mooi meisje hoor, super dat ze miss volgende wk al mag zeg. vind dr in de armen van je man ook niet echt klein uit zien. echt permatuur weet ik niet maar newborn is toch ook neit groot toch? anders zou ik het ff in het ziekenhuis vragen die weten zulke dingen miss wel.
Ah, dus meer mensen die in duitsland wonen? Dan stel ik meteen een vraag: ik woon er, maar werk in Nederland. Heb daar ook mijn zorgverzekering. Ik moet dus in het ziekenhuis bevallen (NL), maar hoe zit het met kraamhulp? Kan ik NL nemen en kennen ze dat in Duitsland ook?
Helaas "mag" je geen NLe kraamhulp nemen, ondanks dat je in NL bent bevallen en ondanks dat er genoeg kraamzorgorganisaties zijn die dat willen doen.... je zorgverzekeraar zal het niet vergoeden. Heb er vorig jaar behoorlijk wat mails aan gespendeerd met mn verzekeraar, maar ik moest me maar melden bij mn Duitse zorgverzekeraar.... kijken of die het gingen vergoeden. Uiteindelijk ben ik alsnog in een Duits ZH bevallen, heb er 5 dagen gelegen en heb aansluitend een Hebamme thuis gehad. Dat is niet helemaal te vergelijken met de kraamzorg in NL. Zij komt wel voor de zorg voor je kleintje, geeft ook tips etc, maar ze doet hoegenaamd niets in de huishouding. Omdat je eigenlijk je kraamperiode al in het ZH hebt "genoten"
hai sandana> ik had de mazzel wel 2 keer kraamzorg te mogen krijgen. bij de eerste keer ws het fout van de nederlandse verz we woonden heir net en Ze hebben het na een jaar toch maar vrijgescholden. had me anders 1000 euro gekost. de 2e keer hadden ze nog een proef in in euregio en heb ik dus voor eigen risico net als in ned geloof ik zon 3 euro per uur. kraamzorg gehad. je kunt het altijd nog eens navragen bij verz. je nederlandse en je duitse. ze veranderen nog al eens. en je zou kunnen navragen bij kraamzorg wat het kost. en of je dit dus de moeite waard vind. je kunt in duitsland wel hulp krijgen maar dna moet je meer kids hebben en die komt dan weer allleen voor de huishouding dus neit voor jou of baby. en ook nog eens speciaal dus bij bijv keizersnede oid dr zitten nogal aaridg wat regels aan. hier verblijf je standaard 3 dagen in ziekenhuis en das dan je leermoment met baby. erna sta je er dus alleen voor met een hebamme die in het begin elke dag komt erna wat minder tot 10 wk na bevalling. ze gaan er hier vanuit dat je fam je heltp met de huishouding.
Sandana, hier in december bevallen, wonen in het grensgebied en volledige kraamhulp gehad!! Ik denk dat het misschien aan de verzekering ligt dan misschien?? Ik ben menzis verzekerd, maar ik heb zelfs begrepen dat als je in nederland werkt en verzekerd bent je dus ook je nederlandse rechten hebt. Waar woon je dan ergens en waar ben je verzekerd dan? Ik heb trouwens kraamzorg van de naviva gehad en alleen als je te ver in duitslnd woont moet je reiskosten vergoeden heb ik begrepen. Maar als jij in nederland gaat bevallen kan je nooit ver van de grens wonen toch? Lieseleentje wat een mooi meisje zeg!! En begrijp ik nou dat ze gezegd hadden dat het een jongetje zou zijn?? Hier gaat het zijn gangetje, ben in december bevallen van een mooie zoon M.ike En hij heeft met 5 weken het rs virus opgelopen en nu is hij vanaf die tijd een beetje aan het kwakkelen. Maar het gaat langzaam aan steeds beter met hem. Gisteren de aanvraag gedaan voor het elterngeld en ik ben benieuwd hoe dat verloopt. Hebben jullie hier ervaringen mee? Hoe snel loopt de afhandeling en hoe snel krijg je daar eventueel geld van? Mijn verlof loopt namelijk binnenkort af en het zou wel fijn zijn als het mooi doorloopt in elterngeld.. Zal ook nog even mijn mooie mannetje showen..
