@Ientje --> Gaat je zoontje naar een normale peuterspeelzaal? Ik heb dat voor onze zoon nog even uitgesteld. Onze oudste heeft daar ook gezeten en ik vind onze jongste daar helemaal niet op zijn plaats. De kindjes zijn veel pittiger, de juffen zijn druk, laten kinderen lopen met volle luier bijvoorbeeld. Onze zoon is zindelijk, geeft zelf goed aan als hij naar de wc moet, maar kan bijvoorbeeld niet zelf zijn broek omhoog en omlaag doen. Hij knutselt niet, rommelt maar een beetje aan met speelgoed, stopt alles nog in zijn mond, kwijlt ook nog flink. Daarom hoop ik toch op een "speciaal" plekje ergens. We wachten maar weer af....
Annalise, hij gaat idd naar een gewone psz. Maar wel een VVE psz, er zitten sowieso altijd 2 pedagogisch medewerkers en evt nog een stagiaire erbij. Het voelt heel prettig daar, lieve begripvolle juffen en er kan een hele hoop, in de zin dat ze erg flexibel zijn. Als iedereen aan tafel zit en hij blijft liever in de bouwhoek dan maken ze daar geen probleem van (proberen hem wel te betrekken maar als hij écht niet wil dan merken ze dat gauw genoeg). Knutselen doet hij ook niet echt hoor, als ze gaan tekenen dan gaat hij de potloden in en uit het bakje halen en met een beetje geluk zet hij een paar strepen op papier. Ik kreeg vandaag een prachtige kleurplaat mee naar huis, met alleen zijn naam erop We hebben wel een brief gehad dat de tarieven gelijk getrokken zullen worden met kdv, dan moeten we nog maar eens zien of het dan nog wel een beetje te betalen is voor ons. Ik hoop stiekem dat hij naar het mkd kan, al verwacht ik dat hij daar pas heen mag als hij 4 is.
Oh alyssa ging al naar soort van opvang/dagbesteding sinds haar derde. ... Maar ligt eraan wat het precies is denk ik, ze heeft daar zoveel geleerd!
Dames, even een vraagje over gaan lopen bij kindjes die zich trager ontwikkelen. Mijn kleine man loopt nu sinds dik een maand. Hij was 2,5 toen hij zijn eerste losse stapjes zette. Hoe lang duurde het bij jullie kindjes voor ze echt goed konden lopen? Hij valt nog vaak en gaat nog vaak over op kruipen.
@boannan: wat goed dat ie loopt! Kan je geen ervaringen delen, mijn meissie van 19 mnd loopt nog niet, wel sinds vorige week langs meubels, ook knap maar om op je vraag terug te komen: ik merk wel dat ze steeds wat langer in elke fase blijft hangen (zeg maar veel langer) ik denk dus dat het niet zo gek is dat t even duurt voor hij echt vlot stapt: maar hij kan het!! Dus het gaat echt goedkomen! Verder valt het me op dat jullie kindjes vaak ofwel naar "normale psz" of vanaf jaar of 3 naar iets bijzonders gaan. Heb ik al vaker gelezen. Mijn dochter wordt eind januari 2 en ik wil graag dat ze vanaf dat moment nr peuterrevalidatie gaat: begin okt gesprek met revalidatiearts en dan wil ik het echt in gang zetten: denk dat ze daar zoveel kan leren. Mag ik vragen waarom jullie langer hebben gewacht of reguliere opvang hebben gekozen? Niet om aan te vallen, maar omdat ik graag de juiste afwegingen wil maken voor mn meisje..
