Mama's van kindjes met koemelkallergie

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door suze238, 16 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

jee, paar dagen ziek geweest en jullie hebben flink bijgeschreven zeg!

@Ikke: he, jij hier :) Lees dat het nu buiten het ziek-zijn om redelijk goed gaat met slapen. Lekker!

@ons verhaal: Thirza heeft de eerste 2 weken eigenlijk gewoon goed gedaan wel. Ik kan me van die weken eigenlijk niet zoveel herinneren, enkel wel dat ik toen om de een of andere reden al dacht dat er iets met 'r nekje was. Ze was ook heel erg schrikkerig enzo, (echt meer dan ik van andere baby's kende).
    Met 2,5 week begon ze steeds slechter te slapen en een week later huilde ze de hele dag, sliep dan de hele dag eigenlijk niet en kwam 's nachts enkel in slaap als ik haar al buikje masserend wiegde op ons bed: extreme krampen!
    Daarvoor toen het voeden aangepast, ze kon bijna niet boeren (ook niet met onze hulp dus). Halverwege even verschonen en boeren en dan verder voeden. Dat gaf wel verlichting en een paar dagen later ook gestart met infacol en toen hadden we even een heel ander kindje.
    Dat duurde helaas niet zo lang, heel snel werd het slapen weer minder en sliep ze op een gegeven moment eens max 3 keer 2 minuten, (en dan had ik 3 kwartier staan wiegen). Hebben toen een draagdoek gekocht en daar hing ze echt hele dagen in bij me.
    Verder begon ze steeds meer terug te spugen en wilde daardoor ook om de haverklap drinken: zuur wegspoelen. Ik hoorde haar ook veel terugslikken.
    Het maaien enzo ook heel herkenbaar; ik had het idee dat ze dan pijn had en dan maaide ze een eind met d'r armpjes en jahoor, weer wakker :(

Met 2 mnd constateerde het Cb een voorkeurshouding en lichte afplatting, kreeg tips mee die niets hielpen, dus zelf een afspraak gemaakt bij de osteopaat (ik wist dat die iets aan dit probleem kon doen). Kiss-syndroom. Daarna een totaal ander kind (6 weken en 4 behandelingen later). Na de eerste behandeling was het terugspugen over en ging ze gewoon om de 2,5-3 uur drinken. Eind van de rit sliep ze 2 keer per dag lang (minimaal 1,5 uur, tot max 3 uur) en afhankelijk van hoe laat ze 's ochtends wakker was en hoe lang haar slaapjes duurden ook nog eens 1-2 keer 3 kwartier. Wat een verademing!
    Een tijdje is het toen redelijk goed gegaan en toen begonnen de problemen weer. Slecht slapen, (nu voornamelijk 's nachts) en ook weer meer spugen en krampjes.
    Al die tijd had ze -volgens het CB- last van smetplekjes (al vanaf geboorte), maar toen we uiteindelijk met 7,5 maand begonnen met yoghurt na het eten, zat ze ineens ook op buik en rug onder die plekken. Hmm, oeps: het was dus eczeem. Stom CB...
    Tussendoor had ze voortdurend oorklachten en omdat ik begreep dat eczeem nogal eens te maken heeft met allergie en dit beneden de 2 jaar slecht te testen is met een bloedtest, naar een bioresonantietherapeut gegaan, waar KMA uitkwam.
    Op dieet gegaan en een heel ander kind!
    Helaas ondertussen voortdurend ook tanden- en kiezendrama's, maar toen die over waren, ging Thirza eindelijk slapen op 1 voeding per nacht.
    De laatste tijd weer gerommel: paar keer onbedoeld melk(bestanddelen) binnen gekregen, (zelf of via de BV) en weer steeds oorontsteking :( Daarvoor kunnen we nu 6 mei bij de kno-arts terecht, dus hopelijk is er een oplossing, (kinderarts denkt buisjes).

