Mama's van kindje met ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Antares, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Even een update:
    Vanmorgen hadden we de rondleiding op de eventuele school voor ons zoontje (de peuter vroegbehandelingsgroep). Onze contactpersoon van MEE was er ook bij.

De directeur had een heleboel nuttige tips voor het aanvragen van de nieuwe indicatie. Bezwaar aantekenen kan 5 maanden duren dus een hele nieuwe indicatie aanvragen zal sneller gaan.....

Wat ze nu gaan proberen is dat iemand van de school zelf de indicatie gaat aanvragen voor een periode van 3 maanden. Dan heeft de school tijd om onze zoon nog uitgebreider te gaan testen en met die uitslagen kan dan een langere indicatie worden aangevraagd. Hij vertelde dat het op die manier eigenlijk nog nooit fout was gegaan.

Nog meer goed nieuws: er is op dit moment geen wachtlijst, dus zodra de indicatie binnen is kan onze zoon meteen starten.

2. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Nee geen advies, helemaal niks. Alleen dat de indicatie op het gebied van sociale redzaamheid was afgewezen. Onze contactpersoon van MEE had dit ook nog nooit meegemaakt en snapte die opmerking van sociale redzaamheid dus ook niet. Maar bij het CIZ kreeg ze ook niet echt een antwoord alleen dus het advies dat ze dan maar bezwaar moest maken wat wel 5 maanden kan duren. Nu gaan we dus opnieuw een indicatie aanvragen.

3. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0

Pppfff wat een gedoe zeg.
    Nou hopelijk dat jullie bij de nieuwe aanvraag wel meer medewerking krijgen,want zo kan het natuurlijk niet blijven.
    Heel veel sterkte.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hey annalyse74:
    Ik was benieuwd of je inmiddels al wat gehoord had over jullie nieuwe aanvraag.
    Hoop het zo voor jullie.

En hoe is het met de rest hier?

Hier gaat het gelukkig steeds twee stapjes vooruit een stapje terug uit.
    Oftewel hier is vooruitgang.
    Dankzij de thuisondersteuning zijn wij begonnen met een planbord.
    Dit geeft onze zoon veel meer rust.
    De vermoeden van een autisme word daardoor wel steeds groter.
    Maar goed wij weten gelukkig hier nu steeds beter mee om te gaan.
    Sinds hij op de opd zit,gaat hij ook echt met sprongen vooruit.
    Hij begint steeds meer te praten,en ook liedjes zingen en neurieen vind hij leuk.
    Ook speelt hij steeds meer gevarieerder en langer.
    In februari hebben wij een gesprek met alle medewerkers van het opd,en dan horen wij precies welke niveau's hij bij welk stukje heeft en wat hun adviezen voor de toekomst hebben.

5. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.559
    667
    113
    Hoi,

Ik hoop dat ik even mijn verhaal mag doen...en misschien willen jullie meedenken?

Ons zoontje is een paar dagen geleden vier geworden en ik vind zijn spraak en begrip erg laag.
    De zwangerschap was goed verlopen en met 38 beviel ik van een gezond kereltje van acht pond. Zijn baby tijd verliep zoals het boekje. Sliep veel, maar als hij wakker was dan was hij alert. Maakte contact met anderen etc. Als dreumes was hij erg nieuwsgierig...haalde kastjes leeg en bekeek alles aandachtig.
    Sinds zijn tweede jaar viel me op dat hij heel weinig zei. Dit aangekaard bij cb en we kregen een VVE verklaring voor de psz. Toen hij met 2.5 jaar daar binnenkwam, zei hij maximaal 10 woordjes en hij is enorm vooruit gegaan. Kent ondertussen de kleuren, tellen tot tien, maakt zinnen van vijf woorden...maar alleen de zinnen die hij vaak gebruikt. Hij zegt bijv wel: mama mag ik hondje aaien? Maar zegt niet: mama wat is het koud he? Even een voorbeeld. Hij kent d woorden koud ed wel...maar lijkt niet door te hebben dat hij er zinnen mee kan maken. Hij begrijpt heel weinig van wat ik zeg. Als ik vraag met wie hij naar d speeltuin is gegaan, antwoord hij ja ipv met papa.

Op de psz heb ik mijn zorgen geuit en zij zien wel dat hij enig achterstand heeft maar vinden die niet shockend. Ik zou graag met logopedie willen starten. Kan ik dit gewoon doen of moet ik eerst langs de huisarts? Zit dit in de basisverzekering?

Sorry voor een warrig verhaal. Soms denk ik: het zal wel loslopen...maar dan heb ik soms ook slapeloze nachten als ik denk dat hij zo weinig zegt en begrijpt tov zijn leeftijdsgenoten.

6. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik zou sowieso contact opnemen met een logopedist. Voor zover ik weet heb je daar geen verwijzing van de ha voor nodig en voor kinderen wordt het vergoed vanuit de basisverzekering.

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Idd wat sunbeam zegt.

En als je je nog meer zorgen maakt, heb je het hier al eens met je huisarts over gehad? Hoe zou die erin staan om verder te kijken?

8. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Eefje00, hier komt de spraak- en taalachterstand hoofdzakelijk door gehoorproblemen. Dus misschien is een verwijzing naar de KNO arts of het audiologisch centrum ook een idee?
    Is je kindje veel verkouden? Heeft hij vaak oorontsteking?

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Het zou inderdaad verstandig zijn om langs kno arts gaan om uit te sluiten dat er iets met zijn gehoor is. Wel verwijzing huisarts hiervoor nodig. Daarnaast is het een goed idee om langs een logopedist te gaan, zij kunnen het taalbegrip en het taalgebruik goed beoordelen of het passend is voor zijn leeftijd.
    Als je zoveel zorgen er om hebt zou ik zeker stappen ondernemen, mocht je uiteindelijk toch horen dat alles in orde is dan kun je deze zorgen naast je neer leggen maar zijn je zorgen wel terecht dan is het fijn dat hij hierin geholpen kan worden!
    Sterkte!

10. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.559
    667
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Zijn oren zijn al getest en daar is niks geks mee. Ik ga idd een afspraak maken bij de logopedist.

11. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    hier inmidels de uitslag van het klinisch genticus onderzoek, daar kwamen niks uit, en er was voor nu weinig reden om verder onderzoek te doen. dus ze gaat straks in april naar speciaal basisonderwijs en dan kijken we daar verder, tot ze naar groep 3 gaat. en als er dan nog een reden is om er achter te komen waar de achterstand vandaan komt, kijken we dan wel weer verder.

maar ze gaat echt stappen vooruit sinds ze homeopatische korreltjes krijgt. dus dat vinden we ook zeker de moeite waard om mee door te gaan

12. Mimietje

Mimietje Lid

24 jan 2014
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, wat is het rustig hier! Beste wensen nog voor alle mamas (en kindjes nAtuurlijk!). Hier heerlijk 2 weken vrij geweest: genoten hebben we!
    Verder loopt t ook wel goed hier: F heeft nu sure steps en daardoor staat ze al een stuk steviger op haar beentjes: hopen dat ze nu snel ?letterlijk)meters gaat maken.. Ze wordt eind deze maand 2, maar ik de k dat de eerste stapjes nog wel een paar mAnden op zich gaan laten wachten. ze begint volg wk op peuterrevalidatie, erg benieuwd hoe dat gaat zijn. Grote stap in loslaten in elk geval. Ik zie er wel een beetje tegenop..

Deze vakantie viel me op dat mensen (bijv in speeltuinen e.d. ) nu toch wel echt naar F kijken en zien dat er iets anders is aan haar.. Ze zit dan ook doorgaans met haar benen in een w-vorm naar schter geklapt, hand op de grond "wip" bewegingen te maken. Ze houdt dit rutsig een half uur vol, verplaatst zich een meter en gaat weer zitten wippen. Het ziet er echt wel een beetje gek uit. Ik vind dat heel lastig: ik weet dat ze het nodig heeft omdat het zo spannend is in een nieuwe drukke omgeving en dat haar laten de enige manier is om haar tot spelen te krijgen, maar dat kan ik toch niet aan jan en alleman uit gaan leggen? Hoe doen jullie dat als je merkt dat mensen echt kijken naar je kind? Ik vind het voor F zelf ook niet tof als ik steeds verantwoording af ga leggen of me excuseer voor haar gedrag. Ze lijkt dat nu nog niet echt mee te krijgen, maar ik wil haar nu al het gevoel meegeven dat ze goed is zoLs ze is en niet steeds benadrukken wat zo anders is.. Hoe doen jullie dat?

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Als mensen vragen wat er is geef ik eerlijk antwoord, maar zo niet lekker laten kijken.

Als ze echt raar kijken en hardop fluisteren. ...over mijn dochter zeg ik gewoon. Als jij met een hersenbeschadiging geboren zou zijn geweest, had jij alles perfect gedaan? Haar oren werken trouwens super goed dus zou je je commentaar voor je willen houden of gewoon vragen waarom ze dat niet kan of wil?