@Lieseleentje: wat een mooi poppetje! lees nu pas dat je bevallen bent, hopelijk mag Lisa vlug weer mee naar huis, lijkt me verschrikkelijk naar huis te mogen en je kleintje achter te laten. Kleine tip: geef je op voor pampers village (misschien al gedaan) dan krijg je kortingscoupons voor pampers, scheelt echt! En pak echt je rust de komende weken, anders heb je kans nog erg lang van je ks-litteken last te hebben. toen ik je meisje in die handdoeken van het ziekenhuis gewikkeld zag, en je verhaal van de ks las, kwam alles van mn bevalling weer terug, helaas ook in diezelfde operatiekamer... Ik weet niet meer wie t vroeg, maar wat betreft elterngeld, bij mij ging t best vlot, maar had ook hulp van mn werkgever en zn boekhouder, dus als je alle maar dan ook alle, papieren netjes opgestuurd hebt, krijg je best snel bericht, als ze nog wat missen melden ze zich. Kraamhulp heb ik hier ook niet gehad, maar ik werk hier dan ook, wel een lieve Hebamme.
Pampers prematuur zijn niet meer nodig hihihih. Gisteren had ze maat 1 aan toen we kwamen en ze hebben niet gelekt. Vanavond neem ik een Etos luier maat 1 mee om ze naast elkaar te leggen die waren namelijk in de reclame goedkoper dan de Duitse pampers. Leuk zeg dat zich hier in ene meer meiden melden. Helemaal TOP en hopelijk houden we het zo. Wat betreft kraamzorg, ik had daar geen recht op want ik ben in Duitsland verzekerd. Wel weet ik dat inmiddels aardig wat NL's zorgverzekeraars gewoon kraamzorg vergoeden i.v.m. nieuwe Europeese regelgevingen. Sommige kraamburo's gaan over de grens tot een x aantal km. waaronder idd Naviva. Ik zou gewoon even je zorgverzekering bellen en de voorwaarden zelf ook even nakijken. Ook kan je even googlen op diverse kraamzorgbureaus. Ik heb helaas net alle reclamefolders van die beurs in Haaksbergen weggegooid. Loesje wat heb jij gedaan om die "ervaring" te boven te komen? Ik merk namelijk dat het nu nog heel erg door mijn hoofd spookt.
ik heb wat hulp gehad, van een oudere duitse hebamme die aan emotionelle erste hilfe doet, je krijgt een gesprek, en later met het kindje erbij. bij mij was dat nodig omdat ik mn kindje niet toe liet, ik had al afscheid genomen tijdens de lange bevalling, en keek haar er onterecht op aan, wat mij daar allemaal overkomen is. het heeft tijd nodig, veel tijd. het hielp hier ook tegen mn man de bevalling te vertellen zoals die in mijn ogen gegaan is, hij mag niks zeggen, alleen luisteren. van die hebamme moest ik in gedachten terug gaan naar die dag en mn bevalling en ks zien alsof ik iemand was die in de kamer/operatiekamer was, ik zag mezelf dus op bed liggen. dat heeft erg geholpen, ook belangrijk was het naakt knuffelen, want ik heb mn dochtertje pas na 3 dagen naakt gezien, ik heb haar na de geboorte niet op me gehad, en dat hebben we beide gemist. we hebben alles inmiddels ingehaald, en ik ben stapelgek op haar, ze is mn alles. maar ik ben er ook eerlijk in dat dat in het begin heel anders was, helaas. hopelijk gaat het met jou beter.
en dat die ervaring door je hoofd spookt, is heel normaal, wij hebben nu voorzichtig over een 2e gesproken, maar ik ben erg bang geworden voor de bevalling, de ene dag meer, de andere dag minder. neem je tijd en vertel je verhaal zoals jij het hebt beleefd steeds weer tegen je man. trouwens, fijn dat ze maat 1 al aan kan! hopelijk hebben jullie binnen enkele dagen ook een maxicosi op de achterbank en kan ze lekker in dr eigen wiegje of bedje!
Gil spring huil en lach!!!! 5 seconden nadat ik post gaat de tel. Het ziekenhuis ondanks dat ons moppie 2360 gram weegt mogen we haar vanmiddag om 1600 uur ophalen!!!!! Manlief heb ik terug geroepen van zijn werk die komt zo snel mogelijk. en daarna ben ik al springend huilend en lachend naar mijn moeder gerend. Meiden ik ben werkelijk door het dolle heen!!!
wat fijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lekker het weekend in met je meisje!!! man, wat zul jij 4 lange uren hebben nu! rij voorzichtig, dit gaat het kostbaarste ritje uit je leven worden, weet t nog als de dag van gister
Bedankt voor de antwoorden. Ik woon in Niederkrüchten, vlak bij de grens. Ik zal de zorgverzekering eens bellen. Hoe bedoelen jullie Duitse verzekering, want die hebben wij niet?
je moet je ook aanmelden bij een duitse zorgverzekering, je nederlandse kan je daar meer over vertellen, zodat je hier ook geholpen kunt worden.
