dus je bent al een stukje verder met je artsen-gedoe heb je een fijne huisarts? ik weet nog dat ik erg opgelucht was toen ik eenmaal die dingen op regel had, zeg maar. heb spierpijn van t tuinieren, maar we schieten lekker op, zaterdag haalt mn man de laurier voor de haag, en morgen als t goed is de laatste schutting-delen. kindje ligt al op bed, en ik heb kuchen gebakken, dus straks lekker kopje thee met apfel-waldfrucht-kuchen. t is altijd net of mn broertje t ruikt, 15km verderop, want die komt zo ook. hebben jullie broers en/of zussen? heb voor volgende week een afspraak bij mn kapster gemaakt, lekker nieuw kleurtje erin, ik ga wel in NL, omdat ze gewoon nog voordeliger is, 35euro voor knippen, kleuren en highlights, daar kan niemand tegenop! opa en oma verheugen zich al op mijn kapper bezoek, dan gaat Lotte nl 2uurtjes daar naartoe, altijd feest!
@loesje, hihihi dan hebben we idd dezelfde ideeen erover..... @chebu, het klopt idd dat het duitse systeem niet 1 van de beste is. maar ik moet zeggen dat ik ook echt niet elke dag een uur ga rijden om mijn kind naar nederland te brengen. we hebben het er ook vaak over gehad maar het is gewoon niet haalbaar. ze kunnen altijd later nog in nederland leren. onze meid is nu officieel duitse dus vind het dan ook normaal dat ze hier onderwijs krijgt. ze heeft al een streepje voor omdat ze nederlands kan dus keuze heeft ze dan altijd nog.
@loesje, ooh lekker in de tuin moet hier ook nodig maar jah vandaag een auto dag hahah eerst dokter met jongste (die heeftn u hoog fieber) toen madam naar de musikschule. vanmiddag weer rijden met zwemmen dus pas om 6 uur thuis.... mannetje opgehaald bij oma met over de 40gr koorts dus gauw zetpil erin gedaan. maaruh je houdt ook van bakken?? ik had laatst een bakavond en das echt de moeite waard. is van lumara moet je maar eens googlen. heb wel een nummer voor je hihihi. ik heb 1 broer, maar die woont een aardig eindje verderop en ik zie hem eigenlijk haast nooit hihihi. met verjaardagen probeert ie altijd en elke jaar met de kerst is ie bij mijn ouders. verder zie ik hem eigenlijk niet. hij heeft het veelste druk met vanalles.
Mijn kids hebben allebei de NL nationaliteit en mijn man is sinds kort Duitser. Waarom heb je voor de Duitse nationaliteit gekozen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mijn kids een andere nationaliteit krijgen. Plus, de Duitse nationaliteit krijg je via afstamming en wij zijn allebei geen Duitser. Ja nu mijn man wel, maar ik vind het best zo. @Mamasuus, ja naar Nederland brengen is vanuit hier sowieso geen optie. Berlijn is dichterbij haha. Ik heb wel eens gekeken naar de internationale school in Hannover of hier in de stad, maar daarvoor geldt dat de kids al voordat ze beginnen Engels moeten kunnen. Nou ja, als we hier blijven is het roeien met de riemen die we hebben, maar het zal niet van harte gaan. Heb wel eens overwogen om ze bij mijn ouders te laten wonen. Maar dat is natuurlijk helemaal geen optie.
