Man deelt sigaret met neefjes

Discussion in 'De lounge' started by NavyCrimson91, Dec 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Tsja, ik kreeg mijn eerste hijsjes van mijn oma en toen was ik nog een paar jaar jonger dan die neefjes... Ik rookte al dagelijks toen ik 12 was en ook wel eens bij ooms en tantes. Inmiddels gestopt.

Maar tijden zijn veranderd. Ik snap dat volwassenen er nu heel anders mee om moeten gaan. Maar als je in een bepaald milieu/cultuur opgegroeid bent, is dat wel even schakelen. Ik zou ook helemaal niet geamuseerd zijn als mijn vriend deed wat de jouwe heeft gedaan, maar zo heel bizar vind ik het zelf ook weer niet... Gewoon uit mijn eigen ervaringen sprekende. Ik denk dat je er samen even een goed gesprek over moet voeren en kijken of jullie nog een beetje dezelfde, moderne waarden hebben. Want uiteraard, het moet niet nog een keer gebeuren.

Sabje333, Whysteria and Luna86 like this.
  2. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik was ontploft geloof ik..

Nikki88 and Issie like this.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Als ouder moet je dat echt kunnen merken, hoe goed je dat ook verbergt. De ouders van vriendinnen die rookten wisten dat stuk voor stuk. Alleen de kinderen waar weinig aandacht aan gegeven werd die konden dat ongemerkt voor elkaar krijgen.
    Vandaar mijn vraag: waar waren die ouders?

Nikki88 likes this.
  4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn ouders schonken genoeg aandacht aan mij, maar ik rookte op mijn tiende of zo ook stiekem, en ik weet praktisch zeker dat zij dat niet wisten. Maar: mijn ouders rookten in die tijd allebei heel stevig. Zowel binnen- als buitenshuis, dus dan valt dat gewoon niet zo op denk ik.

Sinds ik 7 jaar geleden voorgoed ben gekapt ruik ik een peuk ook op een mijl afstand. Maar toen ik nog rookte echt niet hoor.

En o/t: hier kregen wij als kind ook wel eens een slokje sterke drank/trekje aan een peuk op verjaardagen enzo. Meer als waarschuwing dan kwade wil denk ik zelf. Indertijd nam ik me dan ook steevast heilg voor nooit aan die vieze zooi te beginnen. Het feit dat ik ooit tóch besloten heb bepaalde dingen te consumeren wijt ik dan ook voornamelijk aan mijzelf en mijn vrienden in die tijd dan aan wijlen ome Harry of Oma die me op mijn vijfde een trekje aan een sigaar/lepeltje advocaat hebben gegeven..

5. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

Oct 5, 2014
    505
    589
    93
    Ik vind het er helemaal niet toe doen of het de eerste keer was of niet.
    Als volwassenen heb je een voorbeeldfunctie en doe je dit niet. Cultuur vind ik ook geen excuus meer, overal is bekend hoe slecht en verslavend het is. Kwam je 10 jaar geleden mee weg, nu niet meer.

Ik zou woest zijn!! Zowel in jouw positie als in de positie van moeder van deze jochies.

Raaf92 and tuc like this.
  6. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,807
    9,315
    113
    Gelderland
    Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Mijn moeder was altijd thuis en ik kreeg genoeg aandacht. Misschien heeft ze het wel geweten maar nooit was over gezegd. Ik heb geen idee.

7. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Als moeder van die neefjes zou ik heel duidelijk hier over zijn: laatste keer dat ze bij jullie zijn geweest!

8. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Mijn broertje rookte vroeger stiekem. Mijn ouders hadden het echt niet door hoor, totdat mijn moeder hem een keer buiten betrapte. Als er wel 2 kinderen zijn die nooit aandacht tekort kwamen thuis en gestimuleerd werden en overladen werden met liefde dan zijn mijn broertje en ik het wel dus waar je die aanname nou weer vandaan haalt..

On topic; ik zou het niet hebben kunnen waarderen, vooral niet als er zo lacherig over gedaan werd.

Sabje333 and Whysteria like this.
  9. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Het wat bij ons thuis vroeger volkomen geaccepteerd dat er werd gerookt. Sowieso was er toen veel minder bekend over de schadelijke effecten. Als er een verjaardag was geweest zag het hele huis blauw van de rook, want alle ooms/tantes/opa`s/neefs/nichten rookten.
    Mijn beide ouders en mijn oudere broers rookten in huis.

Hoewel het in mijn persoonlijke cultuur dus heel normaal was ben ikzelf altijd tegen roken geweest en heb het ook nooit gedaan, ook niet stiekem op school o.i.d.

