Mama's van kindje met ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Antares, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Nou wij hebben onze zoontje weer opgehaald.
    Gelukkig heeft hij het wel na zijn zin gehad.
    In de middag werd hij wel wat moe (begrijpelijk) en omdat hij niet wou slapen is 1 van de leidsters met hem gaan wandelen (hij in de buggy)
    Toen we hem kwamen zat hij samen met zijn klasgenootjes bumba te kijken.
    Hij had nog eens niet in de gaten dat wij er al weer waren haha.

Verder wat betreft het vervoer.
    Heb inmiddels contact met MEE gehad en hun hebben een mail na het CIZ gestuurd in de hoop het proces wat te versnellen.
    Ook hierover op de psz gehad,en als wij maandag nog geen duidelijkheid hebben dan gaan hun samen met ons erachter aan.
    Ben benieuwd,ben wel blij er niet alleen voor hoef te staan.

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Vanmiddag Ben ik terug gebeld door het CIZ.
    Gelukkig was het idd een foutje,en die is nu aangepast.
    Dus onze zoon krijgt nu ook vervoer vergoed.
    Maandag ochtend breng ik hem nog een keertje heen,en dan komt hij terug met de taxi busje.
    En vanaf dinsdag word hij altijd opgehaald en gebracht.

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Gelukkig is het opgelost!! :)

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Fijn dat het nu geregeld is meid.

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Wat een gedoe met dat vervoer This is me. Fijn dat het nu is opgelost. En fijn dat jullie kleine man het goed naar zijn zin had.

Wij gaan maandag voor de SON test, zal mij benieuwen al heb ik er geen hoge verwachtingen van.

6. Mimietje

Mimietje Lid

24 jan 2014
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier eindelijk de uitslag binnen, maar geen Noonan gevonden.. Nu wordt WES opgestart, dat gaat dus nog wel even duren voor we meer weten..

7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.816
    4.599
    113
    Even update van ons.. Vrijdag gesprek gehad met de revalidatie arts.. Indicatie was eigen mkdv (niet super noodzakelijk, maar wel hun voorkeur), maaaaar, toen de arts mijn zoontje zag sloeg hij om. Hij was wel heel erg aan het ontwikkelen, veel anders dan 3 maanden geleden met de testen. Duhh, toen kon hij echt nét lopen en sinds 1 maand echt super bezig met taal.

Voor nu 2 x per week logo (1 x thuis, 1 x kdv) en 1 x perweek fysio. Logo heeft het meeste prio. Gelukkig kan ik dat thuis ook goed ondersteunen en oefenen. In december weer nieuwe onderzoeken..

Verheug me op de dag dat de onderzoeken en onzekerheid verleden tijd zijn. Ik weet dat ik niet mag klagen tov jullie, maar is evengoed niet altijd gemakkelijk..

8. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Voor de mensen met vragen over testen :)

De test met de konijntjes etc is de BSID. Deze geeft een ontwikkelingsleeftijd aan. Dat is vooral in het dagelijks leven heel handig om op te anticiperen, het aanspreekniveau van het kindje voor de omgeving.

De SON is een non-verbale intelligentietest, deze valt vaak wat hoger uit dan de WPPSI, ook een intelligentietest maar waarbij taal wel wordt meegerekend in de totale score (performaal en verbaal). Dat is bij de SON niet. Deze testen worden vaak gedaan bij kindjes met een (vermoedelijke) ontwikkelingsachterstand of (tekenen van een) psychiatrische stoornis om te kijken welke vorm van onderwijs het beste aansluit bij het kindje.

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Dixhter heeft ze allemaal gedaan en zitten zover uit elkaar dat de zorgverlening ze niet gebruiken haha

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wat was bij jullie de uitslagen dan Antares ??

Vorig jaar kreeg Owen een psychologisch onderzoek ( de BSID dan neem ik aan )
    En daar werd een geschat iq gemaakt van beneden de 55. En een ontwikkelingsleeftijd die anderhalf jaar lager was dan zn echte leeftijd.

Nu heeft ie de SON gedaan. En we moeten nog de officiele uitslag krijgen maar zoals ze zo snel hebben kunnen zien komt er uit de test dat ie normaal begaafd is en een iq heeft van 90.

Wij snappen er echt totaal niks meer van!!
    Wat ontwikkeling en spraak betreft loopt ie nog steeds anderhalf jaar achter en hij gedraagt zich absoluut niet als een kind met een normaal iq. Hij snapt amper van wat je zegt.
    Maar door de hoge iq kan ie nu niet naar de cluster 3 school. Maar hij is totaal niet zindelijk en heeft amper zelfredzaamheid ( kan geen handen wassen, schoenen aandoenen, zich aan of uitkleden ed )
    We weten echt niet wat we nou moeten doen........

En cluster 3 is de enige school volgens mij waar ie naar toe zou kunnen terwijl ie niet zindelijk is maar kan niet vanwege de uitslag van de SON test. SBO kan ie niet heen want hij is niet zindelijk. Idem cluster 2 school en cluster 4 school.....
    Daarbij is ie ook giga snel overprikkeld en snapt ie sociale interacties niet.....

Klinkt stom maar ik ben echt helemaal niet blij met de hoge score van de SON test. Voel me nu best een slechte moeder :( :(

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Son was iq 110. PPraktisch geen achterstand.
    Wippsi iq 79 geloof ik. Flinke achterstand in alles.

Die ervoor ontwikkeling test achterstand van bijna 2, 5 jaar. ...

