Dik en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door An80, 22 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An80

An80 Lid

22 jun 2012
    18
    0
    0
    Hallo medeforumisten,

Mijn naam is Anna, 32 en op dit moment 21 weken zwanger. Ik wist dat ik ooit kinderen wilde maar worstelde altijd met mijn gewicht. 2 jaar terug 45 kilo afgevallen met Cambridge maar later weer aangekomen.:p
    Eind januari hebben we besloten dat een kindje wel erg welkom is. Twee weken later was ik zwanger!!:$ Dat het zo snel kan gaan ondanks een flinke overgewicht (120 kg) was opmerkelijk.
    Suiker was in orde (4,8) bloeddruk ook.

Dinsdag de 20weken echo, ben erg benieuwd.

Zijn er dames die ook zwanger zijn en een te hoog BMI hebben??

Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.

Tot snel.

2. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    #2 huggy, 22 jun 2012
    Laatst bewerkt: 22 jun 2012
    Hi Anna,

Ik ben Marieke, 31 jaar en zwanger van ons 2e kindje.

Ik ben zwanger, nu bijna 20 weken zwanger en heb een te hoog BMI, niet door teveel of ongezond eten maar door gebrek aan beweging sinds een heupoperatie (mijn gewicht is met 103 kg stabiel maar ik krijg het er niet vanaf). Gelukkig heb ik geen last van mijn overgewicht, voel me verder prima.

Ze zeggen een hoop over ons dames met Rubens-figuur maar veel dingen waarvoor ze waarschuwen wanneer je overgewicht hebt en zwanger bent waren (tijdens mijn vorige zwangerschap/bevalling) en ook nu (nog) niet van toepassing. Hier mijn opsomming:

• Super snel zwanger (1e ronde raak)
    • Probleemloze zwangerschap en
    • Probleemloze bevalling op de uitgerekende datum, thuis en binnen 6 uur, amper bloedverlies
    • Mijn bloeddruk & suiker waren altijd dik in orde
    • Totaal 6kg aangekomen tijdens de zwangerschap (na de bevalling 6 kg minder dan mijn startgewicht)
    • Apgarscore meteen 10
    • Geboortegewicht zoontje was 3360 gram bij 50 cm
    • Geen aangeboren afwijkingen.

Het kan dus super goed gaan, en laten we daar nu maar weer vanuit gaan!

As. donderdag hebben wij de 20 weken echo, we krijgen een GUO (uitgebreide 20 weken echo) bij de gynaecoloog omdat mijn man een aangeboren hartafwijking heeft, maar ons zoontje had het niet, nu hopen dat ons kleine meisje ook helemaal gezond is!

Ben benieuwd naar jou ervaringen, en de uitslag van je echo as dinsdag!!

Liefs!!

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Jup, hier nog iemand die veel te zwaar is. Was aan het begin van mijn eerste zwangerschap 117kg, aan het begin van deze zwangerschap zelfs 15kg zwaarder.. Hier voor een deel door ruim anderhalf jaar te hebben gelopen met een trage schildklier (35kg aangekomen in 18 maand).

Eerste zwangerschap helemaal probleemloos verlopen, suiker was gewoon goed, was in totaal 16kg aangekomen. Dochter was 2920g en 47cm bij 37+1.

Deze zwangerschap verloopt ook zonder problemen, nu 6,5kg aangekomen, suiker weer in orde. Enige nu is een stuitligging tot nu toe, maar dat heeft niks met m'n gewicht te maken.

Wel beide zwangerschappen onder controle bij de gyn ivm m'n gewicht, en daardoor ook direct medische indicatie voor de bevallingen.

Na deze bevalling ga ik aan de WeightWatchers, wil er voor m'n gezondheid toch minimaal een 40kg af hebben (incl zwangerschapskilo's, maar liever nog excl. die kilo's ;)).

Bloeddruk was gister zelfs ergens tussen 100/55 en 143/65 (handmatig en automatisch gemeten, zat nogal verschil tussen).

4. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    En hier nog eentje. Ik was bezig met afvallen en een mogelijke maagverkleining, woog voorheen 150kg. 10 kilo's lichter en aan de pil was ik ineens zwanger. Niet gepland maar zeer welkom :). 1e kindje trouwens.

Ik ben na de 2e consult bij de VK doorverwezen naar de gynaecoloog ivm een te hoge bmi, dus heb nu medische indicatie. Ik krijg nu om de 4 weken groeiecho's. Wordt later nog opgebouwd naar om de 3 weken, en daarna om de 2 weken.

