Ik begrijp echt wel dat je als thuisblijfmoeder niet de hele dag soaps zit te kijken maar op die ene dag dat ik thuis ben hangt die peuter toch ook bij mij aan mijn benen? Dat is voor jou toch niet anders of zwaarder dan voor mij? Ik vind het zo raar dat thuisblijfmoeders maar blijven volhouden dat het voor hen moeilijker is het huishouden rond te krijgen dan voor moeders die werken...
En mijn man is echt wel eens uit zijn humeur als hij thuis komt en het is een ‘bende’. Maar als hij dan ziet wat ik op een dag doe, komt hij daar snel op terug. En hij laat het wel uit zn hoofd om er iets van te zeggen, want ik ga gerust een dag de hele dag op de bank zitten zodat hij het allemaal kan doen. En als hij thuis is besta ik voor de kinderen niet meer, want papa is thuis dus wat dat betreft kan ik alles vrij vlot doen. Hij is nu 2 weken vrij, dus ik verwacht echt wel dat hij een was doet en stofzuigt. En dat ga ik hem echt niet vragen
Zo ervaar ik het ook, alles duurt alleen net wat langer met een peuter in de buurt als toen ik alleen nog een schoolgaand kind had maar voor de rest heb ik niets te klagen hoor! Edit. en dan heb ik ook nog een peuter die al vanaf haar 1e verjaardag geen middagslaapje meer doet. Dus ergens op de dag 1,5 uur vrijheid heb ik ook niet. En mijn zoon komt ook elke dag tussen de middag thuis een broodje eten (en 3 van de 5 dagen met 1 of meer vriendjes/vriendinnetjes)
Stiekem moet ik er wel om lachen. Ik vertaal even in mijn eigen woorden. '' Gelukkig verdient mijn man niet zo veel dat wij met 1 salaris de luxe hebben die wij willen hebben, daarom vind ik het ontzettend fijn om ook te werken zodat we alsnog genoeg geld hebben om de dingen te kopen die wij willen kopen.'' Ik zou verdomt blij zijn als mijn man WEL genoeg verdiende om de luxe daarvan te kunnen bekostigen, maar hey dat is dan weer mijn eigen filosofie.
Dat is een groot verschil met hier. Als mijn man uit zijn werk komt en het zou hier een bende zijn (wat nooit gebeurt) dan zou hij het niet in zijn hoofd halen er wat van te zeggen. Hij doet niets in huis dus heeft daarmee het recht verspeelt commentaar op mij te hebben over wat ik wel en niet doe. Het enige wat wel eens gebeurt is dat als hij thuis komt er nog overal speelgoed slingert en hij zegt het lijkt hier wel monkey town maar verder geen onvertogen woord!
Het ‘gelukkig maar dat ik geen vent heb die genoeg verdient’ legt er wel wat lading bovenop vind ik. Maar goed, ik lees ‘m ook niet als aanvallend. In mijn ogen wil ze alleen duidelijk maken dat het haar eigen keus is om te blijven werken. Ik heb gelukkig een vent die wel genoeg verdient en ik heb de keuze gemaakt om voorlopig even thuis te blijven. Met mijn studie heb ik 10 jaar wat gedaan, veel van geleerd en heb er in mijn beleving uitgehaald wat er uit te halen viel. Nu geniet ik fulltime van mijn kinderen, en ik ben van plan een nieuwe studie te gaan doen zodat ik straks in een ander gebied weer kan gaan werken. En ik vind het een stuk relaxter om fulltime thuis te zijn, dan ook nog (parttime) te werken, ondanks de extra rommel die overdag gemaakt word. Maar ik heb nu veel meer mogelijkheden om afspraken van school, cb, (oog)artsen, fysio etc in te plannen, studiedagen en ziekte op te vangen, want dat vond ik echt een gestress icm mijn baan. Zeker omdat ik op beide gebieden 100% wilde geven. En dit lukte mij gewoon niet. Ieder zijn keuze, ieder zijn beleving. Het is pas vervelend als je niet de keuze kan maken die je in je hart wil maken..
Al die extra dingen die jij omschrijft. Dat is echt killing voor mij als werkende moeder. Want dat moet altijd op vrije dagen tussendoor. Logopedie, fysio, huisarts, tandarts, sporten, schoolgesprekken, etc etc. Naast nog eens alles wat er voor iedereen geregeld moet worden en de dingen die in huis geregeld moeten worden. Waarnaast dus ook nog het huishouden moet. En nee, hier geen Kdv pf bso maar opa en oma die hier thuis komen oppassen. En die ruimen wel eens wat op of poetsen wel eens wat maar echt niet alles. En dat wil ik ook niet. Ben al blij dat ze komen oppassen.
Ja inderdaad! Ik heb weken gehad dat ik, naast een baan, voor kindlief ook nog fysio, tandarts, huisarts etc heb gehad. Dan kom je moeilijk ook nog aan echt werken toe. Niet dat ik het heel erg vind, maar het blijft toch puzzelen hoe je het gaat redden!
Dat mag maar mijn ervaring is dat als mijn kind slaapt, ik dan echt zeeën van tijd heb om al die dingen te doen! En bij mijn schoolgaande kinderen ook. Of ik moet alleen maar op de bank gaan hangen En de boel de boel laten...
Het is maar net hoe je het leest hè Zo is het niet bedoeld. Ik ben alleen maar blij dat ik geen tbm ben. Ik kan dat niet. Ben een betere moeder als ik werk. Voor mij betekent het namelijk ook meer dan alleen werk. Ook mijn sociale contacten vallen eronder en mijn ontwikkeling. Na mijn bevalling ben ik om deze reden ook eerder gaan werken. Ik werd er gek van om alleen maar met de juffrouw vd Jumbo te kletsen, want ja. Mijn vrienden en vriendinnen werken ook ‘gewoon’. Steken onder water: nee! Mijn mening en gevoel: ja!
Bij mij thuis gebeurt dit gewoonweg echt niet hoor! Misschien heb ik wel hele brave kinderen, maar ik herken het niet. Tijd genoeg voor bovenstaande als ik zelf met hen thuis ben. Deze dingen accepteer ik ook niet van hen. Dat klinkt of ik heel streng ben, maar mijn kinderen weten dat zulke dingen not done zijn.
Even een vraagje voor alle werkende moeders, verdelen jullie de huishoudelijke taken niet met jullie man? Mijn man is ontzettend ouderwets opgevoed, maar hij zou zeker dan de helft in het huishouden doen. Als dat bij jullie niet het geval is kunnen jullie wel tegen @nan1984 zeggen dat jullie niet zouden accepteren dat haar man niks doet als ze het even niet kan door ziekte, maar dan doen jullie toch precies het zelfde als "haar"?
Ik vind het vooral raar dat vrouwen die thuis zijn dus bewust ervoor gekozen hebben tbm/huisvrouw te zijn verwachten dat hun man naast zijn werk nog dingen in het huishouden gaat doen uit zichzelf Dan vraag ik me echt af, wat doe je zelf de hele dag dan?
Nee maar serieus? Hoeveel uur werkt je man? Als dit tussen de 32 en 40 uur is is dat toch veel meer dan de tijd die jij in je huishouden en alles daaromheen stopt? De taken die thuis moeten gebeuren zijn wat meer verdeelt over de 24 uur van de dag maar bij mij kan er niet in dat je op een meer dan 8 uur actief bezig bent met huishouden en zorgen dat alles thuis op rolletjes loopt.