Mama's van kindje met ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Antares, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

De EEG was goed. Geen bijzonderheden waargenomen. We krijgen nu een oproep voor een EEG na slaapdeprivatie. Als we die gehad hebben plannen we weer een afspraak met de neuroloog.

In het zh in Woerden hebben ze toentertijd, maart 2012, een metabolenonderzoek gedaan (met urine). De uitslag was toen dubieus en de test zou opnieuw gedaan worden. Nu had de neuroloog bij het UMC alle uitslagen vd onderzoeken opgevraagd en blijkt dat er nooit een nieuw metabolenonderzoek is gedaan! *GROM* Nu wil de neuroloog dus een nieuw onderzoek, dus daar krijgen we ook papieren voor thuis. Blegh, krijgen we weer dat gekloot met zo'n plaszakje en dan moet ik het ook nog naar het Antonius brengen *zucht*. Nou ja, het is voor een goed doel, maar wel weer een gedoe'tje.

2. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Fijn dat het EEG goed was. Maar wat een gedoe dan weer ja, met die test. Getsie, sterkte!

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Fijn dat de EEG goed was. Al zegt dat helaas nog niks....

Wel balen van die andere test. Zo zie je idd maar weer dat je zelf ook zo ontzettend overal achteraan moet zitten en in de gaten moet houden.

Vaak zeggen artsen ook dat de uitslagen goed zijn en naderhand hoor je dan pas weer dat de uitslagen eigenlijk op het randje waren. Maar dat bestempelen ze dan gewoon als goed. :(

4. Wish30

Wish30 Fanatiek lid

11 jul 2008
    2.543
    0
    0
    ziekenverzorgende
    utrecht
    Fijn dat het EEG goed was Amethist!
    Wat een gedoe.met dat metabolenonderzoek!!

Hier;Vrijdag as hebben we een niveaubepaling/iq test bij Amerpoort.
    Mensen die hier ervaring mee hebben bij die kleintjes? Hoe betrouwbaar zal zo een test zijn?

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    het is redelijk betrouwbaar. maar zegt echt totaal niks over de toekomst!!! Dus pin je daar niet op vast!
    Dus als ie heeeel laag gaat scoren dan wil dat niet zeggen dat ie altijd zo laag zal blijven!!!
    Vooral een kindje zo jong kan nog hele grote stappen in de ontwikkeling gaan maken

iq testen zijn daarom maar 1 tot 2 jaar geldig. iig tot de 7de jaar. Vanaf 7 jaar kan wel met redelijke zekerheid een toekomstbeeld worden geschetst aan de hand van een iq test.
    maar ook dat zegt niks met zekerheid. Een kind met een hoog iq en autisme kan zoveel 'last' hebben van zn autisme dat ie later niet eens zelfstandig kan wonen.

6. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hoi meiden, sorry dat ik even inbreek... ik lees af en toe wel mee, maar kom er gewoon niet aan toe om te reageren (drie peuters thuis en zelf ziek)... . Maar wilde even iets vragen/zeggen aan Wish. Bij onze zoon is er bij het Sylvia Tothcentrum wél een diagnose gekomen (chromosoomafwijking), maar ook zonder dat én zonder zijn CP had hij terecht gekund op De Hoogstraat waar hij nu zit. Het is een therapeutische peutergroep en kindjes die op twee of meer vlakken achter blijven in ontwikkeling kunnen hier terecht. Het is maar 2 of 3 ochtenden in de week (er zijn wat kindjes die daarna dan door gaan naar Irene als er voor de hele dag opvang nodig is). Er zitten in R's groep meerdere kinderen waarvan de oorzaak van hun achterstand onbekend is. Je zou eens contact met ze kunnen opnemen als het niet lukt de CIZindicatie te krijgen? Misschien dat de combi HS met regulier kdv dan anders een optie voor hem kan zijn?

7. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Wat bijzonder trouwens, zoveel kindjes/moeders uit regio Utrecht hier met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd ;). Wij hebben ruim een jaar geleden ook gekeken op Irene (hebben een CIZ-indicatie, gebruiken die nu voor extra hulp thuis), maar ik heb uiteindelijk besloten zelf thuis te blijven, niet weer aan het werk te gaan...

8. Amethist

@ Miepie: Nou, inderdaad opvallend zoveel uit de buurt van Utrecht.
    Respect dat jij thuis bent met een 3ling. Mij zou je echt kunnen opbergen, ik ben echt niet gemaakt om volledig thuis te blijven met de kinderen.
    Een meisje op A.yla's groep gaat ook 's morgens naar de Hoogstraat en 's middags dus naar Irene.