Alles gaat voorspoedig, heb de laatste tijd alleen wat last van lage bloeddruk. Afgelopen woensdag de 20 weken (GUO) echo gehad. Deze was uitgebreid ivm overgewicht, volgens mij doen ze het dan standaard. Alles zag er goed uit, de kleine doet het goed. Moet binnenkort ook onderzocht worden voor mogelijke zwangerschapssuiker, dat is ook standaard. Mijn suiker was aan het begin prima (4,0). Vandaag ook een intake gehad bij de anesthesist, voor het geval ik een ruggenprik nodig zou hebben bij een natuurlijke bevalling of een keizersnee.

Door de medische indicatie betekent het dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Word wel goed in de gaten gehouden moet ik zeggen. Mijn bloeddruk is tot nu toe ook prima, laatste keer was het 110/60. Voor de rest ben ik tot nu toe 2kg aangekomen, zit nu op 142kg. Let wel goed op mijn voeding moet ik zeggen. Ik eet normaal en af en toe neem ik gewoon ook wat lekkers. Ga ook nog af en toe naar de sh'bam les (dansen), blijf wel in beweging en doe de dingen die ik leuk vind.

Als je iets wil weten, vraag maar raak.

5. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    hier ook eentje die te zwaar is, ben 30 kilo afgevallen heb het er ook nog steeds af overigens ;)! Woog rond de 102 kilo toen we voor ons eerste kindje gingen! Ik was de 2e keer al zwanger! Mijn bloeddruk is steeds 75-110 of 80-120 erg netjes dus, mijn bloedsuiker is ook keurig! ons meisje wordt geschat op een 7 pond dus we gaan het zien! Verder verloopt de zwangerschap prima, ik merk wel dat ik het wat zwaarder heb nu, maar of dit is omdat ik zwaarder ben of omdat het zwaarder wordt met 34 weken ;)!

6. An80

An80 Lid

22 jun 2012
    18
    0
    0

Hallo Marieke,

Bedankt voor de eerlijke brief. Zo zie je het maar, ik dacht ook het zal wel even duren voordat ik zwanger wordt maar was meteen raak!

Tot dusver niets bijgekomen, was de eerste 4 maanden erg misselijk en dinsdag a.s. de 20 weken echo!

Heel veel sterkte jullie ook met de uitslagen, het komt zeker goed.

Houd me op de hoogte...

Tot snel,

Liefs Anna

7. An80

An80 Lid

22 jun 2012
    18
    0
    0
    Bedankt iedereen voor de berichten.

Zo zie je het maar: met overgewicht kan je ook een goede zwangerschap hebben. Alleen jammer dat we in het ziekenhuis moeten bevallen ivm mogelijke complicaties.

Ik wacht de 20 weken echo en het geslacht af. Spannend!!:p

8. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hoi!
    Hier ook veel te zwaar maar desondanks altijd snel zwanger geworden. Van onze dochter was ik de eerste ronde meteen zwanger. De eerste ronde na die zwangerschap was ik meteen weer zwanger, dat eindigde helaas in een miskraam. De tweede ronde eigenlijk niet bewust geklust. De derde ronde wel en toen was ik meteen weer zwanger.

De vorige zwangerschap heb ik ook geen enkele problemen gehad. De bloeddruk was altijd super, suikerwaarden ook goed en eigenlijk geen problemen gehad.
    Tijdens die zwangerschap ben ik 4 kg aangekomen, na de bevalling was ik meteen alles plus extra kg weer kwijt. In de maanden daarna viel ik onbewust nog eens 25 kg af.... die er helaas weer grotendeels bij zijn gekomen :p

Tot nu toe ben ik zo'n 2,5 kg aangekomen maar net als vorige keer merk ik ook weer dat bepaalde delen slanker beginnen te ogen. Ik let daarom extra goed op mijn voeding. Qua BMI zit ik nog netjes onder de grens, dus ik kan bij de vk onder controle blijven.

En deze keer ga ik ook na de bevalling bewust aan mijn gewicht werken, waarschijnlijk via Weight Watchers. En dan zorgen dat het er blijvend af blijft :)

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hier nog iemand met overgewicht....
    Heb t eigenlijk mijn hele leven al en let al vanaf de basisschool op mn eten, daar komt t dus niet van. Allerlei dieten gevolgd, ook bij de dietist, maar geen resultaat helaas.

Uit alle onderzoeken blijkt verder ook dat ik gewoon kerngezond ben, suiker in orde, bloeddruk bij iedere controle in orde, schildklier ( net ) in orde.

