Mama's wonend in Duitsland

Discussion in 'Algemene clubs' started by Hopmarjanneke, Oct 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Op verzoek heropend

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    #62 Hopmarjanneke, Jun 13, 2011
    Last edited: Jun 13, 2011
    Hier is alles prima. Dominique is twee weken geleden weer goedgekeurd door de kinderarts, hartecho was ook prima. Ze was een centimeter per week gegroeid :p en qua gewicht zat ze ook prima.
    Deze week de FA maar eens bellen voor de nacontrole. Kan ze meteen even checken of die oplosbare hechtingen nu helemaal weg zijn.... vriendlief "struikelde" gisteren over een achtergebleven hechtinkje :) Zelf kon ik vanmorgen niets zien, maar ik voelde wel een puntje.

Hoe ist bij jullie?

Wij worden trouwens eind november opa en oma!!!! Raar idee hoor, net zelf twee jonge kinderen en dan is je stiefdochter ook ineens zwanger :p Wisten wel dat ze bezig waren hoor, maar het wilde allemaal niet zo goed lukken.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Heb ook maar weer eens een poging gedaan het topic weer onder de aandacht te brengen bij de andere "duitse mama's". Hoop dat er weer wat meer mama's mee komen kletsen.

4. melody21

melody21 Lid

Jan 23, 2008
    26
    0
    1
    Hoi Meiden :)

Zal proberen binnekort beetje bij te lezen en tijd te maken om te reageren...
    tot gauw!

5. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    @hopmarjanneke, haha waren we zelfs al dichtgegooid kon ons al nergens meer vinden haha.
    maar goed, fijn dat alles lekker gaat en waarom dan een hartfilmpje had ze problemen dan? kan me dat zo gauw niet meer herinneren vandaar de vraag. moet wel steeds wennen aan dr naam hihihi komt omdat hier een aantal jongens zo heten. waaronder ook beste vriendje van yasmine. ff weer omschakelen vanooh jah was een meid hihihi.

dus nog ergens een verdwaalde hechting haha tjah heb je soms zo he.
    en wat leuk dan dat je nu ook oma word. kan me voorstellen dat het een rare gewaarwording is als je zelf net twee kleintjes hebt. dan worden ze al vroeg "tante" hoe oud was je stiefdochter ook al weer? ach ja gelukkig kijken de mensen er niet meer zo snel van op toch . zijn zoveel mensen met nakomertjes ook tegenwoordig. valt me tenminste op hier in dorp alleen al. van kom we zijn nog net geen 40 laten we het nog een keer proberen.

hier gaat het ook lekker. yasmine zit tegenwoordig op zwemles voor dr seepferdchen gaat al goed is nog maar 2 wk bezig maar je merkt het al. en heb dr ook meteen maar opgegeven voor A in ned. daar kan ze dan in sept mee beginnen moi na de vakantie leek me handiger. nog een jaartje en dan mag ze ook naar de grundschule hebben dr laatst al aangemeld. ze heeft er nu al zin in onze halve duitser haha. met de bus ed.... pff en dan die tassen arme kids. vorige wk van een meisje die in de 2e klas zit een tas gevoeld nou echt niet normaal hoor zo zwaar was zon beetje een krat bier zo zwaar.

zelfs vandaag ook maar weer eens naar arts geweest bleef last houden van oren en ogen druk. en had al vel neussprays ed gehad dus dacht laat ik nu toch eens heengaan. dacht ie eerst allergie. mmaar kwam ie meteen p trug toen ie in de mond keek haha blijk ik dikke ontseking te hebben nou daar merk ik ook niks van hahaha. alleen me oren zitten dicht en af en toe druk achter de ogen maar goedn u een abtje ne moet met 5 dagen dan weg zijn. ben benieuwd.

nou zal leuk zijn idd als er weer wat meer meiden bijkomen dan raken we hem ook neit kwijt als we ff een dag of 2 geen tijd hebben hahaha.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Hahaha ja daarover had E ook al een discussie bij het Standesamt. Staat duidelijk op de papieren dat het een meisje is, haalt hij de Urkundes op... staat er Mannlich op de documenten.... Of ze dat even fluks wilde wijzigen :x Blijft die muts ook nog volhouden dat die naam ook in NL een jongensnaam is. Ja tuurlijk meid, wanneer jij dat zegt :cool:..... maar nu toch graag het geslacht wijzigen naar een meisje!

