Heeft iemand ervaring met bemoeizorg in de familie inschakelen? Het voelt zo enorm tegenstrijdig en ik zit enorm met twijfels. Ene instantie denk ik het is net als jeugdzorg.. zoiets doe je toch niet, en aan de andere kant.. ja ik weet het gewoon niet. Mijn broer woont al een tijdje op zichzelf. Sinds hij studeert krijgt hij eigenlijk te weinig studifinanciering en heeft geen baantje op dit moment. Hij zit op dit moment flink in de schulden. Hij is redelijk depressief, al tijden. Hij zorgt gewoon slecht voor zichzelf, het is altijd een rotzooi thuis. Hij heeft nu flink wat schuld al een aantal maanden, terug naar het ouderlijk huis gaan is geen optie vanwege verwaarlozing en andere dingen. Hij woont al in een kamer appartement.. kleiner kan niet. Nu is hij op aanduwen van mij eindelijk naar een maatschappelijk werker gegaan. Die heb ik net gesproken, ze heeft hem aangemeld en een spoedaanvraag voor gezet. Ze had wat dingen voorgesteld alleen die heeft hij tot nu toe meteen afgekapt. (Iemand die helpt met post openmaken, sorteren etc, dat moet toch gedaan worden voor de schuldhulpverlening zodat hij niet uit huis word gezet) Ze ziet ook in dat hij depressief is na een gesprek, ik had er zelf niet over begonnen. Op een gegeven moment stelde zij bemoeizorg voor, als hij toch uiteindelijk niet doorgaat met de maatschappelijke werker. Ik zit te twijfelen, ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb nu de nummer van zijn contact persoon gekregen en ik ga kijken als ik eventueel samen met hem kan bellen om naar de eerste afspraak te gaan.
ik zou het wel doen, als je echt vind dat het nodig is.. hij zal misschien in het begin boos zijn.. maarja dat moet dan maar over een jaar is hij je dankbaar !
Ben je ook bij de afspraak met maatschappelijk werk geweest? Je hebt er een nodig die heel realistisch vertelt hoe de situatie werkelijk is. Wat er nodig is om het probleem op te lossen. In sommige gemeenten bestaat er een soort team, die met partijen zoals de gemeente, woningbouw, ggz, enz. De moeilijke gevallen bespreken. Ze proberen dan om gezamenlijk het probleem op te lossen. Als dit bestaat binnen zijn gemeente, dan is bemoeizorg hier van op de hoogte. Ik zou met je broer praten en uitleggen waarom je het doet voordat je contact opneemt met bemoeizorg. Hij moet namelijk wel meewerken. Er is niks zo lastig als een zorgweigeraar, eigenlijk staan alle instanties dan met hun rug tegen de muur. Hou dit wel in je achterhoofd.
Ik heb nog nooit van bemoeizorg gehoord, maar ik zou het zeker doen. Anders wordt het steeds erger en ook al wordt hij misschien boos op je, dat is nog altijd beter denk ik dan dat de schulden zich maar blijven opstapelen.
ik zou ze wél inschakelen maar ik zou alles met je broer bespreken, niets is erger als de regie over je eigen leven kwijtraken, en al helemaal als dat achter je rug om gebeurt, houdt er wel rekening mee dat iemand die niet geholpen wilt worden ze die absoluut niet gaan dwingen, beste is dus om eerst de depressie aan te pakken en dan samen met je broer te gaan kijken welke hulp hij het beste kan krijgen waar ook hij achter staat
Heb het eerst maar even gegoogeld maar zou het zeker doen. Gaat natuurlijk van kwaad tot erger zo en straks heb je er spijt van dat je het niet gedaan heb.
Hier met mijn vader nog besproken vandaag, hij geeft ook aan dat mijn broer in de problemen zit en er zelf niet uit komt.. familie sluit hij ook buiten. Ik ben zeker van plan niks achter zijn rug te doen, het voelt gewoon wat moeilijk.. beetje verraden als ware. Ik ben er tot nu toe niet bij geweest alleen zijn intake persoon aan de telefoon gehad, heb nu het nummer van de persoon die hij gaat krijgen om eventueel samen te gaan.. maar hij heeft weer vandaag geen contact opgenomen met mij of hun..
Ik snap dat het voor jou heel erg dubbel voelt en dat hij het misschien zal zien als verraad maar op de lange termijn zal hij je echt dankbaar zijn! Je voelt duidelijk aan dat het de verkeerde kant opgaat en dan moet je gewoon ingrijpen. Succes!
Ik heb in een bijna identieke situatie gezeten (zie mijn topic hierover) je mag me altijd een pb sturen als je vragen hebt over het hele gebeuren.
Ik kan me jouw vorige topics nog wel herinneren. Bemoeizorg gezegd mij niets, maar schuldhulpverlening kun je alleen zelf aanvragen. Ik heb dit toevallig een paar maanden terug nog bij iemand na gevraagd, ook vanwege familie.
Dit bovenstaande, door mijn werk heb ik hier regelmatig mee te maken. In onze gemeente bestaat een convenant met de woningbouw waarbij twee maanden huurachterstand (en dus dreigende uithuiszetting) dit team wordt ingeschakeld. Het blijft wel zo dat iemand wel moet meewerken aan de oplossing, anders kunnen ze nog niets. Hopelijk gaat jou broer dat inzien. Moeilijk voor je hoor! Sterkte.