tjah het is idd wel ff wennen hoe en wat denik ik qua koken. maar jah ze doen heth ier al jaren zo dus zou wel moeten lukken toch hahaha. kijk anders eens voor ideeen op chefkock.de miss vind je daar iets in. en idd de kant en klare gesneden groente is hier niet zo. jah in de diepvries maar laat ik dat nou ook niet echt lekker vinden hahaha...... wij wonen hier nu 6 jaar. hebben een meid van bijna 6 en een jongen van zi onderchrift hahaha. en nee wij gaan echt niet weer trug hoor bevalt me hier prima. wanamama ben ik niet meer kan ook niet meer bij ons, dr zit een slot op bij manlief hihihi..... hoezo is je man dan pas later gekomen???/
Heb bericht terug van het cz, ik krijg alles volgens de norman vergoed als ik in NL wil bevallen en kraamzorg krijg ik ook vergoed volgens de normen. En het groene kruis wil kraamzorg over de grens bieden Als ik het goed begrepen heb kan ik zelfs tussentijds mijn aanvullende verzekering veranderen, want ik heb jongeren en die zou niet geschikt zjin voor zwangerschapen. Kan ik nog eens vergelijken en wijzigen als we dat beter vinden. Fijn... weer een zorg minder! PS: zijn er ook Duitse instanties die kaddootjes weggeven voor de kleine? In NL zijn er meerdere, maar daar kom je in Duitsland wonend niet voor in aanmerking...
hallo Amona, welkom ik woon ook dichtbij de grens, en haal ook koffie,thee, chips in NL. verder niet veel, ben lekker ingeburgerd onderhands! Onze dochter is 10,5 maand, hopelijk mogen we nog een kindje krijgen, maar wachten nog heel even. @sandana: hele opluchting he, als dat geregeld is!
en wat cadeautjes betreft: bedoel je blije doos enzo? hier krijg je een felicitas-dame aan de deur met een doos zooi en heel veel dingen die ze aan probeert te smeren. je kunt je aanmelden bij pampers.de, krijg je korting-coupons, das wel voordelig. en bij rossmann (drogist) krijg je ook korting-coupons en kleinigheidje, als je je aanmeld bij baby-club.
@sandana, zo das dan wel prettig idd. felicitas heb je hier ook gewoon. kun je op googlen. dan kun je je nog aanmelden voor pampers dan krijg je regelmatig kortingsbonnen ook erg fijn. ook van nestle heb je gratis dingen. en bubchen. bij de dm drogist kun je lid wordne van de babyclub..... en als je iemand in ned hebt wonen zou ik gewoon daar alles heen laten sturen heb die van prenatal ook altijd gehad. alleen die van kruidvat wilde het niet doen die wilde echt mij aan de telefoon en tjah ik wad er niet . maar als dan iemand anders met jou naam doet wil het toch ook... c1000 kun je als de kleine eris gewoon met geboorte kaartje je doos halen daarvoor hoef je neit in ned te wonen. anders eens zoeken op eltern.de staat ook veel op
Hoop dat ik tzt alle tips nog onthoud, zie veel goede tips voorbijkomen Mamasuus, manlief had eerst nog geen inreisvisum, dus kon ik alleen hem bezoeken, zo om de 3/4 maanden. Gelukkig zijn we nu aan ons burgerlijke leventje begonnen, hij krijgt binnenkort zijn Aufenthaltskarte dus dan zitten we gebakken Ik heb vast werk en heb het hier reuze naar m'n zin, dus ook niet de intentie terug naar NL te gaan. Manlief kan pas als ie z'n Aufenthaltskarte heeft opzoek naar werk, dus die verveelt zich al een beetje in zo'n klein dorp haha. Hoop dat ie zich snel thuisvoelt. Thanks ook Loesje. Wij moeten ons huwelijk nog in NL laten registreren. De getrouwden onder ons, hebben jullie dat ook gedaan?
wij hebben ons huwelijk niet in NL laten registreren, zijn hier in DE getrouwd. (wonen hier nu trouwens 4,5jr, ik werk hier 6,5jr)
Ah zo, jullie kunnen eventuele benodigde huwelijksaktes dus gewoon in DLD krijgen. Wij zijn in het land van mijn partner getrouwd, dus uittreksels zou wel gaan, maar niet 1-2-3. Gemeente hier wil het eventueel (tegen vergoeding) wel registreren, maar zei dat het handiger was dit dan in NL te doen. In mijn (en zijn) gegevens in hun systeem staan we verder wel getrouwd enzo... Nouja, ook niet zo heel belangrijk
@amona, waar komt je man dan officieel vandaan??? wij zijn in ned getrouwd dus heb geen idee hoe dat zit. we hebben gewoon een trouwboekje en moeten die dus meenemen bij bijv geboorte ed.
