Mama's van kindje met ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Antares, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimietje

Mimietje Lid

24 jan 2014
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, hier kan ik natuurlijk nog niet over meepraten, maar klinkt als pittige tijden meiden! Hoop dat dat bij ons straks allemaal makkelijker gaat..

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Pluis: Ja, ze is nu 4. Ik vind het moeilijk om aan te geven op welke leeftijd ze mentaal zit. Maar qua taalbegrip zit ze zeker onder T. en die is nu 3.

3. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik hoop het ook voor jou! :)

4. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Oke, maar ze begrijpt wel dat ze in de buggy moet zitten van jullie. Kun je haar dat met gesproken taal duidelijk maken?
    Sorry dat is zoveel vragen stel :),als je er geen zin in hebt ook prima hoor ;)

5. Amethist

Oh ja, ze snapt het prima als ik bijv zeg dat ze in de buggy moet. Of ze het dan ook wil en/of doet is een 2e natuurlijk ;). En ja ze begrijpt gesproken taal op zich goed, maar wel simpele opdrachtjes. Vanmiddag vroeg ik haar iets aan te geven (een oranje doosje), maar dat snapt ze dan toch niet goed. Ze begrijpt dat ze iets aan moet geveh, maar wát, dat snapt ze dan niet. We gebruiken overigens ook wel gebaren, maar vooral ter ondersteuning als ze een woord niet goed kan zeggen.

6. Joyce85

Joyce85 Lid

15 jul 2010
    96
    0
    0
    Mijn eigen reclamebureau!
    Emmen
    Ik heb net een paar weken een gebruikte stokke xplory gekocht.
    Wat een uitkomst! In de buggy (van mijn combi-kinderwagen) gilde ze het vaak na een minuut of 10 uit en begon ze te krijsen en te overstrekken. Laat staan wat voor spektakel het werd als ik dan ook nog een winkel in ging.

Britt is in de ikeakinderstoel altijd mooi om zich heen aan het kijken en rustig. En mijn vriendin heeft een stokke. Bruce in de stokke en Britt in de kinderstoel en toen had ik de link ineens gelegd! Mocht er ooit een 2e komen dan koop ik gegarandeerd een nieuwe Stokke.

We mochten via de revalidatie ook een aangepaste "buggy" waar ze in kan tot 40 kg. Maar die zijn ook laag bij de grond en wat Britt voornamelijk het ergste vind is het strak in de gordel of in de hangpositie met het idee dat ze niet de regie heeft om zichzelf te bewegen.

Ik ben heel blij met mijn Stokke. Ze zit mooi rechtop, ziet alles, kan zitten en ook leunen en wordt er helemaal blij van. Wel heb ik heel veel rondjes door het centrum gelopen smorgens voor het werk aan. En bij iedere etalage even stoppen. (ze wil niet stilstaan met de buggy maar na 2 weken oefenen en stoppen en oefenen etc gaat het perfect!) Zelfs in de supermarkt :)

Gelukkig is Britt nog mini en geen zwaar gewicht en hoop ik dat ze zelf kan lopen (en bij ons blijft) tegen de tijd dat het niet zo goed meer past!

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Oke, helder :) Roos begrijpt sommige dingen heel goed (voornamelijk de standaard dingen die dagelijks terugkomen) en veel dingen begrijpt ze totaal niet. Ik kom soms ook gewoon niet bij haar binnen maar ja, autisme he..;) Ik hoop dat ze met 4 jaar ook wat meer begrijpt, lijkt me erg fijn! Gebaren zijn idd fijn ter ondersteuning!

8. Amethist

Ja, is bij A. ook lastig hoor. Zoals het voorbeeld wat ik noemde, ik vroeg "Wil je het oranje doosje even aangeven". Dan gaat ze dus op zoek naar "iets" dat ze moet aangeven. Dus dan zeg ik het doosje...zij zoeken zoeken zoeken (terwijl het bijna voor haar neus staat ;)). Oranje (met gebaar), oranje A.'tje, het oranje doosje. Nou...dan is ze echt verloren hoor. En ik weet eigenlijk niet waar het dan fout gaat, want ze weet wat een doosje is, ze weet wat oranje is en ze weet wat aangeven is. Maar toch kan ze de opdracht dan niet uitvoeren. Ook niet als ik de opdracht opsplits.