Chebu: is die BBC cursus van Mutsy, Musty oid dan niet iets voor je kinderen? Daar schijnen ze spelenderwijs heel goed engels van. Of zijn je kids daarvoor inmiddels "te oud". Ik bedoel gaan ze inmiddels al naar school? @Amona: die 10 euro is per persoon, per kwartaal. Dus na ieder kwartaal "mag" je die 10 euro weer gaan betalen. Spaarsysteem???? Zit ook bij AOK maar daar weet ik niets vanaf. Maar kan dat misschien komen omdat ik mn premies etc in NL betaal? Ben nl verplicht verzekerd in NL ivm mijn werk. SChool: in principe willen wij dat de kinderen gewoon in Duitsland naar school gaan. Al wonen we wel heel dichtbij de grens, denk dat de NLe basisschool op ongeveer 5 km zit. Hebben gisterenavond een voorlichting gehad van de Kindergarten. "Halber Stelle" was niet mogelijk omdat onze dochter tegen die tijd al drie jaar is. Ja ze mag wel halftijds komen, maar moet voor voltijds betalen Moet zeggen dat deze KiGa wel goed op ons overkwam. Idd vind ik het wel "jammer" dat de kids al rond hun 10e moeten bepalen welke richting ze op moeten. nationaliteit: hier de kinderen beide NL, omdat ook wij NLs zijn
Oh heerlijk Loesje ff lekker naar de kapper volgende week. Ik ben ook nog steeds niet geweest. Wordt echt wel weer tijd. Hoe was je Kuchen geworden? Ik had toevallig zondag een cake gebakken, die is echt lekker geworden ben verder nog niet zon ster in de keuken (op welke manier dan ook), maar dat komt hopelijk nog. Is je spierpijn al wat minder of is het nu juist nog erger? Voel je wel dat je hard in de tuin hebt gewerkt Hopmarjanneke, dus je moet perse de volle mep betalen! Is zoiets duur in DLD? En hoe is het eigenlijk met verlof in DLD? Heb verschillende dingen al wat vantevoren gelezen, maar snap qua rechten, plichten en inkomen niet zoveel ervan. Mamasuus hoe is het met je mannetje, koorts al gezakken?? Zo sneu als kids zulke hoge koorts hebben! Familie: kheb 1 halfzus (2 kids), 1 zus en 1 broer (3 kids) Zie ze allemaal niet veel vanwege de afstand. Meeste contact via Facebook (of mail) en af en toe Skype met mn zus. Mis het wel om mn zus wat dichterbij te hebben, dan zou onze band veel sterker zijn. Nu kunnen we doordat we elkaar zo weinig zien soms wat miscommunicatie hebben. Verder dan dus een stiefvader die ik min of meer heb Beide ouders zijn helaas al jong overleden (wat het contact met zus/broer niet altijd eenvoudiger maakt natuurlijk, ouderlijk huis is toch een beetje de spil als je nog zo jong bent). Dan nog de lieve schoonfamilie wat verder weg, met 6 (!) schoonzussen en 2 schoonbroers een smama en spapa (3 neefjes, 1 nichtje en 2 on-the-way! Hoop dat ik nog met hen zwanger mag zijn). Fijne dag ladies!  
@Hopmarjanneke, oh dat is wel balen van de Kiga. Bij ons in de stad is de Kiga sinds augustus 2011 gratis. De stad is zo 'rijk' dat ze zich dit kunnen veroorloven. Tegelijkertijd zijn alle verzoeken om een groep tot 16.00 te openen afgewezen. Daar baal ik wel van. Engels is geen optie. Ze zitten al met 3 talen en dat is denk ik vermoeiend genoeg.
Muoh het schijnt dat onze gemeente cq het landkreis redelijk "rijk" zijn. We betalen maximaal 100 euro per maand, wanneer ik uitga van de hoogste klasse mbt inkomen. Moeten nog even goed rekenen mbt de aftrekposten etc. Dus dat is op zich wel te doen. Kan evt dus goedkoper worden. Verlof: Mutterschutz is 14 weken, ik meen 6 weken vooraf en 8 week na bevalling. Daarna kun je nog Elternzeit opnemen hierbij krijg je dan 60-67% van je salaris uitgekeerd (min 300, max ik meen 1800 p/m) voor de duur van een jaar. Hierbij "moet" je dan wel minder dan 30 uur in de week werken. Dus je mag wel werken, maar dan dus max 30 uur. De meeste mensen nemen een heel jaar vrij. Googel maar eens op Elterngeld of Elternzeit. Kindergeld is duidelijk/aanmerkelijk beter als in NL. IN NL krijg je voor 1 kindje 199 euro per drie maanden.... in D krijg je per MAAND 186 euro per kind. @Chebu: ja drie talen is wel heftig en dan een vierde erbij Mja die kleintjes kunnen heel veel hebben hè. Studies hebben uitgewezen dat ze geloof ik wel 7 talen tegelijkertijd kunnen oppikken.. Fijn dat het bij jullie gratis is, maar die afwijzing qua tijd is dan wel weer balen.
