Aleppo zeep voor gezicht, huid en haar. Een paar vragen...

Discussion in 'De lounge' started by MamavanLieverd, Apr 1, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ok, ik wil langzaam gaan kijken naar minder verzorgingsproducten, en douche gel, facewash, shampoo gaan vervangen door 1 (duurzamer) product. Cremes e.d. ga ik vervangen door arganolie (dat gebruik ik al voor mijn haar, dus dat ben ik aan het uittesten of dat ook fijn is voor gezicht en als bodylotion).
    Ik heb nog allerlei douchegels en shampoo op voorraad, dat maak ik uiteraard ook gewoon op, maar ik wil tussendoor op zoek naar een alternatief en aleppo zeep lijkt me wel wat, omdat je daar in principe je hele lijf en haar mee kan wassen.
    Je hebt alleen best veel verschillende soorten, ik denk dat ik wel er 1 wil met laurierbesolie, maar welk percentage dan bijvoorbeeld?
    En ik zie ook dat aan sommige andere olie wordt toegevoegd (soms voor de geur), dus ik vraag me af hoe de zeep eigenlijk ruikt?
    En voor degene die het gebruiken voor alles, gebruik je dan verschillende soorten en blokken, of gewoon 1 stuk zeep voor alles?
    Bij het wassen van je haar, gebruik je dan een zure spoeling als cremespoeling? Ik lees over appelazijn en water dat dat goed werkt.

Andere vragen en ervaringen zijn uiteraard ook welkom :).

Ik weet dat er wel vaker dit soort topics zijn geweest, maar ik kon niet echt specifiek een topic vinden over aleppo zeep, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Ik gebruik aleppo zeep met een hoog percentage olie (30%) dacht ik. Voor de handen en het gezicht. Komt van de natuurwinkel. Het laat echt een zacht laagje achter. Het ruikt een beetje aarde achtig (laat geen geur achter op je lichaam).

Ik gebruik het niet voor mijn haar. Daarvoor bevallen de shampoo en conditioner bars van shampoobar.nl, lush en helemaal she mij veel beter.

MamavanLieverd likes this.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ja, voor mijn haar is het afwachten, ik heb al begrepen dat daar de ervaringen heel verschillend kunnen zijn en heel erg afhangt van je haarstructuur enzo. Daarom wilde ik nu ook al op zoek, zodat ik tegen de tijd dat ik door mijn shampoo voorraad heen ben (ik gebruik nu guhl shampoo en die kocht ik als die 1 +1 gratis was, vandaar de voorraad ;)), wat heb gevonden wat ik fijn vind.

Aarde achtig klinkt niet direct verkeerd, ik ben soms heel gevoelig voor geuren en vooral echte zeepgeuren kan ik vervelend vinden. Als de geur niet achterblijft, maar ik het tijdens gebruik toch niet zo fijn vind, kan ik altijd nog een proberen die wel licht gegeurd is met een etherische olie die ik lekker vind.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Het heeft niet echt een geur. Het stinkt zeker niet (gelukkig). De geur die er is neemt ook af bij langer gebruik.

En je doet er heel erg lang mee.

De zeep zou ook goed zijn voor mensen met huidproblemen begreep ik.

5. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

Jun 26, 2017
    3,940
    4,461
    113
    Hier ook maar 1 stuk zeep voor alle huid en haarverzorging. Begonnen met aleppozeep, maar nu gebruik ik om het even welke plantaardige zeep. Mijn haar doet het er super goed mee. Ik gebruik pure zeep vanaf het blok. Geen conditioner erna, dat is niet nodig. Het is daarna prima zacht. Maar ik heb van anderen begrepen dat het echt wisselt per persoon of het bevalt.
    Ik heb nu vaak de stukken zeep van Dr. Bronners, die bevallen goed. Maar maakt me eigenlijk weinig uit welk merk het is. Zolang het maar weinig geur heeft, ik ben erg gevoelig voor geuren.
    Wassen van kleren etc hier dus ook met wasmiddel zonder geur. Kinderen hebben verzorgingsproducten zonder geurtjes. Ook geen parfum etc. hier in huis :cool:

6. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

Apr 11, 2014
    1,111
    75
    48
    Merken jullie ook dat deze zeepjes beter werken tegen uitdroging van de huid?

7. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

Jun 26, 2017
    3,940
    4,461
    113
    Ik merk geen verschil. Aleppo zeep vond ik juist wat te vet voor mij.
    Maar ik gebruik al meer dan 10 jaar alleen gewone zeep en heb nooit een probleemhuid gehad. Toen overgestapt naar een blok zeep omdat dat minder plastic afval gaf en niet omdat mijn huid/haar lastig waren.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Nog een paar vragen:

@Gruffalo123 Je schreef al dat elk merk plantaardige zeep je eigenlijk wel goed bevalt, vindt de rest dat ook? Ik zie zoveel verschillende, ik ga waarschijnlijk er gewoon eentje bestellen ergens, maar als jullie nou zeggen: “dit merk is echt geweldig”, dan ga ik daar misschien voor in eerste instantie, zodat ik ook zeker weet dat het een goede is.

En hoe bewaren jullie de zeep/wat is een fijn zeepbakje?

9. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

Jun 26, 2017
    3,940
    4,461
    113
    Een fijn zeepbakje is hier eentje met gaatjes erin zodat het vocht eruit kan en een rubber zuignap zodat hij op de badrand, douchewand blijft plakken en ik niet iedere keer het bakje hoef te zoeken.
    Maar eerlijk gezegd ligt de zeep 9 van de 10 keer gewoon los op de badrand :cool:

10. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Op verzoek heropend.

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,385
    21,765
    113
    Is dat hoog? De mijne bevat 72%. Ik dacht eigenlijk dat rond de 70% gebruikelijk was.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik denk dat ze het gehalte laurierbesolie bedoelt. Ik heb geloof ik met 20% laurierbesolie.

In ieder geval heb ik mijn aleppozeep wat vaker gebruikt nu. Voor gezicht en lijf ben ik fan, droogt mijn huid minder uit dan douchegel en mijn gezichtshuid reageert heel goed, ik ben nu ongesteld en vaak heb ik dan ondanks mijn leeftijd toch nog weleens wat puistjes (niet opvallend), maar nu helemaal niet.
    Ook fijn als scheerzeep, vaak gebruik ik niets als ik alleen mijn oksels scheer, maar met een beetje zeep scheert het gladder en fijner.

Haren wassen weet ik nog niet. Na het wassen voelt het als touw, maar ik gebruik een appelazijn spoeling en dan wordt het weer heel glad, dus dat gaat op zich goed. De eerste 2x wassen was het zacht en glanzend, dus heel positief. Alleen elke keer wassen wordt het iets vetter en dan niet op mijn hoofdhuid, waar je haar normaal vet wordt, maar in de lengtes van het haar, alsof het haar verzadigt raakt door olie, dus na een week om de dag wassen met aleppozeep heb ik het weer met shampoo gewassen de laatste keer.
    Ik vroeg me dus af of at iets is waar je doorheen moet, of dat dat aan je haartype ligt? Of misschien spoel ik het toch niet goed genoeg uit? Hoewel ik denk van wel. En misschien moet ik toch gewoon afentoe shampoo gebruiken.

13. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,340
    1,822
    113
    Female
    Hoe werkt de arganolie op je gezicht? Bij mijtrok dat er niet zo goed in en zag er uit als panda omdar het mascara ermee af haalt..

