Leuk leuk leuk! Gezien wat ons is gebeurt hebben we noodgedwongen moeten besluiten niet snel voor een tweede te gaan. (we hopen stiekem dat ik sneller herstel dan voorspel, zo van hoop doet leven) Dus je mag je hier lekker vaak komen melden wat mij betreft kan ik lekker meeleven!!
Hallo bijnamama en welkom hier!! Ik zelf woon in Lage vlakbij Nordhorn (Ootmarsum/Hengelo) grens. Ik kan niet voor jou gebied spreken, maar hier merk ik dat de meeste het Nederlands wel verstaan en anders plat Duits wel. IK heb gewoon de dichtstbijzijnde kinderarts gebeld, nu hebben we alles in het dichtstbijzijnde dorp zodat we ook alles bij de zelfde apotheek kunnen doen. Ik weet niet hoe ver je bent maar voor de kinderarts heb je nog even. Wat betreft vrucht erkenning heb ik geen idee. Wij hebben ervoor gekozen op de valreep nog even te trouwen. Volgens de ene in mijn omgeving kon het niet en volgens de ander wel. Op de trouw manier heb je tevens ook nog een stukje erfrecht te pakken namelijk.
Voor erkenning: je moet in NL van beide ouders een uittreksel uit het geboorteregister opvragen. Daarna ga je naar het Standesamt van je gemeente en geeft aan dat je "Vaterschaftsanerkennung" wilt doen. Adhv de uittreksels maken ze dan een formulier op, dit wordt je/jullie voorgelezen en dan moeten er op diverse formulieren handtekeningen worden geplaatst. Dit formulier neemt je partner dan mee bij de aangifte van je kindje (wanneer je in ene andere gemeente bevalt) Onze gemeente heeft het formulier direct doorgestuurd naar de gemeente waar ik zou gaan bevallen. Verder kun je ook nog aangeven wat de achternaam van je kindje gaat worden (Namensbestätigung) Let op dit kost geld! En kost ook iedere keer geld! Dus bij ieder kind. Je kunt het ook achteraf doen, wanneer je het gezag gaat regelen bij het Jugendamt. Dan krijgt baby eerst jouw naam en dan wordt na het vastleggen van het gezag, da naam aangepast naar die van je partner. Wij hebben wel betaald, omdat we het kindje direct zijn achternaam wilden geven.
Aha je moeder werkt niet meer.... nee, dan moet je in geval van een uitkering (AOW oid) via het CVZ worden verzekerd. Zij houden dan de premies in en ben je ook normaal verzekerd. CVZ zorgt dan ook voor E106. Is er geen sprake van enig inkomen vanuit NL, dan ben je dus alleen maar in D verplicht verzekerd! Wij hebben de CVZ-exercitie vorig jaar bij de hand gehad
Ja maar wanneer je gewoon al een testament hebt, dan is het erfrecht ook deels afgedekt. Al moeten wij ons er ook eens goed in gaan verdiepen hoor. Het is in D nl anders als in NL met samenwonenden. In NL met samenlevingscontract/testament dan wordt je gezien als "gehuwd" dus ook de successierechten zijn daarop gebaseerd. In D zien ze je partner als een "derde" en niet als familie.... dus KASSAAAAAAA. Maar vooralsnog is ons testament nog leidend volgens de advocaat hier in D.
Pffffffff wat een gedoe met al die regels. Geen wonder dat wij tzt gewoon weer naar NL willen verhuizen. (Dus als iemand nog een mooie, net gerenoveerde bungalow met 8500m2 grond zoekt in het bos Naast Roermond (kreis Viersen), je bent welkom) Ik twijfel tussen NL en Duitsland, omdat de (prenatale) zorg in Duitsland zoveel beter zou zijn, ze in NL nogal krampachtig zouden doen over pijnbestrijding en de kindersterfte in NL zoveel hoger zou zijn? Is dat feit of fabel? En klopt het dat in Duitsland iedereen een vlokkentest kan krijgen? PS: bedankt voor alle antwoorden!
