Zijn er meer mensen die net als ik een bloosangst hebben en heeft iemand tips wat je er aan kan doen? het belemmert me dagelijks leven
ik heb daar ook weleens last van. snap ook niet zo goed waarom,ben bv gewoon met iemand aan het praten en dan voel ik ineens dat mijn kop rood word,terwijl daar geen reden voor is.het komt gewoon opzetten dus ik lees ff mee
ik heb t ook... en vooral als je gaat denken 'hopelijk gebeurt het niet' HOPPA echt naar is dat! bij mij heeft het ook met onzekerheid te maken, terwijl daar eingelijk geen reden voor is..
heb even op google gekeken (had niet het idee dat er meerdere mensen last van hebben!) maar schijnt dus wel zo te zijn therapie kan helpen, meestal is het n periode van je leven en kan het dus overgaan (nou ik hoop het van harte!)
Goh, hier heb ik nou nog werkelijk nooit van gehoord! Wat lijkt mij dat lastig voor jullie zeg! Ik kom even een hart onder de riem steken en jullie succes wensen!
hihihi moet wel lachen om jullie.. wat schattig .. ik heb er zelf geen last van hoor maar vond het wel leuk om te lezen.. ken ook mensen die er last van hebben.. het is inderdaad erg vervelend.. (voor jullie dan)
nou het is absoluut niet grappig.. je vermijd verjaardagen/winkels enz om het maar te verkomen ik zal vanavond even mee kletsen en mijn deel vertellen.. ben nu ff druk
Oh laura, wat een herkenbaar verhaal. Hier beheerst het gelukkig niet mijn hele leven, maar ook ik heb er ontzettende last van. Op allerlei momenten. Bij mij heeft het voor een groot deel te maken met onzekerheid. Als ik in gesprek ben kan het ook zo maar ineens gebeuren. Mensen die me een beetje kennen weten het, maar het is echt niet leuk, en zeker niet om te lachen. Sommige mensen noemen het schattig, maar dat is het zeker niet. Ik zit op het moment niet lekker in mijn vel, en ben hierdoor nog onzekerder, waardoor het nog sneller gebeurd. Ik denk ook niet dat het een fase is, want ik heb het al zo lang ik me kan herinneren. Sterkte liefs sandra
Het is een vorm van een angststoornis. Therapie en ontspanningsoefeningen kunnen je helpen. Als je er niks aan doet kan het alleen maar meer je leven gaan beheersen. Zelf ook last van (gehad) en het gaat niet helemaal over maar je leert er wel mee omgaan. Als je meer wilt weten pb me maar.
http://www.dag.nl/1076264/DAG-Magazines ... succes.htm voor bij wie therapie niet helpt (omdat het bij sommigen helemaal niet psychisch is maar lichamelijk) is er een operatie mogelijk. ik lees wel dat er grote wachtlijsten zijn' http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_ge ... osoperatie
ja zover wil ik helemaal niet gaan... net zoals ik las dat er ook pillen zijn die helpen..wil niet risico lopen dat ik verslaafd raak aan zulke pillen.. wil het op eigen kracht doen maar ja
Ik heb er ook al jaren last van, vanaf mijn puberteit. Het gaat je leven beheersen, dat is het vervelende ervan. Zet mij nooit voor een groep om iets te vertellen, want ik klap dicht. Presentaties voor het werk? Ik vertik het om te doen. Volgende week heb ik op het werk een receptie waar allemaal mensen aanwezig zullen zijn die ik al lang niet meer heb gezien, en daar zie ik nu al tegenop. Dat verplicht moeten praten en spontaan doen, en telkens bang zijn voor een rood hoofd. Vreselijk. Het is een vorm van sociale angst. En het heeft helemaal niks met schattigheid of verlegenheid te maken, want ik ben niet schattig en verlegen. Mensen met bloosangst zijn zich tijdens gesprekken met anderen vreselijk bewust van zichzelf, té bewust. Waar anderen zich in een gesprek focussen op hun gesprekspartner, focus ik me op mezelf. Hoe kom ik over op de ander? Wat denkt hij/zij nu van mij? Dat soort dingen...Dat werkt het blozen in de hand. Ik heb het trouwens lang niet overal, altijd en in iedere situatie. Het wisselt heel erg. Op dagen dat ik me zeker voel heb ik er geen last van, maar op andere dagen wel. Ook hangt het af van de mensen waarmee ik praat of de omstandigheden waarin dat gebeurt. Het ergste heb ik het als ik het gevoel heb 'overvallen' te worden. Ik zit bijvoorbeeld op mijn werk heel geconcentreerd achter mijn pc, en ineens komt mijn baas binnen met allemaal moeilijke vragen. Dat zijn van die momenten..aarrrgghhh :x