@dat spaarsysteem, dat kun jij ook aanvragen hopmarjanneke, gewoon even AOK bellen en om n bonusheft vragen. (mijn man heeft m ook, werkt ook in NL,ook verz. daar) @Verlof enzo... idd 6 weken voor de tijd, 8 weken erna. Elterngeld, even opletten, je mag er 30uur naast werken, maar dan word je wel -flink- gekort op je Elterngeld, ik sta nu voor 16uur per maand op papier (werk alleen vrijdag op zaterdagnacht) en krijg de rest in t handje, want anders hou je weinig Elterngeld over. Financieel gezien is t dus t beste om een heel jaar te stoppen. (ik wilde en kon dit niet, van 40-50uur in de week werken opeens naar nul...) @school het duitse systeem is anders en misschien niet beter, maar na hun basis hier gaan veel duitsers in NL studeren, wat ik ook een goede optie vindt voor onze kinderen, dus blijf bij de duitse school. @mamasuus: hoe is het mogelijk dat je dochter duitse nationaliteit heeft? als jullie beide NL zijn, krijgt je dochter automatisch ook de Nederlandse.... je kunt later wel D aannemen, maar dan wordt je helemaal gescreent, kijken ze zelf je financiele plaatje na, kost veel geld en moet een x aantal jaar in DE wonen. de kuchen was lekker, zou ook beetje genant zijn als ie mislukte, ben namelijk bakker van beroep. heb zelf 1 broertje, we zijn 2 handen op 1 buik, erg sterke band, sommige mensen vinden t benauwend zelfs! hij is helemaal verliefd op 'de poppe' (zo noemt ie Lotte) en is zo leuk te zien, hij met zn 2m, schoenmaat 50, 120kg en dan zo iel popje op de arm, samen knuffelen. zo nu heb ik vast nog niet overal op gereageerd, maar goed er was ook zoveel bijgekletst!
Ik had idd Gegoogled, maar niet begrepen of je er 30u bij moest werken of kón. En als je vooraf voor 40u op papier staat, moet je dit dan ook veranderen of kun je gewoon naar 0 en thuisblijven? Een jaar lang is wel goed geregeld, 60-67% kan nog redelijk aantrekkelijk zijn afhankelijk van uitgangspositie natuurlijk Loesje is bakker, wow van jou kan k wat leren, wanneer doe je een speciale workshop voor ons hahaha. Lief wat je schreef over je broer. Kan me voorstellen dat je smelt als je ze samen ziet!
@Loesje.... volgens mij komen jij en je broertje dan uit Friesland zeker "de poppe" klinkt wel heel Fries in mijn friese oortjes Hoe het zit met je contract icm Elternzeit durf ik niet te zeggen, het werkt vergelijkbaar met NL, dus je baan/uren zijn voor de komende max drie jaar "verzekerd" In NL wordt je contract niet aangepast gedurende het NLe ouderschapsverlof. Hmmmm... dan ga ik de AOK ook maar eens even bellen. Had ik even iets eerder mogen weten ivm zwangerschap en bevalling van de jongste
nee hoor, wij zijn echte Drenten hij heeft de hele zwangerschap geroepen: als t maar wel een jongetje wordt!!!!!! en nu........ koop alles in t roze, heeft de stopcontacten bij de verbouwing meteen al veranderd in kind-veilig, echt heel leuk!
Alles wat je werkt en verdient tijdens Elternzeit/ Elterngeldperiode wordt aan het eind van het jaar ook weer van je Elterngeld afgehouden. Dus 'unterm Strich" is het voor de meeste mensen niet gunstiger en blijven ze een jaar thuis.
In eerste instantie dacht ik ook, ik doe mn kids gewoon naar een duitse school. Leek me meer dan logisch. Tot de makelaar dus met het verhaal kwam dat duitse scholen qua niveau gewoon lager ligt dan in nederland. Dat heeft me heel erg aan het twijvelen gezet.