Bij onze zoon was zijn ontwikkeling eerst net zoals elk ander kind. Hij was niet de snelste maar zeker ook niet de langzaamste. Alleen met praten ging het bij hem niet zo snel. Maar omdat hij (toen nog twee) nog niet na een psz ging,en ook niet op een kdv zat,dachten/hoopte wij dat hij wel meer ging praten als hij na een psz zou gaan. Hier mag je echter met 2 jaar en 3 maanden starten op een psz. Na 3 maanden psz merkte wij dat hij nog steeds niet veel zei,ook de leidster van de psz begon zich toch zorgen te maken. Dus toen zijn wij eerst gewoon met logopedie gestart,en er werd al een vve indicatie aangevraagd (daar mocht hij hier gebruik van maken als hij 3 was) Maar zijn verjaardag kwam steeds dichterbij en nog steeds niet veel geklets bij onze zoon (ondanks 1x p/w logopedie) Aan alle kanten (psz,cb,logopedie) kregen wij steeds maar te horen dat hij wel vooruitgang boekte maar te langzaam. Toen hebben wij zelf aangegeven verdere onderzoeken te willen (audiologisch centrum) En zo is het balletje gaan rollen en is hij dus net pas gestart met een speciale psz.
Ik kan hier helaas geen echte antwoord op geven. Want met lopen etc. was onze zoon gemiddeld. Niet de snelste niet de langzaamste. Hij liep de eerste keer rond de 14 maanden,toen een maandje niet. En daarna ging bij hem het lopen eigenlijk meteen goed. (maar zo ging dat bij de meeste dingen zo bij onze zoon,vaak 1x iets doen dan een periode niet,en daarna helemaal goed)
Thanx voor jullie antwoorden: idd als je niet eerder weet, kun je ook niet eerder die keuze maken.. Ik vroeg me vooral af of er ook mensen zijn die hun kindje zo lang mogelijk in de reguliere stromen mee willen laten lopen (heb zoiets wel eens gehoord) en wat dan de overwegingen zijn?
Hier was nooit sprake van reguliere stroming bij Owen. Hij was bijna 2 jaar toen we de diagnose klassiek autisme kregen. Hij was toen zo ontzettend onbereikbaar en snel overprikkeld dat wij als ouders zijnde vaak niet eens bij hem in de buurt konden komen. Dus dat was van begin af aan nooit een optie geweest. Erik starte wel regulier ( we hadden nog geen diagnose ) en daar hebben we enorme spijt van gehad.
Boannan... Eerste losse stapjes (tegen een muur en kom maar in mn huisje, ong 2/3 passen) heeft hier lang geduurd. Begin augustus kon hij een pas of 30 zetten en nu loopt hij vaak stukken gewoon mee. Merk dat hij zelf kei lol heeft erin dus laat um zoveel mogelijk 'los' lopen. In het centrum, in de winkels, hier over de stoep, heuveltjes en drempels en stoepranden proberen.. Hij heeft super lol en een smile van oor tot oor. In het begin was dit wankelig en houterig, dit wordt met de week beter. Hij valt ook nooit meer terug in kruipen, behalve als hij verstoppertje speelt met zn zusje hier in huis Maar al met al van 2-3 pasjes lis naar écht los lopen heeft denk ik wel 5-6 mnd geduurd. Het gaat hier wel om een hypermobiel kereltje, misschien dat dat ook meespeelt...