Ach ja, regeltjes... anderzijds ik vind het heel fijn wonen in Duitsland hoor. De dingen zijn alleen soms anders geregeld als in NL. Vooralsnog willen wij niet terug naar NL. Prenatale zorg: ja ik vind het beter als in NL, heb beide meegemaakt. Niet dat NL slecht is, dat wil ik echt niet zeggen. Maar ze zijn in D veel "gründlicher" mbt zwangere vrouwen. Je krijgt meer echo's, ze onderzoeken standaard veel meer (oa zwangerschapsdiabetes) Mbt of iedereen een vlokkentest krijgt.... uhm "moet" je die willen dan, het risico op een miskraam is toch redelijk hoor met 5% Wel krijg je op verzoek een nekplooimeting en wanneer die negatief uitvalt dan volgen er, net als in NL, vervolgonderzoeken. Wij hebben wel gezegd de nekplooimeting te willen doen, maar bij een uitslag van 1:700 (was inmiddels 36 jaar) hebben we besloten verder geen onderzoeken te doen. WEl kregen we met 18 weken een extra medische echo. De 20-weken echo werd doorgeschoven naar 23 weken. Kindersterfte in NL weet ik eigenlijk niet veel vanaf. Wel dat ze je in NL wel wat langer laten "doorlopen" Pijnstilling: in NL geen problemen mee gehad. Heb pethidine injectie gehad en dat was voor mij voldoende. In D heb ik Buscopan injencties gehad en ook dat was voldoende. Mbt pijn bestrijding: ik stond er vrij nuchter in. "Dat kind zal er uit moeten en dat het pijn gaat doen, dat is ook een feit. Maar hoeveel pijn, dat zien we dan wel weer, geen enkele bevalling is hetzelfde" Ik zou niet op voorhand gaan gillen dat ik persé een ruggeprik wil, wel bespreken wat de mogelijkheden zijn.
wij hadden begrepen dat je binnen 5 jaar na aankoop je vast moet laten leggen bij de notaris onder welk erfrecht je valt. Een testament kan afdoende zijn bij overlijden zonder huwelijk maar dat testament moet zowel in NL als in DE gedeponeerd worden. wij hebben dus bewust nog even gewacht met dit te doen, aangeziien we in NL alleen een samenleveingsovereenkomst hadden, en die is dus niet geldig hier.
sandana ik heb flinke complicaties gehad en ik heb al via dit forum gemerkt dat er bij mij veel sneller is ingegrepen. Ik ben en blijf van mening dat die snelle longrijpingsprikken en goede extra controles en medicatie geholpen hebben bij de geboorte van onze dochter. (zelfs de spoedkeizersnee onder algehele narcose). Natuurlijk heb ik een bittere nasmaak in mijn mond van alles wat ik heb meegemaakt en af en toe zelfs nachtmerries. Maar ook dat gaat goed komen. Wat betreft screenings, ik kwam niet standaard in aanmerking voor de nekplooi, voorwaarden zijn zo'n beetje hetzelfde als in nl. Wel als ik ervoor koos om het te laten doen en de uitslag is niet goed, worden de vervolg onderzoeken vergoed. Wel kan dit ook verzekering afhankelijk zijn. De vwp was bij mij dus ook niet standaard. Ik kreeg standaard 3 echo's. 12,20,32 weken. Elke controle bloeddruk, wegen, en urine. Diverse bloedonderzoeken en herhaling bij bijv. Ijzer tekort. CTG bij 32 weken. (uiteindelijk heb ik veel meer echo's en CTG gehad evenals dat ik lekgeprikt ben.)
