Man die niet tegen rotzooi kan.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door sm1, 6 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bij het lezen van je verhaal krijg ik het gevoel dat je man onrust in zijn hoofd heeft en daardoor zo reageert op rommel? In ieder geval ben ik ook snel geirriteerd en kan ik niet tegen rommel als ik stress of onrust heb..
    Ik probeer dan bewust van de kinderen te genieten en met ze samen op te ruimen. De oudste doet nu soms heitje voor karweitje, krijgt dan een centje in zijn spaarpot als hij meehelpt met bijv. was opvouwen of afdrogen.

    Verder zijn hun taken: speelgoed opruimen, bordje/beker op het aanrecht zetten en na verschonen het luierzakje met vieze luier in de vuilnisbak gooien. Ze helpen zelf graag met tafel dekken en afruimen,
     
    sm1 vindt dit leuk.
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Vreselijk, laat hem in therapie gaan ofzo i.p.v. een stel kinderen zo te behandelen.

    Nooit dat ik dat van een partner zal tolereren.
     
    cowgirl80, Jessi79 en sm1 vinden dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vond hun takenlijstje heel realistisch, waarom heeft je man het uitgebreid? Heeft hij dat gewoon zelf besloten? Ik vind het nogal gek, waarom haalt hij zelf bv die droge was er niet af? Dat vind ik veel meer zijn taak dan de taak van de kinderen...

    Het klinkt in ieder geval alsof hij niet goed in z’n vel zit, ik zou kijken of je hem daarbij kan ondersteunen zodat hij bv dit kan loslaten en zijn onrust misschien op iets kan richten dat meer nut heeft.
     
    Zonnestralen en sm1 vinden dit leuk.
  4. sm1

    sm1 Fanatiek lid

    17 dec 2011
    1.859
    106
    63
    Snap ik dat klinkt idd zo.bewust zo geschreven. Ik heb dit topic natuurlijk geopend omdat ik het zat ben en niet vind kunnen.
     
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.116
    4.331
    113
    Home
    Huh is dit topic nu verplaatst
     
    sm1 vindt dit leuk.
  6. chuppie

    chuppie Actief lid

    22 feb 2019
    448
    241
    43
    Kinderen moeten zelf een was kunnen doen vanaf rond hun 13de jaar. Dat wist ik eerder ook nooit. Want dan was ik er wel eerder mee begonnen.
    Mijn jongste is nu 12,5. Kinderen ruimde(en nog)spullen op en ook hun eigen kamer(soms met hulp) en maken het bed op gelijk bij het opstaan zo vergeten ze het eigenlijk bijna nooit. Eenmaal in de week slaapkamer Stofzuigen en schoonmaken.

    Kraan en wasbak na gebruik even droogmaken. Dochter ruimt haar eigen droge was op. Als het op haar stoel ligt. Of moet ik helpen herinneren.
    Af en toe nu een wasje doen.

    Verder opruimen na het eten. Vaak samen. 2x in de week een afwas en ook soms helpen afdrogen. Het is heel normaal voor ze en hoort erbij.
    Wel soms herinnering nodig. Ik heb een weekplanning hangen.

    Jong geleerd is oud gedaan. Maar iedere ouder is anders. Ik heb ze ook geleerd netjes te eten want dat vind ik belangrijk.
    Nu af en toe mijn dochter een boodschap laten doen.
    Ik merk wel dat meisjes het vaak leuker vinden dan jongens.
    Oja de vuilnis ook af en toe weggooien.

    Met kleinere kinderen is het wel nodig om dit samen te doen. Ze vinden dat vaak ook leuk en is ook weer aandacht.

    Niet dat ik een perfecte ouder ben. Ik doe mijn best:roflmao::roflmao:
    En toen mijn zoon ouder werd deed hij veel ook niet meer, vooral zijn kamer niet en de waso_O.

    Misschien eens overleggen met je man voor een andere aanpak??
    Knuffel;)
     
    sm1 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.742
    113
    Van wie moet dat?? Dat is toch geen kwestie van weten wanneer dat moet, dat bepaal je toch helemaal zelf??
    Alsof ze met hun 13 een examen moeten afleggen met de was doen?
     
    esklessebes, Marbloempje, Chelsey88 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    801
    113
    Nou Idd. Ik denk dat ik misschien rond de 17 was toen ik wasjes ging draaien en ik houd mijn huishouden prima draaiende hoor.
     
    sm1 en tuc vinden dit leuk.
  9. chuppie

    chuppie Actief lid

    22 feb 2019
    448
    241
    43
    Dat las ik ergens. Het heeft te maken met zelfstandigheid. Ik zeg niet dat het moet. Had ik er even bij moeten zetten. En ik geef de vrouw in kwestie advies, waar ze volgens mij om vroeg?
     
    sm1 vindt dit leuk.
  10. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    Op school kregen wij dat wel. Geen examen maar wel een 'les' en toets. Moesten thuis oefenen en dat laten filmen.
    Mijn moeder heeft een briefje gestuurd dat ik dat niet hoefde/mocht. Snap haar helemaal:p Ik zou mijn 13jarige zelf ook niet met de was/strijk vertrouwen:D
     
    sm1 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.742
    113
    Nee serieus?? Wat raar zeg!
     
    sm1 vindt dit leuk.
  12. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Heb mijn reactie even aangepast. Was geen examen, wel een toets
     
    sm1 en tuc vinden dit leuk.
  13. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van 3,5 jaar helpt ook in het huishouden. Ze helpt met de was (knopje indrukken), met het dekken van de tafel (niet breekbare spulletjes van de koelkast naar de eettafel brengen). Ze ruimt zelf haar speelgoed op. En ze vind het geweldig om te helpen met dweilen :roflmao:
    Maar zo'n hele waslijst vind ik echt overdreven. Zou zeker in gesprek gaan met je man!
     
    sm1 vindt dit leuk.
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Hier hoeven de kinderen van bijna 4 en bijna 2 alleen maar hun speelgoed op te ruimen en jas aan de kapstok te hangen.