@loesje, dat met nationaliteit is dus omdat ze hier geboren is en we er langer dan een x aantal jaar wonen.dat is wat ze ons verteld hebben tenminste bij de geboorte von onze zoon. e hadden het toen ook over 5 jaar maar wat precies is weet ik niet. ze heeft nu een dubbele en is dan verplicht tussen de 18 en 23 jaar om te kiezen welke ze wil hebben. is dus met option zoals ze dat noemen. altijd handig dus dat ze kan kiezen later. vind het zo slecht nog niet. @chebu, waarom is je man dan duitser geworden? @cindy, dat klopt ook idd maar ook de duitse kids komen er wel en in nederland moet je ook maar net een goeie hebben daar zijn ook zat slechte te vinden hoor. @hopmarjanneke, das balen idd van die halbe stelle. bij ons gaat het naar inkomen en als je aan de hoogste grens zit dan zit je op 160 euro p/m nogal heftig voor die paar uurtjes. onze kleine man gaat het komende jaar naar de loslösegruppe das nog niet zo heftig vind ik voor zon kleintje. hijheeft dan 2 middagen in de wk van 3 uur. voor 36 euro ook ene stuk fijner qua prijs vind ik hahaha. @elterngel/zeit. hha geen idee want werk niet..... weet dus alleen dat ik zelf die 300 euro kreeg. omdat ik geen inkomen had maar dus wel recht op het geld dus das dan erg leuk. @amona, kids alweer wat beterder gelukkig. allemaal aan de ab helemaal goed dus. moet ook want willen nog ff 5 daagies naar cp bispingerheide moet het worden. lekker ff naar het serengeti park enzo. miss nog ff daggie hamburg.
@Suus, omdat hij een Russisch paspoort had. Hij woont nu sinds 2002 in Duitsland en omdat hij dus zoveel jaar belasting had betaald, kon hij Duitser worden. Da's wel handig, want hij heeft veel conferenties in de VS en in Engeland. Dus nu hoeven we niet meer eindeloos op visa en zo te wachten. Het enige nadeel is dus dat als we naar mijn schoonouders willen, hij ook een visum nodig heeft, maar goed, dat is op zich zo te regelen.
Ja hier ook het minimumbedrag van 300 hoor... en we krijgen geschwisterbonus omdat de oudste nog geen 3 is... maar vanaf mei is dat er ook weer af.
@suus, ja dat met die nationaliteit, geloof dat onze overburen dat ook hadden zo, was vergeten dat dat met de aantal jaren zo gaat. nou ik lig even lekker te chillen. man is met dochter naar zijn ouders, elke 4-6 weken. gisteren hebben we 40meter laurier gepoot, en de helft van de schutting staat al! lijkt echt super, erg blij mee. maar ik ben kapot nu! mijn weekend is altijd een beetje slopend, omdat ik 1 nacht werk. ik sta op vrijdag om 7uur op, ons meisje slaapt erg weinig overdag, en gaat tegen 7 half 8 naar bed, dan ga ik douchen en kan ik even liggen tot half 10, gister ook 1,5u geslapen. dan werken van 10 tot gistermorgen half 6. even eten, geslapen tot half 11, en toen vanaf half 12 tot 6uur in de tuin bezig geweest, omdat de beloofde hulp zoals vaak pas om half 3 kwam aankakken, en 1 helemaal niet kwam... tussendoor nog eten verzorgd, was zo blij dat ik in bed lag gister haha! we doen t vandaag lekker rustig aan. jullie ook al aan t genieten van t lekkere weer?
Perfect weer om te relaxen en naar buiten te gaan. We wonen in een bovenverdieping dus hebben niet echt een eigen tuin, mogen wel op't terras voor't huis zitten, maar dat doe je dan toch niet zo vaak. Straks maar even'n stukje wandelen ofzo Fijne dag dames!
hier zeker genieten, net ff alle rek. gedaan hihihi eind van de mnd he dan komt dat weer. zo spullen pakken voor ons midwkje weg heb dr zin in...... net al ff tickets ed uitgeprint en dan gaaaaaaan hahaha. ook hier gister druk maar met wat anders. vierde gister me verjaardag (was donderdag) dus onze vrienden waren er allemaal. lekker ook buiten gezeten savonds nog vuurkorfje aan heerlijk. nou ga nu ff dingen doen anders krijg ik hetn iet klaar meot nog wat kleren wassen en drogen voor morgen hihihi..