Blozen

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 9 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Hi,

ff een vraagje: zijn er hier nog meer meiden die HEEL SNEL blozen en ook best erg? Ik heb een heel lichte huid met rood haar en als ik zenuwachtig ben of iemand zegt bvb iets of ik schaam me dan bloos ik dus heel snel, en niet alleen mn gezicht maar ook mn nek tot in mn decolleté zegmaar, dus als ik iets belangrijks heb zoals een gesprek durf ik ook nooit een laag(er) truitje aan te trekken omdat het dan heel erg opvalt!
    Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik ben op zich helemaal niet zo onzeker, maar iedereen heeft natuurlijk weleens een stress momentje.. Vind het zo jammer want qua gedrag zegt men vaak dat ze het niet echt merken als ik zenuwachtig ben. Snap dat het normaal is en erbij hoort om soms zenuwachtig te zijn, maar soms word ik alleen van dat blozen al zenuwachtig en dan wordt het natuurlijk alleen maar erger :S

2. mol81

mol81 Niet meer actief

Ja ik! Ik heb niet het idee dat het komt door onzekerheid ofzo. Ik word gewoon heel snel rood als ik met anderen praat of voor een groep praat. Ik heb van mezelf een licht huidskleur en coupe roze ( schrijf je dat zo? Rood in mijn gezicht) ik merk wel dat ik minder snel rood word als ik op mijn ademhaling let. Laag ademen, vanuit je onderbuik, helpt bij mij

3. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

helaas niet de tip, maar wel een lotgenoot.
    al van jongs af aan word ik zo rood als een beurse tomaat zucht..
    heb het soms nogsteeds vooral op schrik, en onzekere momenten

4. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Gelukkig ben ik niet de enige!
    Thanks! Oke ik zal eens wat meer op mn ademhaling proberen te letten, die zit vaak idd te hoog bij mij!

5. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Oh ja hier ook extreem. Heel naar, het bellemerd mij ook echt in het dagelijkse leven. Het maakt mij zo onzeker.
    En dan vooral de opmerking: Ja, nu hoef je toch niet rood te worden?! Dan heb ik het helemaal niet meer.

6. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Oef die opmerking heb ik gelukkig nogn ooit gehad, dat lijkt me inderdaad verschrikkelijk!!!

7. Vlinder 85

Vlinder 85 Bekend lid

10 mei 2011
    811
    0
    16
    Brabant!
    O, ja ik ken het...

Ik heb het ook, vooral als ik me niet op me gemak voel of voor een groep moet praten.
    En wat ik vaak te horen krijg is goh je krijgt er een kleurtje van! en dan voel ik me kop nog roder worden.... :)

Ik baal hier echt ontzettend van en voel me hierdoor erg onzeker.
    Alle tips zijn welkom!

8. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik kleur ook snel maar vooral als ik moe ben of ongesteld moet worden.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier ook.....maar ik ben dan ook best onzeker en gevoelig. Ik merk wel dat nu ik ouder word en het meer kan accepteren dat het minder word. Ik probeer het te accepteren en vertel dus ook collega's en nieuwe vrienden dat ik vaak rood word en dat het te maken heeft met mijn eigen onzekerheden. (Soms denken mensen dat je rood word als je liegt en dat vind ik heel vervelend....zodoende vertel ik het vooraf)

10. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Ik heb het ook, al zo lang ik me kan herinneren. Niet als ik voor een groep sta (dat is mijn werk, ik ben docent en bij leerlingen heb ik dat dus niet), maar wel in informele sfeer, bijv. bij collega's ofzo... Heel gênant en al helemaal als mensen laten zien dat ze het merken. Alsof je je altijd schaamt! Is helemaal niet zo, ik word al rood als ik een antwoord geef tijdens mn vergaderingen ofzo. :(

Heb alles al geprobeerd: het onderwerp van gesprek mijden, aan iets anders denken, op adem letten... Tegenwoordig praat ik zoveel mogelijk met één iemand tegelijk ipv met de groep, tenzij ik zeker weet dat het een "veilig" onderwerp is ;)

11. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog een lotgenoot, super vervelend. Ook lichte huidkleur en in groepsverband word ik gauw rood. Ik geloof dat we allemaal dan wel de gouden tip willen hebben!

12. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Oei! Ik heb er ook bij vlagen erg last van... Ik probeer me soms zoveel mogelijk op het verloop van een gesprek voor te bereiden zodat ik niet ineens van iets wat ter sprake komt een kleur kan krijgen... In dat opzicht vind ik het heel belemmerend... Dat ik van tevoren al moet in gaan calculeren wanneer er iets gezegd wordt waardoor ik een rood hoofd krijg...

Ik heb er niet altijd last van... soms besef ik me ook ineens in een 'lastig' gesprek dat het helemaal niet zo'n beladen onderwerp is en ik het dus veel groter heb gemaakt in mijn hoofd dan het werkelijk is.

Wat bij mij wel een beetje helpt is letten op mijn ademhaling... Als ik merk dat ik het warm krijg van iets, me focus op mijn ademhaling en hartslag... Vaak lijkt de kleur dan letterlijk te 'zakken'.
    Ook probeer ik er maar om te lachen als het wel gebeurt...