Ik ben erg boos op het Cb geweest: die hadden wel commentaart dat ze met 7,5 maand nog niet doorsliep, maar echt doorvragen deden ze niet en allerlei signalen die ze hadden moeten oppikken, hebben ze niet opgepikt. We hadden anders echt al veel eerder kunnen weten dat er KMA speelde en dan had ze nooit al zelf direct melkproducten binnen gekregen... de klachten waren namelijk nog redelijk mild zolang dat dus enkel via de BV was. We hadden ook hier een hoop ellende kunnen besparen als er wat actiever door was gestuurd naar een kinderarts... Nu heb ik daar uiteindelijk nog zelf op aan moeten dringen en schreef de HA in de verwijsbrief nog, (ik had aangegeven heen te willen vanwege o.a. de slaapproblemen), dat ze het met moeder had gehad over 'grenzen stellen aan een opgroeiend kind'. potverdorie, nou, ik weet echt wel hoe ik grenzen moet stellen! Dat was helemaal het probleem niet.
    Dat laatste heb ik 'r overigens nog even duidelijk kunnen maken toen we van de week daar waren voor de oorontsteking...

@verstopping: hier daarvan pas last toen we met bijvoeden waren begonnen, (tja, BV=spuitpoep he? ;)), maar toen hielp buikjespap wel goed! Ik deed gewoon een lepeltje door de gewone pap.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Hey meiden. Helaas mag ik me ook hier gaan melden. Nadat ik heb gestaan op het uitvoeren van een bloedtest vanwege Kyra's erfelijke belasting, 'extreem' eczeem en het niet doorslapen heb ik vandaag de uitslag gekregen. En ja hoor, onder andere een koemelk allergie. Had ik toch een voorgevoel toen we Kyra haar naam gaven (KMA Achternaam). Op het moment ben ik nog heel erg boos omdat we niet serieus genomen zijn, maar als dat weer gezakt is zal ik eventjes hard gaan nadenken over hoe het ook al weer zat. Ikzelf ben persoonlijk bekend met kma. Ik ben tot een jaar of 13 echt allergisch geweest en nu ben ik nog slechts overgevoelig. Dus een totale leek op voedselallergie gebied ben ik niet.

Ik hoop in ieder geval als we de allergenen uit haar dieet en omgeving schrappen dat het doorslapen een feit wordt. Dan komt er toch nog iets gunstigs van al deze ellende.

3. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    Hey meiden,

Nou de pepti lijkt hier wel aan te slaan!! Sinds de start ging het eerst nog wisselend maar nu sinds een aantal dagen gaat het super!! hij slaapt veel en rustig en is vrolijk en babbelt er lekker op los. Zo leuk! ik heb een heel ander kind!! Hij krijst alleen nog als hij moet poepen/scheetjes laten maar dat komt ws door zijn liesbreuk. Hier wordt hij woensdag aan geopereerd!!
    Hoe is het met de anderen??

grzzz germini

4. raspberry

@Devy; welkom hier, helaas... Ga jij nu zelf ook nog op dieet?

Hier gaat het goed (vandaag ff iets minder, maar gisteren de hele middag en avond weggeweest, dus wat wil je ;)), na de AB-kuur die ze laatst heeft gehad is ze iig enorm opgeknapt! Waardoor ik me wel weer besef dat ze echt nog veel meer last moet hebben gehad dan we al die tijd door hebben gehad.

Wat dat betreft heel herkenbaar, Devy: die boosheid richting artsen enzo. Ik vind de zorg voor zuigelingen en dreumessen hier in Nederland echt onder de maat. We hebben altijd tal van problemen aangegeven bij CB en HA, maar uiteindelijk zelf aan moeten dringen op een verwijzing naar de kinderarts. Echt belachelijk dat als er zoveel speelt, dat het niet gewoon protocol is om een kind door te verwijzen en van top tot teen te laten onderzoeken... Had ons echt een boel ellende gescheeld!

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    fijn dat de pepti begint te werken
    heel veel succes woensdag met de operatie ;)

6. raspberry

@Germini: o, vergeet ik het helemaal... :( Maar succes woensdag!

7. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Hoi meiden, ik hoop het niet, maar ik denk dat ik mij bij jullie aan ga sluiten.
    Zit op t moment echt even met de handen in het haar!