Was na 3 maanden al zwanger, alleen eindigde dit helaas in een mk.
    Hierna weer in de 3e ronde raak en ben nu ruim 24 weken zwanger.
    Heb tot 2 weken geleden veel last gehad van misselijkheid en spugen ( vooral vocht wat er uit kwam en geen voeding, dus viel er niet van af )
    Heb nu eindelijk medicijnen die wel helpen gelukkig!
    Verder weinig klachten, alleen een zenuw in mn been die wordt afgekneld, wat soms erg vervelend aanvoelt.
    Ben in totaal nu 6,5 kg aangekomen, vk is hier tevreden mee, dus zal wel goed zijn ;)
    Ben verder onder controle van gyn en vk, gyn vond t niet nodig om mij helemaal over te nemen gelukkig :)

10. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Zo te lezen ben ik een van de weinige gelukkigen die gewoon thuis mag bevallen.

Omdat mijn vorige bevalling zo voorspoedig verliep mag ik het (mits er geen complicaties zijn) weer gewoon thuis bevallen. Puur omdat ik mezelf 'bewezen' heb durven ze het weer aan!

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

He meiden!

Ik wil graag ook even reageren :)
    Wat fijn dat ik niet de enige ben die overgewicht heeft en zwanger is... al is het wel nog maar pril trouwens!
    Ik heb helaas wel hinder ondervonden van mijn overgewicht, ik heb PCOS. Op mijn top woog ik rond de 144 kg en ik met verschillende diëten ben ik afgevallen en weeg ik nu 91 kg.
    Met 100 kg ben ik naar de gyn gestapt omdat ik geen menstruatie meer had en omdat ik al zoveel was afgevallen wilden ze me graag helpen.
    Na de 2e ronde hormonen spuiten ben ik nu zwanger! En ik hoop dat alles goed blijft gaan... en dat ik niet te veel aankom want daar ben ik wel erg bang voor.

Wat ik mij nou afvraag en als het een stomme vraag is moeten jullie het maar zeggen;), maar hoe zijn de echo's die gemaakt worden? Kunnen ze goede echo's maken? Ik ben dus echt "bang" dat ze door mijn flinke vetlaag niet aan de buitenkant alles goed kunnen zien zeg maar :) Of hoef ik daar absoluut niet bang (beschamend) voor te zijn?
    xx

12. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Hier nog iemand met een te hoog BMI, ik sport niet dus tja, heb niet zoveel beweging.

Bij mijn 1e zwangerschap (Justin) woog ik rond de 90 kilo en was ik met 5 maanden zwanger. Zwangerschap verliep probleemloos tot week 34/35, kreeg toen zwangerschapsvergiftiging.

Bij mijn 2e zwangerschap (Samira) woog ik ook rond de 90 kilo en was met 2 maanden zwanger. Deze zwangerschap ging helemaal probleemloos en met 40 weken en 3 dagen kwam mevrouw spontaan.

Nu ben ik 27 weken zwanger van de 3e en dat was al in de 1e ronde raak....en ook deze zwangerschap fiets ik probleemloos door heen.

Ondanks mijn overgewicht heb ik dus geen problemen met mijn zwangerschap en met zwanger worden.

Bij de zwangerschap van Justin ben ik niets aangekomen, bij Samira 1 kilo en deze zwangerschap in totaal nu 4 kilo:D

13. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Hé meis!
    Ik vind het geen rare vraag, kan me voorstellen dat je het je afvraagt!
    Maar maak je niet druk over de kwaliteit van echo beelden... dat komt goed. In het prille begin heb je kans dat ze een inwendige echo maken, dan heb je zoiezo goed beeld. Maar ook met een uitwendige echo heb ik altijd prima beeld gehad!

14. An80

An80 Lid

22 jun 2012
    18
    0
    0

Super dat je zoveel bent afgevallen!!!
    De echo ging gewoon goed hoor, daar hoef je niet bang te zijn. Mooie foto's kunnen maken en alles was goed te zien...
    Ondanks mijn vetlaag...

15. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

@Huggy en An80: nou dat is een hele opluchting om te horen! :D

16. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Hier nog iemand met flink overgewicht.
    Mijn eerste zwangerschap was ongepland maar heel gewenst. Ik had toen een extreem overgewicht die ik hier niet ga noemen:). Ik stond op de wachtlijst voor een Gastric bypass toen ik zwanger bleek te zijn..
    Dit was een hele zware zwangerschap met zwangerschapsdiabetes en pre eclampsie. Ik hield zo enorm veel vocht vast dat ik helemaal opgeblazen was en niet wist hoe ik moest zitten en liggen. Uiteindelijk bevallen van een gezonde zoon met een KS wegens niet vorderende ontsluiting vanwege inleiden. Ik had dit nooit zo gedaan als ik had kunnen kiezen vanwege de risico's maar soms loopt het nu eenmaal niet zoals je hebt gepland. En uiteindelijk is het goedgekomen en hebben we een prachtig lief kereltje:D

