Mama's van kindje met ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Antares, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    alyssa is trouwens dit schooljaar op een cluster 3 school gestart. En ze zit daar perfect! Ze is tevreden, blij, en vrolijk! Gaat er graag naartoe en is niet meer iedere dag super moe! (enkel op vrijdag is ze uitgeput, gelukkig dan ook maar een halve dag)

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

De orthopedagoge gaf aan dat ze heel goed meewerkte. Ze heeft de tests in 2 dagen tijd afgenomen, zodat ze niet te lang achtereen gefocust hoefde te blijven. Ik denk dat het wel ongeveer klopt, ik merk dat T.obin (27 maanden) wel echt meer begrijpt en bepaalde dingen beter kan dan A.yla.

3. Amethist

Zulke berichten vind ik echt fijn om te horen, want ik vind het soms nog best moeilijk om te accepteren dat ze naar een cluster 3 school moet. Dus, dank je wel daarvoor!

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ja dat is dan heel confronterend he....:( Je kunt er zo weinig aan doen verder, speciale school zal zeker helpen hoor! Maar ik begrijp helemaal wat je bedoeld...... :(

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Het is gewoon voor ons de goede keus geweest, ze hoeft niet te hard te werken en alles tegelijk te onthouden en begrijpen. Maar krijgt toch alles wat ze op een gewone school ook aanbieden, op haar tempo! Ben er echt super blij mee, en hoop heel hard dat ze dit nooit af gaan schaffen...zoals de regering eigenlijk wil.....:x

6. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Alyssa heeft die testen trouwens ook in 2 dagen gedaan...idd ivm de aandachtsspanne.

maar dan nog ze kan wel goed mee werken, maar wat als ze niet gewoon lekker in haar vel zat, de orthopedagoge ziet haar niet zo heel vaak.....

Mijn meisje bij haar 2de iq test deed enorm haar best zei de ortho....en ze was vrolijk en blij........naja toen ze thuis kwam heb ik de hardste huilbui en driftbui die ze ooit heeft gehad over me heen gekregen en school was stom enz enz...dus ze heeft zeker mee gekregen dat het niet helemaal lekker ging.....en zat echt niet goed in haar vel.

Ik heb gemerkt dat bij alyssa het ziek zijn en zich niet lekker voelen vaak niet goed geuit word, naar ons gaat het redelijk...maar een ander zal ze zelfs niet laten zien dat ze pijn heeft! (zo kwam ze eens thuis met een splinter van 5!! cm in haar bil.......de juf zei dat ze niet had gemopperd of gevraagd. Ja wel had gezegt dat ze niet wou zitten, maar verder niets!)

Dus ik snap dan ook wel hoe je kunt denken dat ze goed haar best doet, terwijl dat eigenlijk niet zo is......begrijp je wat ik wil zeggen?

Hoeft bij jouw kindje nite zo te zijn, maar pin je niet zo op die testen vast...ze zijn nog zo bewerkelijk en die testen zijn moment opnames...dat bedoel ik eigenlijk.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Amethist is er een iq test afgenomen??
    Kan dat op die leeftijd?
    Bij Owen hebben ze een psychologisch onderzoek gedaan. En aan de hand daarvan weten we dus misschien meer over zn ontwikkelingsleeftijd.

Hij moest plaatjes benoemen, blokjes nabouwen, zeggen of ie een jongen of een meisje is, iets zoeken en dat soort dingetjes.

Maar zo te lezen heeft jouw meisje dus een andere test gehad gezien ze er 2 dagen over heeft mogen doen.
    Wat voor testjes moest ze doen??

8. Amethist

@ Antares: Ik snap helemaal wat je bedoelt. Natuurlijk is het een momentopname, net al bijv. een Cito toets op de basisschool. Ik snap ook nooit waarom daar zo op gefocust wordt.

@ Mamzie: Nee, geen iq-test. Ze moest idd ook dingen doen als blokken stapelen, plaatjes benoemen, aanwijzen etc. Maar toen op dag 1 haar aandacht begon te verslappen en ze afgeleid raakte is ze ermee gestopt en op een andere dag verder gegaan.

