Ik ben 18 weken zwanger en sinds vorige week ontzettend duizelig, waarbij ik amper nog kan staan zonder om te vallen. Ook heb ik dagelijks hoofdpijn en door de duizeligheid voel ik me misselijk. Ik heb in eerste instantie de huisarts gebeld, die momenteel op vakantie is. Toen een vervangend arts gebeld, die vond dat ik het met mn gynaecoloog wel afkon. De gynaecoloog gaf aan dat het door de warmte zou komen en dat ik rustig aan moest doen, zonodig af en toe een zout dropje kon nemen. Dat hielp dus niet. Gisteren ben ik bij de gynaecoloog langsgeweest. Ze heeft mn bloeddruk opgemeten 120/70, prima in orde dus. Ze vond het niet nodig om mijn hb gehalte te meten aangezien ze dat een week of 5 geleden ook al hebben gemeten. Toen was het 8,3 en ze denkt dat het onwaarschijnlijk is dat het in de tussentijd gedaald is. Is dat echt waar? In ruim een maand tijd kan er toch veel veranderen lijkt mij? Ik maak me dan ook nog steeds zorgen en hoop dat iemand mij misschien gerust kan stellen. Alvast bedankt.
Hallo, Een bloeddruk meten is een moment opname, dus het kan goed zijn dat je duizeligheid wel door een dalende bloeddruk komt. Rustig opstaan, blijven wiebelen bij stilstaan en inderdaad wat extra zout kan geen kwaad. Zo rond 18 wkn is de bloeddruk op het laagst. In de zwangerschap is het heel normaal dat je ijzergehalte gaat zakken. Je krijgt namelijk meer bloed en ook meer rode bloedcellen, maar die rode bloedcellen worden wel minder in verhouding met je bloed, dus daarom daalt je ijzergehalte. Duizeligheid is heel vervelend voor jou maar niet erg voor de zwangerschap. Groetjes Ineke