We hadden gisteren de neefjes van mijn vriend op bezoek, ze zijn 12 en 13 jaar. Ze zijn heel close met mijn vriend, hij is echt hun lievelingsoom zeg maar. Maar gisteravond zaten ze even buiten en toen zag ik dat mijn vriend een sigaret had (ik weet niet of het echt een sigaret was, hij leek zelfgedraaid) en zijn neefjes namen ook een hijsje. Ik vind dit echt onverantwoordelijk. Je gaat als oom, als voorbeeldfiguur, toch geen sigaret geven aan kinderen? Om nog maar niet te spreken over het feit dat hij zelf drie maanden geleden gestopt is met roken... Dit is de eerste keer dat ik hem heb zien roken nadat hij gestopt is. Hij deed er zelf erg lacherig over toen ik buiten kwam. Zei dat hij voor de grap hasj aan ze gaf (dat is sowieso niet waar). Hij zei dat dit z'n eerste sigaret weer was, gewoon voor de leuk. En dat z'n neefjes om een hijsje vroegen en dat het voor hen überhaupt de eerste keer was. En dat ze niet over hun longen rookten. De neefjes leken het allemaal erg spannend te vinden. Ik heb gezegd dat ik het niet fijn vond, maar wilde ook niet boos worden met die kinderen erbij. Voor mijn vriend is de kous af, maar ik zit er nog wel mee merk ik. Wat vinden jullie hiervan? Hadden jullie het laten gaan? Overigens is het in zijn cultuur veel normaler om in bijzijn van kinderen te roken, waterpijp wordt bijvoorbeeld ook veel gerookt. Dus ook in dat kader weet ik niet of het gerechtvaardigd is om boos te zijn. Of overdrijf ik?
Ik had het zeker niet laten gaan! Maar goed ik vind sowieso roken in het bijzijn van kinderen al not done.. laat staan een sigaret aanbieden.. ik zou er nogmaals wat van zeggen, en het daarbij laten!
Als mijn broer mijn zoon een sigaret zou geven, zou ik daar absoluut niet blij mee zijn. Dus ik zou dit echt nog wel met je man bespreken. Ik weet niet uit wat voor cultuur je man komt, mijn man komt uit Arabisch/Afrikaanse cultuur en wij hebben ook een waterpijp dit word absoluut niet gedaan in het bijzijn van kinderen/jongeren. Het is echt iets voor volwassen mannen.
Ik zou heel boos zijn geworden! Zodra ik weer wat rustiger zou zijn zou ik het gesprek met hem aan gaan. Daarnaast zou hij van mij ook de ouders van zijn neefjes moeten inlichten en als hij dat weigert zou ik het zelf doen. Geen idee of jullie zelf kinderen hebben of bezig zijn? Want ik zou daar ook consequenties aan vast stellen, als hij het ooit bij je eigen kind zou doen is daar het gat van de deur en gaat er een melding naar veilig thuis!
Zo!! Als mijn broer of zwager dit bij mijn kinderen zou doen dan was daar het laatste woord nog niet over gezegd!! Dat je zelf zo dom bent geweest om ooit te beginnen met roken is een ding ( sorry alle rokers maar zo zie ik het), maar om andere jongeren er dan bewust ook in mee te trekken ( hoewel er tegenwoordig zoveel bekend is over hoe slecht het is, veel meer dan vroeger) vind ik echt not done!! Is hij zelf onzeker? Denkt hij zo stoer te zijn of indruk te maken? Anders kan ik er geen enkele reden voor bedenken om dit te doen!
Ik zou ook echt woest zijn. Hier wordt door de mannen ook de waterpijp gerookt inderdaad. Maar dit is een volwassenen aangelegenheid. Dit word zeker niet gedaan waar kinderen bij zijn. Een kind een sigaret geven kan echt niet. Als ik jou was zou ik hier nog een goed gesprek over hebben. Wat nou als je neefjes dit eigenlijk wel heel lekker en stoer vonden. Wil je man het op zijn geweten hebben dat ze op deze leeftijd al gaan roken? Leg dat hen ouders maar eens uit
Misschien weet jouw man wel dat je neefjes al (stiekem) roken?! Ik rookte zelf ook al vanaf jonge leeftijd en zou het best tof hebben gevonden dit met mijn lievelingsoom/tante te doen. Als ik dan vanuit het oogpunt als ouder kijk zou ik dit absoluut niet hoeven weten want ik zou echt heel pissig zijn. In deze tijd is het ook wel een hele stomme actie. Zeker als deze jongens nog niet roken en hierdoor misschien wel gaan roken...
Nou, dat is het dus... Hij zei dat het de eerste keer was voor die jongens. Maar dat geloof ik eigenlijk niet, want er kwam geen hoesten of iets bij aan te pas. Zag er niet uit als een eerste keer. Maar jullie hebben gelijk, ik zal het er nog eens over hebben met hem. Ik denk dat het vervelende onderbuikgevoel daar nu ook vandaan komt: wat als hij later ook zo makkelijk is met onze kinderen (mochten we die krijgen)? Dat hij zelf is gaan roken, is natuurlijk zijn eigen keus. Maar no way dat er sigaretten in huis komen als we een kindje zouden krijgen!
Als dit niet de 1e keer is, waar zijn die ouders dan als kinderen van 12 en 13 al eens gerookt hebben? Buiten dat vind ik het bizar om zoiets te doen.
Ehm nee sorry dat vind ik niet normaal. Ik heb tot 8 jaar geleden gerookt en tot voor m’n laatste zwangerschap ook nog wel eens op feestjes paar keer per jaar maar ik ben absoluut tegen roken in het bijzijn van kinderen en al helemaal tegen het aanbieden aan kinderen Dat je er als volwassene zelf voor kiest is je eigen keuze maar ik zou het zeker niet promoten bij kinderen. Hoe je het ook draait het is slecht... Ik was dus aardig kwaad geworden op m’n man denk ik zo!
Ik rookte op hele jonge leeftijd al stiekem. Daar wisten mijn ouders echt niks van. Toen ik naar de middelbare school ging moest ik nog 12 worden. Daar rookte denk zo’n 30a 40% van de klas al. Natuurlijk alleen op school en zeker niet bij mijn ouders in de tuin ofzo Ik was dus een schoolroker, thuis niet. Later kwam daar stiekem uit het badkamerraam bij. Inmiddels alweer 8 jaar gestopt..
Ik denk van niet.. ze zeiden er nooit wat over. Mijn moeder rookte zelf ook, misschien daarom.. Maar aan de andere kant was ik echt een kei in stiekem roken. Niet na een bepaalde tijd, kauwgom, handen wassen.. en ik was gewoon graag van huis