Mijn tip: koop een hele dikke dekkende make up. Probeer voor de spiegel uit hoeveel je nodig hebt. (hoofd voorover gooien en persen, krijg je een vuurrood hoofd) Als je zo'n dekkende make up mooi afmat met wat poeder en een beetje rouge/blusher ziet het er helemaal niet raar uit. Ik ben iig nog nooit raar aangekeken, want ik ging ook meteen maar helemaal voor de tuttenlook, compleet opgemaakt als een tuthola heheh. Die look maakte me zekerder dan dat blooshoofd. Steeds als je een rood hoofd voelt opkomen, kijk je in de spiegel of het met die make up te zien is. Het geeft je echt de boost van zelfvertrouwen als je ziet dat er niets met je gezicht gebeurt. Na een tijdje ga je merken dat je die make up niet meer zo nodig hebt. Nu gebruik ik het af en toe nog, als ik echt een enge verjaardag heb, zo eentje waar iedereen in het begin stil in een grote kring zit, en de aandacht ineens op jou gevestigd zou kunnen worden! *ril*
dat is dus precies wat ik heb! Ik weet vaak ook helemaal niet wat ze me hebben verteld want ik luister gewoon niet.. als ze hun naam zeggen dan weet ik die achteraf niet meer want was zo met mij zelf bezig
Oh wat vreselijk herkenbaar! En wat fijn dat ik niet de enige ben want dat idee heb ik soms. Ik heb het ook niet altijd, sommige dagen gaat het prima en andere dagen dan bloos ik 6x per dag, super vervelend. Voor een groep praten vind ik niet erg, als ik maar de gene ben die iets nieuws aan de groep vertelt en iets wat zij niet weten dan is het niet erg. Ik bloos ook vooral als de aandacht op mij gericht wordt, als iemand iets aan me vraagt ook al is het iets heel normaals. OP mn werk is het wel bekent, maar soms is er iemand en die zegt dan " ach je begint te blozen!" nou ja dan wordt het alleen maar erger natuurlijk! Als ik me zeker voel dan bloos ik niet, dan weet ik waar ik het over heb en dan is er niets aan de hand. En het is helemaal vervelend als mensen het schattig of lief vinden! zo irritant! Ik ben me ook echt TE VEEL van mezelf bewust! Hoe kan dat toch? Is er geen manier om dat anders te doen? Nou ik hoop dat dit topic nog ff door gaat met tips en trucs Wat ik als tip wel eens gehoord heb is dat als je het blozen voelt opkomen dat je je dan op je grote teen moet richten..
Als de situatie het toelaat doe ik altijd dit: als ik bijvoorbeeld op mijn kantoor zit te werken, en ik word overvallen door een collega met vragen, dan begin ik antwoord te geven, maar tegelijkertijd sta ik op om bijv. een map uit de kast te pakken. Doordat je beweegt en gaat staan, haal je de spanning van het moment af, en word ik vaak niet meer rood. En als je gesprekspartner en jij allebei staan, heb je niet dat 'onderdanige' gevoel dat je hebt als jij zit en je gesprekspartner staat. Dat brengt een soort ongelijkheid met zich mee waardoor ik sneller rood word. Beetje lastig uit te leggen dit, maar hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Wat ik ook wel eens doe als iemand mij onverwacht iets vraagt, is snel een tegenvraag stellen. "Hoi Mikki, hoe was je vakantie?" "Ja heerlijk joh, en ben jij nog op vakantie geweest?". Zoiets Dan moet de ander gaan praten en is de aandacht even van jou afgeleid. Een eventueel opkomend rood hoofd trekt dan meteen weer weg En als niks meer helpt en je het niet meer tegen kunt houden...gewoon door blijven praten, en je gesprekspartner aan blijven kijken, hoe rood je ook wordt. Gewoon blijven praten en lachen zoals je normaal ook zou doen. Je zal merken dat dat rode hoofd dan eerder wegtrekt dan wanneer je uit alle macht je gezicht probeert te verbergen.
Even opstaan doe i kdan ook altijd even iets doen zodat de aandacht niet helemaal naar mij toe gaat. En van meteen een tegenvraag stellen is een goed idee! dank je wel!