Ons zoontje is nu 6 maanden oud, en vanaf het begin lopen we al te rommelen met de voeding.
    Hij heeft 3 dagen borstvoeding gehad, toen overgegaan op de fles doordat de kleine teveel zuigkracht had.
    Vanaf dat moment veel huilen, niet op de rug willen slapen en liggen, overstrekken, veel spugen, diagnose reflux door de huisarts.
    Medicijnen voor gekregen, Losec dit hielp supergoed in combatie met jhbp meel.
    Tot 4 weken geleden, Lucas kreeg spuitluiers, wij dachten dat dit kwam door tandjes, hij heeft er inmiddels al vier maar de luiers blijven ontzettend slap. felgeel en heel erg zuur.
    Ook heeft hij exceem erbij gekregen. We zijn gestopt met bijvoeding omdat we wouden kijken of hij zo reageerde op fruit/groentehap.
    Langzaam weer opgebouwd maar de ontlasting veranderd niet.
    Het resultaat is dat hij in een maand maar 100 gram is gegroeid. Hij zit nu in de middencurve dus geen reden tot paniek maar goed lijkt het me echt niet.
    Als ik jullie berichten zo lees dan denk ik meteen aan koemelkallergie, de huisarts weerspreekt dit, dan hadden we eerder problemen moeten hebben met betrekking tot de flesvoeding. hij krijgt nutrilon standaard 1.
    Mijn zwager bleek vroeger ook koemelkallergie te hebben, en heeft last van eczeem. toch was het volgens de huisarts geen reden om te beginnen met hypoallergeen. hadden we dit maar wel gedaan!!
    Nu dus ipv standaarda aan de pepti, kijken of dit helpt, en dan over een paar weken weer terug naar de standaard om te kijken of het dan weer verslechterd.
    Ik weet nu niet meer waar ik het moet zoeken, zal ik evengoed bijvoeding geven? ik kan hem niet meer zoet houden met 1 papfles en drie gewone flessen..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.. ben echt radeloos.

8. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Ohja het aantal slappe luiers op een dag is meestal zon 5 a 6 x

9. raspberry

Ja, ik zou gewoon bijvoeding geven, maar het even houden op veilige fruit en groenten... Banaan, peer en mango kunnen allemaal veilig gegeven worden over het algemeen (banaan wel even uitkijken met verstopping). Appel wil nog wel eens een probleem zijn, maar kun je proberen.
    Qua groente: worteltjes, spercieboontjes of broccoli zijn allemaal OK. Geef iig geen koolsoorten (ook geen bloemkool!) of dingen als bruine bonen: dat kan nogal gasvorming geven en is niet erg prettig als de darmpjes toch al van de regel zijn door een allergie.
    Wat je zou kunnen doen ook nog, is testen bij een bioresonantietherapeut: hebben weij gedaan, is erg vaag, maar ze zat wel goed! Ik hoor bijna nooit dat het niet klopt, en de test is niet vervelend voor je kleintje, dus dan heb je iig een richting waar je het zoeken moet!
    Hier kun je iemand vinden: www.bioresonantie.nl
    (Wij hebben enkel de test gedaan, niet verder behandeld: daarvoor vind ik het dan toch echt te vaag).

10. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Rozemarijke Gelukkig hoef ik niet op dieet. De kinderarts heeft op basis van haar bloedtest (koemelk klasse 1) gezegd dat we alleen de 'directe' inname van melk hoefden te beperken. Dus kaas en dergelijke kunnen we vooralsnog gewoon geven, omdat door de fermentatie de allergenen redelijk afgebroken worden. Maar alles wat makkelijk te vervangen is zoals haar flesje melk voor het slapen gaan vervangen we door soya. Mocht het zo zijn dat na de sanering van het huis ivm de huisstofmijt en dergelijke en de medicijnen Kyra nog steeds last blijft houden gaan we over op een strikter dieet voor ons beiden.

De pinda's moeten we wel heel rigoreus uit haar dieet bannen, dus ook alles wat in een fabriek gemaakt wordt waar pinda's verwerkt worden. Nooit bij stil gestaan dat pinda's zo alomtegenwoordig zijn, want zelfs de kroepoek die we altijd hebben mag ze niet meer.

@germini Heel veel succes woensdag!

@Lynnes Ik zou het net zoals Rozemarijke aanpakken. Maar mocht je het gevoel hebben dat het echt niet goed zit zou ik toch misschien ook een doorverwijzing naar de kinderarts vragen als de pepti niets oplevert.

Heb je al iets gekregen voor het eczeem? Want dat is ook echt heel erg vervelend voor die kleintjes. Misschien kun je vragen naar een vaseline lanette of cetamacrogol creme om te kijken of het daarmee verbetert. En als die niet helpen kun je aan je huisarts vragen of hij wat wil 'experimenteren' met toevoegingen zoals ureum (een stof die het vocht in de huid vasthoudt) totdat er een zalf uitkomt die precies op maat gemaakt is voor je kleintje.

11. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Bedankt voor je reactie, ga het zeker eens uitzoeken, hoeveel moesten jullie voor de test betalen als ik vragen mag?

12. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    @ lynnes: van jhbp kunnen ze ook dunne ontlasting hebben, of misschien een virusje? een milde vorm ofzo? maar is het echt al 4 weken zo? dun en zovaak per dag?

13. raspberry

@Lynnes: moesten 55 euro betalen, maar dat werd vergoed door onze aanvullende verzekering, (tot 300 euro alternatieve zorg per jaar). Maar al had ik het wel zelf moeten betalen: die 55 euro was het meer dan waard :)

Nog een tip trouwens: neem ff de standaardvoeding die je steeds gaf mee, en ook de pepti: dan kunnen ze dat gelijk testen! (Gaat in een glazen buisje en de test werkt met frequenties en trillingen, dus kunnen ze gelijk testen of je kleintje daar op reageert).

@Devy; o, dat scheelt gelukkig :)
    Maar pff, pinda's da's idd niet grappig. Ik lees tegenwoordig natuurlijk (bijna) alle etiketten en ben echt zo blij dat Thirza geen gluten- of pinda-allergie heeft! KMA vind ik nog wel een van de allergieen die gemakkelijk hanteerbaar zijn, (alhoewel je op een verjaardag, zoals gisteren, wel voortdurend in de stress zit dat ze niet de blokjes kaas enzo van tafel trekt en in d'r mondje stopt... :().

14. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    @ Liqueske,

Hoi ja we zijn bekend met jhbpm al vanaf dat Lucas 5 weken oud was. Nooit enige reactie op gehad, we hebben het juist langzaam wat afgebouwd dus dan hadden we dat toch al eerder moeten merken?

En ja het is al zolang dat de ontlasting slap is, ook al mee bij de huisarts geweest en die zegt zolang hij niet uitdroogt is t geen probleem. Hij adviseert eerst pepti te gaan gebruiken. Ga morgen naar het cb wegen of hij nu wel meer aangekomen is, hij is tussendoor ook ziek geweest en is toen wat gewicht verloren dus dat kan ook verklaren waarom hij de laatste maand weinig in gewicht is gegroeid.
    En verder is het een super vrolijk tierig en gezellig mannetje hoor en hij heeft er zelf voor zover we merken helemaal geen last van. Het is gewoon vervelend iedere keer die vieze broeken vol.
    Wel zijn zijn twee boventandjes net een paar dagen door, wie weet heeft het toch wel meer daarmee te maken.
    Maar toen zijn ondertandjes door kwamen had hij misschien twee dagen spuitluiers.

15. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ben even uit nieuwsgierigheid hier gaan lezen...
    Is vervelend hoor... als je een allergie hebt. Kan helemaal meevoelen hoe dat is...
    Heb zelf namelijk te veel voedsel allergieën om op te noemen en daarom heeft mijn dochtertje ook een hele hoge kans om een allergie te gaan ontwikkelen. Ik was daar superbang voor aan de ene kant... Aan de andere kant heb ik er van kinds af aan veel ervaring mee, dus dat scheelt wel.

Ik heb op aanraden van allergoloog Roovers (waar ik zelf onder behandeling ben geweest) (St. Elisabeth ziekenhuis, Tilburg) een allergie-preventie-dieet gevolgd om de kans op het ontwikkelen van allergieën zo klein mogelijk te maken.

In het kort betekent het dat het volgende:
    - Een kindje kan pas allergieën gaan ontwikkelen (als ze daar aanleg voor hebben) als ze in aanraking komen met allergenen. Er bestaan veel soorten allergenen (zoals koemelk dus, maar ook peulvruchten (bv pinda's en erwten), gluten, noten, etc...).
    - Als een kindje geboren wordt, kan het afweersysteem deze allergenen nog niet goed "verwerken". De allergenen veroorzaken een soort "pieken" die dan boven het niveau van het afweersysteem uitkomen. Dus eerst moet het afweersysteem op 100% zitten, zodat die "pieken" er niet bovenuit kunnen komen.
    - En als een kindje geboren wordt met een verhoogde kans om allergieën te gaan ontwikkelen, is het eigenlijk zaak om ze niet in aanraking te laten komen met allergenen, totdat hun afweersysteem voldoende is opgebouwd (Meestal zo rond de 1 jaar).

Veel mensen weten natuurlijk niet of hun kindje een vehoogde kans heeft om een allergie te ontwikkelen of niet, dus je kunt niet altijd iets doen om het te voorkomen. Is heel moeilijk dus...
    Mocht je het wèl weten, doordat het in de familie voorkomt, dan kun je dus preventieve maatregelen nemen.