Dus enorm verschillende uitslagen

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wauw wat een verschillen Antares!!
    Bij de Son is ze bijna bovengemiddeld begaafd en bij de Wippsi zwakbegaafd.

Wat voor schoolkeuze is het uiteindelijk geworden? En waar kwam ze voor in aanmerking? En was ze toen zindelijk?

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Cluster 3 kunnen kinderen ook heen als ze een hoger IQ dan 55 hebben met aanvullende problematiek (zoals autisme). Maar ik weet niet precies wat bij aanvullende problematiek de bovengrens van het IQ is. Ik zou gewoon eens contact opnemen.

14. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    volgens mij is de bovengrens dan 70
    Zo heb ik iig begrepen van iemand anders op internet.

Naja, we wachten maar de officiele uitslag af en ze gaan ook nog de Vineland test doen ( gaat over de zelfredzaamheid ) En dan maar zien waar Owen terecht kan......

15. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ja, ik heb net nog even gezocht en volgens mij is de bovengrens dan inderdaad 70. Wat balen zeg. En ook wel heel vreemd dat die uitslagen zo ver uiteen liggen. Net als bij de dochter van Antares, 110 en 79...ik vind het maar vreemd dat dat met 2 testen zo kan verschillen.

16. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Wij gingen afgelopen maandag voor de SON maar onze zoon was (nog) niet te meten. Hij was alleen maar aan het brabbelen en met de kaartjes aan het spelen. Deze test is vanaf 2,5 jaar. Onze zoon is 3 maar met een achterstand van minimaal een jaar (mijn eigen inzicht hoor) was hij er nog te jong voor. Ik had ook al voorspeld dat het niet zou gaan lukken en inderdaad, mijn inzicht klopte.

De psycholoog heeft hem nu gewoon geobserveerd, hoe hij met speelgoed speelde enzo. En nu gaat ze in overleg met MEE/integrale vroeghulp. Dus ik ben benieuwd.....

Zijn die BSID en WPPSI testen wel voor jongere kinderen? Of juist als ze al wat ouder zijn?

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Voor oudere kindjes idd.

Alyssa zit op een sbo school. En was toen zindelijk, als dat niet was had ze niet gemogen of er moest medische reden zijn en dan een persoon aanwezig dagelijks om haar te verschonen.

Met medische reden niet zindelijk mocht ze ook naar gewoon onderwijs. Maar hebben we geprobeerd, ze werd te erg overprikkeld daarvoor dus nu sbo school. Gewoon onderwijs maar op het kind zijn tempo, em meer aandacht kleine klasse enz.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja onze oudste zit op een SBO. Dus we weten wel hoe het daar gaat ;)
    Oudste zit er vanwege zn autisme en erge angsten. Voor de rest is ie normaal begaafd.

Owen heeft klassiek autisme en een erge spraakachterstand. Hij praat als een 2,5 jarige.
    Trouwens krijgt ie geen logo meer op het kdc omdat ie wel weet hoe dingen heet en zn spraak komt op gang en dus komt ie daar niet meer in aanmerking voor logopedie....... Meeste kids praten daar niet dus die krijgen wel logo

19. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Mimietje:
    wat vervelend dat jullie nu weer langer moeten wachten.
    Je zou bijna hopen dat het dat is zodat je gerichter voor hulp kan gaan zoeken.

Bellybell:
    Wat fijn dat het al een stuk beter gaat met jullie zoontje.

Mamzie:
    Wat verschrikkelijk voor jullie dat jullie met zoveel vragen zitten.
    Hopelijk kan iemand jullie hiermee helpen.
    Zou toch te gek zijn dat jullie zoontje straks nergens terecht kan omdat er steeds iets niet in het plaatje klopt.
    En je bent echt geen slechte moeder hoor,denk dat elke ouder z'n gedachte zou hebben in z'n situatie.

Antares:
    Dat is wel een heel groot verschil zeg.
    Vreemd dat twee testen zo erg kunnen verschillen.

Annalise74:
    Ben benieuwd voor jullie.
    Hopelijk hoor je er snel iets over.

20. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Antares, dat is ook lastig dat die uitslagen zo ver uit elkaar liggen! Schiet je ook niks mee op :(

Mamzie bij jullie dus ook een lastige situatie. Je valt echt een beetje tussen wal en schip zo, lijkt het. Hopelijk gauw een oplossing, zouden ze geen uitzondering maken op zo'n cluster 3 school? Ze bekijken het toch ook wel per kind lijkt me? Geen ervaring mee overigens, zover zijn wij nog niet.

Annalise het lijkt wel of je over mijn zoon praat! Die was ook niet te meten, speelde er alleen maar mee. Hij heeft daarna een andere test gedaan (ik denk dat dat de BSID was) en dat ging wel. Hij heeft iig de test afgemaakt, alleen de non-verbale onderdelen omdat hij nog niet goed spreekt. Hiermee wordt de ontwikkelingsleeftijd bepaald, we hebben de uitslag nog niet maar hebben 9 oktober het eindgesprek waar we een diagnose en advies krijgen.
    Ik heb zelf ook het idee dat hij een jaar achterloopt in zijn ontwikkeling.
    Ze schelen ook maar een maandje zie ik!

Hij gaat overigens sinds een paar weken 1 ochtend per week naar de psz, en dat gaat erg goed! Hij vindt het erg leuk, doet niet overal aan mee en gaat veel z'n eigen gang, maar ik vind het allang fijn dat hij er plezier in heeft. Hopelijk helpt het hem in zijn sociale ontwikkeling!

Deel Deze Pagina