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Dat is een soort iq test.... noemen ze alleen anders. :S

Er word helaas veel op dit soort testen gefocust, daarom is het belangrijk dat jij je kind goed kent en leraren enz daar ook op wijst. Als jij bijvoorbeeld te horen krijgt dat ze iets niet op school doet maar thuis wel, en zonder al teveel moeite. Dan blijkt dat ze zich op school misschien niet vrij genoeg voelt om het te proberen. (is hier dan meestal het geval)

En dat kan zo een test enorm beinvloeden! Zo kan ons meisje nog niet zo enorm goed spreken en is enorm verlegen in bijzijn van 'vreemden'. De 1e iq test hier was non verbaal, de 2de was met de verbaal er wel bij...dat heeft de test zo krom getrokken dat als er niet verder was gekeken als hun neus lang was er werd gezegd dat mijn meisje zelfs niet naar een cluster 3 school mocht!

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ow oke :)

Hier hebben we het gelukkig in 1 dag kunnen doen.
    Er waren ook niet veel dingen die hij kon doen dus verder gingen ze ook niet.
    Zo kon ie geen blokjes nabouwen. snapte niet dat ie iets moest zoeken terwijl ze het voordeed, kon niet zeggen of ie een jongen of meisje was, praat in 2 woordzinnetje heel soms 3 maar dan in telegramtaal dus ze kon niks vragen waar een zinnig antwoord op kwam.
    kon wel plaatjes benoemen maar niet wat er niet klopte aan een plaatje of aanwijzen/zeggen of iets boven stond of onder ofzo, tellen niet, kleuren benoemen niet.

Maar plaatjes benoemen ging heel goed :) Dus daar zal ie zeker behoorlijk wat punten op scoren!
    Oja, vormen in de juiste plek puzzelen ging ook heel goed! En dingen sorteren ook. En de blokjes opstapelen en overrollen met een balletje ging ook goed.

ze merkten wel op dat ie de overgangen naar elke keer een ander onderwerp heel moeilijk vond en daar veel tijd voor nodig had. Maar dat is bekend, Owen kan heel slecht tegen overgangen en heeft daar veel tijd voor nodig en kan niet gestuurd of gedwongen worden. Je moet het voorstellen en hem dan de tijd geven en dan moet ie zelf aangeven wanneer ie er klaar voor is. Als je gaat sturen/pushen dan blokkeert ie helemaal.

ook als ie ergens geen zin in heeft dan doet ie het ook echt niet. Beste is om het dan te laten rusten en later het nog eens aan te bieden. Gelukkig pikte de psychologe dat heel goed op en had ze snel door hoe het beste met Owen om te gaan. Als ie afdwaalde dan mocht ie dat doen en dan heel rustig probeerde ze zn aandacht weer te trekken met iets anders.
    We hebben dan ook een aantal uur gezeten. Maar daar hadden ze gelukkig rekening mee gehouden.

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ow dus dat is wel een iq test?? hahaha wist ik niet. Weet wat geleerd :)
    Ik weet wel dat het een test is voor kids tot 4 jaar. Dus daar viel Owen net onder. Ik denk dat het de nonverbale test is.

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    dat is denk ik idd de non verbale. Verbanden leggen tussen plaatjes enz...maar er zit ook veel andere dingen tussen. Toch wel apart dat ze met een beetje spelen best wel veel eruit kunnen halen he.

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    idd met wat spel en geduld kunnen ze er veel uit krijgen. Was wel leuk om te zien :)
    Helemaal omdat anderhalf jaar geleden hij totaal niet testbaar was en dus echt geen enkel ding kon en wilde doen, zo in zn eigen wereldje leefde hij toen. In die anderhalf jaar is ie echt heel goed vooruit gegaan!!

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Sven krijgt volgende week ook een onderzoek en wij mogen dan meekijken vanachter een raam. Hij weet dan niet dat wij er zijn. Ben erg benieuwd.