Maar idd, de dingen die veel terugkomen weet ze wel. Als ze moet plassen en het potje is niet binnen handbereik, dan ze ik dat ze het potje maar even moet gaan halen, en dat doet ze dan. En ook, als ze een jurk aan heeft en moet plassen zeg ik tegen haar dat ze wel haar jurk omhoog moet houden. Dat snapt ze ook perfect.

Soms kan ik dus ook moeilijk inschatten wat ze nou wel en niet begrijpt.

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik heb verder geen tips Alyssa was tegenovergestelde.... Wilde juist niet lopen, overal bang voor. Wij moeten onze beide kinderen bijna dwingen los te lopen :-S

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Amethist dat is redeneren....duurt FF voor een kind dat kan. Gezonde kinderen ook pas rond de vijf hoor...

11. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hoi meiden,

Mag ik met jullie meekletsen?

Ons zoontje is met 31 weken geboren en inmiddels 3 jaar oud.
    We merkten al dat vanaf zijn geboorte zijn ontwikkeling langzamer ging dan die van zijn grote broer. Maar ja.... prematuurtje hè?!

Ondanks dat, kinderarts tevreden en fysio tevreden.
    Zijn spraak kwam erg laat op gang en ik kreeg het idee dat hij niet goed hoorde. Zo kwamen we bij de KNO terecht. Gelukkig werkten zijn oren wel maar had hij vocht achter de trommelvliezen.

We zijn nu een jaar verder en het vocht zit er nog steeds. Zijn keelamandelen zijn vergroot en daarom staat hij nu op de wachtlijst voor buisjes en het knippen van de neus- en keelamandelen.

Vandaag een taal- en spraakonderzoek gehad en hij scoorde ver onder gemiddeld. Hij zou een achterstand hebben van een jaar.

Nu moet hij naar de psycholoog voor één of andere SON test. Maar ik denk dat hij daar ook niet al te hoog zal scoren. Wat nu?

Bij de gewone peuterspeelzaal is hij niet op zijn plaats. Voor een speciale peuterspeelzaal (waar ze logopedistes hebben enzo) scoorde hij te laag. Daar mag ik hem nu niet inschrijven. Nu moet de psycholoog bepalen of hij naar die speciale peuterspeelzaal mag en als hij op die SON test ook niet goed scoort, kan hij als hij 3,5 is of 4 naar het speciaal onderwijs.

Als hij op de SON test niet goed scoort kan het zijn dat hij momenteel aan het maximum van zijn kunnen zit en zal hij bij logopedie ook niet zoveel vooruitgang boeken, is mij verteld.

Hebben jullie ervaring hiermee? Is er nog iets wat ik kan doen? Ik voel me zo machteloos om maar gewoon te gaan zitten wachten totdat er een plekje is voor zo'n psychologisch onderzoek en ondertussen tikt de tijd door... Straks moet hij naar school, daar wil ik hem ook graag op voorbereiden, maar nu zitten we een beetje vast...

Thanks voor het lezen, het is toch een heel verhaal geworden zo.

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Allereerst welkom!

Ten tweede. ....zo een test zegt iets over dat moment en niet over wat hij nog zal gaan kunnen!

Onze test wees uit super laag iq....en minimale ontwikkeling vooruitgang.

Na 1 jaar speciale opvang werkelijke vooruitgang 1, 5 tot bijna 2........

Na 1 jaar sbo school van groep 1 gestart nu naar groep 3/4!! Met hele goede scores.

Onze neuroloog gaf met 2, 5 aan dat ze mogelijk altijd klein zou blijven en weinig tot niets zou vooruit gaan laat staan in halen!

Ze bewijst tegendeel. ... je merkt wel verschil en op school ook. Maar ze doet zoveel meer als wat die twee testen aan gaven toen.