@ Mimietje: wij zijn zodra het kon meteen uit de 'reguliere' stromen gegaan, omdat hij daar al maanden he-le-maal vastliep, zich nauwelijks ontwikkelde, en ik hem thuis niet meer in hand had (driftbuien, niet luisteren etc). In ons geval was hij ruim 2,5 jaar toen het traject begon, het uiteindelijk een jaartje geduurd (onderzoeken, wachtlijsten e.d.) voordat hij terecht kon bij gespecialiseerde dagbehandeling. Die laatste maanden wachten tot daar een plekje vrij kwam, waren echt heel, heel erg zwaar. @ Boannan: als ik kijk naar mijn kinderen, dan hebben ze toch allemaal een beetje een eigen manier waarop ze het lopen ontwikkelde. C zette eerste stapjes los toen hij 19 mnd was, toen 3 weken weer helemaal niets, en daarna rustig opbouwend. Ik denk dat het wel 3 maanden geduurd heeft voordat hij kruipen achter zich liet. Mijn middelste E liep al redelijk vroeg achter een wagentje (12 mnd), zette pas met 15 mnd de stapjes los, maar is toen ook binnen 1 maand heel goed gaan lopen, viel bijna nooit (erg veel geoefend al aan het wagentje?). Mijn jongste N ging zich optrekken tot staan toen ze 14 mnd was, maar ook meteen langslopen. Eerste stapjes los met 15 mnd en zij was echt van trial-and-error. Eerst liep ze 3 pasjes, na een paar dagen 4 pasjes, etc, ze viel dus veel in het begin. Na ongeveer 6 wkn kroop ze helemaal niet meer. Je kindje heeft een achterstand en doet alles langzamer, dan zal het denk ook echt een tijdje (meer dan normaal) duren voordat hij niet meer kruipt en alles gaat lopen.
Ons meisje ging met 18 maanden lopen...stond op en liep weg ghehehe. Maar daarvoor liep ze wel achter een loopwagentje, mits de ondergrond ruw was en hij dus niet weg kon sprinten...dat kon ze niet bij houden namelijk. En tussen meubels en muur enz liep ze ook soms wat losse stapjes, maar niet meer als 2 dan ging ze automatisch kruipen. Tussen ons in ook 2a3 stapjes...maar ze was heel onzeker, wij hadden het vermoeden dat ze het al lang kon maar gewoon niet durfde. Gezien ze ineens op stond en weg liep toen ze graag met andere kindjes wilde spelen maar die liepen van haar weg Maar het heeft echt best wel lang geduurd voordat ze echt goed liep.... nu kan ze bijvoorbeeld nog niet lang lopen en rennen lukt ook niet goed. Dat zal ook nooit goed worden, ivm de slechte aansturing die de hersenen doen in haar geval. Het komt namelijk allemaal wat later binnen dan ze wil...ze denkt het...ze doet het...daar zit toch wel een paar seconden tussen ipv dat het 1 seconde of tegelijkertijd gebeurd. Maar zoals wij het beschrijven, alyssa haar doorgeefluik in haar hoofd werkt niet goed...daarom duurt alles wat langer voordat het aankomt. Tot dan toe ging ze redelijk op met andere kinderen hoor, achteraf zie je wel veel verschillen voornamelijk in interactie en motoriek. Maar pas vanaf haar 2,5 werd het super duidelijk en gingen de dingen ook steeds langzamer, het kostte meer moeite om dingen te leren. Zo hebben we tot vervelends toe trap met haar gelopen om het onder de knie te krijgen...op en af, op en af...... Ze kan het nu pas redelijk goed, maar nog als ze haar evenwicht verliest door niet super goed op te letten dan zal ze als een baksteen naar beneden donderen. Oh en bij de reguliere peuterspeelzaal en het kdv waar ze op had gezeten tot dan, ging het allemaal super goed.......maar eigenlijk toch ook niet. De leidsters van het kdv zeiden eens tegen mij, als we niet een schema hebben van eten en drinken zouden we haar bijna vergeten want ze vraagt nooit aandacht, ze huilt nooit en ze is altijd zo lief alleen aan het spelen.................... Zegt eigenlijk al genoeg, te op zichzelf, te weinig interactie, te weinig emoties. Ze heeft geen autisme trouwens, met deze vraag zijn we namelijk het traject in gerold. De kinderarts zei meteen nadat ze vroeg wat willen jullie nog vragen, ik zie dat jullie vermoeden dat het autisme is, nou laat ik daar even duidelijk in zijn. Dat denk ik dus niet! Maarrrr.....ik ga wel een MRI en mogelijk een echo van haar hoofd laten maken, en als dat niets oplevert ook nog een electro dinges (weet de naam niet meer), en dan meteen alles laten onderzoeken. We starten het hele proces nu meteen op want ik denk dat we zeker verder moeten kijken.
