Plaatste ik hier laatst nog een topic over mijn dochtertje die ineens minder melk dronk, inmiddels drinkt ze weer volop en nu vraag ik me af hoe ik ooit die fles van 16.00 uur eraf krijg en of dit op dit moment wel verstandig is. Bij het 9 maanden bezoek aan het cb kreeg ik het advies om de 16.00 uur fles af te bouwen want die was niet meer nodig. De avondfles (19.00 uur) eigenlijk ook niet meer maar die mocht dan nog wel even blijven. De 16.00 fles heb ik al afgebouwd van 180/6 naar 120/4 maar ik vind het gewoon sneu om die nog meer af te bouwen. Ze heeft rond die tijd echt zin in haar fles. Eet vervolgens om 17.30 uur een pot groente op en om 19.00 uur een fles 180/6. Wat is nu wijsheid? Mijn gevoel zegt dat ze er nog niet aan toe is om minder melk te drinken, maar ja ze is straks 10 maanden en zit dan nog op 3 flessen + pap! Even voor de volledigheid haar schema momenteel": 7.00 uur: bambix ontbijtpap 10.00 uur: fruit + drinken (diksap of water) 12.00 uur: stukje brood + fles 150/5 14.00 uur: klein koekje + drinken 16.00 uur: fles 120/4 17.30 uur: warm eten + yoghurt 19.00 uur: fles 180/6 Wie heeft tips?
Het schema ziet er prima uit. Het CB geeft maar richtlijnen en gemiddeldes, als jouw meisje die fles van 16 uur nog nodig heeft hou je die er lekker in. Het is echt niet veel met 10 maanden. Je hebt hem al kleiner gemaakt, als ze hem echt niet meer nodig heeft laat ze hem vanzelf vallen. De avondfles zou ik helemaal niet aan rommelen, ik geloof dat kindjes van boven de 1 jaar nog vaak een avondfles krijgen. Eerder wel dan niet, volgens mij.
Wat je kunt doen is de fles na de boterham afbouwen en vervangen door ander drinken. Zo kun je haar ook meer als 1 boterham aanbieden. Of ochtendfles verkleinen en 1 boterham bij geven. Het is wel de bedoeling dat je hoeveelheid melk langzaam afbouwt naar 500cc (en 300cc met 1 jaar), maar in hoeveel flessen je dit geeft is helemaal aan jou en je kindje.
Het is geen abnormaal schema hoor het is natuurlijk wel zo dat wanneer ze veel melk aangeboden krijgen, ze geen trek meer over hebben voor bijvoeding. Wat gebeurt er als ze tussen de middag wat meer eet, een goed tussendoortje krijgt en de avondmaaltijd vervroegt? Veel kinderen eten rond die leeftijd tussen half 5 en 5.. Ik snap dat in jouw schema nu een groot gat zit waardoor ze behoefte heeft aan een fles. Ik denk wanneer je wat schuift qua tijden, ze vanzelf die fles laat vallen.
Dat snap ik, maar als je ziet wat ze ná die fles in relatief korte tijd nog naar binnen werkt.... ze krijgt bijvoeding genoeg volgens mij. En dan heeft ze volgens mij ook nog wel behoefte aan die fles, omdat ze die helemaal leegdrinkt (en soms gaat huilen als die op is) en daarna even goed nog warm eet en daarna nog een fles.
Tussen de middag meer eten gaat (nog) niet echt werken denk ik. Het komt ook wel voor dat ze na haar sutkje brood niet meer een hele fles wil. Dan kan ik die inderdaad afbouwen, maar het cb adviseerde over te gaan op 3 voedingen met 2x een tussendoortje. En op die manier krijg ik dan 4 hoofdvoedingen. Vandaar dat ik liever de 16.00 uur fles afbouw.
Ja weet je, als die fles nodig is, dan zou ik die niet afbouwen, komt dan vanzelf inderdaad. Zat nog te denken aan mijn dochter op die leeftijd. Zij kreeg rond half 12 brood en dronk daarna wat water. De fles gaf ik dan wat later, rond half 2, 2 uur. Lag aan haar slaapjes. Het was hier namelijk ook zo dat de fles na het brood teveel was dus splitste ik die twee. De fles zit dan toch redelijk in de middag, wie weet is dat een idee?