Mijn consequenties (aangezien ik het daar over had) zouden zijn dat ie kan rekenen op totale onverschilligheid en afstandelijkheid vanuit mijn kant. Kinderachtig? Vast wel. Maar zodra hij open zou staan voor een volwassen, serieus gesprek kan hij bij mij aankloppen. Eerder niet.
Noem mij maar ouderwets maar no way dat mijn man een dagje op stap gaat met een chick die net om de hoek komt kijken en zich ook nog na een paar maandjes beste vriendin durft te noemen. Een beste vriendin heeft respect voor de partner van 'best friend'. Die zou uit zichzelf al kennis willen maken met partner.
Vind het compleet normaal dat TS wil weten met wie haar man gaat fietsen. Is een normale vraag toch? Hij noemt haar nota bene ‘zijn beste vriendin’, als dat zo is lijkt het me geen probleem haar voor te stellen aan je vrouw. Zijn reactie daarop, geïrriteerdheid en totale onverschilligheid voor de gevoelens van zijn vrouw en daarbij het wijzigen van de toegangscode van zijn telefoon maken het voor mij wel ‘verdacht’. Wellicht is er niks verdachts aan maar hij maakt de situatie imo dus zelf verdacht. In zijn telefoon kijken, hem volgen etc ... nee, niet heel volwassen. Maar zijn reactie is ook allesbehalve dat! Als hij nu gewoon een normale reactie had gegeven als in ‘maak je geen zorgen schat, ik ga met haar fietsen en zal haar binnenkort eens aan je voorstellen’. Als het zijn beste vriendin is zal hij haar toch vaker gaan zien! Wat wil hij dan? Zijn beste vriendin geheim houden voor zijn vrouw?
Ik weet niets over de man van TS dan wat zij hier vertelt heeft. Ik kan dus alleen een reactie geven op basis van de info die TS hier verschaft en als zij zaken hier heel anders neerzet dan ze feitelijk zijn, dan is dat voor haar risico. Op basis van het verhaal dat wij hier lezen zou ik het onacceptabel vinden dat mijn man het uitje door zou zetten. En MIJN man zou inderdaad juist nooit onze privésores met iemand anders bespreken, maar hij zou dus ook niet zonder rekening te houden met mij op stap gaan met een vreemde vrouw die opeens zijn ‘beste vriendin’ is. Een man die dat wel doet zou daar heel anders in kunnen zijn, ZEKER als er toch ergens verkeerde gevoelens voor die vriendin op de achtergrond spelen. Ik weet het niet, ik ken hem niet, misschien is het verder een geweldige man, maar op basis van de info die wij nu hebben is dit hoe ik er over zou denken in de schoenen van TS.
Ik dacht aan consequenties als: telefoon inleveren, koffers pakken, bank slapen enz Nee onverschilligheid noem ik niet kinderachtig maar in sommige gevallen zelfs het beste om te doen. Dit om grote ruzies te voorkomen hem de kans te geven er op een normale manier op terug te komen. Wel blijf ik erbij met wat ik pas schreef. Actie ondernemen. Ts komt op mij over als veel te soft en stelt haar eigen grenzen niet. En ja als dat gedrag van man compleet nieuw is dan zal je toch iets moeten doen.
Verbieden moet je niet letterlijk nemen natuurlijk, maar beweer jij met droge ogen dat er geen situatie mogelijk is waarop jij tegen je man zal zeggen dat je er grote problemen mee hebt als hij iets doet? Ik trek m maar even lekker ver door, maar als hij vanavond de deur uit gaat en zegt: ‘schat, ik ga vanavond naar de h*eren’, dan wens jij hem veel plezier? Natuurlijk niet. Het is puur een kwestie van wanneer jij aangeeft dat er een grens wordt overtreden, daar kan je over van mening verschillen, maar in iedere relatie zijn er bepaalde grenzen waarvan je van elkaar verwacht dat die niet worden overschreden.
Toevallig heeft de vriendin van mijn broer een beste vriend waar ze dagjes mee weg gaat. Maar mijn broer kent deze man ook goed, hij komt geregeld bij hen (en andersom) en maakt onderdeel uit van hun vriendengroep. Lijkt me een meer normale situatie voor iemand die je je beste vriend/vriendin noemt.