Zelf heb ik vanaf week 37 van de zwangerschap alle voorkomende allergenen uit mijn voedsel geweerd. Mijn dochter krijgt vanaf haar geboorte ook Nutramigen. Dat is de beste hypoallergene voeding die je kunt hebben (ook vrij van soja e.d.).
    Ook de borstvoeding was vrij van allergenen, omdat ik zelf een dieet volgde zonder allergenen. Ben pas met 6 maanden begonnen met bijvoeding, ook zonder allergenen.
    Na overleg met de allergoloog ben ik begonnen met de introductie van koemelk (in de vorm van Yoghurt) vanaf de eerste verjaardag van mijn dochtertje en dat gaat heel goed. Ze is helemaal vrij van eczeem en vertoont (nu 2,5 maand later) geen enkele reactie op koemelk gelukkig.

Nu weet je nooit 100% of dat komt door het preventie-dieet en de Nutramigen e.d....
    Maarja, ze is niets te kort gekomen en doet het perfect op Nutramigen... dus bij een volgend kindje zou ik het weer hetzelfde doen. Dieet kan geen kwaad en als het helpt is het mooi meegenomen. Als het niet blijkt te helpen en ze toch een allergie blijkt te helpen... nouja, dan heb ik i.i.g. alles gedaan wat ik kon doen.

16. raspberry

Ik ga bij de volgende zwangerschap idd ook een dieet volgen. Alleen wel vanaf de 7e maand al, zodat de BV wel van begin af aan volledig koemelkvrij is, (kan 4-6 weken duren voor dat uit je systeem is!)

17. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ja, klopt. Hoorde ik later ook.

Grappig trouwens, jouw kindje heeft dezelfde voornaam als ikzelf :)
    Heet ook Thirza... (Meestal zie jet anders geschreven, zonder h ertussen of de h aan het einde ofzo).
    Mooie naam :D

18. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    thnx voor de succeswensen!!

Zo'n bio....therapeut daar heb ik wel vaker over gehoord ja! Misschien in een later stadium eens proberen! Toch twijfel ik nog wel hoor of Kai echt koemelkallergie heeft, maar goed, zolang hij het goed doet op de pepti vind ik het prima!! mijn Ha stelt ook de diagnose zonder een test te doen waarop hij weer terug moet naar andere voeding omdat ze het zo zielig voor hem vind, hij heeft al zovele te verduren!! nou dat vind ik niet erg hoor!:D

19. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Hoi meiden, we zijn sinds gister begonnen met de pepti, en we hebben geen één spuitluier meer gezien, normaal stuk of 5 per dag en nu 1 gewone luier. jeeeete wat een wondermiddel zeg.
    Wel nog even afwachten, maar dan kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat het dus aan de melk heeft gelegen!

20. raspberry

@Lynnes: die kans is idd wel groot. Alhoewel het ook kan zijn dat ie even moet wennen aan de voeding en dat de darmen even om moeten schakelen.... Dus kijk het nog heel even aan... ;)

@WenT: leuk, dezelfde naam :) Wij hebben Thirza gekozen omdat het een Hebreeuwse naam is, (we wilden graag iets bijbels, maar dan wel iets wat ook modern en van nu is). Letterlijk omgezet vanuit het Hebreeuws zou het Tirzah (de z dan uitgesproken als tz, beetje zoals ze dat in het engels ook doen) moeten zijn en dan vond ik zelf wel mooi, maar wilde manlief niet :) Die wilde wel de h erin, dus dan achter de t inderdaad :) Ik vind het zo ook mooi hoor, en sowieso had ik het zonder die h niet gewild: zo kaal... (en geeft dan toch een beetje het gevoel dat je hetzelfde over d'r afroept als Tirza van Arnon Grunberg, :()

Hier is onze dame enorm aan het opknappen na de AB-kuur van laatst en is ze de afgelopen 2 weken 600 gram gegroeid!!!! (op een gemiddelde van 200 per maand wat ze op deze leeftijd 'horen' te groeien, is dat dus 6 keer zo veel als ze zou 'moeten'...!!!!).
    Ze is de schade dus eindelijk echt goed aan het inhalen, joepie!
    (Ze heeft rond de 11 maanden en rond de 14 maanden echt aardige dips in de groei gehad :().

Deel Deze Pagina