Mama's wonend in Duitsland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Hopmarjanneke, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    ow? Heeft iedereen recht op elterngeld?
    Of niet als je in NL werkt?
    Waar moet het kind geboren zijn?

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Yep ik heb het gemerkt, niet zo zeer de ks, eerder de HELLP complicaties. :)

Elke dag dwing ik me tot een middag dutje met dochter op de bank. :D
    En de hulptroepen zijn onderweg. Aankomend weekend komen mijn schoonouders. Smoeder om hier te helpen en svader om manlief met dingen te helpen (mannen klussen). Tot die tijd dwing ik me, om het bij het bijhouden, van de was te houden en gewoon netjes wegleggen van dingen.

Moppie slaapt in de box zodat we niet continue naar boven hoeven, gaat perfect! Ze slaapt echt overal doorheen. Zelfs het geblaf van de hond, die vind nu in ene dat ze extreem waaks moet zijn en laf naar alles. Ook dit komt goed en maken we ons helemaal niet druk om. :p Het is zelfs wel komisch om te zien. ;);)

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    fijn dat er hulp onderweg is, en dat je meisje zo lekker slaapt!
    heb je al een goede KA? of krijg je die via t ziekenhuis, omdat Lisa te vroeg was?

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    kinderarts hebben we gister de intake gehad. Echt zo'n man die sterft in het harnas maar hij leek me erg lief en bekwaam. Volgende week de u3 ofzo. :cool:

Moet er nog ff wegwijs in worden maar de assistente zei al dat ook dat allemaal goed komt. Het meeste wijst zichzelf. Ze zijn 24/7 bereikbaar en doen ook huisvisites indien nodig. Ben er dus wel in gerust gesteld. :)

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt Elterngeld een beetje vergelijken met het NLe ouderschapsverlof, alleen geldt EG alleen maar over de eerste 12 levensmaanden (of 14 ingeval dat papa en mama alletwee Elternziet opnemen) Kan deels worden verrekend.
    Waar het kind geboren is, maakt niets uit. Het gaat erom dat je (of je partner) geen inkomen hebt of een klein inkomen vanuit Duitsland (minder dan 30 uur). Wij ontvangen het wel omdat mn partner fulltime thuis is, hij ontvangt alleen WAO vanuit NL en dat wordt niet als inkomen uit loondienst gezien.
    Wel ontvangen wij alleen het minimumbedrag omdat E nooit inkomen vanuit Duitsland heeft gehad.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ow okee, das duidelijk. Dan heb ik daar geen recht op. Werken beide alleen in NL.

Ik ben het boek van Kluun aan het lezen: help ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt. (mijn man leest het ook) en nu vroeg ik mij af wat voordelen zijn van in NL of in Duitsland bevallen? Kan iemand mij dat vertellen?

Bij de baby van mijn schoonzus (risicozwangerschap) zat de navelstreng rond de nek, het kindje was dood geweest als ze thuis bevallen was. Nu durf ik eigenlijk niet meer thuis te bevallen... Alleen CZ vergoed alleen een deel van ziekenhuisbevallingen als het niet op indicatie is.

Groetjes

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je kunt ook in Duitsland bevallen hoor... is mij prima "bevallen" ;)
    Wanneer jij gewoon bij een Duitse Krankenkasse bent aangemeld, en dat ben je eigenlijk verplicht, dan wordt alles gewoon vergoed!

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Voordelen: uhm... je blijft in D ongeveer 5 dagen op het Mutterstation (kraamafdeling dus) want ze kennen hier geen kraamhulp. Wel kun je dan gebruik maken van een Hebamme (mengseltje tussen vroedvrouw en kraamhulp) alleen zij doen niets in de huishouding, ze zijn er alleen voor de zorg voor mama en kind... en dan mn kind eigenlijk.

In NL is het gewoon poliklinisch bevallen en afhankelijk van tijdstip van bevalling etc kun je evt al dezelfde dag naar huis.