@lieseleentje, wow meid wat super heb je dr lekker dit weekend al thuis helemaal super dat was gelukkig niet zo lang zonderj e meisje. @elterngeld, je bent nog net op tijd als je later dan 3 mnd doet dan loop je geld mis. je moet het namelijk aanvragen binnen de eerste 3 mnd dan krijg jem et trugwerkende kracht. na die 3 mnd krijg kje mindering van maanden. @sandana, de meeste mensen moeten idd gewoon een duitse verzekeraar erbij hebben. mijn ouders bijv hebben dit ook mijn pa werkt in ned maar gaat hier naar de dokter en is dan dus een duitse pas nodig. hij betaald wel gewoon bij het zilveren kruis war hij via baas bij zit. mijn ma daarnetgen werkt niet en zit daarom (net als ik) bij het cvz en de duitse verz. wij betalen premie aan cvz en die betaald dan weer de premie aan de duitse in ons geval DAK. wij hebben dus ook de voorwaarden van de duitse verz. zelf kan ik dus niet meer zo makkelijk naar nederland naar arts ed het kan wel in nood maar verder doen wij alles hier. mijn man is dan weer een ander geval die is millitair en hij heeft dus ook alleen maar een univekaart, maar goed hij meot ook op het werk naar arts tandarts etc. het probleem is alleen dat de verzekeraars het allemaal zelf neit eens weten daarom ben ik het eerste jaar hier prive verzekerd geweest 9was net in het overstap jaar van de verz in nederland) maar tot nu hebben ze het nog niet geleerd dus mijn advies is bellen bellen en nog eens bellen. tot je iemand aan de telefoon krijgt die wel weet hoe het zit hahaha....
@ mama suus Okee, dan zal ik een Duitse gaan regelen maar. Dan zou mijn man dat ook niet hoeven, die zit bij de KMAR. Waar gaat dit stuk over? Over kinderbijslag in Duitsland? Quote: @elterngeld, je bent nog net op tijd als je later dan 3 mnd doet dan loop je geld mis. je moet het namelijk aanvragen binnen de eerste 3 mnd dan krijg jem et trugwerkende kracht. na die 3 mnd krijg kje mindering van maanden.
nee over het elterngeld in duitsland, dat krijg je 12maanden lang. nog een vraagje aan de anderen, als je na het elterngeld ook nog gewoon huismama blijft, krijg je dan ook nog iets van een subsidie/aanrechtvergoeding?
wat betreft dat eltern geld etc etc, ze zeiden bij het standensambt dat we alle benodigde papieren mee krijgen te samen met 5 geboorteaktes. De dochter van een ander Nederlands gezin heeft aangeboden te helpen met het invullen. dat komt hier wel goed dus. zodra ik meer wee meld ik het wel ff voor de nieuwkomers. Als dinsdag hebben we de afspraak en daarna door naar de ziektekosten verzekeraar m dr in te schrijven.
We zijn heerlijk aan het genieten van ons moppie! Ze komt gemiddeld om de 3 à 4 uur voor een fles. vrijdag op zaterdag erg gerommeld maar we hebben het nu door. Afgelopen nacht was het wel laat maar toch 4 uur tussen de voedingen gepakt. Merk alleen wel dat ik mezelf moet gaan afremmen. Doe teveel thuis, beter gezegd ik wil teveel. Natuurlijk is mijn huis ontploft na 2 ziekhuisopnames en manlief die van hot naar her rent, maar nu moet het netjes. Alsof mijn zwangerschaps poets neigingen in een keer terug komen.
doe alsjeblieft rustig aan, anders ga je later echt spijt krijgen, vanwege je ks! t is moeilijk, maar echt! kun je niet een beetje hulp krijgen, dat t even weer een beetje netjes is? lekker he, dat frummeltje thuis, iedereen zegt t altijd, en wou t nooit geloven, maar t gaat zooooo snel! dus lekker genieten, voor je t weet loopt ze.