Inmiddels ben ik dmv een maagverkleinig ruim 40 kilo afgevallen en heb nog steeds wel overgewicht maar niet extreem meer. Ik was weer binnen no time zwanger, gepland dit keer ( ronde 2 of 3) en deze zwangerschap is een eitje. Geen pre eclampsie, ik houd geen vocht vast en heb dit keer geen diabetes. Ik wordt weer super goed in de gaten gehouden en krijg bijna ieder bezoek een groei echo. Hoe 40 kilo zo'n verschil kunnen uitmaken.

Ik ervaar dus twee totaal verschillende zwangerschappen. Na deze zwangerschap ga ik de operatie afmaken met een gastric bypass, dit is de eerste keer niet gelukt door vetweefsel rond de organen. Dan hoop ik weer op een gezond gewicht te komen.

Ik ben dus ondanks zoveel overgewicht twee keer probleemloos zwanger geraakt! Ik hoop snel te bevallen van de tweede!!

17. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Hier ook iemand met een te hoog bmi.
    Nu zwanger van nummer 3 en voorlopig loopt ook deze zwangerschap voorspoedig.
    Ze zijn nog aan het overleggen met de gyn of ik thuis of in het ziekenhuis mag bevallen .
    De 1e kwam in het ziekenhuis vanwege meconium en de 2e is gewoon thuis geboren .
    Beide zonder complicaties enzo.
    Nu hebben we een adhd hond thuis , dus voor het beste beestje is het rustiger om in het ziekenhuis te bevallen. Mij maakt het echt niet uit . Vond het allebei prima. En de vk gaat in principe gewoon mee naar het ziekenhuis dus is ook gewoon vertrouwd. Hoewel dit je bij de bevalling nog weinig uitmaakt.
    Maar ook hier dus ( nog ) geen horror verhalen over overgewicht en zwanger zijn.
    Wel zijn er een hoop tests verandert sinds de laatste ( 6 jaar ) en nu vanwege overgewicht.

knuffies

18. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hier ook overgewicht! Gestart op 114 zit nu na 27 weken op 120 maar merk dat mn billen en benen en spekjes op mn rug minder worden dus zit allemaal echt in mijn buik (die ook al flink is:p)

Mijn suiker is getest met 23 weken (standaard bij overgewicht) en die was prima.. Mijn bloeddruk is ook steeds goed..

Eerste keer was ik in ronde 7 zwanger, helaas een miskraam. Daarna was ik na een half jaar zwanger.
    Loop door mn overgewicht ook bij de gyn en ga ook in het ziekenhuis bevallen, maar dit wilde is sowieso zelf ook graag dus das fijn! Vind het fijn bij de gyn, om de 4 (later om de 3 en 2) weken controle met echo, ik vind het super :D

Alles gaat goed, begin nu te voelen dat het zwaarder wordt maar dat kan ook wel :)
    Ook met mn echo's geen problemen, steeds goed beeld :)
    Over 2 weken mijn 3d echo dus ik hoop dat het beeld dat ook goed is!

Fijne zwangerschap!

19. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Hi Anna,

Had je een goede 20 weken echo?

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik was bij de eerste ongeveer 15 kilo zwaarder dan nu. Toen zat ik boven een BMI van 40 en ben ik verwezen naar de gynaecoloog. Dat is hier in de regio een vaste afspraak. Nu zit ik onder de 40 (38) dus in principe zal ik bij de verloskundige blijven. Mijn vorige zwangerschap was medisch gezien probleemloos dus er was al over gesproken om me bij de verloskundige te laten blijven.

Wij waren al onder behandeling bij de fertiliteitsarts en ik was ervan overtuigd dat het aan mijn gewicht lag. Niets bleek minder waar het lag helemaal niet aan mij en het is niets waar een van ons iets aan kon doen. Maar we zouden op de wachtlijst komen voor ICSI . Opeens is dat niet meer nodig.

Ik ben tot nu toe een stuk minder misselijk, slechts bij vlagen. Ik hoop dat dat zo blijft, bij de oudste kon ik van ellende soms nauwelijks normaal de dag doorkomen. Tegelijkertijd ben ik nogal bang dat het betekent dat ik een miskraam heb/krijg. Ik moet nog anderhalve week wachten op een eerste echo, ik hoop dat dat me wat rust geeft.

Deel Deze Pagina