Helaas heb je ze nodig voor indicatie en hulp.......

Maar niet zo erg zorgen maken daarover.

En ze hoeven met 4 nog niet perse naar school. Alyssa was 5, 5.... en had nog meer vrijstelling kunnen krijgen indien nodig. En daarna toch gewoon nog starten op een sbo hoor.

Rr zijn zoveel methodes van school het moeilijke zijn de testen om uit te vinden waar je kindje het beste bij baat!

Je kunt hier heel veel vragen kwijt en zorgen. Veel ervaren mama's.

Groetjes

13. Mimietje

Mimietje Lid

24 jan 2014
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi annalise, wat een rotnieuws allemaal! Welkom hier, er zijn hier idd veel meiden met -helaas- ervaring.. Ik kan je zo niet helpen, de dingen waar jij tegen aanloopt spelen niet bij mijn dochter, die is pas 18 mnd. Wel denk ik dat je je heel goed moet laten informeren, want ik vind het vreemd dat ze zeggen dat ie aan zn max van kunnen zou zitten en logo weinig zal helpen.. Stichting Mee kent heel goed de zorg in je omgeving en de mogelijkheden die er zijn. Ik zou vooral eens contact met hen opnemen. Sterkte in elk geval!

14. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hallo allemaal,

Zou ook ik met jullie mee mogen praten?
    Ook onze zoontje heeft een bredere ontwikkelingsachterstand.
    Ons zoontje heeft maandag onderzoeken gehad bij kentalis.
    (logopedisch,intelligentie test,en verder ontwikkelings onderzoek)
    Gisteren kregen wij de uitslag.
    En hoewel ik diep van binnen al een beetje mijn vermoedens had schrokken wij toch.
    Hij bleek met spraak/taal niveau op 21 maanden te zitten,dat is ong 1/5 jaar jonger.
    Ook zijn algehele ontwikkeling liep achter.
    Intelligentie test hadden ze niet volledig kunnen doen bij hem omdat hij niet met alle opdrachten mee wou werken.
    Ze wisten niet of dat kwam omdat hij er gewoon geen zin in had of omdat hij ze niet snapte.
    Ook voldeed hij aan een aantal autistische kenmerken,iets waar wij nu niet al te druk om moesten maken maar wel in onze achterhoofd moesten houden.
    Helaas hadden ze de gehoortest niet bij hem kunnen doen omdat hij dit niet wou toe laten.
    Ze adviseerde ons om iig een verwijzing voor de kno voor een gehoortest aan te vragen.
    Ook was het advies om een afspraak met stichting mee aan te vragen voor extra ondersteuning.
    En er werd geadviseerd om hem na een speciale psz te doen.
    Uiteraard gaan wij hier achteraan.
    Vrijdag al meteen een verwijzing bij de ha voor de kno aangevraagd,als het goed is kan ik die maandag halen.
    Mee heb ook proberen te bellen,maar kon hun helaas niet bereiken dus maandag maar weer proberen (hopelijk zitten hun neit in de vakantie periode dicht :( )
    Momenteel stroomt mijn hoofd over met vragen en hoop dat we snel weer verder kunnen samen met stichting mee en een andere psz.
    Sorry voor mijn lange verhaal.

15. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Bedankt voor de tips meiden!

Antares: Ik herken in wat je zegt met "Helaas het je ze nodig voor indicatie en hulp" Ik vind het zo moeilijk om je kind zo jong een stempel op te drukken. Mijn vader zei meteen: "Wat moet zo'n kind van net 3 nou bij de psycholoog??!!!"
    Maar wat fijn dat jouw meisje het zo goed doet! Dat geeft inderdaad moed en hoop dat een kind met de juiste hulp toch ver kan komen.

Mimietje: Bedankt voor de tip van Stichting mee. Daar had ik nog nooit van gehoord. Werken zij belangeloos? Of moet je betalen voor hulp en advies? Want het klinkt erg goed wat zij doen!