Bij de U3 doen ze standaard een hartecho (geloof ik) Nee ze had nergens last van hoor.

Afspraak met de FA is gemaakt, mag volgende week de boel "showen". Zal meteen Dominique maar even meenemen, vinden die assistentes ook altijd leuk.

Stiefje is inmiddels 22, mn vriend was relatief jong papa en nu dus op zn "oude dag" nog twee kleintjes erbij ;)

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zal een poging doen om hier iets actiever te worden :) Maar naast de aprilmama's 2008 en moderator en kraamverpleegkundige (eigen topic omvragen te beantwoorden) ben ik vaak met andere dingen bezig op het forum. En natuurlijk mijn eigen 3 kids :D:D

Mamasuus....we waren niet dicht gegooid,maar na 1 maand niet reageren sluit een topic automatisch ;)
    Vervelend zeg die ontsteking. Hopelijk ben je er nu snel van af.

Hopmarjanneke...gefeliciteerd nog met jullie kleine. En wat apart zeg dat jullie nu ook opa en oma gaan worden. Ik lees stiefdochter...je partner heeft dus wat 'oudere' kind(eren)? Och lees net je laatste bericht.

Hier vanmorgen met Tijn naar het Cb geweest. Hij gaat in ned. voor de controles. Alles goed. Ogentest ook prima.

Kwebbel

8. pat

pat Fanatiek lid

Jul 26, 2006
    1,908
    0
    0
    Een lieve moeder zijn
    Buitenland
    Hallo,

Ik ben op dit moment heel erg weinig te vinden op mijn pc...maar ik ga proberen hier eens mee te lezen en te reageren.
    Misschien kan ik bij jullie nog eens informatie vinden over het kinderen hebben en krijgen in Duitsland ;) Ondanks dat ik hier nu een paar jaartjes woon, heb ik echt geen benul hoe dat hier allemaal werkt.
    Ben nu trouwens ook aan het uitzoeken hoe het werkt met het elterngeld en de kinderbijslag.
    hoorde 2 maanden na de geborrte van amy dat ik misschien recht had op elterngeld, maar toen had ik mijn zwangerschapsverlof via de uwv al...dus alle info is welkom...

kwebbeltje hoie heb jij dat eigenlijk geregeld met het consultatiebureau?? Ik heb na de geboorte gevraagd of ik daar mijn controles mocht doen, maar dat mocht niet omdat ik niet in een nederlandse gemeente woonde.

Hopmarjanneke van harte gefeliciteerd ,met jullie dochtertje!!
    En wat leuk dat jullie nu ook opa en oma worden, al is dat inderdaad ook wel een beetje raar als je de kindjes zelf nog klein hebt.

9. pat

pat Fanatiek lid

Jul 26, 2006
    1,908
    0
    0
    Een lieve moeder zijn
    Buitenland
    even een abo nemen anders moet ik telkens weer gaan zoeken :p

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Pat....volgens mijis dat per gemeente verschillend. Sommigen willen het inderdaad niet. Ik heb zelf voor het Cb gekozen omdat mijn oudste al bij het Cb was. De tweede kon toen ook nog gratis gezien worden door het Cb en bij de derde hebben wij een pakket afgenomen. Ik wilde niet één in Dld bij de KA en de andere twee bij het Cb in Ned.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Er was mij zelfs verteld dat het helemaal NIET meer mag: wonen in Duitsland en dan CB in NL doen. Daarom loop ik met de kinders bij de Kinderarts.

Maareeee... dames ben blij dat er weer wat meer dames mee komen kletsen in dit draadje.

Heb vandaag de aanvraag voor Elterngeld klaargemaakt en ook die voor het Kindergeld, nu nog even langs de gemeente voor de nodige stempeltjes/verklaringen en dan kan het allemaal worden opgestuurd. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor die aanvragen zijn afgehandeld.

12. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    @pat,elterngeld heb je gewon recht op hoor. als je neit werkte is dit 300 euro in de mnd een jaar lang. binnen 3 mnd aan te vragen na geboorte anders krijg je minder. en als je werkte is het ong 70 % van je loon tot een hoogte van ... een bepaald bedrag die weet ik neit want ik had de 300. en mocht je nog en tweede kind onder de 3 hebben dan krijg je vor dit kind ook nog eens 50 euro extra pm daar viel ik natuurlijk net buiten haha. maar goed is echt zonde dat je het hebt laten gaan want je hoeft er weinig voor te doen. ook het kindergeld is hier meer. maar dat ligt dan ook weer aan je werk status geloof ik. al zouden de regels veranderd worden. geen idee of dit zo is bij mij was het meteen zo omdat ik dus niet werk. eigenlijk krijg je dan echt een mooi loon elke mnd voor het opvoeden van de kids haha. eerste jaar kreeg ik dus die 300 en dan nog 368 pm kindegeld voor 2 kids en nog eens de 170 heffingskorting uit ned. ooh jah en nog eigenheimzulage 600 per jaar voor mij en 800 per kind haha. perfect dus. werken is voor mij zo ongunstig.....

