Man doet bijna niks in het huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door abdomen, 9 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Nogmaals, dat is ook geen feminisme :rolleyes:
    Feminisme gaat om gelijkheid in rechten, dat als jij wil werken als vrouw dan zou jij detzelfde rechten moeten hebben als mannen. Dezelfde kansen krijgen, hetzelfde salaris verdienen. Feminisme is geen ontkenning van geslachten of zo.

iMoeder en Manque vinden dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben fulltime thuis, dus ik doe het grootste gedeelte van het huishouden. We hebben wel een beetje een taakverdeling, zo ruimt hij meestal de keuken op ‘s avonds en hij doet ook het meeste in de tuin. Verder pakt hij regelmatig de stofzuiger om even het hele huis door te gaan, en met echt poetsen is hij veeeel kritischer dan ik - ik zie oprecht sommige dingen niet en ongekeerd vibd ik dat hij soms dingen ziet die er niet zijn ;) Bv een flesje shampoo op de badrand, dat vindt hij ‘troep’, ik zie gewoon een flesje shampoo op een logische plek :D
    Maar we zitten qua verdeling denk ik wel erg op 1 lijn, zijn tevreden met hoe het gaat. Alleen onderschat hij wel eens wat ik overdag doe en andersom onderschat ik wel eens hoe druk hij het heeft, dus dat compenseert elkaar mooi ;)

Als we het niet eens zijn met iets, gaan we daar samen voor zitten en proberen we een realistische planning en taakverdeling te maken. Dat werkt tot nu toe goed. Voor hem werkt het sowieso heel goed om vaste taken te hebben, want hij zíet dus wel alles, maar heeft geen echt overzicht.

Zusterke vindt dit leuk.
  3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij werken allebei en doen ongeveer evenveel in het huishouden. Koken gaat ongeveer gelijk op, al kookt mijn man vrijwel altijd in het weekend. Boodschappen doet hij ook. Verder zet hij het afval weg en doet de tuin (hij heeft groene vingers, ik niet). Grove klussen doet hij ook.

Ik doe de was en alles bijhouden. Voor de grote klussen hebben we een schoonmaakster. Ik hoef het doordeweeks dus alleen bij te houden.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat is zoals IK feminisme zie. Zoals het gebruikt wordt door iedereen.

Gelijkheid is in mijn ogen geen feminisme maar fatsoen.

tuc vindt dit leuk.
  5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Haha dat zou ook een boeltje worden. Hier wel :D

Ik hoorde hem van de week nog antwoorden toen iemand hem belde hoelaat een verjaardag was "dat moet je mn vrouw vragen, die onthoudt dat, ik niet" haha heerlijke kerel :p

pietje1987 en tuc vinden dit leuk.
  6. Manque

Manque Niet meer actief

Oh, zelf betekenis geven aan een woord. Dat kun je inderdaad doen :thumup: zeker als "iedereen" dat doet....

Aszz, Shakes, poekien en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Dat kan dat je dat zo ziet maar dan zie je het dus verkeerd. Het is jammer dat iets wat positief is zo verkeerd wordt gebruikt in de volksmond vanwege extreme gevallen/mannenhaters. Maar goed, het is hier boven al uitgelegd wat het wel inhoudt.

Manque vindt dit leuk.
  8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Dan kun je wassen?

"Jij ook"
    *maakt kleding in bad nat en laat het liggen tot meneer er wat aan gaat doen*

mutskuh vindt dit leuk.
  9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben nu de mannenhater ineens? ;)

Maargoed. Ieder zn ding. Bedankt voor alle uitleg :)

10. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    #150 Jules!, 27 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
    Nee...hooguit een slechte lezer ;)
    Er staat in mijn post "vanwege".
    Dus de term feminisme staat in kwaad daglicht vanwege wat extreme gevallen, waardoor het begrip voor bijv jou iets negatiefs heeft, terwijl het voor iedere vrouw iets positiefs is.

Sue87, Bubblez en Manque vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Maar de grote vraag, waarom pik jij dat?

En afkomst is voor mij geen excuus, heeft het naar mijn idee ook niks mee te maken. Zie ook genoeg nederlandse mannen met die instelling, maar nog erger, de vrouwen die het allemaal accepteren en hun kinderen opvoeden met het idee dat dat normaal is.

amdaa vindt dit leuk.
  12. Manque

Manque Niet meer actief

Dit was uiteraard sarcasme. Sommige woorden zijn geen variabele waarde. Er bestaat niet zoiets als 'een beetje gelijkwaardig' of 'enigszins gelijke behandeling'. Dan is het ongelijkwaardig en ongelijk. Dus ja, je kunt zelf een niet-kloppende betekenis geven aan woord, maar dan wordt het lastig om nog een gesprek of discussie te voeren.

Fuddey en Bubblez vinden dit leuk.
  13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen heet feminisme. Het is geen kwestie van opvatting of mening.

Syane, Aszz, Bubblez en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Manque

Manque Niet meer actief

Eigenlijk is feminisme gewoon goed fatsoen ;)

KleineLai vindt dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Ja natuurlijk.. maar zo gemakkelijk is het helaas niet. Racisme, discriminatie, seksisme zouden allemaal niet bestaan als men gewoon fatsoen had. Mja..