Mijn man rookt niet, dat had ik absoluut niet geaccepteerd, maar als dit bij ons in/om huis was voorgevallen zou ik echt uit mijn vel gesprongen zijn. Je rookt en drinkt niet waar kinderen bij zijn... Al is het alleen maar vanwege het goede voorbeeld.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat ze er nooit wat over gezegd heeft kan natuurlijk. Dat hoorden wij van de ouders van vriendinnetjes ook pas achteraf;)
    Maar die wisten het wel degelijk. Roken ze aan de jas, tas e.d. En sommige van die ouders rookten zelf ook. (Als je zelf niet rookt nl ruik je het meestal beter) maar dat was ook pas op de middelbare.
    Maar op de basisschool had ik een jochie in de klas, waarvan zn ouders volgens mij geen idee hadden maar die werd ook altijd maar aan zn lot over gelaten.

Luna86 likes this.
  11. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Nee ik vind dit niet normaal.

Maar dat hij niet begrijpt dat je hier boos om bent... bizar.

Geen idee hoe ik zou hebben gereageerd.
    Ik val niet op rokers en niet op mannen die zoiets zouden bedenken dus geen idee.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Absoluut!! Dit zou hier oorlog worden en ik zou mijn kinderen daar niet meer hoeven te hebben!

Met zo’n iemand zou ik geen relatie hoeven en hell noooooo mee kinderen hoeven te krijgen. Wat een tokkie gedrag heeft hij hiermee laten zien. Het zou mijn inziens ontbreken aan (gedeelde) normen en waarden.

Nikki88, suus1983 and Lenaroos like this.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Als mijn man zoiets zou doen zou ik vreselijk boos op hem zijn, maar als mijn zwager zoiets zou doen was ik ecgt woest geweest als moeder van die kinderen trouwens.

Hopsatee likes this.
  14. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Dit. Als het zo gegaan is als jij nu schetst, dan zou ik als moeder van die jongens dat pakje in zn luchtpijp geschoven hebben, geloof ik.

Oh en TS, als jouw man dus een roker is, dan zijn er echt wel sigaretten ergens in huis, ook als je een kindje hebt.. de verslaving is op den duur toch groter.
    Maak jezelf nou geen illusies hierin.

tuc likes this.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,885
    113
    Ik zou hetzelfse hebben gedaan. Overigens geloof ik wel dat mensen kunnen stoppen. Mijn man heeft nadat we zijn gaan samenwonen nooit meer een sigaret aangeraakt en vindt het nu ook heel vies.

16. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Ik zou echt enorm afknappen op een man die zo'n domme actie normaal zou vinden :confused:

Nikki88 likes this.
  17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Exact dit.

En wat dat stiekem roken van kinderen betreft.... Ik snap inderdaad ook niet dat ouders die voldoende betrokken waren bij hun kinderen dat niet zouden merken. Tenzij ze zelf roken.

tuc likes this.
  18. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik ook! Ik ben in feb 2018 zelf 2 jaar gestopt.
    Ik denk alleen niet dat (niet gelegenheids) rokers het vol houden om niks mee naar huis te nemen.

suus1983 likes this.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,885
    113
    Mee eens. Als je zelf niet rookt is het toch bijna onmogelijk om het niet te ruiken?
    Mijn vader rookt. Alleen in de garage en als de kinderen er zijn of komen alleen buiten. Toch ruik ik wel eens rook in hun haartjes als ze daar zijn geweest.
    Lijkt me stug dat je het niet zou ruiken als je kinderen roken. Die geur verdwijnt niet met 1 kauwgompje of een raampje open.

tuc likes this.
  20. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Nou nou, jullie hoeven niet direct mijn vriend het huis uit te trappen omdat hij rookt. Ja, hij heeft gerookt, maar hij kan ook stoppen. Hij is heel lang gestopt. Dit jaar was hij weer begonnen, maar hij merkte dat hij buiten adem werd bij het voetballen. Toen heeft hij zijn sigaretten per direct weggegooid.
    Dit is de eerste keer dat ik hem sindsdien heb roken, en nee, natuurlijk vind ik dat niet leuk. Maar het is uiteindelijk wel zijn eigen keuze en ik ga hem daarvoor niet de deur wijzen.

Dat gezegd hebbende ga ik nog wel even een goed gesprek hebben over die actie met z'n neefjes.
    Ik weet niet wat zijn zus ervan zou vinden. In hun land roken echt alle jongeren, tabak wordt overal op straat verkocht. Dus ik weet niet eens of zij er echt mee zou zitten...:$
    Maar ik wil echt niet dat dit vaker gebeurt. En ik ga ook duidelijk maken dat dit niet gaat gebeuren als we een kindje krijgen.
    En ik ben ook wel heel benieuwd waar die nu die ene sigaret vandaan heeft, en of die er nu nog meer heeft.

Manque likes this.

Share This Page