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Ik bedoelde inderdaad de zeep waar extra olie inzit. Je hebt verschillende soorten van die zeep. Gewoon puur of met olie.

citroenrasp likes this.
  15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Arganolie trekt veel beter in op vochtige huid, ik gebruik het na het douchen. Echt maar 2 druppels in je vochtige handpalm, handen tegen elkaar wrijven en dan over je gezicht verdelen. Even in laten trekken en dan afdrogen. Huid voelt daarna goed verzorgd aan. Ik gebruik geen make-up, dat scheelt ;). Maar sowieso gebruik ik het alleen na het douchen dus op vochtige huid. Toen ik nog gezichtscreme gebruikte, was dat ook alleen na het douchen (maar dan na het afdrogen).

vlinderCN likes this.
  16. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Hier ook fans. Wij gebruiken Aleppo naast huidzeep (doet echt wonderen voor de huid!) ook als tandpasta. Niet dagelijks, maar enkele keren per week ‘s avonds. Voor het haar geen succes.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik heb inmiddels wat vaker mijn haren gewassen met aleppozeep, maar ik blijf problemen houden met dat mijn haar verzadigd lijkt met vet. Ik denk dat ik het gewoon niet helemaal goed uitgespoeld krijg (we hebben hier zacht water) en aleppozeep schijnt vrij veel overvet te hebben. Dat zou ook verklaren waarom het bovenop minder vet is, terwijl dat daar normaal natuurlijk juist snel vet wordt.
    Ik weet niet of het gehalte overvet hetzelfde is bij elk merk aleppozeep, en bij elke andere plantaardige zeep bijvoorbeeld. Ik wil dus nog steeds wel op termijn andere zepen uitproberen, je hebt ook aleppozeep waar ook nog andere olie in zit naast olijf en laurierbes, speciaal bedoeld voor je haren. Maar ik doe dus superlang met zo’n blok aleppozeep, dus ik denk dat ik voor mijn haar eerst maar een shampoobar ga uitproberen, daar heb je ook steeds meer keuze in.
    Dus als iemand nog een tip heeft voor fijne zeep of shampoobar voor je haar, die dus wat minder vet achterlaat als aleppozeep, dan hoor ik dat graag. Moet wel geschikt zijn voor gekleurd haar trouwens.

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Ik gebruik de zeep voor mijn gezicht en merk dat de huid daar enorm van opknapt.

Voor mijn haar nog niet gebruikt. Daarvoor heb ik shampoobars van happy soap, lush of Shampoobar.nl. Je moet even kijken welke bars geschikt zijn voor vet haar. Ook gebruik ik af en toe een conditionerbar van dezelfde merken. Ik doe daar echt vele maanden mee. Berg ze op in een bamboe bakje van xenos in de douche (maar niet in het water zeg maar).

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Oh, maar ik heb helemaal geen vet haar, dus die moet ik niet hebben, haha. Mijn haar wordt alleen vet van de aleppo zeep, als ik met shampoo was, is het eerder droog dan vet.

Conditioner gebruik ik een appelazijn spoeling voor, dat vind ik echt geweldig, mijn haar wordt daar heel glad en glanzend van, nauwelijks nog pluis. Behalve 1x in de 1 a 2 weken, dan gebruik ik een masker voor wat extra voeding (sinds ik mijn haar verf).

Ik gebruik de aleppozeep voor mijn gezicht en lijf, bevalt goed daarvoor. En dus regelmatig voor mijn haar, dan voelt het wel heel zacht aan trouwens, maar ook vettig, het ziet er overigens na 1x wassen met aleppozeep niet direct vet uit, maar na 2x wel een beetje en na 3x nog meer. Momenteel was ik dus om en om met aleppozeep en shampoo, aangezien ik nog best veel shampoo op voorraad heb. En dat gaat op zich wel, maar beiden zijn niet optimaal voor mijn haar.

Amberxx likes this.
  20. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

Mar 17, 2021
    1,731
    4,879
    113
    Zelf zeep maken! Dan kun je zelf het overvetpercentage bepalen, evenals de oliën die je gebruikt. Ik overvet meestal rond de 5% en deze zeep is perfect voor lijf/gezicht en droogt niet uit.
    Ik was mijn haar er niet mee, nooit geprobeerd ook, maar het zou op zich gewoon moeten kunnen...

Share This Page