This is me: Het lijkt erop dat we een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Jij bent al iets verder in het traject lees ik. Maar we zijn allebei vol met vragen en soort van "onzeker" over de toekomst. Ik hoop dat we elkaar hier een beetje op weg kunnen helpen.

16. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hoi Annalise74:
    Ja idd wij zitten zowat in het zelfde schuitje (helaas)
    Aan de andere kant wel fijn om met een ander te kunnen praten die weet wat je doormaakt.
    Ik heb dit topic al wat vaker gelezen,omdat ik al vermoedens had.
    En merkte al hoeveel steun je eruit kunt halen door alleen al mee te lezen.
    Dus hoop door mee te mogen/kunnen praten nog meer steun eruit kan halen.
    Je voelt je zo machteloos als je kind iets blijkt te "mankeren".
    Stiekem blijf ik nog steeds (valse) hoop houden dat de kno straks iets medisch vind wat simpel verholpen kan worden.
    En ons zoontje dan sneller meer gaat praten,en al zijn autistische trekjes dan ook verdwijnen.
    Stichting Mee is trouwens belangeloos er komen geen kosten bij kijken.
    Hun hebben ook een site,misschien fijn om te lezen,daar staat van alles over wat hun voor jou kunnen betekenen.
    Hopelijk vinden jullie ook snel wat duidelijker antwoorden zodat jullie meer weten waar jullie en jullie kindje aan toe zijn.

17. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ppfff het zit ons eventjes niet mee.
    Zaterdag voelde we ons nog behoorlijk rot na de uitslagen van de onderzoeken.
    Gisteren konden we het toch weer een beetje los laten en zijn we lekker wezen fietsen.
    We begonnen weer net te genieten.
    Krijgt onze zoontje zijn voet tussen de spaken :(
    Natuurlijk waren wij nog een eind van huis af,dus als een gek na huis gefietst.
    Gauw de auto gepakt en doorgereden na het ziekenhuis.
    Foto's gemaakt,en gelukkig was er geen breuk te zien (iig geen grote,kleintjes willen soms niet op de foto te zien zijn)
    Maar uit voorzorg toch zijn beentje in het gips :(
    Hij mag er niet op lopen,en dat is een flinke opgave want onze kereltje rent normaal de hele dag rond.
    Woensdag op controle,want hij had ook nog zijn hak kapot en ze willen zeker weten dat zijn wond goed heelt.
    Dan gaat het gips er opnieuw op en moeten we volgende week weer terug.
    En dan maar hopen dat alles goed en het gips eraf mag.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    balen joh :(
    Hopelijk is ie snel weer de oude!

19. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    @ This is me : Wat een ellende allemaal weer. Soms komen nare berichten allemaal tegelijk, dat zul je altijd zien.

Heb je Stichting Mee nog kunnen bereiken vandaag?

Ik wacht op 2 telefoontje van 2 psychologen voor die SON test....
    Ik hoop maar dat ze vandaag bellen, maar in de vakantietijd weet je het nooit. In het ziekenhuis kunnen we pas in december terecht en ik wil graag weten waar we aan toe zijn i.v.m. verdere hulp.

Sterkte me het voetje van je kindje, geef 'm maar een dikke knuffel!

20. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Mamzie:
    Bedankt ik hoop het ook.

Annalise74:
    Ja echt hé lijkt altijd zo te zijn.
    Heb wel MEE te pakken gekregen maar de persoon die erover ging was momenteel niet aanwezig.
    Ze hebben onze telefoonnummer genoteerd en word hopelijk vandaag nog terug gebeld.
    Verwijzing van kno is ook binnen,maar bij het bellen voor een afspraak bleek er iets fout gegaan.
    Onze eigen ha was er vandaag niet dus moet morgen weer terug bellen.

Heb jij al wat gehoord?
    Wat lang zeg,kunnen ze er geen spoed of iets dergelijks van maken?
    Echt vervelend hé dat wachten,word je zo moedloos van.
    Jij ook heel veel sterkte.

Deel Deze Pagina