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    in nordhorn kun je tegenwoordig ook poliklinisch bevallen, maar zijn ze niet erg enthousiast over. zou gewoon eens info vragen bij het ziekenhuis, zij kunnen je van alles vertellen.

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    @sandana, idd wat marjanneke ook zei, voordelen zijn dat je langer blijft. al dachti kdat dit 3 dagen standaard is dan is ook de U2 gedaan dus hielprikje en dan mag je weg. alleen op indicatie kun je dan langer blijven. zo was ik bij de eerste ook wat langer omdat zei nog moest blijven mocht ik dit ook en werd dit dus ook vergoed.

bij de tweede ben ik de volgende dag weer naar huis gegaan. ze vonden dit wel gek maar dr zijn meer nederlanders die dit doen dus in grensgebieden zijn ze dit wel gewent. nu had ik dan ook wel kraamhulp natuurlijk.

@kindergeld, krijg je niet als je werkzaam bent in ned maar dus wle als 1 partnerdeel dit niet doet. dit is het zelfde met elterngeld. maar aanvragen kan nooit kwaad hoor. zou het altijd proberen.

@verz, dit is wel heel verstandig om te regelen. een millitair hoeft dit dus niet.hun kunnen met hun kaartje overal ter wereld terecht. maar burgers wel als je zelf in ned werkt blijf je gewoon betalen aan die verz maar heb je een extra kaartje voor in dld. dan kun je dus ook gewoon de zorg uit duitsland nemen dus ook bevallen hier en een frauenarts en hebamme nemen. met een nederlandse kaart kan dit ook wel maar is iets meer gedoe. je krijgt dan meestal de rek thuis en moet die dan wer doorsturen naar je ned verz. en dan krijg je dat dus weer op je rek en meot je het zelf weer doorsluizen erg veel gedoe dus haha weet dr alles van hadden wij eerste jaar hier omda ik toen nog bij manlief opzat. en die onderzoeken zijn echt neit goedkoop......

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    @Sandana: je moet gewoon een een E106 formulier opvragen bij je zorgverzekeraar. Dat formulier geeft de Krankenkasse het recht om voor jou gemaakte kosten in NL te declareren...en je betaalt maar 1 keer je premies!!!

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    @loesje, als je weg wil mag je weg hoor. je moet alleen wat ondertekenen. dat kon altijd al. ben nog nooit gebleven zolang hun zeiden.. oh nee toch een keer de eerste keer hahaha. ze vinden het wel raar maar jah dat komt omdat ze het niet gewent zijn hier in dld. maar aangezien er steeds meer nederlanders komen hebben ze er toch steeds meer begrip voor dat wij dit wel graag willen....... ze verklaren je wel voor gek als je thuis wilt bevallen hahah maar ook daar is wel een hebamme voor te vinden.

@hopmarjannek gewoon ff een E106 aanvragen hahahahahaha ging dat maar zo makkelijk. me ma is laatst ook alweer dikke mnd ant bellen ed geweest tot ze eindelijk iemand had die wist hoe het zat....... zo heel erg makkelijk is het dus helaas niet altijd......

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wat voor miep had ze daar dan aan de telefoon gehad dan, wij hadden het echt in no-time voor elkaar.
    Moet wel zeggen als je de pech hebt zo;n flexwerker aan de lijn te krijgen.... dan heb je idd extra tijd nodig, zeker wanneer het om "aparte" zaken gaat :D

14. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik mocht niet eerder weg ivm ks, maar hoorde idd dat je gewoon weg mag, maar ik dacht zo: heb geen kraamhulp, dus blijf nog ff (als ik gewoon was bevallen).

dat E106 was voor mn man ook snel geregeld hoor, bij agis en bij zilveren kruis geen probleem. ik heb vroeger bij CZ gezeten, ook snel geregeld.

weet iemand van jullie of er iets geregeld is voor thuisblijfmama's in de periode na het elterngeld zeg maar? iets van aanrechtsubsidie of zo?