    Ik bouw liever een toren met blokken dan dat ze de was opvouwen, doe ik ‘s avonds wel voor de tv.
    En plinten schoonmaken, doe ik zelf niet eens :roflmao:
     
    sm1 vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.742
    113
    En met oudere kinderen heb ik dat ook. De oudste heeft elke dag huiswerk. Ik vind het sneu als ze daarnaast ook nog allerlei huishoudelijke taken heeft.
     
    sm1 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Ik vind een heel a4 vol ook echt absurt!
    Hier vinden ze het vaak wel leuk om mee te helpen met huishoudelijke klusjes, vooral de oudste. Die telt dan al z'n taakjes en komt snel om iets nieuws vragen.
    Maar eigenlijk moeten ze hier bijna niks, behalve hun schoenen en jas netjes opruimen, hun kleren in de wasmand doen en speelgoed opruimen.
    Na het lezen van dit topic realiseer ik me dat ik zelfs hun bord en beker op het aanrecht zet, terwijl als ik de oudste even vraag z'n bord en beker op te ruimen, hij het helemaal geen probleem vind. Net als dat ze stofzuigen leuk vinden om te doen, maar ik doe het liever zelf omdat het anders niet goed gebeurd. :oops:
    Ik vind dat enkele dingen moeten en voor de rest geld, ze mogen helpen als ze dat leuk vinden.
    Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, ik ben de oudste en hielp al heel jong met het vouwen van de was e.d. Ik geloof dat ik 12/13 was en zo een mand was voor m'n moeder weg stond te strijken en ook zelf een was aan kon zetten. Maar mijn moeder heeft me nooit verplicht, denk dat ik dan ook juist er tegenin was gegaan.

    Ik zou ook een gesprek aangaan met je man en zo nodig hulp van buitenaf inschakelen, want ik vind dit niet gezond klinken.
     
    sm1 vindt dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Dat vind ik dus ook.
    Ze moeten wel hun tas uitpakken, tafel dekken en soms de vaatwasser uitruimen. Verder ben ik thuis, dus vind het niet nodig dat ze veel doen (al leer ik ze wel dingen, mijn man hoefde nooit iets te doen thuis en dat is ook niet handig).
     
    Marbloempje, sm1 en tuc vinden dit leuk.
  18. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik ben hier de geen dus niet tegen rotzooi kan. Zodra om tijd heb ruim ik op. Zit nu omdat vloet moet drogen. Dan mag ok niemand er doorheen lopen of moet ff alles opnieuw doen.
    Elke dag Stofzuig ik van boven na beneden, stof alles af van boven na beneden.
    Elke ochtend voor de Kids naar school gaan trek in hun bedden recht, ruim lege flesjes water etc op en leg hun speelgoed in de juiste bakken.
    Dan maak ik de kinderen klaar, die nog even een omwas en afdroog en breng de jongste weg. Oudste gaat zelf.
    Dan thuis hond uitlaten
    Dan boodschappen. Dan thuis van boven na beneden poetsen :). En echt alles. Geen rotzooitjes en alles moet achter slot en grendel kwa speelgoed.
    Elke dag een was van haat volle wasmand en is savonds opgeborgen in de kasten.
    Man wast elke avond af. Kinderen helpen soms met klusjes maar geen vaste taken.
    Elke dag voor ik ga slapen reinig ik heel de wc en gooi er nog ff wat bleek in.
    Dan douche ik als laatste en boen meteen de badkamer voor het slapen en droog hem tot de naad af.
    Beetje een op sessie. Maar val er andere niet mee lastig. Geef ze de ruimte rotzooi te maken en loop achter ze aan om het op te ruimen. Nu zitten ze hier bijde op school en bijde ook ass dus opgeruimtd huis is opgeruimd hoofd en werken hier met vaste routine elke dag weer. Man werkt 3 ploegen en werkt waar kan. Ik zit al paar jaar thuis en ben afgekeurd.. Opruimen is mijn therapie en vind het leuk om te doen. 10 en 12 uur fiets ik op en neer naar school voor medische zorg. Drukke dagen dus
     
    sm1 vindt dit leuk.
  19. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Volgens mij was ik zelf een jaar of 14/15 toen m'n moeder wel eens vroeg of ik.de was van de wasmachine in de droger wilde doen, of even wilde ophangen aan het wasrek. Maar dat was eerder incidenteel (als ze tot laat moest werken bijvoorbeeld) dan dat dat een vaste taak was.
     
  20. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw

    Mijn dochter van 1.5 jaar speelt altijd dan doet ze de vieze waskleding in de wasmachine. Dan laat ik haar gang gaan en dan mag ze ook de wasmachine aanzetten. Dat vindt ze helemaal leuk, dan roep ik nog goed zo en heel uitbundig klappen.
     

Deel Deze Pagina