Rood worden bij mijn familie is overigens wel een ramp... ;) Zodra ik blosjes krijg roept mijn zusje vaak keihard:'Ha! Je krijgt een kleurtje!!'... En dan wordt het ook gelijk drie keer zo erg dan wanneer niemand er iets over zegt... Voel mijn hartslag dan echt in mijn wangen... :D

13. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Het klinkt nu best ouwewijverig wat ik ga zeggen (ik ben dan ook 41, vast een stukje ouder dan de meesten in dit topic) maar ik had het vroeger ook erg en de oplossing is; ouder worden!! ;) Nee hoor geintje, hoewel het wel meespeelt.

Ik heb het nu nooit meer, maar dat komt puur omdat ik zelfverzekerder in het leven sta en eigenlijk niets meer geef om wat andere mensen van me zullen vinden of denken. Want dat is wat je onzeker maakt, de reactie van mensen, niet eens het gesprek zelf o.i.d. Zodra je denkt; 'ach ja, laat ze maar lullen ;) en wat als ik voor schut sta... de wereld vergaat niet..' kun je je er veel beter overheen zetten en dan bloos je veel minder snel. Makkelijker gezegd dan gedaan... ik weet het, maar het helpt wel!
    En doe eens lekker gek (met vriendinnen of je partner of een stel kinderen die je goed kent) juist als je opvalt en andere mensen je kunnen zien (zwaaien naar iedereen ook al ken je ze niet, net doen of je dronken bent, naar de kleinste onbenulligheden vragen in winkels etc.) dat helpt ook! Door je 'schaamte' weg te lachen, zul je ook veel minder snel blozen. Je moet het durven, maar het helpt echt. Het relativeert je schaamtegevoel ook, want de vraag is vaak; 'waarom bloos ik nou weer, er is niets aan de hand?!'

Ook raad ik je aan om zoveel mogelijk alles zelf te doen, boodschappen, moeilijke telefoongesprekken, iemand aanspreken als je de weg moet weten etc., vaak ontloop je dat soort dingen omdat je weet dat je dan kan gaan kleuren - en ja, dan gebeurt het ook.
    Ik weet er alles van, sommige dingen lijken gewoon torenhoge drempels maar hoe meer en hoe vaker je ze doet, hoe beter je zult leren omgaan met zulke situaties.
    Vanaf m'n jeugd sta ik bekend als 'Marjanneke lekker zelluf doen' (vroeg eigenlijk nooit om hulp, zelfs als dat wel beter was geweest) ;) en dat heeft me heel erg geholpen. Je hebt dan de situaties waarin je komt veel beter onder controle.

Toen ik overspannen raakte een jaar of 15 geleden, kreeg ik een pup van mijn ex-man. Die zorgde er voor dat ik wèl naar buiten moest, en een pup zorgt ervoor dat je veel aandacht krijgt van kinderen en andere hondenbezitters. Ik merkte dat ik me veel beter ging voelen daardoor, veel minder onzeker werd gewoon omdat de aandacht uitging naar mijn hond en niet in de eerste plaats naar mij. Ik durfde veel vaker gesprekken te beginnen in plaats van ze uit de weg te gaan. Op mijn werk ging het daarna ook veel beter, ik ben daarna zelfs 6 jaar directiesecretaresse en daarna nog 3 jaar management-assistente geweest, beroepen waarin je echt wel zelfverzekerd moet zijn.

Ik ging een tijdje later, na mijn scheiding ook regelmatig alleen reizen, per vliegtuig naar Engeland (kreeg daar een relatie). Ook toen moest ik alles alleen doen, opzoeken, taxi's bestellen, in de metro stappen, etc. Geloof me, het zou erg moeilijk zijn geweest om dat allemaal te doen als ik nog die onzekerheid had gevoeld.

Begrijp me goed, het gaat niet over van de ene op de andere dag, maar door je lot in eigen handen te nemen (en dan maakt het wel een beetje verschil hoe erg je het hebt) kom je al een heel eind. Uiteindelijk zijn we allemaal (wel eens) onzeker, zelfs de meest gevierde en succesvolle mensen, zij weten het alleen veel beter te verbergen / onderdrukken. Succes ermee!

14. mol81

mol81 Niet meer actief

Dit is precies zoals bij mij. Vervelend maar ik heb nog geen oplossing

15. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Hier ook.. en niet alleen in situaties waarbij anderen ook zouden blozen, maar ook rood als ik boos ben, of enthousiast, of blij of verdrietig haha.. de hele dag zeg maar :) En ik heb besloten dat het me niet meer interesseert: dit hoort nu eenmaal bij me! Dus rood of niet, ik ga ook voor een groep staan praten, of enthousiast kletsen en nu ik er zelf niet zo'n deal meer van maak, accepteren mensen het ook zonder verdere opmerkingen :)

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Yep!! Hier ook lichte huid, couperose en als ik zenuwachtig ben, of heb het "gewoon" warm dan zie ik er meteen oververhit uit. Zo gênant!! En werkt zeker ook belemmerend bij mij!
    Mijn oplossing: een goede dekkende foundation. Heb er een van Vichy: dermablend. Maar ook een van loreal met een pompje werkt redelijk goed. Het idee al dat de rode kleur er niet superopvallend door heen komt maakt me al zekerder, waardoor ik minder snel bloos.

Deel Deze Pagina