflux en buikpijn. Daar is ze toen voor behandeld door de fysio en dat heeft aardig geholpen. Toch bleef ze altijd buikpijn houden. Vorig jaar is ze behandeld door een osteopaat en het gaat stukken beter. Hadden we dat maar eerder geweten maar 6 jaar geleden was de osteopaat nog niet zo in beeld.
     
  10. Aleida

    Aleida Fanatiek lid

    9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hai,

    Onze zoon was/is ook dysmatuur. Zijn geboortegewicht was 780gram. Mede omdat hij ook extreem prematuur was. 27 + 6 zwangerschap. Dus 12 weken tevroeg.

    Hij is nu 10 maanden en weegt 7,6 kg en is 70cm. Hij haalt het dus flink in.
    Eten en drinken gaat goed. Hij heeft geen last gehad van reflux oid. Het drinken ging in het begin toen hij van de sonde kon, niet zo snel, maar dat kwam door ademhaling. Hij was snel vermoeid. Hij heeft heel lang aan de beademing, nasale imv, c-pap en lowflow gelegen.
    Eenmaal thuis (zonder lowflow oid) ging het geleidelijk aan steeds beter en raakte hij minder vermoeid en kon hij sneller drinken. Aan de borst was wel te zwaar voor hem, dus ik heb maanden lang gekolfd.
    Zijn ontwikkeling gaat goed. Hij loopt nog iets achter betreft tijgeren/kruipen, maar verder niet.

    Dus het hoeft niet persé te liggen aan het dysmatuur zijn.
    A tèrme kindjes die op gewicht zijn kunnen ook last hebben van reflux en overstrekken e.d.
    Het kàn natuurlijk wel dat het vaker voor komt bij dysmatuurtjes.

    Grtjs,
    Aleida
     
  11. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Ik zit dit even te lezen maar dan moeten mij bijde kids het ook zijn.

    me zoon is geboren met 40.2 dagen en was maar 6 pond en mijn dochter van vier maanden is geboren met 40.6 en was ook precies zes pond.

    Zelf ben ik met 34w zwangerschap geboren en woog ook maar 1600 gram. Maar of we dysmatuur kindjes zijn. Had er nog niet van gehoord. Heb wel altijd tegen me moeder gezegt dat ik mijn gewicht heel licht vond voor 34 zwangerschap. ach En nu kan je niks meer van zien ben dik over de 100 kilo:(
     
  12. Joely

    Joely Lid

    8 apr 2008
    80
    0
    0
    Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van dysmatuur.
    Wel gek want mijn dochtertje is geboren na 38 weken, met een geboortegewicht van 2460 gr en een lengte van 46 cm.
    Ze was echt iniemienie klein, maar niemand heeft ooit een woord gerept over dysmaturiteit.

    Na de geboorte hebben we nog een week in het zkhs gelegen omdat ze haar temperatuur niet kon regelen.

    Inmiddels is ze bijna 19 maand en ze doet het redelijk goed.
    In de groeilijnen zit ze wel helemaal onderin, maar de verhoudingen kloppen wel. En ze is ook nooit ziek.
    We hebben wel veel problemen met haar aan het eten te krijgen.
    Maar het drinken gaat goed.
     
  13. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Mijn zoontje was ook dysmatuur t.g.v PE en HELLP.
    Met 38 weken was hij 2480 gram en 46 cm echt een heel kleintje dus. Ik weet dat het ZH het dysmatuur noemde maar mijn VK spraken pas van dysmatuur wanneer het kindje onder de 2400 gram zou zijn.

    In het begin groeide hij als kool maar het heeft echt een week of 8 geduurd voordat hij goed zijn voedingen nam.
    Hij is nu net 10 maanden en weegt ruim 10 kilo.
    In het begin was hij wat later als andere kindjes maar in 2 weken tijd leerde hij; optrekken tot staan, door de knietjes buigen, zelf gaa nzitten en kruipen.

    Mijn zoontje is gestart met de -2 lijn en later zat Mijn zoontje tot 4 maanden op de -1 lijn gezeten en nu zit hij zelfs op de +1.
    met 8 maanden i shij ontslagen uit het ZH bij de K.A.
     

Deel Deze Pagina