Sven werkte anderhalf jaar terug ook nergens aan mee. Bij het cb waren we zo weer klaar. Ogentest heeft ie ook nooit gehad. Jammer dan. Ik ga m niet dwingen die bril op te zetten. Kapper is ook zo'n drama. Binnenkort voor t eerst naar de tandarts. Ben echt benieuwd.

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    vandaag hebben we de uitslag gehad van het psychologisch onderzoek.
    Owen heeft een ontwikkelingsleeftijd van 27 maanden
    Dat is dus een ontwikkelingsachterstand van 1 jaar en 3-4 maanden.
    Zelfde achterstand als zn spraak/taal.
    En wat betreft motoriek hebben we nu ook een uitslag. Hij beweegt als ongeveer een 2 jarige.

Dus een algehele ontwikkelingsachterstand.

Daarbij kwam maar weer duidelijk naar voren dat ie veel moeite heeft met overgangen en dat ie door alles heel snel overprikkeld raakt. ( zowel als de dingen om hem heen, geluid en als iemand tegen hem spreekt )
    En dat ie dus alles op zn eigen manier wil doen en dat ie erg van sorteren houd ;)
    Ook was het oogcontact niet goed en samenspel niet.
    En hoorden ze veel echolalie ( is napraten/papegaaien )

Het verslag gaat ook naar het kdc en we hopen echt dat het hun een beetje ook de ogen opent en dat ze hem meer rust gaan geven om te ontprikkelen. Maar dat zal wel niet :(

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat verschrikkelijk mamzie, wat is dat voor een raar kdc dan? T is toch juist de bedoeling dat hij zich daar kan ontwikkelen op zijn eigen manier?

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja vind het ook een rare kdc hoor. En hoor meer klachten erover in mn omgeving. Maar goed, niks aan te doen. We kunnen het kdc niet zelf uitkiezen helaas.

We zijn allang blij dat ie zo goed vooruit gaat dat ie daar iig niet tot zn 20ste hoeft te blijven ( zoal vele kinderen daar )

Hun zijn ook erg kortzichtig. Owen is een van de weinige kindjes daar die een paar woordjes spreekt en dan is ie in hun ogen al meteen superslim! Haast een einstein en heeft ie zeker geen autisme.
    Terwijl het laatste onderzoek het totaal tegenovergestelde duidelijk maakt.
    Dat ie een geschat iq heeft onder de 55 en dat ie behoorlijk zwaar autistisch is.

Maar op het kdc zijn ze alleen kinderen gewent met iq onder de 30 en die totaal geen contact maken.

Maar als je trouwens verder vraagt en de papieren inleest die we via onze thuisbegeleider hebben gekregen want wij kregen ze niet ( heel raar! geen enkele ouder krijgt daar papieren in te zien )
    Dan staat er juist dat er een boel problemen zijn met Owen. Maar dit word dan nooit geschreven naar ons toe.
    Het beleid is daar om alles zo zonnig mogelijk te houden naar de ouders toe.
    Zo krijg je dus een totaal verkeerd beeld.

Onze thuisbegeleider en de instantie die de diagnose heeft gesteld zijn beide totaal niet te spreken over ons kdc. Maarja, wat doe je eraan he :(

18. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Ik breek even in meiden: morgen is het eindelijk zover, na bijna vijf maanden wachten heeft L. morgen zijn MRI!

19. Amethist

@ Mamzie: Nou ja zeg, wat een raar kdc. Zijn er geen anderen kdc's bij jullie in de buurt? Wij konden wel kiezen, waar A.yla nu zit (Irene aan het Kanaal in Utrecht) werd ons aangeraden door het Audiologisch Centrum en wij zijn er erg tevreden over. Hele fijne en lieve leidsters die echt gek zijn op de kinderen en ze echt goed behandelen en benaderen per kind.

@ Jatobe: Spannend! Waar heb je de MRI?

Wij hebben donderdag onze 1e afspraak bij de kinderneuroloog van het Antonius ziekenhuis.

20. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    spannend Jatobe!!
    Succes en sterkte!!

Deel Deze Pagina