wat betreft je testament moet je even info gaan vragen, zeker als je een kindje hebt, wij zijn 2 weken terug bij de notaris geweest voor een ´Erbrechtvertrag´ als je partner sterft, en je hebt een kindje dat geboren is in DE, kun je niet zomaar je huis verkopen, omdat je kindje recht heeft op zijn ´kindsdeel´ daarvan, je bent dan samen ( je kind en jij) erfgenaam van het bezit dat je partner nalaat. ook hebben wij in dit contract laten zetten dat wij een 'voogd' voor onze dochter aanwijzen, mocht er iets met ons beide gebeuren, de duitse staat beslist altijd zelf over het welzijn van het kind, maar een wens van de ouders telt heel erg mee. wat betreft de zorg: ik heb bij de gyn 100,- bijbetaald en daarvoor kreeg ik een nekplooimeting (wilde man graag) en bij elke controle een echo. naar mijn idee werd ik ook beter begeleid en in de gaten gehouden dan in NL, had vergelijkingsmateriaal, een kennis was tegelijkertijd zwanger en dan ga je dingen vergelijken... @lieseleentje: ik neem aan dat jullie niet snel voor een 2e gaan ivm je HELLP complicaties? door mijn horror-bevalling heb ik alleen enorme angst voor nog zo'n ervaring, al verzekeren ze mij dat ik nu zeg maar niet 19uur weeen hoef te hebben, maar een ks sneller zal worden gedaan. toch begint t erg te kriebelen weer.... eerst maar eens netjes het jaar afwachten, want binnen het jaar zwanger raken wordt afgeraden, en dan voorzichtig eens kijken of we het aandurven.
qua erfdingen moet ik zeggen hebben wij nog niks speciaals gedaan. wil het nog wel maar jah is ook niet echt bepaals gratis wil je een goeie opstellen. en tjah heb niet zo ff een paar honderd euro liggen....tenminste mijn man wil het er niet voor uit geven hahaha..... zijn wel getrouwd trouwens maakt dit nog iets uit??? ik heb ook geen vergelijking want ben beide keren in dld bevallen. en vond het steeds super. alleen dat ze bij de eerste meteen een pijnstiller in mijn been douwden vond ik niet zo fijn. heb uiteindelijk bij de tweede niks gebruikt. ook was het de eerste keer een beetje wazig geregeld met kind weghalen en bv ed.... maar jah miss hadden ze het idee dat ik helemaal niks begreep we woonden hier immers nog maar 3 mnd..... het is wel zo dat je veel zelf moet vragen dokters hier vertellen echt reteweinig. qua controles had ik elke keer een echo. ligt denk ik erg aan je fa. de eerste keer vroegen ze of ik er een extra wilde dan zou ik meoten betalen maar heb nooit rek gehad en dus elke keer een echo gehad hahaha ook bij de eerste toen had ik een andere fa. maar was toen privat verzekerd volgens hun. namelijk nog een nederlands kaartje.... gewicht, bloeddruk, urine, inwendig dat waren bij mij standaard dingen en vanaf wk 28 elke keer ctg van half uur. en ergens rond wk 30 suikertest kun je voor kiezen vragen ze je na. dkost je paar tientjes. als het niet echt nodig is. ook 3 keer groot bleodbeeld. en dan erna natuurlijk 3 dagen in ziekenhuis als je neit eerder naar huis wil hahaha
@mama suus: wanneer je getrouwd bent, is het erfrecht automatisch geregeld. Dus jij en je kinderen zijn dan rechtstreeks erfgenaam. Mbt voogdij enzo dat moeten wij ook nog regelen, sowieso omdat we niet zijn getrouwd, maar hebben wel allebei gezag.
vind dat ook zon lastig onderwerp want jah wie vraag je als eventuele voogd als je er niet meer bent he...... schoonzusje hebben we gene kontakt mee en die heeft zelf ook al 4 kids. zwager heeft ms en geen vriendin. mijn broer en vriendin zijn avanturiers en zien we ook alleen met kerst en verjaardag als je ze uitnodigd en ze toevallig neit heel ver weg zijn hahaha.....die kennen dek ids dus ook al niet. en vind het ook zo wat om vrienden dit te vragen want jah niet alle vriendschappen blijven eeuwig natuurlijk....... erg lastig punt dus voor ons.
als je getrouwd bent, is het erfrecht wel automatisch geregeld, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, kwamen wij achter toen we die voogd wilden vastleggen.