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Niet persé vanuit Duitsland, maar wanneer je partner in NL werkt en daar belastingplichtig is... en hij "voldoende" belasting betaald. Dan zou voor jou de heffingskorting kunnen gelden. Alleen wordt deze de komende jaren wel afgebouwd.

16. Loesjebijnamama

Loesjebijnamama Nieuw lid

20 feb 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden, had een oproep geplaatst om in contact te komen met vrouwen die ook in Duitsland wonen, maar zie nu dat er al een topic is.

Woon zelf in kleve. Wellicht meer mensen hier?

Ben nu 30 weken zwanger. Heb er voor gekozen in Duitsland te bevallen. Heb ook al gynaecoloog en verloskundige in Duitsland. Alleen kraamzorg zal ik vanuit nl krijgen.

Nu nog opzoek naar een goede kinderarts in Duitsland (voorkeur eentje die nl spreekt) . Mensen misschien tips? Hoorde van eentje in kranenburg en kleve.

En weten jullie hoe het werkt als je de vrucht wikt erkennen als bader. Kan dit gewoon bij het Duitse gemeentehuis?

17. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    @homarjanneke, ook mijn ouders zijn bij zilveren kruis maar ze heeft er echt mega veel voor moeten bellen en zeggen allemaal wat anders. hun zeggen die meot je bij duitse halen. duitse zegt dan weer dat het bij zilveren kruis moet. dan ineens werd het weer cvz hahahahahaha..... moet wel zeggen dat het makkelijker is als je werkt in nederland hoor... mijn ma heeft dr werk daar nu neit meer en alles moest dus ineens veranderd dat kunnen ze dus niet. bij mij was dit hetzelfde. ook omdat we net in 2006 gingen hoor toen alles in ned anders werd rondom verz. bij mij zijn ze ook wel ff bezig geweest voor ik het allemaal rond had gewoon omdat niemand wist hoe dit moest met een millitairsvrouw haha weer anders. zo ben ik nu ineens hoofdverz terwijkl dat meestal man is en bij mij moesten dan ook kids erop vonden ze zo lastig hahaha

@loesje, nope na het elterngeld word het of weer zorgen dat je een kleintje hebt zodat het doorloopt hahahaha of werken of idd de nederlandse heffingskorting....... als je trouwens meerdere kids hebt onder de 3 dan krijg je ook voor deze kids nog 75 euro per kind als je een baby hebt. maar goed dat is alleen dan....... one meid was toen net te oud grrrr.

@loesjebijnamama, welkmo hier, sorry geen ervaring van die omgeving. denk dat je qua nederlands sprekende artsen mazzel moet hebben. zo heb ik zelf een nederlandse frauenarts... en heb bij de eerste een nederlands sprekende hebamme bij de bevalling gehad wat toen erg fijn was omdat we er net 3 mnd woonden.

18. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    oke, thanks, gaan we even een kindje maken nog....:p

nee geintje, maar we hopen wel binnenkort voor een broertje of zusje te beginnen.

19. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    binnen 2 a 3 jaar is snel genoeg hahah je hebt nog ff tijd dus.....

20. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bij ons is er qua ziektekosten ook erg geblunderd na de verhuizing, mede door de net gewijzigde europeesche regelgeving. Zelfs vandaag nog kreeg ik door de AOK (zorgverzekering) aanmelding voor Lisa nog te horen dat aangezien we nu getrouwd zijn, ik ook in NL verzekerd kan worden bij mijn man... Volgens zijn verzekeraar dus niet (hadden we al nagevraagd) toch maar een keer het CVZ bellen, want geen enkele instantie schijnt het juiste antwoord te weten.

Enfin manlief heeft nu nl zorgverzekeraars en Duitse pas voor in de. En ik zit in DE met europeesche pas. Dus zelfs als de nood aan de man is, is er niks aan de hand. Voor Lisa is nu de Duitse ook geregeld onder mijn naam.

E106 formulieren en aanverwanten, waren toen we wisten bij wie we zijn moesten, snel geregeld. AGIS was bij ons de blunderende partij.

Deel Deze Pagina