Nellie4, Manque en Jules! vinden dit leuk.
  16. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Gelukkig niet herkenbaar, maar ik zou me ook mateloos irriteren en niet de keuken schoonmaken en de tafel boenen als hij de zooi gemaakt heeft.

Hier zijn de taken niet echt verdeeld ofzo. Ik ben doordeweeks meestal gewoon thuis en werk alleen als mijn man thuis is. Hij werkt 4x9 uur, gaat dus in de ochtend rond 6.30 de deur uit en komt tegen 19 uur weer thuis. Dan heb ik met de jongens gegeten en zijn ze klaar om naar bed te gaan.
    Ik doe het huishouden in die dagen en op vrijdag (als hij dus thuis is) doet hij de weekboodschappen, doet de was, als hij vindt dat dat nodig is. Als hij thuis is kookt hij altijd, dat vindt hij leuk om te doen. Ik bedenk dan ook niet wat we gaan eten en zorg ook niet dat er dingen in huis zijn, dat doet hij zelf.
    Eigenlijk elke zaterdagmiddag/avond stofzuigt en dweilt hij de benedenverdieping.
    Hij zorgt voor de tuin omdat hij dat leuk vindt en voor de auto`s omdat ik vind dat dat zijn taak is.

17. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ja uiteraard, daarom voed ik mijn zoon ook op met wederzijds respect en leg ik hem ook uit dat mama het heel erg waardeert wanneer hij uit zichzelf klusjes doet in huis. regelmatig komt hij dan ook naar mij toe om te vragen wat hij voor me kan doen :)

Misschien niet onbelangrijk om te noemen dat, hoewel ik thuisblijfmama ben, ik niet 100% inzetbaar ben (na ernstig ongeval lichamelijk deels beperkt) en daarom op mijn wederhelft terug moet vallen. Na een fikse pnd/zware depressie/de nodige medicatie etc ben ik weer gaan werken met duidelijke afspraken dat hij mij mee moet helpen in het huishouden omdat ik het anders niet bol kan werken. De afspraken werden vanaf dag 1 al niet nagekomen. Thuis komen te zitten na 1,5 jaar met een burnout (mijn werk was geweldig maar ik verloor mezelf er in omdat ik de sores van het huis/gezin op dat moment probeerde weg te stoppen). in een half jaar tijd weer iets opgekrabbeld, huishouden weer wat op orde gekregen zonder hulp van man, weer gaan werken met weer afspraken dat als ik ga werken ik ECHT zijn input in het huishouden nodig heb. weeeeer 0,0 hulp. kortom, alles komt sowieso op mijn schouders terecht dus heb ik mijn baan opgezegd vorige maand. Nu voelt het als de beste beslissing ooit, maar nu ik pril zwanger ben erger ik me gewoon meer aan die onbenullige dingetjes.

Feminisme – uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw – is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en vrouwenemancipatie nastreven. De sociale beweging die dit nastreeft is de vrouwenbeweging. Verschillen tussen mannen en vrouwen die mannen direct of indirect bevoordelen, dienen in deze maatschappijopvatting te worden opgeheven. Het feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft juridische en feitelijke opheffing na van ongelijkheden tussen mannen en vrouwen, ijvert voor lichamelijke autonomie voor vrouwen en het op een gelijkwaardige en evenwichtige manier onder de aandacht brengen van onderwerpen die belangrijk zijn voor vrouwen en strijdt tegen huiselijk en seksueel geweld.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme

18. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Een soortgelijke situatie waarin ook jij niet 100% inzetbaar bent dus.
    Als er bij mij lichamelijk/geestelijk niks aan de hand was geweest had ik er echt geen probleem mee gehad om alles te moeten doen, maar ik kan het gewoonweg niet allemaal zelf.
    Hopelijk kunnen jullie ook op een respectvolle manier afspraken gaan maken. Het staat hier hoog op mijn prio lijstje om te bespreken maar goed... ooit, wellicht...

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Tja het gaat zoals het gaat..
    Zoveel kan ik er niet aan veranderen.
    Ooit was het wel eens anders :)
    Deed hij heel veel in huis.

20. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik heb trouwens wel eens een appje gestuurd vanaf mijn werk:
    "er zit nog was in de machine, hang jij die op? Meteen ook even de volgende was draaien dan hang ik die op als ik thuis kom. oh, en de vaatwasser moet nog uitgeruimd aub."
    Toen ik thuis kwam stond er een glunderende vent "ik heb de was opgehangen hoor, en de volgende heeft al gedraaid. Oh en de vaatwasser heb ik ook opnieuw gevuld"
    Zo kwam er nog een hele lijst met alles wat hij die dag in het huishouden had gedaan, allerlei kleine dingetjes die bij mij niet eens tot huishouden horen maar tot "ik neem het in mijn loopje naar de keuken mee" routine, maar allé....
    Verwacht meneer ook nog een dankjewel of een enorme pluim in zijn reet.... beteuterd dat hij van mij alleen "mooi!" hoorde. kreeg ik wel even te horen toen maar moest er stiekem wel om lachen.

Maar toch, misschien moet ik dit soort dingen wel vaker doen ipv een discussie uit de weg gaan.

Ik lees reacties als "waarom laat je zo over je heen lopen?" etc, maar ik denk dat het op een gegeven moment ook gewoon moedeloosheid is. Waarom zou ik het nog aankaarten als ik dat al 15 jaar probeer? het kwartje valt toch niet...

Deel Deze Pagina