Hee meiden Hoe is jullie weekend so far? Mamasuus, m'n man is Arabisch, maar zet liever niet de naam van z'n land op het forum, just in case. Als je erg nieuwsgierig bent, stuur maar even een pm hihi. Het is geen geheim ofzo, wil gewoon voorzichtig zijn met foruminfo, want verwijderen achteraf is niet zo makkelijk Wij hebben een heerlijk rustig weekendje, heerlijk lang geslapen en eind van de middag naar Luxemburgstad gegaan, of eigenlijk net buiten de stad. Daar is een megabioscoop. We hebben de Safe House gekeken, een aanrader! Ideaal voor ons om daar heen te gaan (60km rijden), maar films met Franse en NL ondertitels. Ik houd niet van de Duits gesynchroniseerde films. Ik kan wel zonder ondertitels, maar manlief kan het Engels dan niet volgen en echt Franse films zijn er niet (die kan ik dan weer niet helemaal volgen), ideaal dus dat in Luxemburg films origineel zijn én ondertitels voor manlief Morgen staat er niks op het programma behalve wat schoonmaken Fijn weekend nog allemaal!
hallo meiden even een vlug ego berichtje. manlief is toch geslaagd voor zijn 2e examen van afgelopen 27 Jan!! Hij krijgt dus binnenkort zijn 2e diploma opgestuurd we zijn dus in een jubel stemming!! Mijn schoonouders zijn gearriveerd om hier even te helpen waar we erg blij mee zijn. Dus we zijn druk druk en druk.
lekker dat t nu allemaal goed gaat, feliciteer je man maar ff! en ik zie dat je bijna alle pillen kwijt bent, super! gaat t goed met Lisa? eten, slapen enzo? en natuurlijk met jou, kun je alles een plaatsje geven en werkt je lichaam een beetje mee? hier gaat alles zn gangetje, dochterlief loopt al bijna, t gaat zooooo vlug! vorige week de zwangerschaps-cursus dames weer gezien met kindjes, erg leuk, even bijgekletst en in april gaan we lekker eten!
@amona, das te begrijpen hoor. dat je niet teveel erop zet dat heb ik net zo. ben vrouw van millitair en die moetn ook erg voorzichtig zijn met info dus ook plaatsnamen ed... maar had dus idd al het idee dat je man niet ergens hier uti de buurt kwam hihihi. vandaar ook de vraag. lastig het die duitse films grr vind het ook niks. wij hebben dan ook gewoon ned tv hoor. van canal digitaal. ben wel al een keer met onze dochter naar de kino geweest maar jah dat was dan tekenfilm dat gaat dan nog he hahaha. maar zou hier nooit een "grote"mensen film gaan kijken hoor dan gaan we wel ff een stukkie de grens over hahaha @lieseleentje, gefeliciteerd met je man fijn hoor dat je schoonouders er dan ff zijn voor de hulp, en goed hoor van die pillen. @loesje. zo dat gaat ook lekker dan. hoe oud is je kleine dan?? hier vandaag eerste ergo gehad met madam en ging vrij goed , vanaf nu elke wk heen. ben benieuwd of het wat brengt. ook hebben we een schulranze uitgezocht maar jeetje wat zijn die dingen duur zeg pfff. 200 euro leg je er zo voor neer wil je een goeie hebben. maar gelukkig krijgt ze hem van opa en oma hahaha
@mamasuus ja, had al gehoord dat ze duur waren, maar jeetje 200euro.......... onze meid is 10,5 maand, en heel erg vroeg met alles, het is echt al een dreumesje, ze kroop met 6maanden, zitten ook 6 maanden, van mij mocht t wel wat langzamer!
Oei dan mogen we wel vast gaan sparen voor die Schulranze Snap wel dat het goed spul moet zijn voor die kleintjes in de groei.... maar zoooooo nee dat had ik niet verwacht. Maar die hebben ze toch echt pas op Grundschule nodig denk ik en niet persé op Kindergarten toch? Hebben trouwens vorige week een schrijven gekregen over de "Anmeldefrist" voor Kindergarten. Gaan onze oudste dame toch maar inschrijven, ze heeft het op sociaal vlak gewoon "nodig". Alleen vind ik 5 halve dagen dan meteen al zoveel, ze is dan krap 3 jaar en 5 maanden ofzo. Dus ga denk ik eerst maar een "Halber Stelle" proberen. Buurvrouw vertelde dat zoiets ook mogelijk moest zijn.