Wij hebben a.s. donderdag al de EEG na slaapdeprivatie. Dat wordt vroeg naar bed woensdag, want donderdag moet ik om 05.00 uur opstaan met A.yla :$.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    beterschap Miepie!! Hebben jullie de griep?

Enne...wat een drukte ja een drieling :)
    petje af hoor!!

10. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Oei, Amethist, dat is vroeg :$ - succes donderdag! Hopelijk zal het als A.yla moe is minder moeite kosten dan vorige keer om de EEG te maken. Is het weer in het Antonius?
    Ik moet zeggen dat ik het af en toe nu wel pittig vind om fulltime met ze thuis te zijn, maar ik moet er niet aan denken om 's avonds nog al mijn lesvoorbereiding en nakijkwerk enzo te doen (ik stond voor de klas, VO)... en ik geniet toch nog steeds veel meer dan dat ik er doorheen zit ;). En het is super dat R nu naar de Hoogstraat gaat; geen therapie aan huis (of erger: buiten de deur) meer, maar een hele ochtend spelenderwijs therapie. Hij is enorm vooruit gegaan afgelopen half jaar!

Mamzie, 1 met buikgriep op het moment (dus er zullen er wel nog 2 volgen vandaag, haha!) en ik zit zelf middenin 24 weken chemo ivm borstkanker... iets langduriger en ingrijpender dan griep dus ;).

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    jeetje Miepie dat is ook wat........is de prognose wel goed??
    En ben je niet vreselijk moe door de chemo??

En ja, de buikgriep is vreselijk besmettelijk dus de andere 2 zullen het idd ook wel krijgen en jij ook vrees ik.
    Sterkte!!

12. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Mamzie, wel moe (baal er enorm van dat ik nu dus wel hulp nodig heb in huis vaak én dat de kinderen veel uit logeren moeten rond mijn chemo's - gelukkig kan R terecht bij mijn ouders, mijn moeder is echt heel goed en rustig met hem). Wat betreft prognose: geen idee, het zegt me niet zoveel - we hebben al zo vaak bij het kleinste percentage gezeten... Ik word beter of niet en ik ga uit van het eerste ;).

13. Amethist

@ Miepie: Tjemig zeg, dat is heftig. Heel veel sterkte!

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    redelijk betrouwbaar maar niet alle instanties kijken ernaar als geldend. Dat komt omdat het een moment opname blijft, heeft je kindje bijvoorbeeld zijn dag niet dan kan de uitslag veel lager komen. Zo heeft mijn dochter een iq test zonder tekst en uitleg gehad en scoorde daar normaal iq (108) en bij de test een jaar later waar wel met tekst en gesproken uitleg werd gewerkt....78!!! De afnemer gaf ook aan, ik vertrouw de uitslag niet omdat er zoveel verschil tussen de onderdelen in de test zitten ook. Ze had merkbaar moeite met het spreken in de test, zoals bijvoorbeeld de vraag : Wat schijnt in de lucht? ...het antwoord is zon, maar mijn dochter twijfelde dan meteen. Ze geven 1 minuut stilte voor het antwoord, blijft het bij zon dan is het goed...word er meer gezegd dan word het fout gerekend!! Ze moet namelijk overtuigd zijn van haar antwoord....heel redelijk ging mijn dochter zeggen, en euh maan......ja die schijnt ook in de lucht....ik zou zeggen ik vind de vraag niet goed genoeg, want mijn dochter dacht er dus echt over na.

Ze had dus gelijk, maar de vraag werd fout gerekend wat haar niveau dusdanig beinvloedde..ook werden veel dingen nu mondeling uitgelegd en niet meer even voor gedaan zoals bij de andere, nu is ze daar gewoon geen ster in en doet alles vlekkeloos na als ze het ziet. Helaas bij spreken erover, vooral die korte zinnen die ze in een test gebruiken was niet prettig voor haar....

Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld in een klas roept de juf : we gaan schilderen!!! Elk kind rent naar de kapstok om een schort te pakken, pakt uit zichzelf een rubberen ondermat en een kwast en daarna vullen ze een potje met water en gaan weer netjes zitten wachten totdat de verf en papier komt van de juf....mijn dochter staat dan hulpeloos te kijken van wat moet ik doen!!!! Ze moet echt stap voor stap gezegd worden wat ze moet doen... dus als zo een afnemer zei tegen haar, maak het patroon maar af (puzzels waar een begin mee is gemaakt en zei hetzelfde voort moet maken) dan keek ze die man echt heel onzeker aan eerst en als ze dan eraan begon na het uitgebreid te hebben besturdeerd had ze geen tijd meer en werd het weer half fout geteld of helemaal...sneu!!