@kwebbel. zo lekker druk idd zeg met al je dingetjes hihih. hoop idd ook dat die onsteking nu beter word want was best lastig en gaan eind aug naar oosterijk op vakantie en in de bergen met zere oren lijkt me geen pretje.

@hopmarjanneke, hihi dus ze hadden er overal last van. het is toch ook echt een unisex naam.

oeps zie ineens dat het al laat is kom later trugf moet ff madam naar kindergarten brengen.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    De Geschwisterbonus bij het Elterngeld is nu zelfs 75 euro... dus wij hebben aanspraak op 375 euro, omdat de papa fulltime thuis is. En dus inderdaad het maandelijkse Kindergeld.
    Dat van die Eigenheimzulage.... die ken ik niet? Is dat er nog wel dan?

Pat: voor de laatste paar maanden zou ik dat Elterngeld dan toch wel gaan aanvragen. Scheelt je toch weer een slok op een borrel!

14. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wij werken beiden in Ned en hebben dus geen recht op elterngeld. De eigenheimzulage hebben wij dan weer wel :D Erg fijn met 3 kids om 8 jaar lang 1 x per jaar een mooi bedrag te krijgen.
    Volgens onze informatie kon je dat in 2005 voor het laatst aanvragen en is dat nu niet meer. Maar navragen kan geen kwaad.

Wat betreft zwemles.....hier zitten ze in Ned op zwemles. Omdat de kinderen ookin Ned naar school gaan en dus ook schoolzwemles erbij hebben vonden wij dit meer aansluiten. Eén van de kindjes uit Eva's klas heeft wel zwemles in Dld gehad, maar mocht van de Ned badmeester toch bepaalde dingen niet ondanks de diploma's / plaatjes op de badpak. Dit wilden wij voorkomen...vandaar dus ook zwemles in ned.

Verder zijn we gewoon veel op ned gericht. Het is ook maar 5 min met de auto en zo'n 15 a 20 min fietsen.

Ben nu bezig om verklaring te krijgen van het JGZ. De meiden krijgen dus de onderzoeken bij de schoolarts en Tijn zit nog op het Cb. Dus doen ze niet mee aan de U onderzoeken. Nu dat sinds 2 jaar verplicht is voor alle kinderen die in Dld wonen krijgen we steeds telefoon en brieven voor een uitnodiging. Ik begrijp ze wel, maar ik vind het niet nodig dat ze dubbel onderzocht worden. Met een verklaring is het goed. Dus wacht daar nu op.

15. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    die eigenheim kan idd nu niet meer was idd tot 2005 wij hebben toenn onze voorlopige getekend en daardoor nog gehad volgend jaar is de laatste keer snif snif.

als je in ned werkt kun je toch ook wel elterngeld krijgen je meot dan alleen wel een jaar ertussenuit met je werk en dat gaat natuurlijk niet in ned.

@kwebbel. ja fijn he die nieuwe regels heb je het jugendambt dan nog niet op je kop gehad. een vriendin van mij hier die heeft pleegkids en ze was door ziekte een aaridg stukkie later met de U6 kreeg ze meteen een brief dat ze dan binnenkort langs kwamen om te checken nou ze was toch een partij pist en heeft ze ff flink uitgevoeterd haha

onze kids zijn dus wel echt helemaal duits, dus doen alles met vriendjes daarom dus ook de zwemles maar wil dr toch nog in ned hebben omdat idd het seepferdchen niet echt voldoende is. ze lere niet met kleren ed. nu kan ze hier ook wel verder maar dan moet ze weer bij een zwemvereneging haha en dat zie ik niet zitten.

maar praten jou kids dan ook wel veel duits? want lijkt me lastig als je in ned verder alles doet.

