Mama's wonend in Duitsland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Hopmarjanneke, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Hop begrijp ik je nu goed, en bedoel je omdat Dominique zowel voor een jongen als een meisje kan, je een 2e naam (dus om te dienen als eerste naam) achter de hand had?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nou nee, niet als eerste naam. We hebben voor de zekerheid de naam Aimée achter de hand gehouden... dus dan was het Dominique Aimée geworden. Maar bleek dus achteraf niet nodig te zijn.

Wel hebben we nog geouwehoer gehad bij Standesamt/Bürgerservice. Mn vriend heeft D netjes aangemeld met alle papieren, waarop duidelijk stond WEIBLICH. Kreeg te horen dat alles prima in orde was en dat hij na 2,3 dagen de officiële papieren kon komen ophalen (geboorte-akte etc) Komt hij na die dagen de papieren ophalen.... stond er doodleuk op dat het "geschlecht Männlich" was... je kon E. rechtuit steken.
    En dat mens achter de balie maar bij hoog en bij laag volhouden dat het een jongensnaam was etcetc, ook in Holland was het een jongesnaam en ze zou het namenboek er wel bij pakken blahblahblah... dus E heel laconiek "Ja je zult echt wel gelijk hebben over de naam, maar bij ons is het toch echt een meisje, dus maak nu maar als de bliksem die geslachtsverandering in orde :x "

Uit de blikken die de collega van deze dame E toewierp was de dame nogal halsstarrig en gebeurde dit kennelijk vaker :D

Oh ja... denk er ook even aan om bij de aangifte te vragen om een internationale geboorte-akte, voor gebruik in NL.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw

Op die fiets. Nu snap ik het. Wij gaan sowieso voor een dubbele voornaam. En gedonder met namen ken ik ze wilden van mij ook niet aannemen dat ik een dubbele eerste naam heb terwijl dit toch echt zo is. Ach we gaan nog even dubben of we nou voor onze S.S. gaan of kiezen voor een andere 2e naam.

Heb de tip omtrent de geboorte akte opgeschreven! Moeten wie die dan nog ergens gaan inleveren?

4. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hopmarjanneke, hoezo een tweede die in ned kan? heb ik nog nooit van gehoord. en ons meisje heeft ook gewoon een sofienummer of hoe dit tegenwoordig ook heet gekregen. want zolang je zelf nog niet een officiele duitser bent zijn je kids dit ook niet. hunn nationaliteit is ook eerst nog nederlands. en dubbel kan tegenwoordig niet meer. pas als je zelf een uch aantal jaar hier woont.

bedenk me nu trouwens wle ineens dat ik mijn manneke nog steeds niet heb aangemeld in nederland haha oepsie. tenminste niet bij belasting zou dit ook maar eens doen dan haha.

namen is zowiezo lastig hier. zo snappen ze het hier ook neit dat je nog een extra meisjes naam hebt die vervallen hier altijd meteen als je trouwt. alleen op je rijbewijs moet die weer wel want jah mocht je gaan scheiden....... en rijbewij krijg je ja maar 1 x.
    zo stond ik bij de geboorte van onze dochter in de krant met meisjes naam ipv geboren...... dus alle buren dachten dat we neit getrouwd waren pffff ook erg fijn.

5. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Alle buren hier weten inprincipe dat wij niet getrouwd zijn. Sommige willen het alleen niet weten. Anderen zijn een stuk moderner en vinden het Duitse systeem een stuk slechter dan het Nederlandse.

Ach nog 11 dagen dan word het goedgemaakt en zijn we na 11 jaar samen zijn toch nog getrouwd. Wie had dat ooit gedacht. Wijzelf in elk geval niet. Toch heb ik beslotend dat ik manliefs naam aan neem en dat vind hij een hele eer! Al plaag ik hem nog steeds (kan nog 11 dagen) dat hij ook mijn naam aan kan nemen. :D:D:D

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je zou er voor kunnen kiezen om de geboorte-akte in Den Haag te laten registreren. Mocht je dan ooit nog naar Nederland terug verhuizen en je hebt ergens eens een recent uittreksel nodig.... dan is dat handiger aan te vragen in Den Haag, dan evt in Duitsland... ivm legalisatie etc... kost ook weer extra geld.

De geboorte-akte moeten wij ook nog naar Den Haag sturen hoor, is er hier door allerlei zaken ook niet van gekomen.

Nee, niet een tweede naam die in NL kan.... een tweede naam waarmee ze in Duitsland kunnen zien dat je toch echt een meisje (of jongetje bent) Zeker bij unisex namen schijnt het Standesamt heel moeilijk te kunnen doen.

Ik moet Do ook nog aanmelding bij Belasting etc. Voor M is het iets anders omdat ze in NL is geboren en ik voor haar ook Kinderopvangtoeslag heb ontvangen..... dus zij is hier al wel bekend.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hahaha alvast gefeliciteerd dan maar en veel plezier gewenst over 11 dagen!!!!

8. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Wat leuk om dit clubje te vinden:)
    Ik ben 31 jaar woon samen (ben verloofd) met een Duitser en heb 2 kindjes.
    Mijn dochter is 2 jaar en mijn zoontje is 10 weken oud.
    Sinds 3 jaar woon ik nu in Duitsland (Hessen) en mijn beide kinderen zijn hier ook geboren.

