Boomschors/onkruid

Discussie in 'De lounge' gestart door Brezjika, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Ik vind mijn tuin leuk zolang ik er niks in hoeft te doen qua onkruid etc.

    Nu ga ik voor de achtertuin een anti-worteldoek en boomschors kopen, zodat ik bijna geen onderhoud meer heb (had het eerder moeten weten :x, heeft nooit iemand tegen mij verteld dat dit bestaat :D)

    In de voortuin wil ik alleen boomschors neergooien zonder anti-worteldoek. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft het onkruid dan ook weg of in ieder geval een stuk minder?
     
  2. Kelly19

    Kelly19 Actief lid

    26 jan 2006
    383
    0
    0
    Noorden des lands
    als je geen worteldoek gebruikt komt er altijd onkruid doorheen
    ik had zelfs in mijn oude tuin een worteldoek liggen en schors eroverheen waar nog paardebloemen in groeiden
     
  3. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    Kijk, het valt een stuk minder op als er eens iets omhoogspriet, en het zal grotendeels door gebrek aan licht enz doodgaan denk ik. maar de grond staat niet ineens stil. En je moet het af en toe vervangen, hangt van de soort af, maar eens in de 2/3 jaar is mij verteld.
     
  4. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Was het een paar paardebloemen of viel alles gewoon tegen, dus het gebruik van antiworteldoek?
     
  5. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    fijne vraag!

    ik was aant kijken voor hier achter in de tuin voor onder de speel dingen straks. rubber/gel tegels zijn aardig aan de prins. en dis zou wel heel fijn zijn. ik ga me er eens in verdiepen
     
  6. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    Ik zou het voor kindjes niet doen.. Is zo scherp dat spul en krijg je zo splinters van in de handen.
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief


    ow? ze gebruiken het hier in alle speeltuinen
     
  8. Mayon

    Mayon Niet meer actief

    Zelf weten toch ;)

    Ik denk meestal maar aan wat ik zelf wel/niet prettig vind.
     
  9. Kelly19

    Kelly19 Actief lid

    26 jan 2006
    383
    0
    0
    Noorden des lands

    nou in mijn oude tuin (was ook wel een vieze tuin door de vorige bewoners verwaarloosd) maar daar viel de worteldoek me echt vies tegen kwam van alles doorheen distels en paardenbloemen
    heb nu in me voortuin worteldoek liggen met houtentegels en tot nu toe niks doorheen gekomen (ligt er ongeveer 5 maand in )
     
  10. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Wij hadden cacaodoppen in de tuin en dan geen worteldoek eronder. Ik denk dat cacaodoppen beter werken dan boomschors. Cacaodoppen gaan namelijk aan elkaar kleven, als het eenmaal nat geworden is. Dus je krijgt een soort dichte laag over de modder heen. Onkruid kan hier vrijwel niet doorheen groeien. Ook helpt het tegen katten, omdat die de geur ervan niet lekker vinden. En je hebt ook geen last van slakken.

    Cacaodoppen kun je in een tuincentrum kopen en het is ongeveer even duur als boomschors. Je moet het een keer per jaar vervangen, ik doe het meestal in het voorjaar.
     
  11. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Onkruid komt over het algemeen van bovenaf en niet van onderaf. Dus antiworteldoek heeft niet zo heel veel zin.
    De bodem bedekken dan weer wel. Dus ik denk dat je met boomschors wel aardig wat weghoudt.
     
  12. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    Heb je honden of katten? Want bij ons vonden die beesten het heel leuk om de boel steeds weg te krabben en kon je achteraf steeds opnieuw alles bijeenvegen...
     
  13. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Cacaodoppen heb ik ook gelezen, als dat beter is dan boomschors ennnnnnnnn tegen katten etc. is dat misschien beter. En als het kan zonder worteldoek is het ook goedkoper.

    Ik heb katten maar komen niet buiten. Bij mij komen wel altijd katten van buren in de tuin. Ik heb ook een hond, maar die is zo bejaard dat hij niet actief gaat graven ofzo :D
     

Deel Deze Pagina