Hee meiden! Dit topic lijkt een stuk actiever dan maanden geleden Wil me graag bij jullie aansluiten als dat mag! Ik ben nog geen mama, maar een wannama Ik woon sinds juli 2010 in Duitsland en sindskort is ook mijn man hier. Ik ben 27, m'n man 25. Heb nog geen gerichte vragen, heb ook nog niet het hele topic doorgelezen, maar denk dat bepaalde zaken toch net iets anders gaan in Duitsland en daar weten jullie dan vast het best iets over te vertellen! Maar voor het zover is, moeten we nog wat geduld hebben en hopen dat de ooievaar neerstrijkt. Liefs Amona
Amona: welkom en het is idd momenteel redelijk rumoerig hier Is ook wel eens anders geweest. Maar we doen ons best. Mag ik vragen waar je (ongeveer) woont? Ik woon een km of 10 van Nieuweschans vandaan.
Oh wow, je woont vlakbij de grens, wat handig! Mis soms toch wel dingetjes uit Nederland. Heb zojuist nog Facebooktroepen opgetrommeld om wat Calvé-pindakaas op te sturen Wij wonen nog wat ten zuiden van Tr ier, ongeveer 2.5u rijden tot Maastricht. Misschien komt het doordat het een klein dorp is waar we wonen, maar ik mis echt de Nederlandse supermarkten. De groenten- en vleesafdeling. En ik mis drinkyoghurt, zuivelproducten te over in Nederland, hier ook wel maar soms net niet wat ik zoek Wat missen jullie het meest? Of woont iedereen vlak bij de grens en hoeft dus niets te missen?
welkmo amona, idd hier nu ineens wat drukker zijn wat bij da altijd goed he hihihi.... haal zelf vlees en groente juist hier in dld wij hebben de k&k hier en daar hebben ze altijd vers vlees soort van slager in de winkel eigenlijl overal wel. ook bij coma en markant. woon wel dicht bij de grens en ga elke 2 wk boodschapen doen in ned voor het brood. en poesevoer want das goedkoper in ned hahaha. en idd de hagelslag pindakaas en chips hahaha zuivel vindi k wel meevallen ze hebben alleen van die rare combis zoals espresseyogurt bijv.... hoe verzinnen ze het dat smaakt echt niet hahahaha...
Thanks LieseLeentje en mamasuus! Ja das geen combi nee, espresso yoghurt... Hier in het dorp ook verse vleesafdeling in de supermarkt zelf, doe verder veel boodschappen bij de Aldi. We hebben geen vriezer, dus grootverpakkingen werkt niet zo goed, vandaar dat ik de NL supermarkten wel mis met porties perfect voor 2 personen (ook qua kant-en-klaar gesneden groente, wokgroenten en dergelijke!). Nog moeilijker vind ik het koken nu manlief hier is, want die eet vrijwel geen gekookte groente... dus zorg maar voor veel sla, komkommer, tomaat, rauwe wortelen etc. Hoe lang wonen jullie al in DLD? Intentie om te blijven? En de al mama's hoe oud is (zijn) je kindje(s)? Zijn er ook meiden die nog wannama's zijn zoals ik? Wat zwanger worden betreft lijkt het een heel nieuwe start, doordat manlief nog niet in DLD woonde meestal ei misgelopen toen we samen waren. Dus het lijkt weer ronde 1 Knijp 'm soms wel, want beide zussen hebben problemen met zwanger worden (vleesbomen ed.), eentje heeft al 2 prachtkids geadopteerd... dus hoop dat wij zo gezegend mogen zijn dat het wel lukt. Fijne avond!