Dames die op een kmv dieet zitten ik moest dit recept met jullie delen. We moeten al zoveel lekker laten staan ingredienten: 4 eieren 250gr suiker 250gr bloem half zakje bakpoeder 125ml zonnebloemolie 150ml biterlemon of fanta ( ik gebruik bitter lemon) zakje vanille suiker Oven voorverwarmen op 170 graden. Klop de eieren in een schaal voeg dan de suiker toe + vanille suiker. Roer dit tot een gladde massa. Voeg dan de zonnebloemolie + bitterlemon / fanta toe en blijf roeren totdat er belletjes ontstaan. Dan de meel toevoegen en bakmeel. Blijven kloppen todat je beslag mooi egaal is. Vet je bakblik in en bestuif deze met wat meel en giet het beslag erin. Een uurtje in de oven dan controleren met sateprikker of hij goed gaar is en lekker smullen. Ja kan de cake voor de zekerheid een half uurtje langer in de oven doen weet je zeker dat hij goed gaar is en hij word er niet droog van. Naturel vind ik hem zelf iets minder. Ik doe er zelf meestal nog 3 appels doorheen bijv met kaneel. Of appels met sap van halve citroen (dan wel iets minder bitter lemon) en citroenschil. Dan vind ik hem het lekkers. Vooral koud uit de koelkast met citroen sorbetijs, een heerlijk toetje. je kan er natuurlijk ook brokken chocolade doorheen doen.
Waarom zit er bitterlemon of fanta in? Helaas mag ik deze cake ook niet, dl is ook allergisch voor ei. Ik maak overigens gewoon cake op de "normale" manier, maar ik gebruik ipv gewone melk, havermelk en ipv ei, eivervanger. Werkt ook goed! Van de week een kruidcake gemaakt met amandelspijs op de bodem, jammmmm!
Hier maak ik cake met zelfrijzend bakmeel, ei, vloeibare boter of kmvrije margarine en suiker. En vaak met appel er doorheen.
Een vriendin van mij, van wie het kindje ook kma heeft, maakt altijd cake met d'r eigen melk . Wel alleen voor haarzelf en d'r kindje dan .
Kan ook prima, net als pannenkoeken. Maar zonder wil ook goed en pannenkoeken kun je ook bakken met water.
Cake met melk? Je kan toch gewoon plantaardige margarine ipv boter doen? Dus: Eieren Suiker Margarine Zelf.bakmeel C' est tout!
Ik heb nog nooit melk door een cake gedaan. In de koemelkvrije periode gebruikte ik i.p.v. roomboter gewoon plantaardige olie. In de ei-vrije periode bakte ik maar even gewoon geen cake. Priklimonade door cakebeslag zie je wel vaker in recepten. Heb ook een recept met cococola, je hebt dan minder olie nodig. Maar ik heb liever een lekkere botercake. Of olijfoliecake, dat is heel lekker met geraspte sinaasappelschil. En na het bakken insmeren met het sap van de sinaasappel, gemengd met wat honig of suiker.
Zo doe ik het dus ook. En dan van alles 200 gram en 4 eieren. Doe het hier vaak in een springvorm en dan met appelschijfjes erdoor. En gebruik dan de boter die we ook op brood gebruiken of de vloeibare variant.