Ontslag krijgen of ontslag nemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 11 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Het is al zeker dat ik per 1 juli zonder werk zit. (thuiszorg)
    Maar ze zijn nog bezig met het UWV om de ontslagaanvraag rond te krijgen, het is wel zeker dat wij het krijgen. (gemeente gaat met andere zorgaanbieders in zee)

Nu kan ik wel met mijn cliënten overstappen naar een andere organisatie.
    Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek met een andere thuiszorg.

Maar wat is nou het beste wachten tot de ontslagaanvraag rond is of ontslag nemen? En waarom?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

zelf ontslag nemen is geen recht op ww.
    stel je raakt in proeftijd bij je nieuwe werkgever je baan kwijt heb je ook geen recht op ww

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Als je zeker weet dat je een baan krijgt maakt het niks uit. Als je dat nog niet weet zou ik het afwachten, als je dan zelf ontslag neemt heb je geen recht op ww.
    Optie is ook nog vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden), dan heb je ook recht op ww. Lijkt me dat je werk je dat nu ook wel wil bieden.

4. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Wat is de situatie?

Is de thuiszorginstelling failliet of bijna failliet/financiële problemen ? Of is er een aanbesteding geweest en heeft jouw werkgever verloren?

Na een aanbesteding horen er op grond van cao afspraken gemaakt te worden over overname personeel met behoud van loon en rechten. Dit laatste is natuurlijk wel fijn, omdat je anders als je zelf weggaat weer onder aan de loonschaal begint.

5. Chocolat

Zoals het ons vertelt is moeten wij zelf op zoek naar andere werkgevers. Heb eerder een overname meegemaakt maar dat was een soort fusie.

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Zolang je nieuwe baan voor minstens een half jaar is is dit geen probleem hoor :) en daaronder mogen ze geen proeftijd geven

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Misschien kun je met je huidige werkgever nog regelen dat wanneer je een proeftijd hebt en je de proeftijd niet doorkomt, je terug mag keren naar je huidige werkgever. Zo'n regeling staat bij ons in het sociaal plan.

8. Rosalieb

Rosalieb Actief lid

12 aug 2012
    427
    62
    28
    Nooit zelf ontslag nemen ! Geen recht op ww

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ligt er aan hoe lang je al werkt en of je aaneengesloten van deze baan naar de volgende baan gaat. Je moet minimaal 26 weken aaneengesloten hebben gewerkt voor recht op ww. Het maakt niet uit of dit bij 1 werkgever was of bij 3 verschillende. Als er maar geen gaten zitten in die 26 weken.

10. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    al heb je al een andere baan op het oog zou iknooit zelf ontslag nemen

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Als je bij die andere organisatie wordt aangenomen, en het ligt natuurlijk ook aan de voorwaarden. Denk aan je uren, contractduur enz.
    Dan zal ik pas ontslag nemen als het helemaal rond is..

Als je wacht tot juli. Dan zijn er meerdere kandidaten die een andere baan zoeken.

12. Chocolat

Terug komen kan niet, er is geen werk meer voor ons. Het is van de thuiszorg en die hebben bij mij in de buurt geen gemeentes meer waar ze een contract mee hebben.

13. Chocolat

Ik wil wel dezelfde uren maken of meer. Ik kan gelukkig mijn cliënten meenemen en op den duur cliënten die meer bij mij in de buurt wonen.
    Werk nu 30 min. vanaf mijn woonplaats, maar deze thuiszorg zit ook in mijn woonplaats en naaste gemeente.

Ik ga daarom ook nu al solliciteren, want ik kan wel wachten maar weet dat het ontslag door gaat. Gemeente wil onze organisatie niet meer dus is er geen werk.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Zo zwart wit is dat helemaal niet hoor, dat geldt misschien als je een vast contract opzegt voor een contract van 2 maandjes, maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Ik zou gewoon voor die nieuwe baan gaan, wil je helemaal op zeker spelen kun je je huidige werkgever vragen om ontslag met wederzijds goed vinden, als daarin vermeldt staat dat jou geen blaam treft en het op initiatief van de werkgever is, heb je wel recht op ww.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Helemaal mee eens.

Als je zeker bent van een baan, dan kun je gerust ontslag nemen. Het gaat je er hopelijk niet om op welke manier je er het meeste geld uit kunt krijgen, toch?

16. Chocolat

Als ik maar werk heb! Thuis zitten heb ik niks aan.

17. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Als je cliënten meeneemt zou ik in ieder geval pleiten voor behoud van je periodiek in je loonschaal ed. En check even bij de bond. Meestal bij zulk soort situaties wordt er een sociaal plan afgesproken voor meer mensen. Samen sta je vaak sterker dan alleen.

Ik snap dat je nu al zou willen overstappen. Dan heb je meer zekerheid denk ik dan wachten tot 1 juli. De ww is ook geen vetpot.

18. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Als je in loondienst bent en je werkt er langer dan twee jaar dan moeten ze een transitievergoeding meegeven als zij jou ontslaan. Als je zelf ontslag neemt volgens mij niet.
    Ik zou dus niet zelf ontslag nemen, tenzij je bijvoorbeeld per 1 april een nieuwe baan kunt krijgen.
    Sowieso zou ik even uitzoeken over die transitievergoeding. Dat is per 1 juli 2015 in gegaan, maar ik weet niet precies wanneer ze dat moeten betalen en hoeveel.

Succes in ieder geval!

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dit is niet waar. Het maakt wel uit hoe lang je bij je nieuwe werkgever hebt gewerkt. Als je een baan met een vast contract opzegt moet je nieuwe baan tenminste een contract hebben van zes maanden. Is het korter, dan ben je wellicht verwijtbaar werkloos. Je hebt immers zelf het risico genomen de zekerheid op te geven voor onzekerheid.

Als je wel een contract voor zes maanden hebt getekend na je ontslagname en je wordt vervolgens in je proeftijd ontslagen, dan ben je in beginsel niet verwijtbaar werkloos.

20. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik denk dat ze onder de cao VVT valt en die hebben nog een wachtgeldregeling en dan is er geen transitievergoeding.
    Maar dit is inderdaad ingewikkeld en ik zou me goed voor laten lichten.
    Persoonlijk denk ik dat een eenmalige vergoeding (ligt er natuurlijk aan hoe hoog die is) niet opweegt tegen een baan.

Deel Deze Pagina