Dus ik hou me er niet zo aan vast en gelukkig de intstanties ook niet zo erg..maar het is wel een ding wat ze willen hebben en waar ze toch naar kijken bij bijvoorbeeld een beoordeling voor het CIZ en de school waar ze naartoe mogen. Zo zou ze met een IQ van 108 niet op de school mogen gaan waar ze nu zit........dus ben ik stiekem wel blij dat de laatste test slecht uit viel al weet ik dat ze veeeeeel slimmer is. (ze kan al tellen tot 20 en aftrekken en optellen) schrijft haar naam en veel andere letters ook al en leest ze ook in boekjes! (voor haar niveau 4,5 jaar...best wel goed!!)

:p ff opscheppen hahahaha, maar maak je er dus niet teveel zorgen over..het is een indicatie die instanties graag zien..maar het zegt in principe niet alles over je kind. Daarom is het nu tegenwoordig ook maar maximaal 2 jaar geldig, ze willen zelfs dat het elk jaar word gedaan omdat het zo bewerkelijk is....je kind kan in 1 jaar zoveel bij leren!!!

15. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    jeetje miepie wat heftig...sterkte overal mee!

16. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Antares, stiekem wel fijn dan dat de laatste uitslag zo slecht was - maar wel frustrerend dat je weet dat ze zoveel meer kan en snapt dan uit zo'n test komt. R.utger heeft van het voorjaar in het LUMC uitgebreide ontwikkelingstests ivm zijn vroeggeboorte en is uitgebreid getest als intake voor de therapeutische peutergroep. Bij er LUMC kwam er alleen uit dat hij een ernstige ontwikkelingsachterstand had, scoorde op alles onder de 5% - bij de Hoogstraat gaven ze toen al an dat t moeilijk te beoordelen was omdat die tests ontwikkeld zij om in een bepaalde tijd te doen, en hij heeft langer nodig...
    Nu is er vorige maand bij de tests af en toe wat gesmokkeld met tijd, maar zijn te tests bovendien afgenomen door mensen die hij kent, zij eigen Fysio en logo....met als gevolg dat hij ineens enorm lijkt te hebben ingehaald, taalachterstand bijv is van 1.5 jaar achterstand naar maar een half jaar gegaan....
    Het hangt dus zo enorm af van de dag, situatie, testpersoon, etc...

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik lees allemaal dat de tests op tijd gebeurd....dat was bij Owen niet zo.
    Misschien een andere test?
    Owen kreeg een psychologische test en aan de hand daarvan konden ze ook het iq schatten.
    Maar er was totaal geen tijdsdruk. Hij mocht er zo lang over doen als ie wou.

Waren jullie tests dan echte officiele iq tests?

18. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Nee, hij heeft een cognitieve ontwikkelingstest gehad in het LUMC (lichaamsdelen aanwijzen, puzzeltjes maken, rollenspellen, etc - anderhalf uur lang) en op De Hoogstraat wordt elk half jaar de BSID (fysio) en Reynell-test (logo) afgenomen. Uit die laatste komt wel een TBQ, zeg maar het taal-deel van een IQ.

Alle tests die tot nu toe bij onze kids zij afgenomen, hadden regels mbt tijd en hoe en hoe vaak iets gevraagd mocht worden.

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    D. heeft vorige donderdag de WPPS-I test gedaan. Qua taal leek dat goed te gaan maar puzzelen en blokjes nabouwen was een drama, je zag ook dat hij dat moeilijk en niet leuk vond. De uitslagen krijgen we volgende week vrijdag. Maar het is natuurlijk een momentopname, D. was niet helemaal fit, loopneus en zijn oortjes zaten ook een beetje dicht en hij was niet goed te verstaan. Ook hebben we thuis het blokjes nastapelen herhaald en hij deed het probleemloos terwijl hij het tijdens de test niet kon. Nou ja, we zien wel. Als ik zo keek naar hoe hij in de test stond (houding, plezier, resultaat) durf ik -als leek- daar wel uit af te leiden dat hij verbaal een stuk sterker is dan performaal.Ik ben benieuwd.
    Hier wel met tijdsdruk trouwens

@Miepie, heel veel sterkte!!

20. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Amethist, hoe is het gegaan donderdag?

Deel Deze Pagina