Wij hebben hier thuis afspraken en daar houden we ons aan. En soms worden die afspraken bijgesteld of veranderd als iets niet meer fijn voelt. In overleg. Als mijn man iets zou doen wat tegen onze afspraken ingaat, hij er kak aan heeft en zijn eigen weg gaat ga ik hem niet tegenhouden nee. Ik kan dan wél voor mezelf beslissen of ik ermee kan leven of niet, en daaraan mijn EIGEN conclusies verbinden. Niet als dreigement vooraf (want dat is gewoon hetzelfde als verbieden) maar op het moment dat het gebeurt of daarna. Door de afspraken die we hebben weten we allebei welke gevolgen eraan kunnen zitten als we ons er niet aan houden dus hoeven we daar ook niet mee te dreigen.
Dat hoeft toch niet. Als je ‘find my iPhone’ opent, zie je de locatie op een kaartje, en pas als je klikt op ‘speel geluid af’, dan gaat de iPhone die je zoekt pingen.
Dat is toch precies hetzelfde? Mijn man krijgt ook geen straf als hij iets doet wat ik onacceptabel vind. De consequentie van gewoon doen waar jezelf zin in hebt zal in alle gevallen zijn dat je mogelijk schade toebrengt aan je relatie, het vertrouwen, gevoel van waardering, wederzijds respect, enzv. Door duidelijk aan te geven dat iemand een grens over wil gaan die jij belangrijk vindt probeer je juist te voorkomen dat je in zo’n situatie komt. Niet om te dreigen, maar om aan te geven wat voor jou belangrijk is. Doet hij daar niets mee, dan volgt er geen standje, maar de feitelijke situatie dat je je vrouw hebt laten weten dat je haar gevoel in deze situatie niet belangrijk genoeg hebt geacht om daar serieus iets mee te doen. En dat zal niet direct een scheiding betekenen, maar een lekker precedent is het ook niet.
Maar daar heb ik dan ook niet over. Ik heb het over "no way dat mijn man dit of dat.." of "dat kan hij vergeten" of "hij mag dat van mij niet" of "ik vind dat niet goed".
Haha, oké. Maar heel eerlijk denk ik ook dat de dames die die uitspraken doen hetzelfde bedoelen: jij overtreedt mijn grens, weet dat dat consequenties kan hebben. Volgens mij worden er vrij weinig mannen daadwerkelijk naar hun kamer gestuurd.
Boos. Ik heb mijn grenzen aangegeven, maar als hij er overheen gaat wat kan ik dan verder nu nog doen? Ik kan hem niet tegenhouden. Hij hoeft alleen niet te verwachten dat het allemaal weer goed is als hij thuiskomt. Mijn man heeft een tijd niet goed in zijn vel gezeten waardoor onze relatie ook minder was. We hebben er hard aan gewerkt om dit weer goed te krijgen en nu doet hij dit. Hij zegt wel dat hij van mij houdt, laat dit ook wel merken maar door dit gedrag ga je toch twijfelen he? Ik ben benieuwd wat hij te vertellen heeft als hij thuiskomt.
Nee in mijn ogen gaat het over iemand TEGENHOUDEN om iets te doen. Voordat het gebeurd is. Op dat moment zeggen:"je mag niet gaan, en anders gebeurt er dat of dat". Ik ga er vanuit dat mijn man heel goed weet waar ik wel en niet mee kan leven en dat meeneemt in zijn overweging. Als hij het dan toch doet kan ik daar heel verdrietig of boos over zijn, maar tegenhouden doe ik niet. En dan kan ik altijd beslissen wat ik daarmee wil. Ik vind daar een (belangrijk) verschil in zitten.
Lastig hoor. Ik denk dat je idd nu maar even moet afwachten hoe hij vanavond is als hij terugkomt en of hij er misschien zelf over begint. Kan me heel goed voorstellen dat je hier mega onzeker van wordt, zeker omdat het een tijdje niet lekker ging. Sterkte vandaag met de onzekerheid.
Blijft hij vaker zo lang boos? Hij mag het best irritant vinden maar zolang negeren? Is dat normaal of uitzondering in jullie ruzies? Ik ben 2 boze uurtjes gewend waarin 1 vd 2 in de auto stapt en even gaat uitwaaien. Daarom verbaasd het mij zo....tenzij hij vaker dagenlang in de negeer modus kan zitten?