Wat een verschillende verhalen allemaal he.. Ik hoor wel vaker dat het pas veel later opvalt dat kindjes achterlopen. Hier zat ik met 5 mnd al bij de manueel therapeut: scheelt denk ik ook wel dat ze best afwijkende oortjes heeft waarvan ik wist dat die vaak met syndromen samenhangen, daardoor gingen alsrmbellen veel sneller rinkelen. Mr artsen ed hebben ons toch ook nog tot 1 jr gerustgesteld (om vervolgens in een gesprek van 5 minuten het nieuws te droppen dat het helemaal niet goed was en ze wel nooit zelfstandig zal zijn.. Wat een knal in je gezicht is dat zeg)
Maar als Owen amper praat, is het dan niet zo dat er een zeer grote discrepantie zit in de ontwikkeling waardoor er geen goed IQ vast te stellen is? De scores tussen verbaal en performaal lijken me dan nogal een eind uit elkaar te liggen. Mijn zoontje scoorde ook onwijs hoog op de SON-test. Hij had een verschil van 50 punten bijna tussen zijn actieve woordenschat en zijn performale vermogen. Er is een gemiddeld IQ uitgekomen, maar ik heb ook al gehoord dat ze op grond van zo'n verschil, geen gemiddeld IQ kunnen stellen. Wat zegt je eigen gevoel? Herken je de score van 90 bij Owen? Want ik herkende het op bepaalde vlakken wel bij mijn zoontje. De enorme pieken in met name het puzzelen, rekenen, enz. Maar tegelijkertijd de achterstand in praten, sociale interactie, zelfredzaamheid. Het bevestigde bij mij het idee dat het er inderdaad wel ergens in zat, maar ja, hoe krijg je dat eruit als je de woorden niet hebt?
Oei spannend. 27 oktober willen een leidster en een gedragsdeskundige (van onze zoon's school) op huisbezoek komen. Vind het zo spannend,want ik weet niet of dit standaard gebeurt of wat ik hierbij kan verwachten. Iemand hier dit ook al eens mee gemaakt? En dan (duurt nog wel even) 19 febr. een gesprek op de school over de ondersteuningsplan. Ook wederom iets waarvan ik niet weet wat ik me hierbij kan voorstellen. Dus lieve dame's als jullie dit al eens hebben mee gemaakt,zouden jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen
Tot nu toe van alle groepen en leidsters en begeleiding is thuis geweest koffie drinken. De 27e komt de juf van haar groep ook ff langs. Heel normaal ik vind het wel prettig, even kennis maken zonder over je kind te 'vergaderen'......
Oké dus gewoon iets standaards hihi. Dacht al oho wat zal er zijn Maar idd wel fijn om even een uurtje gewoon rustig met de leidsters praten is ook wel fijn. Bij jullie ook de 27e (lekker toevallig)
Ik weet niet hoe hij verder scoort. De officiele cijfers/uitslag krijgen we nog. Gisteren de Vineland vragenlijst afgenomen bij ons ( gaat over zelfredzaamheid en sociale interactie en communicatie ) Om zo maar een totaal beeld te krijgen. Ze zeiden ook van Accare dat zelfs met een hoog iq hij nog wel naar cluster 3 zou kunnen als ie op de andere punten laag scoorde enzo. Dus allemaal echt afwachten. Op het kdc zeiden ze ook dat ie volgens hun wel over een paar jaar naar het sbo zou kunnen maar dan eerst starten op cluster 3 school zo zien hun het liefst. Volgend jaar komen de cluster 3 school en SBO in hetzelfde gebouw. Dus dat word ideaal ( oudste zit al op SBO ) Naja, hoe dan ook we wachten gewoon af.... meer kunnen we even niet doen. 14 oktober de uitslag van alles.