ooh moet alweer weg haha

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @Mama suus: Ja jugendambt heeft inderdaad al een keer op huisbezoek willen komen. Ik kon praten als brugman want ik zie daar de meerwaarde niet van in. Ze zien dan ons kind, maar ik heb verder geen dossier in huis van het Cb of Jgz. Dus wat zegt dan een 'blik werpen op je kind'. Je hebt dan in mijn ogen nog geen bewijs dat ze in ned de onderzoeken krijgen.
    Nou...Mw was het daar niet mee eens. Toch een afspraak gemaakt die werd afgebeld omdat Mw ziek was. Daarna nooit meer wat gehoord :( Is inmiddels bijna 1 jaar geleden. Ging toen over onze Tijn.
    Nu hadden we een brief voor Isa gekregen.
    MAAR vanmorgen met de JGZ gebeld en zij sturen mij een bewijs en hopelijk zijn ze in Dld daarmee tevreden.

Hier praten de kinderen voornamelijk Nederlands hoor :). We wonen ook echt in een nederlandse wijk. Ze verstaan prima duits hoor en ze kunnen het ook wel een beetje. Mijn broer woont in de buurt van Mönchen-Gladbach en mijn schoonzus is een echte duitser. Dus zij praten met name alleen duits met af en toe een Ned woord erdoor ;)

17. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    kwebbel, dan heb je nog mazzel gehad met jugendampt want is lastig traject als je erin komt. is eigenlijk ook belachelijk alsof je je kind meteen "mishandelt" als je hem ergens anders laat onderzoeken of de arts vergeet het briefje op te sturen want daar gaat het gewoon om om dat kleine briefie die zem oeten hebben. hier heb ik hem ook twee keer gehad voor de jongste omdat die ook later was met zijn U6 enting omdat ie ziekjes was. en het dus pas na zijn verjaardag kon haha. heb nu die van de U7 alweer liggen heb alleen geen idee waar maar komt vast voor ie 2 word wel weer een nieuwe haha.

dan woon je ook wel erg dichtbij ned. wel fijn dat ze toch wel duits verstaan. gelukkig pakken die kids he makkelijk op. wij pratenexpres thuis ned. onze dochter kon toen ze 2 was ook alles wel verstaan maar praten niet. ze is nu 5 en gaat anderhalf jaar naar de kindergarten en praat beter duits als ons haha. helemaal als mijn man want die werkt natuurlijk nog gewoon in ned en komt dus niet zo vaakk " ïn aanraking"" met duitsers haha.
    zelf heb ik ook af en toe moeite met de nderlandse namen vinden omdat het bij mij dus ook overwegend duits is tegenwoordiig. heb hier nieuwe vriendinnen en meot alles altijd regelen natuurlijk. dan rol je er ook vanzelf wel in. kon 5 jaar geleden erg weinig duits want op school vond ik het een vak van niks. maar je leert zoveel van het gewoon doen.

ooh volgende wk hebben we onze eerste officiele weggenbrengen haah ben benieuwd. we mogen met de kegelclub van vriendin mee. zei heeft het feesie en leek me leuk dan wel alles mee te maken. ken een paar meiden ervan dus mogen we mee. moeten we ons zelfs verklede... me vent meteen jah daag dan gsik wel naar dat adnere feesie haha hebben ook nog strassenfest namelijk. maar goed we gaan dus gewoon mee. nog ff kijken want kids zijn ook uitgenodigd die van ons tenminste. dus de grote nemen we wel mee de kleine willen we ff naar opa en oma brengen (wonen ook hier) want word vast laat en vind het zonde om om 9 uur alweer naar huis te moeten.

18. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    zo, heb ook de weg terug gevonden hier!
    Moet nog wel even nalezen...

Nog even kort mijn verhaal voor het geval er iemand mijn achtergrond niet kent of vergeten is:
    sinds 2008 wonende in Nordrhein-Westfalen omgeving Duisburg.
    Ben oorspronkelijk Belgische. Mijn vriend is Duits.
    sinds 20/08/10 trotse ouders van een dochtertje.

19. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    clapat gezellig dat je ook weer mee komt kletsen.

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Ha Clapat fijn dat je ons weer hebt gevonden.

Ik zal ook nog even kort voorstellen.... is voor iedereen ook wel handig denk ik zo.

Marjan, woonachtig in de buurt van Nieuweschans, tussen Leer en Papenburg (Niedersachsen dus). Sinds maart 2009 in Duitsland. Hebben twee dochters. De oudste is net 2 en de jongste is nu 6 weken geweest. Werkzaam in Nederland.

Share This Page