Wij hebben onze kinderen ook 2 namen gegeven aangezien de roepnamen hier niet vaak voorkomen, achteraf was dit niet eens nodig geweest omdat ze er op het Standesamt van uit gingen dat het Nederlandse namen waren en wij hebben ze dat maar laten geloven:D

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
  10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Welkom Pooh!

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Marjanneke, haha, lekker bezig bij het Standesamt. Moet zeggen dat het hier in de stad wel snel gaat. Hoef nooit lang te wachten.

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Blehg, kreeg bij de U7a van oudste zoon trouwens te horen dat ik alleen Duits moet spreken tegen hem. JA DIKKE DOEI DAG. Echt niet. Ben zelf linguist en dat moet je dus vooral niet doen. We blijven gewoon via OPOL en hij spreekt al een aardig mondjes Duits op de Kindergarten.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    De KA vertelde me bij de uhm..... U6 denk ik (2 jaar) dat ik wel kon gaan beginnen met Duits spreken, dan zou ze "voorsprong" hebben wanneer ze vanaf dr derde naar Kindergarten zou gaan. Moet zeggen dat we voornamelijk Fries met de kinderen spreken, en afhankelijk van wie er bij ons over de vloer is cq wie we tegen komen is het Fries, Nederlands, Hochduits of Plattduutsk :D
    De oudste kan al redelijk het onderscheid maken hoe ze de mensen moet begroeten ;)

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja leuk hè dat Standesamt..... :( maar de correctie werd wel direct doorgevoerd gelukkig.

Trouwens leuk dat je ons weer met een bezoekje vereert.... ;) Het was maar een klein clubje de laatste maanden.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Aangezien ik ooit nog terug wil naar Nederland, ga ik toch geen Duits met hem praten. Ik heb veel meer aan de adviezen via multilingualliving.com. Daar vind je gelijkgestemden en heel herkenbare blogs. Maar goed, oudste zingt al geruime tijd het liedje: 'Meine Laterne, meine Laterne ist schön' dus ik denk dat het allemaal nogal meevalt.
    Moet er wel bij zeggen dat ik op zoek ben naar een nieuwe kinderarts. Ben niet tevreden over deze.

@Marjanneke, wat goed van je dochter hihi. Kleintjes pikken alles zo snel op, daar moet je van profiteren.
    En ik flits nog wel een keer voorbij. Heb het erg druk momenteel.

16. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    onze kinderarts zeg juist dat we geen duits moeten praten omdat je het dan fout aan kunt leren. als je eigne uitspaak nog te nederlands is dan nemen e dit over.
    wij hebben bij de oudste gewoon veel duitse tv aangehad. we praten overwegend nederlands tegen de kids al komt er bij mij steeds meer duits tussen haha dit ook omdat ik meer hier heb dan in nederland haha.

ze kon met 2 ook al een aaridg woordje verstaan. en ook onze jongste begint al wat duits te brabbelen. hij verstaat mijn vriendin ook gewoon als ze oppast. wat bij ons geholpen had was dus de tv en babygym zodat ze al wat bekent zijn met de taal

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hmmm ja over verkeerd aanleren... dan mag mijn vriend dus niet duits gaan spreken :) met de kinderen. Terwijl ik juist vaak complimenten krijg over mn Duits

18. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn Duits is nog een heerlijk mengelmoesje. Maar ach dat is het hier in het dorp ook! :D

Vind het wel erg verwarrend inmiddels, wat is nu weer het standesambt?
    Is dat net zoiets als het gemeindeburo?
    In de eerste maand kwamen we overal en nergens maar om de een of andere reden zijn al die benamingen niet blijven hangen bij me, en dat terwijl ik daar dus juist erg goed in ben. Ach geef gewoon de hormonen de schuld.... ;):p

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Bürgerburo daar doe je jezelf aanmelden wanneer je verhuist etc.

Standesamt: trouwen, ondertrouwen, erkennen kindje, naamsvaststelling (bij niet-gehuwd oa) ennnn..... het aangeven van je pas geboren kindje.

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    standesambt is dan ook weer vaak verder weg in een grotere stad. bij ons in ieder geval was het nordhorn. waar de kids aangemeld moesten. een voordeel is wel dichtbij ziekenhuis haha om je papieren op te halen dan. want doordewk kun je je kind gewoon aangeven in het ziekenhuis hihihi zo handig beneden in de lobbie.

lastig he dat tweetalen opvoeden haha. moet wle zeggen dat het nu hier bij de tweede vanzelf gaat die begitn nu ook al dingen duits omdat zijn zus altijd in het duits speelt. dus hij begin laatst ook al in de auto muziek lauter haha. en mama koekmal hahahah lekker simpel geschreven.
    en onze dochter verbeterd mij nogal eens haha met sommige uitspraken wanneer je bepaalde dingen zegt bijv. qua uitspraak.

nou zal eens verder vanmiddag hebbben we weinnachtsmarkt dus dat betekent weer om 1400 uur in de kerk zijn

Deel Deze Pagina