jah duur die dingen he pff vond ik ook wel. nu zijn het dan wel sets hoor Schulranzen-Set Touch L.E.D. Unicorn 5-tlg., Step by Step - myToys.de dit moet hem worden. er zijn dr natuurlijk wle goedkopere hoor van zelfs 50 euro maar jah wat heb je dan he. ze moeten namelijk 4 jaar met zon ding rondlopen en elk jaar een nieuwe is dus ook niet de bedoeling. en als je het dus door 4 deelt valt het per jaar nog mee. en idd pasvorm ed is erg belangrijk. dr hangt een best geweicht aan die ruggetjes. @hopmarjanneke. ons meisje is met bijna 4 naar de kiga gegaan wel meteen 5 halve dagen. ervoor gingen we elke wk turnen zodat ze (en ik) al wat kontakt had hier. ons manneke gaat ook 2 mnd ofzo voor zijn 4e verjaarsag dus pas aug 2013 eerder niet ze willen het wle maar dan zit ie veelste lang erop en gaat ie zich vervelen net als madam nu al doet. wel heb ik hemnu al op gegeven voor een loslösegruppe das voor hem vanaf dit jaar aug en dan 2 midagen in de wk. das ook nog eens te betalen haha 39 euro per mnd. ipv de ruim 100 die we anders voor kiga kwijt zijn. want zo goedkoop is dat niet. alleen laatste jaar kiga is gratis. @loesje, ook al zon flotte tante dus, hier ook madma die liep ook al met 10 mnd los. was echt met alles snel. ook praten en zindelijk en alles eigenlijk. is wel leuk hoor maar soms ook lastig want ze lijkt dan toch ineens een stuk ouder terwijl ze dat echt nog niet is.
Ja hier ook 100 p/m wanneer we die 5 halve dagen zouden doen. Buurvrouw waarschuwde idd ook voor verveling etc. Vandaar ook haar tip voor een Halbe Stelle. Wat is die "loslösegruppe" dan? Wat doen ze daar? Hier zou ze ook naar Eltern-Kind-turnen kunnen, dat is op de maandagmiddag. Op zich is dat dan goed te doen hoor, E heeft op maandag in principe de auto (ik carpool met een collegaatje) Dus bij slecht weer kan hij met de auto en zolang de jongste nog niet goed kan zitten kan hij niet met de fiets. Eerst 20 maart maar eens naar die voorlichting. Wij zitten ook met het sociale deel uiteraard.... kennen hier ook nog geen mensen met kindjes in dezelfde leeftijd etc.
@lieseleentje, gefeliciteerd! @mamasuus, met zijn werk kan me voorstellen dat je dan ook voorzichtig moet zijn. Is dat trouwens mogelijk: canaldigitaal over de grens? Of heb je het op een NL-adres geregistreerd? Wij hebben wel Astra-sateliet momenteel, maar mis het af en toe wel om ff lekker NL zenders te kijken. Op deze sateliet zit 1 NL zender (BVN ofzoiets). En sinds manlief er is, kijk ik eigenlijk niks meer, hoor veel Arabische en Franse zenders nu haha dus tv boeit me niet meer zo! Hoewel ik eigenlijk wel de Voice keek, maar das miss inmiddels ook al wel afgelopen Waarom ga je met je kindje naar de ergo? @all, Kindergarten (duurde even maar Kiga is dus hetzelfde lekker wakker!), Grundschule... mn oren beginnen te klepperen hahaha, op dit gebied weet ik echt nog helemaal niets van Duitsland! Weet ook niet hoe het zit met eventueel verlof en blijven werken/minder/tijdelijk niet... maar wil me daar ook nog niet teveel in verdiepen, wil net doen alsof we niet proberen, want mijn hoofd kan mijn lijf iets te veel van slag maken... liep de voorlaatste cyclus deels met een maansteentje rond én ik zou mn man zien, geen idee welke van de twee het voor elkaar heeft gekregen, maar mijn cyclus was ineens 55 dagen! Hoop tenminste maar dat het daardoor kwam en het verder allemaal naar behoren functioneert. Normaal gesproken ben ik toch redelijk regelmatig. Ik ga momenteel richting vruchtbare dagen of zit er middenin - toch iedere keer weer spannend! Probeer er maar niet teveel over na te denken.
@amona: je kunt canal digitaal alleen krijgen als je je kaartje op een ned. adres registreert. mag ik ook even nieuwsgierig zijn? als jij ned. bent en je man arabisch, hoe kom je dan in Duitsland terecht, en nog wel een eind van de grens? Kindergarten is hier gelukkig nog niet aan de orde, maar ga de tip qua verveling even onthouden. Ik heb contact met het groepje waar we geburtsvorbereitungskurs (zwangerschapsgym) mee hadden, we zien elkaar zo elke 6 weken, soms met kindje, soms gaan we eten. erg leuk. verder hebben we een babymassage cursus gedaan en babyzwemmen, dus contact met andere mama's heb ik wel.