Worden meteen rood en gaan over iets anders praten. Maar meeste. ..ik heb een hardere huid gekregen. Je zult nog vaker in situaties komen dat het je toch even besluipt. Waarom kan ze dat niu niet. Hoe erg ook, je toekomst beeld wordt toch vaak aangepast, hoe goed het ook gaat.

14. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    mijn dochter deed hetzelfde rond die leeftijd. steeds als ze dit deed, zei ik haar dat dit oke was, maar wel in haar eigen bedje.
    dat was in het begin moeilijk, maar daana snapte ze het en deed ze het niet meer overal.
    ermee laten stoppen is moeilijk, maar afleiden werkt wel goed. en dan meteen afleiden als ze ermee begint, eenmaal bezig wordt het moeilijk.

de spanning in drukke ruimte minderen kun je ook doen door haar alles te vertellen.
    bv daar zijn kindjes, die jongen gaat klimmen en dat meisje glijd van de glijbaan, dit is zand en dat is lekker zacht en die baby huilt omdat hij moe is, enz
    door alles te benoemen wat ze ziet, ervaart, voelt helpt heel goed.
    als we ergens heen gaan met veel mensen vertel ik dit haar van te voren, zodat ze weet wat er gaat komen, scheelt enorm!

ik vind het ook lastig als ze naar mijn kindje kijken (ze is nu 4,5 en het gaat steeds meer opvallen) ik zet me 100 procent voor haar in. gebruik vaak in het openbaar ook gebaren erbij omdat ze er veekl steun aan heeft om gebaren erbij te zien en dan zien mensen om me heen ook meteen dat dit een speciaal kind is, dus zonder het perse uit te leggen laat je zien dat je op meerdere manieren kunt communiceren met je kind.
    mijn kindje zit op een kdc en daar gebruiken ze veel gebaren als ondersteuning.
    maar het is ook heel handig als het erg druk is en veel lawaai bv in een speeltuin, dan kan ik haar op asftand laten zien dat we klaar zijn met spelen en dat we naar huis gaan.

als mensen het vragen, zeg ik dat ze ontwikkelimngs achterstand heeft en erg gevoelig is voor prikkels. verder niks.

en eerlijk gezegd verder weten we ook niks.
    ik krijg laaste tijd wel veel vragen en opmerkingen. ze heeft echr de schoolleeftijd , maar gaat dus nog niet naar school. maar dan zeggen ze.. oh heb je vrij? moet je niet naar school?
    dat is wel lastig, maarja ik zeg dan altijd, ze zijn pas leerpichtig met 5 jaar!

ze draagt ook nog een luier en is niet zindelijjk...
    dan krijg ik altijd te horen, dat het nou wel eens tijd wordt dat ze leert plassen op de wc, tja... dat zouden we zelf ook fijn zitten, maar zo werkt het niet!

15. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

@ Lalalamanon: Ik heb begrepen dat jij nog even wil wachten met het naar school doen van je dochter. Waarom is dat, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?

16. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    omdat ze er nog niet aan toe is, ze zit nu bij kdc, en daar geven ze dat ook aan.
    inmiddels loopt er een aanvraag voor een speciaal basis onderwijs. daar gat ze waarschijnlijk in april starten.

en tot 5 jaar heb je de keuze! en ze heeft een jaar achterstand dus dan gaat ze straks naar school als ze qua ontwikkeling rond de 4 jaar zit

17. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Oh ja, op die manier. Ik snap het. Zeker als ze het op het kdc ook aangeven, dan is het slim om nog niet te starten.

Mijn dochter is van dezelfde leeftijd als de jouwe en zij is afgelopen september gestart op Speciaal Onderwijs (cluster 3). Ze vindt het hartstikke leuk en het gaat heel goed. Ze is al wel plaszindelijk, wat overigens nog niet hoeft op SO (geen idee hoe dat met SBO zit trouwens).

Gaat jouw dochter naar SO of naar SBO?

18. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    voor sbo en so hoeft ze allebei niet perse zindelijk te zijn.

de sbo waar ze heen gaat heeft een combi klas. zit dus eigenlijk tussen speciaal basisonderwijs en cluster 3 in. voor ze naar groep 3 gaat wordt pas definitief bepaald op welk niveau ze door gaat.

19. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Oh dat is fijn zeg dat ze zo'n combiklas hebben. Spannend allemaal. Nog maar een paar maandjes. Die laatste paar maanden vond ik zo snel omvliegen.

20. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bij onze sbo moeten ze dus wel zindelijk en daar is geen combiklas. Dus niet alle sbo's hebben zoiets en over het algemeen moeten ze op elke sbo zindelijk zijn. Alleen op cluster 3 hoeven ze dus niet zindelijk te zijn

Deel Deze Pagina